vreemde hartslag

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

een lage rusthartslag zegt helemaal niets zoals jij dat stelt. Behalve als die, wanneer je normaal gesproken 55 zou hebben, hij ineens 75 is. Dan is er iets met je lichaam aan de hand.

Rustpols bepaal je ook over een aantal dagen. Neem 5 dagen je pols op (net na het wakker worden) en neem hier het gemiddelde van. Van dat getal mag je aannemen dat dat je HFrust is.

Ik heb zelf een rustpols van 48 en ben geen topsporter. Ik heb deze rustpols nagenoeg altijd. Soms iets hoger (50-52).
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

guido_gorisse schreef:Tegen mij werd verteld dat je max. hartslag juist omhoog gaat als je goed getraind bent en je rust harslag omlaag. Leek mij ook lochisch, want hierdoor is je "gebied" groter en kun je dus op een lager percentagen een bepaalde energie geven. Of slaat dat nergens op?
Als je goed getraind bent moet je meer moeite doen om je HFmax te bereiken. Je HFmax zal nooit omhoog gaan.

Slaat dus nergens op.

Edit: aanvulling, je HFrust zal door goede training wel lager worden.
gozzer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 15 januari 2004, 20:49
Mijn mountainbike: bergfietsie 2004

bij HF in rust heb ik het eigenlijk voornamelijk over als je lekker in je luie stoel zit met een krantje. Net na het wakker worden, zal de HF inderdaad nog lager zijn....
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

gozzer schreef:bij HF in rust heb ik het eigenlijk voornamelijk over als je lekker in je luie stoel zit met een krantje. Net na het wakker worden, zal de HF inderdaad nog lager zijn....
Zo kun je daar niet over spreken Gozzer. Dat is géén betrouwbare HFrust.
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

gozzer schreef:
scalpel schreef:wie weet hoe dit komt
lang verhaal over zijn hartslag
dat je hartslag omhoog gaat voordat je begint te fietsen, maar wel in je hoofd al bezig bent met fietsen is volgens mij gewoon Pavlov reflex
en komt vaker voor, parachute springers hebben er ook last van, doen geen reet voor ze het vliegtuig uit springen, maar zitten vlak voor de sprong toch bijna tegen hun max hartslag aan. Een gevolg van wat exdtra adrenaline.
en dat je hartslag hoger is aan het begin van je tourtje is denk ik vooral omdat het lichaam gewoon tijd nodig heeft om zich aan de nieuwe omstandigheden te acclimatiseren.
Acclimatiseren is een beetje een erg groot woord en betekend wat anders, maar het idee klopt. Je energie systemen werken nog niet en met name je aerobe koolhydraat moet gewoon nog op gang komen en dat duurt even. Daarom heeft men ooit ook de warming up uitgevonden.

Lees anders een het basisboek training van Peter Jansen
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

gozzer schreef:bij HF in rust heb ik het eigenlijk voornamelijk over als je lekker in je luie stoel zit met een krantje. Net na het wakker worden, zal de HF inderdaad nog lager zijn....
HFrust is ongeveer je laagste hartslag die je kunt halen, en dat is meestal net na het wakker worden. Dat is bij mij ongeveer 56, best hoog, maar ben ook jong en mijn max is nogal hoog (213). Dus wel een groot "bereik"
Don't just train... train right.
nuclear_girl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 9 januari 2004, 12:04
Mijn mountainbike: SCC02

T is inderdaad waar dat je max hf later bereikt word als je goed getraind bent. Verder zou je moeten kijken hoe onregelmatig je hartslag is. Is die namelijk in rust ook onregelmatig dan moet je gewoon eens een ECG'tje laten maken. Is het alleen tijdens inspanning dan is het weer een ander verhaal. Zodra jij denkt dat je hartslagmeter juist is en dat het continue weer gebeurd dan zou ik eens langs de dokter gaan.... In principe staat er voor elke leeftijdscategorie een bepaalde max hf dus zodra je goed getraind bent zul je die later bereiken dan iemand zonder conditie waar bij het hart veel harder moet werken.....
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

naar wat mij altijd verteld is zijn er 2 dingen:

- Veel trainen betekent dat je er langer overdoet om een hogere hartslag te krijgen, meer conditie en je lichaam verwerkt het beter

-Je maximale hartslag staat in principe vast, deze zal in de loop van de jaren weer afnemen. Door veel trainen zal je MAx niet veel veranderen.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

en zijn wel meerdere dingen, maar wat probeer je hiermee te zeggen?
nuclear_girl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 9 januari 2004, 12:04
Mijn mountainbike: SCC02

themaniac schreef:naar wat mij altijd verteld is zijn er 2 dingen:

- Veel trainen betekent dat je er langer overdoet om een hogere hartslag te krijgen, meer conditie en je lichaam verwerkt het beter

-Je maximale hartslag staat in principe vast, deze zal in de loop van de jaren weer afnemen. Door veel trainen zal je MAx niet veel veranderen.
Klopt wel aardig inderdaad... voor je hf max staat een soort van standaard die is eigenlijk afhankelijk van je leeftijd. Vaak wordt voor het gemak 220- je leeftijd aangehouden.
interceptor
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 10 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: SCC02, run's like wildfire

themaniac schreef:naar wat mij altijd verteld is zijn er 2 dingen:

- Veel trainen betekent dat je er langer overdoet om een hogere hartslag te krijgen, meer conditie en je lichaam verwerkt het beter

-Je maximale hartslag staat in principe vast, deze zal in de loop van de jaren weer afnemen. Door veel trainen zal je MAx niet veel veranderen.
Hier kun je nog aan toevoegen dat bij een goede conditie je Hfgem. en je Hfrust lager worden.

Topatleten kunnen een erg lage Hfrust hebben. Er wordt weleens een verband gelegd tussen een doodsoorzaak, tijdens slaap, en deze lage hartslag.
Trailblazed by Gerard ROND
marcelca
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 10 september 2002, 09:51
Mijn mountainbike: Cube AMS Pro RX

ik heb het helaas aan de lijve kunnen ondervinden dat een te lage hartslag niet echt goed is..

een jaar of 15 geleden trainde ik echt heel erg veel, ivm dat ik triatlon deed..

mijn hartslag in rust was rond de 46..

door een blessure ben ik te snel in 1 keer gestopt en hier heb ik last van gekregen, steken in de borst, je in 1 keer niet lekker voelen ed...

toen ik bij een dokter kwam hiervoor ( ik verrouwde het niet ), zij de dokter dat het kwam doordat ik 1 keer gestopt was en mijn hart dit niet gewend was waardoor er in rust zelfs ritmestoringen konden komen ...

dit zou dan te maken hebben doordat ik al een erg lage harslag had...


is wel een klein beetje off-topic ivm met jou vraag...


grtz marcel
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

das minder. Het is in principe niet zo, wat sommigen misschien denken, dat je hartslag in rust met de dag lager wordt. Dit gaat in de loop van de maanden of jaren en bij veel sportmensen ligt hij tussen 36 en 44 in rust.

Met een goede conditie hou je langer een hogere hartslag vol voordat het lichaam begint te klagen en zit je minder snel aan die hoge hartslag. Je kent ze wel die mensen die na 1 km met een rood hoofd roepen dat ze al niet meer kunnen. Hart klopt in de keel, zweten, en totaal geen conditie.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

themaniac, je lult nu echt, lees dit topic nog eens door en wat boeken over dit onderwerp en probeer het dan nog eens.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

als je me dwars wil zitten moet je dat vooral doen.

Met een goede conditie hou je langer een hogere hartslag vol voordat het lichaam begint te klagen en zit je minder snel aan die hoge hartslag.

--Wat is daar gelul aan? Niets, mooi dank je.

Je kent ze wel die mensen die na 1 km met een rood hoofd roepen dat ze al niet meer kunnen. Hart klopt in de keel, zweten, en totaal geen conditie.

---Dat is ook geen gelul...

Volgende keer niet zoveel zuipen op donderdag want wordt moe van je sjaggie commentaar. Ga fietsen man :lol: :lol: :lol: , maar let wel op je hartslag :oops: :oops:
Plaats reactie