Compleet uitgeput na het fietsen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
casgas
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 28 januari 2008, 23:33
Mijn mountainbike: Cube Acid + Cube Reaction Hybrid EX 625

Ik denk, laat ik toch maar eens de vraag stellen.. ik heb er al langer last van maar nu maar eens bedenken waar het aan zou kunnen liggen..

Altijd als ik ga fietsen en/of spinnen in de ochtend, dus als ik wakker ben ga ik ongeveer 1 uur later fietsen voor misschien 1 a 1,5 uur, dan ben ik weer thuis. Ik ga meestal meteen wat eten en na 1 uur kak ik gewoon helemaal in, dan moet ik gewoon even liggen op de bank om een uurtje te slapen bijvoorbeeld. Ook na dat uurtje ben ik gewoon een compleet wrak (volgens mijn vrouw dan :)) Ik ben pas 30 dus het is nou niet alsof het echt nodig is :)

Het vreemde is, als ik dit in de avonduren doe, dus ik ga om 19:00 bijvoorbeeld spinnen, dan voel ik me nog steeds kiplekker om 22:00. Pas rond 23:30 denk ik eens erover om naar bed te gaan omdat ik dan pas begin in te kakken, net zoals ik dat normaal zou doen omdat dat meestal wel het ritme is wat ik normaal heb..

Is dit een bekend fenomeen? Is er iets niet goed in mijn voeding, mis ik bepaalde stoffen die dit kunnen verklaren?

Ik ben zeer benieuwd of iemand hier iets over weet..
Livio Livius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: zo 9 augustus 2009, 20:49

Eet je voordat je gaat fietsen?
Meld je aan als bloeddonor. Bel gratis 0800 - BLOEDBANK of kijk op http://www.sanquin.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Race: Canyon Ultimate CF SL - Mtb: Idworx MR
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Ik denk dat het ook een stukje gewenning is. Wat eet je voor je naar de sportschool gaat? Ik sport altijd 's ochtends, zonder fatsoenlijk ontbijt kun je mij ook opvegen.
casgas
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 28 januari 2008, 23:33
Mijn mountainbike: Cube Acid + Cube Reaction Hybrid EX 625

In de ochtend meestal een banaan of 2 boterhammen met kaas of iets dergelijks..

Ik heb een keer voor een toertocht 4 boterhammen gehad, 1 uur later gaan fietsen en stond bijna te kotsen langs de zijlijn, dat kwam wel bijna omhoog zullen we maar zeggen.. Ik probeer mijn inname voor het fietsen wel wat laag te houden. Tijdens het fietsen drink ik ook alleen water, geen toevoegingen oid..

Gewenning.. dit is al meer dan een jaar zo dus denk dat we die wel weg kunnen strepen :)
Livio Livius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: zo 9 augustus 2009, 20:49

Toch meer brandstof erin en tijd nemen om eea door het lichaam te laten opnemen. Ga maar na: om 19.00 heb je warm gegeten. Eventueel nog een tussendoortje voor 23.00. Dus je lichaam heeft geen energie voor 1/1,5 uur sporten (afhankelijk van de intensiteit natuurlijk). 's Ochtends hoef ik zelf ook geen intensieve interval te doen. Rustige duurtraining geen probleem bij mij. Alternatief kun je bijv Powerbar hersteldrank nemen voordat je gaat trainen, dit wordt sneller opgenomen door het lichaam.
Meld je aan als bloeddonor. Bel gratis 0800 - BLOEDBANK of kijk op http://www.sanquin.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Race: Canyon Ultimate CF SL - Mtb: Idworx MR
casgas
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 28 januari 2008, 23:33
Mijn mountainbike: Cube Acid + Cube Reaction Hybrid EX 625

Eh, als ik in de avond ga fietsen eet ik ook pas na het fietsen, dus ook niet daarvoor..
Livio Livius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: zo 9 augustus 2009, 20:49

Maar dan heb je gedurende de dag wel gegeten (en gedronken) en is je lichaam actiever geworden.
Meld je aan als bloeddonor. Bel gratis 0800 - BLOEDBANK of kijk op http://www.sanquin.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Race: Canyon Ultimate CF SL - Mtb: Idworx MR
bommetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 4 augustus 2010, 21:02

in een boterham met kaas is ongeveer 125 Kcal. 2 broodjes zijn dus 250 kcal. in de nacht heb je ook het eea verbrand of opgeslagen, dus je eten van de vorige is op.

Als je weet hoeveel je ongeveer verbruikt (al snel 500 Kcal volgens mij) kun je hier misschien al rekening mee houden en als je met je ontbijt niet genoeg naar binnen kunt krijgen, kun je altijd gelletjes oid innemen tijdens het fietsen.

denk idd dat het een voedings kwestie is.
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Hoe intensief fiets je eigenlijk? Als ik 1,5 uur continue tegen maximale hartslag zit kan je me daarna ook wel oprapen. Spinning is sowieso wel een vrij intensieve bezigheid, en je weet dat het maar een uur duurt dus kan je helemaal los. Probeer eens vaker langere einden te biken tegen een lager toerental. Biken wordt dan sowieso leuker (...) en je bouwt meer conditie op dan telkens een uurtje voluit.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Een tijdje geleden was hier ook al iemand die daar, min of meer, last van had.
Een forumlid kwam toen met een verklaring dat er best wel wat mensen zijn die slechter presteren in de ochtenduren.
Er scheen zelfs een heel wetenschappelijk onderzoek aan besteed te zijn.
Weet even niet meer welk onderzoek dit was, maar even snel wat sleutelwoorden in Google gesodemieterd en dit rolde er uit.
(de vertaling is gedaan door Google)

Laat in de middag is de beste voor oefening
Uit onderzoek blijkt dat de optimale tijd om te oefenen is wanneer onze lichaamstemperatuur op z'n hoogst is, die voor de meeste mensen is het zestien-zeventien (lichaamstemperatuur is op het laagste vlak voor het wakker worden).
Sterkte is groter in de Middag
Dr Hill meldde dat de kracht uitgang is 5% hoger rond de middag, anaërobe prestaties, zoals sprinten, verbetert met 5% in de late namiddag.
Endurance is groter in de Middag
Aërobe capaciteit (uithoudingsvermogen) is ongeveer hogere 4percent in de middag.
Verwondingen zijn minder waarschijnlijk in de namiddag
Middag oefening is het beste als je wilt verwondingen om vele redenen te vermijden. We zijn het meest alert, onze lichaamstemperatuur is de hoogste zodat onze spieren zijn warm en flexibel, en onze spierkracht is op zijn grootst is. Deze drie factoren maken het minder waarschijnlijk dat we gewond raken.
Morning Exercisers beter te laten aansluiten
Ook al 's middags oefening zou kunnen zijn optimaal vanuit een fysiologisch oogpunt, onderzoek toont ook aan dat' s ochtends sporters hebben meer kans om zich eraan te houden dat de laat-dag atleten.
Avond Oefening en Sleep
Het meeste onderzoek steunt het idee dat de oefening kan kwaliteit van de slaap te verbeteren. Maar is het te laat in de avond te oefenen houden u op? Studies hebben aangetoond verbeteringen in de slaap van zowel 's morgens en' s middags oefening, dus het is nog niet duidelijk of 's avonds oefening houdt u op. Een studie liet zien dat zelfs krachtige oefening een half uur voor het slapen gaan had geen invloed op de slaap.

hier nog wat info die misschien bij jou past.

De avonduren zijn beter om aan sport te doen dan andere tijdstippen overdag. Dit geldt zowel voor recreatief sporten als voor topprestaties. Dat blijkt uit een onderzoek aan de University of Chicago, dat werd voorgesteld op de jaarvergadering van de Amerikaanse Endocrine Society.
Het onderzoek
De onderzoekers bestudeerden 40 gezonde mannelijke vrijwilligers tussen 20 en 30 jaar. Ze werden in vijf groepen ingedeeld: een groep oefende gedurende één uur op een loopband in de ochtend, een tweede groep in de namiddag, een derde 's avonds, een vierde 's nachts en een vijfde groep deed niet mee aan het oefenprogramma. Alle proefpersonen kregen constant glucose-infusies tijdens de rustperiodes zodat de bloedsuiker constant werd gehouden.
Bij alle proefpersonen werden de hormonen- en glucosespiegels bepaald (van het stresshormoon cortisol, thyrotropin, groeihormoon) en werd ook het tijdstip van de melatonine-afscheiding (dat ons dag-nachtritme bepaalt) gemeten.
Nachtelijk oefenen leidde tot een zeer sterke daling van de glucosespiegels terwijl die op de andere tijdstippen vrijwel constant bleven. Avondlijk en nachtelijk sporten leidde tot een veel grotere afscheiding van cortisol en thyrotropin - twee hormonen die een belangrijke rol spelen in het energie-metabolisme - in vergelijking met 's ochtends en 's namiddags. De afscheiding van groeihormoon variëerde niet over de dag.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

mwa... als ik smorgens sport voel ik me de hele dag fit! als ik savonds te intensief sport slaap ik niet voor 2en snachts... heb dat zelfs al als ik dat eind van de middag doe.. kortom, voor mij is net voor of rond de middag sporten ideaal. heeft natuurlijk ook wel met de nachtrust(en) ervoor te maken. ik ga ook wel is sporten dat ik denk: zo pfff... dan maak rustig me training af en klaar en savonds op tijd me mandje in. maar dat is meestal in de sportschool. op de fiets gaat t altijd wel. goed eten! luister naar je lichaam, als je denkt dat je (te) moe bent zeker niet intensief trainen of zelfs niet trainen. meestal houd ik t dan bij rusitig d1 ritje van een uur.
life starts @ 150bpm...
xenios
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 7 oktober 2007, 12:09

Ik sluit me aan bij het advies van Erikje. Waarschijnlijk train je elke keer volle bak en heb je simpelweg te weinig duurvermogen om dit op te vangen. Dus probeer ook regelmatig langere stukken te fietsen op wat lagere intensiteit om zodoende je glycogeenvoorraad te vergroten.

Het tijdstip is naar mijn mening een kwestie van gewenning. Voeding is uiteraard belangrijk, maar daar win je geen extra vermogen mee.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

xenios schreef:Ik sluit me aan bij het advies van Erikje. Waarschijnlijk train je elke keer volle bak en heb je simpelweg te weinig duurvermogen om dit op te vangen. Dus probeer ook regelmatig langere stukken te fietsen op wat lagere intensiteit om zodoende je glycogeenvoorraad te vergroten.

Het tijdstip is naar mijn mening een kwestie van gewenning. Voeding is uiteraard belangrijk, maar daar win je geen extra vermogen mee.
Dit klopt inderdaad.
Heb zelf ervaren dat veel en lang D1 je meer vermogen geeft.
Combineer nu zelf meerdere keren per week in D1 met interval en sprint om nog meer op te bouwen.
Vorig jaar was ik op vakantie in de Eifel.
Elke dag begon met een zeer uitgebreid ontbijt waarna er ongeveer 6 uur recreatief werd gereden.
Ik voelde me de hele dag top en had naderhand nog over, ik denk dat de goede voeding vooraf daar mede verantwoordelijk voor was.
Tijdens het avondeten werd er ook veel pasta gegeten om de energie weer op peil te krijgen voor de volgende dag.
Rizer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 11 februari 2012, 22:41

Juist voeding is belangrijk. Met een ligt ontbijt in de ochtend is het sporten zeer ongezond. 1,5 uur volle bak trainen kost je ca. 1200k/cal.

Als je meer dan 700k/cal. verbrand dan je als voeding binnen hebt gekregen ga je namelijk spiermassa verbranden. Hier kan je uren moe van zijn (herstel duurt veel langer)

Dus ga je sporten in de ochtend, dan behoorlijk ontbijten en iets van ontbijtkoek meenemen.(oid)
casgas
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 28 januari 2008, 23:33
Mijn mountainbike: Cube Acid + Cube Reaction Hybrid EX 625

Ik heb even mijn excel sheets erbij gepakt, mijn hartslag is meestal rond de 150-160 gemiddeld over de hele rit met MTB'n (ik ben 30), spinnen hou ik in ieder geval niet bij, daar ga ik meestal wel volle bak omdat ik weet dat binnen het uur de les alweer is afgelopen, maar spinnen is meestal in de avonduren, dus niet helemaal representatief in dit geval..

Als ik zo de gegevens van mijn Sigma zie, dan dan zit ik met een uur ook ongeveer op 1200k/cal, dus dat betekent wel volle bak..

In de zomer probeer ik soms ook wel wat duur ritten te doen, misschien moet ik dat nu maar wat meer gaan ophogen..
Ik heb niet echt de optie om flink te ontbijten voordat ik ga, want dan moet ik zeker een uur of 2 a 3 wachten voordat ik ga, met een kleine van 15 maanden en de vrouw erbij word dat niet wat bij mij vrees ik.. Als gelletjes dat probleem "voor nu" kunnen oplossen en dat ik in de sportschool ook ipv spinnen maar 2 uur op de fiets ga zitten, of op een aparte spinfiets buiten de les voor anderhalf uur op een lichter tempo (hartslagmeter gaat dan wel mee)

Kan iemand mij adviseren of dit voor nu de way to go is? Of misschien andere ideeën?

@hansdegebruiker

Het verhaal klinkt wel aannemelijk in mijn geval, maar omdat ik ook niet echte duur ritten doe denk ik dat het daar "eerder" aan zou moeten liggen. Dus dat ga ik eerst maar proberen, maar ik hou je verhaal zeker in mijn achterhoofd. Als dit in een paar maanden nog niet beter is vrees ik toch dat ik een avondsporter ben :)
Plaats reactie