reanimatie

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Paul Dun
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2152
Lid geworden op: vr 27 maart 2009, 10:25
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi

Hopelijk nooit nodig, maar ik ben benieuwd of wanneer men met een groepje gaat fietsen er ook mensen bekend zijn met reanimeren. Ik weet dat er binnen onze fietsclubje verschillende mensen zijn die er bekend mee zijn en eigenlijk is dat best een fijn idee.

Hoe denken jullie hierover?
You can bomb the world into pieces but you can't bomb it into peace! (Michael Franti)



http://www.featherbikes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mellowbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stayokay.com/bergenopzoom" onclick="window.open(this.href);return false;
Ninetech
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: do 18 augustus 2011, 12:34
Mijn mountainbike: Blauw Biggetje

Ik heb zelf via het werk een reanimatie/AED cursus gevolgd. Kan in welke situatie dan ook toch letterlijk levens redden. Wil de cursus ook jaarlijks gaan herhalen, zodat het goed in het geheugen blijft zitten :)
Hoop het nooit nodig te hebben, maar just in case.

Ergens is het wel een rustgevende gedachte als er iemand bij is met reanimatie/medische kennis. Echter kunnen er zoveel andere dingen misgaan tijdens het biken, dat ik er gewoon maar niet teveel over nadenk.
"Dont be fat and ugly, just be ugly!"

Alpe d'HuZes 2014: 6x
Alpe d'HuZes 2015: 5x Team 'Lachend naar Boven'
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

......................
Laatst gewijzigd door Bowiex op vr 10 januari 2020, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

......................
Laatst gewijzigd door Bowiex op vr 10 januari 2020, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Galgo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 361
Lid geworden op: za 26 november 2011, 22:44
Mijn mountainbike: Cube Analog 29er 2012

Heb vorig jaar bij de BHV-cursus gehoord dat het nummer Life is live het beste "reanimatie-nummer" is (ook gezien de titel). En dat het topsport is, is zeker. Vind de 2 min tijdens de cursus al zwaar vermoeiend, terwijl het in het echt al gauw 10 min wordt, voor een ambulance ter plaatse is en het ambulance personeel al hun spullen klaar hebben.

Je kunt pas stoppen als een professional het van je overneemt, of als je slachtoffer bijkomt.
Dat iemand tijdens reanimatie bijkomt is helaas in minder dan 5% van de gevallen
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

......................
Laatst gewijzigd door Bowiex op vr 10 januari 2020, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik heb ooit iemand die me na aan het hart stond bij de sport verloren aan een hartritmestoornis. Dat heeft er zwaar ingehakt. Sindsdien heb wel een paar keer eerstehulp moeten/mogen verlenen, maar nooit meer tijdens een sportevenement.

Via de triatlonvereniging zijn we allemaal getraind in reanimatie en gebruik van de AED. Aan bovenstaande niets toe te voegen. Behalve het advies om direct in actie te komen. Voor veel mensen is er een drempel om iets te gaan doen. Pak je telefoon, bel 112, begin met reanimeren of doe wat er verder in de gegeven situatie nodig is.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Vorig jaar november is helaas iemand tijdens een tocht overleden aan een hartstilstand. Ondanks dat er BHV ers en EHBO ers direct aanwezig waren heeft hij toch niet gered. Toen werd er geopperd om beter is om een EHBO cursus te doen ook i.v.b. met ander letsel. Dat de topic starter deze topic heeft gestart kan ik begrijpen om aangezien de sporter toch als eerste op lokatie is. Een EHBO cursus in Harderwijk kost trouwens €205,00 voor 16 les avonden a 2 uur per les inclusief oefen en les matreaal en exclusief examen, de prijs vind/vond ik behoorlijk mee vallen.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Heb er 0 verstand van, maar vraag me af als je een atack krijgt terwijl je een hoge hartslag hebt of de kans op overleven lager is dan als je er 1 in rust krijgt.
Gelukkig vind maar 20% van de aanvallen plaats tijdens werk of sport.
Maar goed hier ook een leerzaam stukje tekst om een aanval te voorkomen.
http://www.fietspraat.nl/index.php?opti ... =9:medisch" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik krijg elk jaar de cursus voor mijn werk. Ik weet vanuit mijn werk hoe belangrijk het is om snel te beginnen met reanimeren. Daarnaast is het ook erg belangrijk om duidelijk door te kunnen geven waar je bent. Daarom moet je eigenlijk ook nooit zonder telefoon en het liefst met een gps op stap gaan... Uiteindelijk is het wel elke seconde die telt.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

hansdegebruiker schreef:Heb er 0 verstand van, maar vraag me af als je een atack krijgt terwijl je een hoge hartslag hebt of de kans op overleven lager is dan als je er 1 in rust krijgt.
Kun je niets van zeggen, want je overlevingskans hangt van de oorzaak af en welke hulpverlening ter plekke is. Die factoren hebben veel meer invloed dan wat je aan het doen was voordat het gebeurde.

Heel ontnuchterend, maar in de meerderheid (ca. 80%, alhoewel de onderzoeken variëren) van de reanimaties overleeft het slachtoffer het niet. Uiteraard wil dit alles behalve zeggen dat je er niet aan moet beginnen! De succeskans stijgt door snel handelen en met name door snel inzetten van een AED.
hansdegebruiker schreef:Gelukkig vind maar 20% van de aanvallen plaats tijdens werk of sport.
Ik snap maar moeilijk wat er gelukkig is aan dat aanvallen niet tijdens werk of sport gebeuren. Dat zijn vaak wél de momenten dat het slachtoffer mensen om zich heen heeft die wat kunnen doen. Maargoed, je gaf al aan dat je er 0 verstand van hebt. Misschien dan ook niet mee willen praten?

Om Paul's vraag te beantwoorden: Ik kan reanimeren. Heb me op mijn werk aangemeld voor BHV/EHBO, omdat ik heel vaak met groepen ga mountainbiken in afgelegen gebieden. In het verleden was daar zelden iemand bij die kennis heeft van niet alleen reanimatie, maar ook de rest van EHBO. Nu kan ik wat bijdragen, mocht dat nodig zijn. Dat was de aanleiding; uiteraard zijn die vaardigheden heel goed om te hebben, waar je ook bent.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Oorzaak en gevolgen zijn geen enkel argument voor omstanders om niet in beweging te komen. Als iemand op de grond ligt en iets heeft, ga je geen vragen stellen als of het wel verstandig was om zo hard te fietsen en of reanimeren wel zin heeft.

Voor het zelfde geld is de fietser op z'n plaat gegaan, heeft ie een wervel gebroken en is ie van de pijn van z'n graatje gegaan. Als jij dan zo alert bent om hem in een stabiele zijligging te leggen en controleert of hij nog ademt, z'n tong uit de weg haalt, heb je een paar verschrikkelijk verstandige en levensreddende handelingen verricht.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

......................
Laatst gewijzigd door Bowiex op vr 10 januari 2020, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
schumifan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 februari 2011, 09:54
Mijn mountainbike: Gary Fisher Sugar 1

Bowiex schreef:
Galgo schreef:Heb vorig jaar bij de BHV-cursus gehoord dat het nummer Life is live het beste "reanimatie-nummer" is (ook gezien de titel). En dat het topsport is, is zeker. Vind de 2 min tijdens de cursus al zwaar vermoeiend, terwijl het in het echt al gauw 10 min wordt, voor een ambulance ter plaatse is en het ambulance personeel al hun spullen klaar hebben.
En dan zullen zij zeggen: Ga zo door u doet het hardstikke goed. Maak er dus maar 20 of 30 minuten van.... :o
Dat iemand tijdens reanimatie bijkomt is helaas in minder dan 5% van de gevallen
Sad but so true.
Als je ineens moet gaan reanimeren dan sta je stijf van de adrenaline in je lijf en lijk je onvermoeibaar. Ik spreek helaas uit ervaring. Ik heb me vrouw gereanimeerd, voor de eerste hulp er was, was ik al 4 of 5 min bezig, voor me gevoel kon ik nog wel een tijdje door gaan. Als je moet oefenen op zo'n pop dan ben je binnen 2 min bekaf.

Ik ben blij dat wij op het werk (ziekenhuis) verplicht elk jaar een reanimatietraining moeten volgen, maar ik had nooit gedacht dit thuis nodig te hebben. Het heeft gelukkig allemaal goed uitgepakt en ze is er weer bijna boven op.

Er is volgens mij zeker een verschil in overlevingskans als je een infarct krijg bij een hart in rust of als hij volle bak aan het pompen is.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

mud mate schreef: Daarom moet je eigenlijk ook nooit zonder telefoon en het liefst met een gps op stap gaan... Uiteindelijk is het wel elke seconde die telt.
welk coordinatensysteem gebruikt de meldkamer eigenlijk? (utm/wgs/rd?) of kunnen ze met elk overweg?

Ik heb vorig jaar voor het eerst een BLS cursus gedaan en ben van plan het elk jaar bij te houden.
er zijn ook cursussen gericht op outdoor beoefenaars, zoals http://www.fylgjur.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie