Diabetes en mountainbiken...

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
B@C@RDI
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 oktober 2010, 21:10
Mijn mountainbike: CUBE AMS CC Full Suspension

Een tochtje organiseren moet lukken toch?
Ligt eraan hoeveel animo er voor is. Ik woon in Venlo, en heb een gigantisch mooi MTB gebied in mijn achtertuin liggen...Zelf fiets ik tussen de 40-55 KM.
Andere plaatsen zijn natuurlijk ook mogelijk..
Als je er niet ómheen kan, moet je er maar dóórheen
h67racing
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 11 februari 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Trek superfly al 100 pro 2013

nou b@c@rdi, ik woon tussen Venlo en Venray in. Hier in de buurt liggen inderdaad mooie routes alhoewel ik eigenlijk nooit in de buurt van Venlo kom, meer Well, Overloon en Schaakse bossen. Schaak is voor mij echt DE rout in de omgeving, niet voor niks de nr 1 op mtbroutes.nl. Maar idd een andere route kan ook, voor mijn part ergens centraal in Nederland. Afstand zo rond de 50 km is ok. Alleen hoe kunnen we een tocht organiseren. Zo als op de topic "de 100 van Horst" is een mogelijkheid? En ook niet onbelangrijk een datum :D :D
Iemand meer organisatorische talenten misschien?
as ut ni giët zoë as ut mot da mot ut ma zoë as ut giët
B@C@RDI
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 oktober 2010, 21:10
Mijn mountainbike: CUBE AMS CC Full Suspension

h67racing schreef:nou b@c@rdi, ik woon tussen Venlo en Venray in. Hier in de buurt liggen inderdaad mooie routes alhoewel ik eigenlijk nooit in de buurt van Venlo kom, meer Well, Overloon en Schaakse bossen. Schaak is voor mij echt DE rout in de omgeving, niet voor niks de nr 1 op mtbroutes.nl. Maar idd een andere route kan ook, voor mijn part ergens centraal in Nederland. Afstand zo rond de 50 km is ok. Alleen hoe kunnen we een tocht organiseren. Zo als op de topic "de 100 van Horst" is een mogelijkheid? En ook niet onbelangrijk een datum :D :D
Iemand meer organisatorische talenten misschien?
Dat is aardig in de buurt, kom je nooit tussen venlo en belfeld dan?
Schaakse bossen ben ik zelf nog nooit geweest, wel in Horst...
Ik heb zondag voor het eerst met gps gefietst, naar Süchteln in Duitsland, ook een erg mooie route.....
Als hier nou meer reacties komen, kunnen we wel een suikertochtje organiseren denk ik zo.. :-q
Als je er niet ómheen kan, moet je er maar dóórheen
h67racing
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 11 februari 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Trek superfly al 100 pro 2013

ben 2 x geweest tussen Venlo en Belfeld, gestart op de kaldenkerkerweg. Ik beveel de schaak echt aan, is gewoon een andere dimensie mountainbiken! Nou hopen dat we hier wat gegadigden krijgen om gezamelijk een ritje te organiseren, ik zou het wel leuk vinden dit initiatief.
as ut ni giët zoë as ut mot da mot ut ma zoë as ut giët
B@C@RDI
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 oktober 2010, 21:10
Mijn mountainbike: CUBE AMS CC Full Suspension

Ik fiets eigenlijk overal, Zondag gaat het de Heldense bossen worden.

Afgelopen zondag naar Süchteln gefietst, ook zeker de moeite waard, maar dat zijn dan 60 km..
Als je er niet ómheen kan, moet je er maar dóórheen
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Ik heb aardig wat ervaring met het organiseren van een let's ride. Behoor welliswaar niet tot de doelgroep van dit topic maar wil jullie met alle plezier helpen om een leuke tocht uit te zetten / te fietsen in de omgeving van Venlo / Tegelen / Belfeld en Reuver.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
B@C@RDI
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 oktober 2010, 21:10
Mijn mountainbike: CUBE AMS CC Full Suspension

Hé Enrico,

Leuk idee dat je wil helpen, alleen ff afwachten hoeveel bikers zich hier eventueel gaan melden om mee te fietsen. :-q
Daarbij moet er natuurlijk "geinventariseerd"gaan worden hoe erg de "beperking" bij iedereen is... :-?

Maar uh, bedankt alvast voor je hulp...super!!
Als je er niet ómheen kan, moet je er maar dóórheen
h67racing
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 11 februari 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Trek superfly al 100 pro 2013

Inderdaad super bedankt voor de aangeboden hulp Enrico. De tocht staat dus erg in de (mountainbike)kinderschoenen. Mocht het zover komen houden we natuurlijk met ieder zijn "beperking" rekening. Dus diabetici, laat maar komen die aanmeldingen...............Of zullen we een lets ride aanmaken!!
as ut ni giët zoë as ut mot da mot ut ma zoë as ut giët
Gebruikersavatar
Freeez
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 20:21
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6 orange

Hallo allemaal ,

Goed dat hier een topic over bestaat !
Ikzelf heb diabetes type 2 en mijn zoon Tommie van 15 type 1 met insulinepomp.

Doordat Tommie nog twee andere handvatten heeft (autisme en een verstandelijke beperking) nemen ik en mijn vrouw zijn diabetes zorg op onze rekening. We fietsen veel samen met de hele familie. We zorgen dat hij voor de start iets hoger staat (7-9mmol/liter), omdat Tommie na inspanning behoorlijk keldert.
Elk uur een krentenbol met de pomp op 5% basaal werk prima voor hem.
Maar altijd neem ik de rugzak vol mee om zo'n beetje alle probleempjes aan te kunnen.
- reserve infuus set en aanbreng spullen.
- snelle suikers (dextro en aanmaaklimonade)
- trage suikers (krentenbol, banaan peperkoek)
- insuline prikpen, strips
- gsm

ondanks dat we iets meer dan gemiddeld moeten stoppen om zijn suikerwaarden te controleren/behandelen, vind Tommie het steeds leuker op de mountainbike en de rest van de familie ook.
Van links naar rechts, mamma, Tommie, Bram,....
Afbeelding
Mijn aanpassingen: TREK Superfly 6 2014, Garmin GPSmap 62S, DT Swiss XRRS 29er wielset, Extreme zadelpenklem
Bram's fiets: Specialized Rockhopper 2012, Tommie's fiets: Merida TFS100 2012, Mama's fiets: Bulls King Boa 2013, Flite Diva
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Freeez schreef: ondanks dat we iets meer dan gemiddeld moeten stoppen om zijn suikerwaarden te controleren/behandelen, vind Tommie het steeds leuker op de mountainbike en de rest van de familie ook.
:-q Ik moet ook meer stoppen en iets meer meenemen, maar dat maakt niet uit. Afwijkende dingen zijn soms wat lastiger in te schatten, marathon fietsen bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Over diabetes en marathons...
Een clubgenoot van mij heeft ook diabetes (hij heeft dacht ik zo'n automatische pomp) en die gaat met 4 anderen de 24uurs rijden van Bike Festival Brabant in dorp Zeeland.

Ik ben met hem laatst ook naar Smilde geweest voor de diabetes-classic, daar was ook Martijn Verschoor een jongen met diabetes die professioneel wielrent. Daar heeft mijn clubgenoot ook contact mee voor tips tijdens zo'n intensieve rit/wedstrijd.

Ik weet dat het niet zoveel toevoegt aan dit topic, maar denk dat het toch een hele prestatie is om met deze aandoening zo'n afstand te rijden.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Vlietser
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: di 4 november 2014, 16:44
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 800

Ik fiets inmiddels zo'n 2-3 jaar geregeld op de mtb en merk dat dit zeker positief is voor mijn suiker.
Ben type 1 met een insuline pomp.

Ritten van ca. 2 uur is goed te doen, pomp zet ik op 50-60% en dan net als de gemiddelde rijder neem ik elk uur iets te eten.
wannez
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 augustus 2004, 18:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 8.0 2015

Ik ben al 3 jaar weer aan het fietsen. In 2015 de meeste km's gemaakt en gemerkt dat het zeer positief is voor de algehele gezondheid maar zeker op het suikerhuishouden. Begin dit jaar gebruik kunnen maken van een CGM. Dat geeft wat meer inzicht om te kunnen bijsturen tijdens het het rijden.
B@C@RDI
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 oktober 2010, 21:10
Mijn mountainbike: CUBE AMS CC Full Suspension

wannez schreef:Ik ben al 3 jaar weer aan het fietsen. In 2015 de meeste km's gemaakt en gemerkt dat het zeer positief is voor de algehele gezondheid maar zeker op het suikerhuishouden. Begin dit jaar gebruik kunnen maken van een CGM. Dat geeft wat meer inzicht om te kunnen bijsturen tijdens het het rijden.
Hoi Wannez,

Ik heb ook een hele tijd een CGM gehad. Ik heb inderdaad wel geleerd hoe ik mijn pomp in moet stellen om onder het fietsen geen hypo's te krijgen.
Voor mij is de grootste winst te behalen in het zo min mogelijk Kh eten....
Door de insuline die geef, heb ik er in het begin van het fietsen geen controle meer over, en krijg ik snel een hypo.
Nu eet ik KH arm voor het fietsen, en dan gaat buitengewoon goed!!!
Natuurlijk niet altijd, maar dat kan ook bijna niet.
Als je er niet ómheen kan, moet je er maar dóórheen
B@C@RDI
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 oktober 2010, 21:10
Mijn mountainbike: CUBE AMS CC Full Suspension

Freeez schreef:Hallo allemaal ,

Goed dat hier een topic over bestaat !
Ikzelf heb diabetes type 2 en mijn zoon Tommie van 15 type 1 met insulinepomp.

Doordat Tommie nog twee andere handvatten heeft (autisme en een verstandelijke beperking) nemen ik en mijn vrouw zijn diabetes zorg op onze rekening. We fietsen veel samen met de hele familie. We zorgen dat hij voor de start iets hoger staat (7-9mmol/liter), omdat Tommie na inspanning behoorlijk keldert.
Elk uur een krentenbol met de pomp op 5% basaal werk prima voor hem.
Maar altijd neem ik de rugzak vol mee om zo'n beetje alle probleempjes aan te kunnen.
- reserve infuus set en aanbreng spullen.
- snelle suikers (dextro en aanmaaklimonade)
- trage suikers (krentenbol, banaan peperkoek)
- insuline prikpen, strips
- gsm

ondanks dat we iets meer dan gemiddeld moeten stoppen om zijn suikerwaarden te controleren/behandelen, vind Tommie het steeds leuker op de mountainbike en de rest van de familie ook.
Van links naar rechts, mamma, Tommie, Bram,....
Afbeelding

Cool dat jullie met z'n alle biken...!!! :-q
Als je er niet ómheen kan, moet je er maar dóórheen
Plaats reactie