Het Tacx verzameltopic

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

Ik ken de functionaliteit van de standaard VR software niet en ben ook niet zo'n fanatieke duurtrainer, maar de functie die ik het meest gebruik is de real life training met echte GPX-en van uitdagingen die ik ga rijden.

Hoewel de simulatie van de GPX-track niet echt realistisch is, vind ik het wel handig. Behalve dat ik goed targets kan neerzetten (met de trainer heb je altijd dezelfde externe omstandigheden), leer je de route goed kennen. Met name weet ik daardoor tijdens de rit/marathon beter te doseren omdat ik het hoogteprofiel van de rit ken en dus weet wat me nog staat te wachten tijdens de route.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Eerste ritje met mijn nieuwe aanwinst (april dit jaar) zit er op.
Om te beginnen een RLV van Milaan San Remo gekozen en daarbij de eerste 50 km gepakt. Wel grappig hoe de weerstand zich supersnel aanpast bij een klein beetje verschil in stijgingspercentage. 1% vals plat tov vlak is echt goed te voelen.
Tijdens het fietsen was het ook spelen met de instellingen op het scherm (in TTS meer mogelijkheden dan mijn VR software?) en de zonsondergang meemaken. Wel te zien dat er meerdere opnames gemaakt zijn en je ineens op nat wegdek reed, maar dat kan je verwachten bij gratis dvd's...........
Verder nog nooit 50 km / 263 hm met een gemiddelde van 32,8 km/u gereden. Die waarde lijkt me iets aan de hoge kant.
Vermogen gemiddeld 202 watt en piek 450 watt. Dat laatste ook maar met een korreltje zout nemen.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Arj
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: za 30 april 2005, 22:20
Mijn mountainbike: Merida/Cube

TTS heeft iets meer mogelijkheden, maar sowieso ziet het er gewoon beter uit. Alleen de vraag is of je nu TTS3 moet kopen. Gezien het mega aantal topics op het tacxforum loopt die software ook niet helemaal lekker.
Ik hou het nog ff bij TTS 1.3, en heb dan volgens mij dezelfde mogelikheden als TTS3.
herman
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 16 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Scale 20
Contacteer:

Ik zit te twijfelen om in plaats van een fietstrainer een rollenbank van Tacx te kopen ??

verstandig ? of werkt dit niet voor over winter trainingen ??

BVD!!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Rollenbank geen ervaring mee, maar nu sinds kort een VR trainer en bevalt prima.
Daarvoor een Tacx (type weet ik niet precies meer) waarmee ik de weerstand via een simpel paneeltje kon instellen. Daarvoor een type met kabeltje.

Voordeel tov een rollenbank lijkt me de instelbare weerstand, je hebt meer mogelijkheden lijkt me.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Biker-Sander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3044
Lid geworden op: di 20 februari 2007, 17:54
Mijn mountainbike: Is een met grote wielen!

Iemand enig idee?

Ik heb windows 7 en wil tts 1.1 installeren. Volgens mij is mijn pc 64BIts( tenminste dat hoorde ik laatst) Als ik de software installeer, dan en start hem dan op. Dan geeft de pc aan, tacx software werkt niet meer.... terwijl de software nog nooit heeft gewerkt..

Tips?
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

Biker-Sander schreef:Iemand enig idee?

Ik heb windows 7 en wil tts 1.1 installeren. Volgens mij is mijn pc 64BIts( tenminste dat hoorde ik laatst) Als ik de software installeer, dan en start hem dan op. Dan geeft de pc aan, tacx software werkt niet meer.... terwijl de software nog nooit heeft gewerkt..

Tips?
Probeer eens:

In je start menu, waar de snelkoppeling staat voor het opstarten van je Tacx programma, ipv de linker muisknop, de rechtemuisknop te nemen en dan voor eigenschappen kiezen. Dan op het Comptabiliteit tabje (ik denk dat het zo heet in de Nederlandse versie). Een van de eerste checkboxjes aan te vinken (waarschijnlijk heet de tekst die erbij staat iets als: "Voer dit programma in compatibilieits modus uit:"). Kies daarna in het uitklap venstertje "Windows XP SP3"

Doe het zelfde voor de snelkoppeling die op je bureaublad staat.

Ik hoop dat dit helpt
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Voor de oude software zal je een 32 bit OS moeten gebruiken. Zie ook op de Tacx site.

Overigens zelf vanavond heerlijk langs het Comomeer gereden. Toch weer 61 km / 1.244 hm en net iets minder dan 2:!5u getrapt en me absoluut niet verveeld. Zal komend weekend wel eens een langere duurtraining worden als ik de weersvooruitzichten zo bekijk.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Thomas81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 4 november 2009, 22:07
Mijn mountainbike: S-works Stumpjumper FSR 2013

Heb vorig jaar de tacx rollenbank geprobeert voor een week. In het begin kan je er niet meteen goed op blijven zitten. Als je het eenmaal te pakken hebt gaat dat wel goed. Is meteen een goede training voor je fietsbalans.

Weerstand zit idd een beperking in is alleen in te stellen door te schakelen en een hogere cadans te trappen.

Heb uiteindelijk toch gekozen voor een vaste tacx met weerstand door middel van electromagneet. Dit heeft een betere instelmogelijkheid dan de mechanische variant.
kimmy3920
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 19 augustus 2007, 15:59

heeft er al iemand ervaring met de nieuwe software?
Tacx TTS versie 3
koenvools
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: di 24 februari 2009, 14:10

Ik heb me in juli ook een Fortius aangeschaft, met het doel eens de winter door te komen met een minimum aan conditie... Blijkt hij op mijn pc met Vista niet te werken... Grrr... Op die van mijn vrouw -met XP- wel, maar dat is ook geen oplossing. Ik zal me eens op de Tacx site moeten verdiepen vrees ik.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik heb nu een Satori maar ik overweeg een VR trainer te kopen voor de virtuele tochten.
Zover ik heb kunnen ontdekken is het enige verschil tussen de imagic en fortius de motorrem (die bergaf versnelt als je niet trapt).
Maar ik kan me haast niet voorstellen dat je alleen voor een andere motor 200 euro meer moet betalen.
Zijn er nog meer verschillen?
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
kimmy3920
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 19 augustus 2007, 15:59

ik heb juist een paar catalyst gedownload zie link!

http://www.tacxvr.com/nl/tacx_liveroute" onclick="window.open(this.href);return false;

nu heb ik die importeerd naar ANALYSER.

maar hoe kan ik daar nu een wedstrijd tegen rijden?
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

kimmy3920 schreef:heeft er al iemand ervaring met de nieuwe software?
Tacx TTS versie 3
Yep, sinds dit weekend ervaring met de TTS 3.0 (zelfs gekocht !!!) en moet zeggen dat ik er tevreden over ben.
Veel fora vol geschreven over software die niet werkt, RLV's die het niet doen.
Op mijn fietscomputer (oudere PC) gewoon een 32 bits Windows 7 Pliekje geïnstalleerd en verder weinig andere zaken, zul vrij schone pc.
Ik had de standaard VR Software 1.33 geïnstalleerd staan en daarover de vele updates (waarom niet 1 met alle voorgaande er in, maar dat terzijde).
Nieuwe DVD er in, standaard setup draaien, key inkloppen (6x5 karakters met - er tussen) en met werkende internet verbinding bleek het goed te zijn.

Via de import functie de RLV's makkelijk importeren waarbij je de vraag krijgt : kopie of laten staan. Voor het laatste gekozen en alle RLV's staan nu in het menu.
Bestaande GPS naar binnen gehaald en werkt ook goed incl. Google Earth.

De werking duidelijk en grafisch een hele verbetering tov de oude VR software. De VR software was altijd beeldvullend en nu kan je het programmascherm qua grootte zelf bepalen. Heel handig, want met 1920x1080 draai ik nu in een hoekje een DVD met een Media player en daaronder wat RSS feeds.

Dus vanmiddag de vers "aangeschafte" DVD Trainen met "T1957.02 Training With The Rabobank Cycling Team - Spain" compleet afgewerkt en ben je toch weer dik uur verder. Heb me in ieder geval prima vermaakt al zullen diehards liever 2 uur in de modder willen spartelen ipv maar 1 minuut op een Tacx te willen zitten.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
1967downhill
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: ma 29 november 2004, 12:28
Mijn mountainbike: Focus Raven 29r 3 - Merida 96 Team
Contacteer:

Dit weekend ook weer begonnen met "Tacxen". Zelf een Satori gekocht en zoonlief heeft mijn good-old Speedmatic geërfd.

Ik ben zelf wel fan van de Tacx Coach Trainingsprogramma's Mooi veel variaties: Extensieve intervaltraining BRA, Krachttraining BRP, Traptempotraining BRT, Hersteltraining BRR, Intensieve intervaltraining BRI, Klimtraining BRH, Sprinttraining BRS. Enige nadeel dat ik hiervan heb ondervonden is dat zelfs de verschillende hersteltrainingen (bij mij) een te hoge HF opleveren. De lengte varieert ook mooi van 30 min 8) tot veeeeeel te lang :-D

Als ik die tijden zie die sommigen hier op de Tacx zitten: respect, bij mij is de spanningsboog denk ik te kort (ondanks 32"flatscreen en goed gevulde mediaplayer met music en video)
Het gaat alleen nog maar bergaf...

MTB Vereniging voor jeugd, recreanten en wedstrijdrijders, zowel Cross Country als Freeride: MTB Licht Verzet
Plaats reactie