Vaak ziek/verkouden worden na MTB'en

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

.........................
Laatst gewijzigd door Bowiex op vr 10 januari 2020, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik zag dat je allerlei pilletjes tot je neemt...
Ben je jezelf niet téveel aan het beschermen?
Mijn ervaring is dat mensen die zichzelf teveel beschermen tegen invloeden van buitenaf bij de minste of geringste eisprong van een bacterie gelijk een week in de lappenmand liggen.
Overprotectionisme noem ik dat. Een beetje buitenlucht,wind en regen wordt je hard van.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

@Wicked DJ als je op een natuurlijke(zonder pillen e.d.) manier weerstand opbouwen bedoeld dan ben ik je met je eens.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

zwaantje schreef:@Wicked DJ als je op een natuurlijke(zonder pillen e.d.) manier weerstand opbouwen bedoeld dan ben ik je met je eens.
Dát bedoel ik ook inderdaad.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Wicked DJ schreef:
zwaantje schreef:@Wicked DJ als je op een natuurlijke(zonder pillen e.d.) manier weerstand opbouwen bedoeld dan ben ik je met je eens.
Dát bedoel ik ook inderdaad.
Fijn dat we elkaar begrijpen.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

zwaantje schreef:Fijn dat we elkaar begrijpen.
Ik wou dat m'n vrouw dat eens tegen me zei...
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

14 graden en een shirt met korte mouwen? Ik fiets tot ongeveer 18 met lange mouwen, zeker bij stevige wind.
Ik zou ook verkouden worden als ik met het huidige weer in een shirt met korte mouwen ga rijden.
Gebruikersavatar
Rhazer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 3 juni 2011, 16:00
Mijn mountainbike: Cube Elite HPC pro 29

Gelukkig ben ik niet zo vatbaar, als de zon schijnt rij ik lekker met korte mouwen met 14 graden..
Als je wat vaker stopt kan het inderdaad knap koud zijn op je rug, maar hoe vaak stop je als je een uur of 2 á 3 gaat biken? en hoe lang?

Je gaf wat aan ovder je voeding, maar ik neem aan dat je niet elke week bij de Mc Donalds gaat eten, en daarnaast nog een wekelijkse patatdag en shoarmadag hebt... Eet je wel genoeg fruit?

Je kan wel lekker een reeks vitaminenpillen gaan eten elke dag, maar dat betekend niet dat je dan lekker ongezond kan eten natuurlijk :-q
Deze ruimte niet beschrijven.
Tone
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 9 augustus 2011, 15:56

maar ik neem aan dat je niet elke week bij de Mc Donalds gaat eten
1x per jaar is al teveel.....Dat is geen eten maar rommel!!!
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

verkouden wordt je van een virus in combo met verminderde weerstand, heeft niet heel veel met kleding te maken.
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als je niet voldoende bent aangekleed, wordt de lucht die je inademt niet voldoende verwarmd.
Hierdoor ben je vatbaarder voor een virus.
Dus indirect heeft kleding er zeker wel mee te maken.
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

giuliano315 schreef:Het is tot nu toe 5 keer gebeurt van de eerste 6 ritten
Da's volgens mij gewoon één verkoudheid die je niet serieus neemt.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Tweemeter schreef:
giuliano315 schreef:Het is tot nu toe 5 keer gebeurt van de eerste 6 ritten
Da's volgens mij gewoon één verkoudheid die je niet serieus neemt.
Haha, precies :-q.

En leuk, de relatie met fietsen leggen, maar je weerstand wordt bepaald door heel veel andere dingen. O.a. stress, slaap en voeding.

De opmerking van Jamis Diablo moet ik heel hard om lachen... kleding zorgt ervoor dat de lucht die je inademt warmer wordt? Wat een onzin, sorry hoor. Goed of slecht aangekleed, je ademlucht wordt verwarmd via je neus, mond en luchtpijp en die zijn ca. 37 graden. Via de neus vindt de meeste verwarming plaats, waardoor met kou hard sporten (dus door de mond moeten ademen) meer stress op je longen oplevert.

Je wordt niet verkouden door kou, je wordt verkouden door lage weerstand. Slecht aangekleed moet je lichaam veel energie steken in zich warm houden. Door inspanning zakt je weerstand al tijdelijk; door kou is je herstelbehoefte nog wat groter. Nogmaals: Er zijn veel meer factoren die weerstand beïnvloeden. Pak ze allemaal aan, zou ik zeggen.

Als je na elk ritje een loopneus krijgt in deze tijd, dan zou ik ook eens kijken of je geen last hebt van hooikoorts.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

JeroenK schreef: De opmerking van Jamis Diablo moet ik heel hard om lachen... kleding zorgt ervoor dat de lucht die je inademt warmer wordt? Wat een onzin, sorry hoor. Goed of slecht aangekleed, je ademlucht wordt verwarmd via je neus, mond en luchtpijp en die zijn ca. 37 graden. Via de neus vindt de meeste verwarming plaats, waardoor met kou hard sporten (dus door de mond moeten ademen) meer stress op je longen oplevert.
Tja, het is toch echt wat de longarts tegen mij zei, en ik neem aan dat hij er toch een enig verstand van heeft...
Bij koude lucht gaan de luchtwegen dicht staan, waardoor de antistoffen moeilijker bij de indringer kunnen komen en je dus eerder verkouden wordt.
Dus van de kou wordt je niet verkouden, maar door kou ben je wel vatbaarder.
Als je constant met een koude borst rijdt, kan dit invloed hebben.
Rol van kou
Voor het optreden van een verkoudheid is inderdaad altijd een virusinfectie nodig, en omdat deze bij lage temperaturen langer actief blijft, worden we in de herfst en de winter sneller ziek.

Viroloog Ab Osterhaus van de Erasmus Universiteit in Rotterdam denkt dat tocht en afkoeling de kans op deze infectie wel degelijk kunnen vergroten, omdat slijmvliezen in neus en keel gevoeliger worden. Wanneer het lichaam afkoelt, vernauwen bloedvaten. Hierdoor krijgt bloed minder kans om naar de neus en keel te stromen, waardoor onze weerstand daalt en virussen lekker hun gang kunnen gaan.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Jij zei:
Jamis Diablo schreef:Als je niet voldoende bent aangekleed, wordt de lucht die je inademt niet voldoende verwarmd.
Hierdoor ben je vatbaarder voor een virus.
Dus indirect heeft kleding er zeker wel mee te maken.
Wat ik als onzin betitel is dat de kleding er mee te maken heeft. Je zin "Als je niet voldoende bent aangekleed, wordt de lucht die je inademt niet voldoende verwarmd" klopt simpelweg niet, dan zie je zelf toch ook wel hoop ik?

Wat je nu citeert, is een verband tussen koude lucht inademen en sneller verkouden worden. Dat is geen onzin, maar is ook niet wat je zei.

Wat inderdaad wordt gedacht is dat koude lucht de slijmvliezen voorin je neus uitdroogt, waardoor je bevattelijker bent. Er zijn hiernaast nog wel wat andere redenen dat verkoudheid vooral in de koude maanden voorkomt: De meest voorkomende virussen overleven het best als de luchtvochtigheid laag is en dat is in de koude maanden zo. Verder gaan mensen veel meer naar binnen, zoeken elkaar op en infecteren elkaar zo meer. Typisch: In landen zonder koude seizoenen is het regenseizoen de griep/ verkoudheid periode. Omdat ook dan mensen binnen gaan zitten met elkaar.

Ab Osterhaus is trouwens de viroloog die het hele land bang maakte voor gevaarlijke griepvarianten en zelf verbonden is bij een bedrijf dat vervolgens voor miljoenen aan vaccin verkocht. Merk ook op dat hij zegt 'ik denk'. Denken hebben we niets aan in de wetenschap.

Volgens mij is het voor de topicstarter sowieso een goed idee om meer kleding aan te trekken. Dat belast je lichaam veel minder en dus herstel je sneller.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Plaats reactie