Knie tijdens fietsen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Walter1979
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 27 april 2012, 21:45

Net nog getest en positief en negatief nieuws.

Positieve nieuws, heb hoogst waarschijnlijk de reden gevonden! Negatieve nieuws, ik weet niet een, twee, drie. Hoe op te lossen.

Ik ben gaan testen, heb mijn zadel hoger gezet en exact gekeken hoe hoog hij stond. Na 10 minuten fietsen afgeztapt en gecontroleerd en jawel, hij stond 1,5 cm lager.... Weer omhoog gezet, zelfde verhaal en het zadel was weer gezakt.

Ik vermoed dus dat er iets kapot is, zadelpen of dat ronde ding wat de zadelpen afklemt. Hoe los ik dit het makkelijkst op? Waardoor komt dit normaal gesproken?

De techniek, het is een trek 2.1 uit 2010 met de originele bontrager zadelpen. Je klemt de pen door met een imbussleutel de boel vast te draaien.

En wat zal de oorzaak zijn? Te strak aangedraaid?
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Nee, waarschijnlijk niets kapot.

Als je de inbus goed hebt aangedraaid kun je proberen de pen uit het frame halen, ontvetten, doekje door de zitbuis halen en vervolgens met een beetje montagepasta opnieuw monteren. De montagepasta zorgt voor extra wrijving/weerstand en voorkomt daat de pen opnieuw wegzakt..

Tip : doe een stukje zwarte plaktape op je zadelpen (waar de pen je frame ingaat) nadat je hem hebt gemonteerd op de juiste hoogte, maakt verwijderen en terugplaatsen (bij schoonmaken/vervoeren) een stuk makkelijker :wink:
Laatst gewijzigd door vasquez op wo 30 mei 2012, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Walter1979
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 27 april 2012, 21:45

Ah is dat alles? Even bij de lbs langs voor montagepasta dan. Zit daar nog verschil in kwaliteit in?

Bedankt alvast!
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Gewoon aangeven wat je wwil monteren, beetje fietsenmaker heeft montagepasta voor zadelpennen.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

vasquez schreef:Oh god, het q-factor verhaal....
Is in de meeste gevallen een van-horen-zeggen 'probleem', meeste mensen merken daar echt niets van, speelt slechts in uitzonderlijke gevallen een rol, veelal een (marginale) distinction without a difference ;-)
Ok, dus als 5mm geen veschil uit zou maken, maakt het dus ook niet uit of je 175mm cranks of 170mm cranks gebruikt... En of je zadel 5mm naar voren of naar achter, hoger of lager staat....

De TS gaf in eerste instantie aan dat hij nog maar 3 maanden op de racefiets fietste... Dat was het enige wat ik mij op kwam, omdat ik zelf ook een beetje in hetzelfde schuitje zat... En sinds 2 maanden ook een nieuwe racefiets heb, waarbij ik ook wat lichte knieklachten had... Verder zijn de meeste afmetingen zo goed als mogelijk overgenomen van mijn mtb, maar de zit is natuurlijk volkomen ander... En onder normale omstandigheden heb ik ook geen klachten, maar bij overbelasting krijg ik toch wat meer last... Maargoed met hardlopen krijg ik dan ook al vrij snel last.

Dat een te laag zadel tot knieklachten kan leiden, snap ik ook niet helemaal. Ik dacht dat je die juist kreeg als je zadel te hoog stond door overstrekking... Wel ga je eerder een zwaarder verzet draaien denk ik, wanneer je zadel te laag staat waardoor je ook knieklachten kunt krijgen... Verder heb ik ook geen verstand van en vis ik ook maar wat... En een fietsmeting, waarna de "juiste" afstelling volgt is overigens ook niet altijd alles...

Beetje een domper dat de conclusie dus een zakkende zadelpen is, wat ik overigens dus niet begrijp... :wink:
Walter1979
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 27 april 2012, 21:45

Of dat zeker is mag ik nog testen, maar het is wel waarschijnlijk. Ben echter bij een lbs geweest en die beweerde dat montagepasta niet helpt, maar dat een tiende mm afwijking in de zadelpen er al voor zorgt dat hij zakt... Maar alles is origineel. Ik raak wat in de war hier...

Sorry overigens als ik je teleurstel omdat er geen ingewikkelde oorzaak achter lijkt te zitten. ;)
Dirty Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: za 13 december 2008, 18:47
Mijn mountainbike: Cannondale f800sl, ,Klein attitude, Ventana El Chiquillo
Contacteer:

Of deze monteren dan zakt ie niet meer;
http://www.fietssportiefonderdelen.nl/i ... twork=ttnl" onclick="window.open(this.href);return false;
mijn Klein is groot genoeg
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Trek2.1 is toch aluminium?
Zadelpen ook.

Misschien iets strakker draaien.Niet overdreven lomp maar als er geen carbon bijzit moet het wat kunnen hebben.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Walter1979 schreef:Of dat zeker is mag ik nog testen, maar het is wel waarschijnlijk. Ben echter bij een lbs geweest en die beweerde dat montagepasta niet helpt, maar dat een tiende mm afwijking in de zadelpen er al voor zorgt dat hij zakt... Maar alles is origineel. Ik raak wat in de war hier...

Sorry overigens als ik je teleurstel omdat er geen ingewikkelde oorzaak achter lijkt te zitten. ;)
Lekker behulpzaam je LBS, beweren i.p.v. testen en zeker weten, klinkt klantvriendelijk....
Ik heb natuurlijk geen idee wat hij/zij precies bedoelde maar montagepasta is een algemeen bekende/mogelijke oplossing hoor, we nemen je niet in de zeik :lol:

Je bent gelukkig niet de eerste met dit probleem :

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ntagepasta
of
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ntagepasta

gebruik de zoekfunctie maar eens...

Ben trouwens erg benieuwd wat je LBS wel als oplossing had voor je?!
Walter1979
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 27 april 2012, 21:45

De winkel waar ik geweest was kom ik normaal gesproken niet, maar deze zat op de route van werk naar huis (enige waar ik langs kon gaan na het werk). Hij had het over Lithium nog wat?? Dat zou die montagepasta moeten zijn volgens hem. Ik had het idee dat hij niet goed wist wat ik bedoelde.

Van het weekend naar de winkel waar de fiets vandaan komt. Zal het daar nog eens vragen. :)
Walter1979
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 27 april 2012, 21:45

Zadel is weer goed. Zat een versleten carbon pen in. Maar vervangen voor een alu versie. Waarschijnlijk te strak aangedraaid...

Overigens adviseerden ze bij kivada een physio bezoek aangezien de plaats in mijn knie niet naar een te laag zadel leek te wijzen, maar naar een ontstoken kniepees. Maandag voor de zekerheid maar even de dokter bezoeken...
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Heeft het misschien te maken dat je op de racefiets toch anders fietst. Al geprobeerd om met een lichter verzet te draaien en een hogere trapfrequentie op de racefiets... Vaak betrap ik mezelf erop dat ik redelijk zwaar verzet draai op de racefiets en dan vaak lang achter elkaar bij ritjes 80 tot 100km op redelijk vlak terrein... En lijkt het soms dat mezelf daarmee een beetje overbelast...

Gister gewoon nog een tochtje van 74km op de mtb gedaan in de Drunense Duinen, maar dan heb ik nergens last van.... Misschien komt het door de rustmomentjes na het klimmen bij het afdalen en het vaker schakelen.... Geen idee, maar mountainbiken lijkt voor mij minder belastend te zijn. Terwijl ik altijd dacht dat wielrennen minder belastend was,..

Overigens rijd ik ook met SPD op de racefiets, de Shimano A600's. Ook geen SPD-SL dus. Zou kunnen dat het daar door komt, aangezien jij dus ook al wat klachten hebt met dit soort pedalen... En dat je eigenlijk echte racepedalen met schoenen moet gebruiken op de racefiets. En als Q factor überhaupt geen rol kan hebben gespeeld.

Ben wel benieuwd waar je onderzoek uiteindelijk toe heeft geleid en wat je oplossing is. En wat er bij de physio is gezegd.
Walter1979
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 27 april 2012, 21:45

Vanmorgen bij de dokter geweest en die verwacht dat het geirriteerd kraakbeen is. Komt veel voor bij "jongere" mensen (ze noemen me nog jong :p).

Hoeft helemaal niet door sporten te komen, gewoon pech gehad. Het sporten zorgt er in mijn geval voor dat het niet ernstig is doordat sterk ontwikkelde bovenbeenspieren de knie goed op de plaats houden gaf ze aan.

Advies was om naar de fysio te gaan. Heb hier morgrn een afspraak. Verder rustig blijven sporten, stoppen bij pijn. Dan moet het met de juiste oefeningen van de fysio en eventueel tape weer over gaan.
Walter1979
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 27 april 2012, 21:45

Ook bij de fysio geweest. Rechter been is sterker en stabieler dan linker been. Grote kans dat dit de klachten veroorzaakt. Vrij makkelijk op te lossen met oefeningen. Verder een soort van simpele brees gekregen die ik met fietsen om moet om de knie te ontlasten.

De komende 5 weken moet ik de oefeningen doen. Ik mag blijven fietsen, maar op licht verzet en moet stopen als het pijn doet. Na mijn vakantie (5 weken) moet ik dan voluit gaan en mijn knie "testen". Daarna fysio bellen voor overleg, maar als de test goed gaat zal het opgelost zijn.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Klinkt goed Walter, hopelijk is dat het en kun je snel weer pijnvrij fietsen!
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Plaats reactie