kramp

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
rydeon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 25 juli 2003, 22:16

hallo ik rij 1 a 2 tochten per week en ik merk als er veel beklimmingen in de tocht zijn dat ik enorme kramp krijg.
wat zou ik hier aan kunnen doen ik drink voldoende dus wie kan mij helpen!!
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

rydeon schreef:hallo ik rij 1 a 2 tochten per week en ik merk als er veel beklimmingen in de tocht zijn dat ik enorme kramp krijg.
wat zou ik hier aan kunnen doen ik drink voldoende dus wie kan mij helpen!!
wat is je voorbereiding qua warming up
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

-voldoende drinken van te voren
-voldoende drinken tijdens
-goede warming-up
-niet forceren
-proberen op souplesse te rijden als je kracht mist
megabike
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek 6500, Manitou super six, Deore / LX /Magura HS33 /Bontrager
Contacteer:

Spook-E schreef:-voldoende drinken van te voren
-voldoende drinken tijdens
-goede warming-up
-niet forceren
-proberen op souplesse te rijden als je kracht mist
en voldoende drinken :D

Ik geloof dat je wel een liter per uur mag nemen.
"Talk is cheap. Show me the code."
- Linus Torvalds
Microsoft logica: op start drukken om af te sluiten
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

megabike schreef:
Spook-E schreef:-voldoende drinken van te voren
-voldoende drinken tijdens
-goede warming-up
-niet forceren
-proberen op souplesse te rijden als je kracht mist
en voldoende drinken :D

Ik geloof dat je wel een liter per uur mag nemen.
Maar ook voldoende drinken hoor, bidonnetje per uur moet voldoende zijn :ikmoetplassensmiliey:
rydeon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 25 juli 2003, 22:16

ben vandaag 2 uur weze fietsen en heb ongeveer 1,5 liter drank op maar nog steeds kramp kreeg zelfs een bult op mn ben en na lange tijd ging t weer gewoon weg
heb ook strek oefening gedaan
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

rydeon schreef:ben vandaag 2 uur weze fietsen en heb ongeveer 1,5 liter drank op maar nog steeds kramp kreeg zelfs een bult op mn ben en na lange tijd ging t weer gewoon weg
heb ook strek oefening gedaan
Tering, is je houding wel goed, zadel niet te hoog of te laag, trap je niet te zwaar etc..
Nullius
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 3 september 2003, 13:55
Mijn mountainbike: Koga Miyata X-Runner 2003
Contacteer:

Rydeon, ik heb eens een uitdroging gehad met het tennissen in de warme zon (moest drie matchen spelen op 1 dag).

Hierna werd me aangeraden dit te doen voor een inspanning:
-begin met het drinken van ongeveer 2 liter NIET-bruisend WATER 2 uur voor de inspanning.
-Tijden het rijden verlies je ongeveer 1.5 liter water per uur (hangt dan ook weer af van omstandigheden), maar je lichaam kan maar maximaal 0.8 liter water opnemen per uur. Daarom moet je voor de wedstrijd zoveel drinken.
-Opwarmen is vrij belangrijk ... maar dit kan gerust al fietsend gebeuren. Rijd over een vlak terrein een paar minuten rond tegen een tempo dat iets lager ligt dan je normaal rijdt.
-Rij nooit dagen aan één stuk op je maximum !! Dit kan wel eens bij een marathon, maar als je dit dan doet, moet je zeker een weekje of twee rustig aan doen.
-Beter niet te zwaar trappen, probeer ook dezelfde trapfrequentie aan te houden ... bij steile hellingen in het bos kan dit veranderen, maar op een stuk vals plat of een niet al te steile afdaling, moet je proberen tegen dezelfde trapfrequentie te rijden.
-Achteraf stretchen !!! Dit is zowat het belangrijkste maar toch kortste deel van de training. Het bovenlichaam moet niet noodzakelijk gestretched worden na het fietsen maar het kan nooit echt kwaad. Zeker je kuiten en je bovenbenen (zowel voorkant als achterkant) stretchen.
Je laatste inspanning mag nooit een sprint zijn .. als je training ten einde loopt, rij dan rustig aan.
-Na de inspanning genoeg blijven drinken zodat je lichaam de afvalstoffen uit je lichaam kan zuiveren.

Als je de dag na de training zware benen hebt, dan moet je weer veel NIET-bruisend water drinken (weer 2liter gespreid over 2u). Het gevoel moet daarna weer beteren.

Probeer dit eens en anders kan een weekje rust bij krampen nooit kwaad ! Een kramp is een teken van het lichaam dat je je hebt geforceerd. Het dan ook blijven forceren gaat op lange termijn zéér lastige gevolgen hebben met een mogelojke spierscheur tot gevolg.

Ik hoop dat je hier wat uit kan leren ;)
Bikergrl
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 2 mei 2003, 12:26
Mijn mountainbike: Cube Limited 2, Cube Reaction, Trek 1400 (race '00)
Contacteer:

Hoi Rydeon,
ik had toen ik net begon met fietsen ook regelmatig last van krampaanvallen. Maar nu ik na elke training magnesium neem (ik gebruik simpele bruistabletten van de Hema) komt het bijna niet meer voor (gelukkig! :lol: )
When in doubt.... pedal harder!
Ferry
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1104
Lid geworden op: do 22 augustus 2002, 08:52
Mijn mountainbike: roept alweer

Nullius schreef:een weekje rust bij krampen nooit kwaad ! Een kramp is een teken van het lichaam dat je je hebt geforceerd. Het dan ook blijven forceren gaat op lange termijn zéér lastige gevolgen hebben met een mogelijke spierscheur tot gevolg.


Ik sluit aan..
If you can't ride it, BIKE IT ! ! ! !
Nullius
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 3 september 2003, 13:55
Mijn mountainbike: Koga Miyata X-Runner 2003
Contacteer:

:)
Mijn vader heeft het voorgehad met tennissen.
Lijkt me geen makkelijke situatie als je een spierscheur hebt.

Mijn vader heeft 8 weken mogen rusten en daarna lichtjes moeten opbouwen. Conditie gaat dus stevig achteruit en heel de dag stilzitten is ook helemaal niet leuk (voor mij dan tpch ;))
rydeon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 25 juli 2003, 22:16

bedank voor jullie reacties hier kan ik denk ik wat mee ik laat wel eens weten of het helpt
the one
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 21 oktober 2003, 22:23
Mijn mountainbike: Scott Racing XTR-MAVIC-BBB CARBON-

Ik heb zelf ook veel kramp.Ik warm eerst op.En wel de beentjes streken.
Recht, kruislings,en dan 15 minuutjes warm fietsen.bij mij hielp het zadel verzetten niet.Nu blijkt het ook dat mijn freame teklein is.
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

1 woord: magnesium!!!

Onbegrijpelijk, maar dit is in Nederland nauwelijks bekend. In het buitenland koop je die bruistabletten bij de bakker, maar hier moet je gewoon zoeken naar die dingen. Blijkbaar weet niemand het ofzo.
Ik heb 't geleerd op de snowboardleraar-opleiding, waar je 8 dagen _vol_gas moet en ik 's nachts zowat gillend van de pijn wakker werd...:(

Groeten!
Jasper
speci
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 7 december 2002, 23:44
Mijn mountainbike: full dynamix
Contacteer:

magnesium drank is de oplosing.
3 action heeft een drank speciaal daarvoor, sterk krampwerend. :-q
Plaats reactie