Alweer in korte broek?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
NiVaSi
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 17 januari 2010, 14:06
Mijn mountainbike: Gazelle XR4 (cross-hybrid)

Afgelopen weekend kon mezelf niet meer bedwingen... in regio Rotterdam was het zo'n 7 graden, en de zon scheen volop...
Dus ik ben in korte broek op de fiets gestapt. (Uitertaard wel met thermo-shirt, windstopper en handschoentjes etc.)

Het was erg lekker, en had het geenzins koud, en ik zie de bruine benen alweer voor me. Maar het veroorzaakte op sommige momentjes toch wel wat aanslag op de dijspieren en knieën. :tong

Nu is de vraag; wanneer gooien jullie de lange overbroek in de kast en trekken er in korte broek opuit? En wat zijn daarbij de criteria/argumenten?
Ga fietse stele! :P
Vosz
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: do 13 november 2008, 14:29
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2009/Reaction RX 2010

Het is mij nog iets te koud, denk dat op het moment dat het boven de tien komt de korte broek weer aan gaat.
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Ik begin daar liefst ook vroeg mee, maar nu is het in mijn ogen te vroeg. Lijkt me niet geweldig goed voor de knieen, die kou er op. Vanaf een graad of tien zeker wel!
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

Bij ongeveer 12/15 graden doe ik pas mijn korte broek aan, het vriest hier nog snachts en het is is stiekem toch wel erg koud... Zonnetje kan nog zo lekker zijn maar de wind des te kouder, heb geen zin op aanslagen op me knieen en dijen :)
NextBikeParts
Ride your own way!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Voor mij gelden de twee volgende keiharde regels, gebaseerd op mijn dertig jaar fietservaring:
korte broek bij 15 graden of hoger
korte mouw bij 18 graden of hoger
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

tripod schreef:Bij ongeveer 12/15 graden doe ik pas mijn korte broek aan, het vriest hier nog snachts en het is is stiekem toch wel erg koud... Zonnetje kan nog zo lekker zijn maar de wind des te kouder, heb geen zin op aanslagen op me knieen en dijen :)
+1

Wedstrijden gaan wel in de korte broek, maar met een laag balsem op de benen.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

bert l. schreef:Voor mij gelden de twee volgende keiharde regels, gebaseerd op mijn dertig jaar fietservaring:
korte broek bij 15 graden of hoger
korte mouw bij 18 graden of hoger
Vanaf welke temperatuur ga je in je blote kont? :P
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
NiVaSi
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 17 januari 2010, 14:06
Mijn mountainbike: Gazelle XR4 (cross-hybrid)

JorisR6 schreef:Wedstrijden gaan wel in de korte broek, maar met een laag balsem op de benen.
Waarom rijd je wedstrijden dan eigenlijk wel in korte broek? Want dan heb je toch gewoon wel dezelfde aanslag op je spieren?
Je wilt toch wel volop presteren lijkt mij, en ik heb gemerkt dat m'n prestatie achteruit gaat als ik aanslag van de kou op m'n benen krijg.
Ga fietse stele! :P
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

Ze rijden dan niet voor niks met een laag balsem op de benen...

Met een lange broek heb je gewoon meer weerstand in het vrij bewegen dan in een korte broek... En weerstand betekent weer langzamer :)
NextBikeParts
Ride your own way!
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Niet in een korte maar wel in 3/4 broek. In het begin serieus gedacht om te draaien om een lange aan te trekken maar na een half uurtje ging het prima. Kreeg wel eerder last van koude tenen, waarschijnlijk doordat de doorbloeding richting mijn voeten wat minder werd.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Ik rij wedstrijden ook met blote benen, soms zelfs zonder smeersel op de benen, maar niet onder de 5 graden.

De weerstand die beenstukken of een lange broek je geeft, zal wel meevallen. In je hoofd is die weerstand er misschien! Daar doe ik het in ieder geval niet voor. Ik vind het zonder beenstukken een iets fijner gevoel, dat wel.

Tijdens een wedstrijd genereer ik (doorgaans) veel meer warmte dan in training. Die warmte moet weg kunnen, dan presteer ik zelf het beste. Bovendien vangt een jasje meer wind dan een strak shirt. Warming up en cooling down doe ik wél met extra kleding. In training ga je (meestal) niet een jasje en een afritsbroek uitdoen, omdat je die vaak niet beheerd kan achterlaten. Dus kleed ik me in training voor het koudste moment en dat is vaak aan het begin en aan het eind.

Met onbedekte benen rijden in dit weer, vind ik heel stoer, maar als je niet in een wedstrijd zit, is het eigenlijk alleen maar dom... Bij training gaat het om herstel en als dat herstel langer duurt, omdat je spieren verkleumd en slecht doorbloed zijn, dan levert dat minder verbetering op.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Een winnaar van een wedstrijd is altijd iemand die in een korte broek rijdt. Da's een wetmatigheid uit het peloton.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

JorisR6 schreef:
bert l. schreef:Voor mij gelden de twee volgende keiharde regels, gebaseerd op mijn dertig jaar fietservaring:
korte broek bij 15 graden of hoger
korte mouw bij 18 graden of hoger
Vanaf welke temperatuur ga je in je blote kont? :P
Na afloop van elke training thuis onder de does bij tenminste 37 graden. En jij?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Yep, is niet echt slim om met lagere temperaturen in korte broek te rijden. Sluit me helemaal bij het verhaal van Jeroenk aan.
bert l. schreef:Na afloop van elke training thuis onder de does bij tenminste 37 graden. En jij?
Neem jij je fiets mee onder de douche?

Ik ga in m'n blote kont op de fiets als pasen en pinksteren op 1 dag vallen (heeft niks met temperatuur te maken). Rij zelfs bij 45° nog met een zweetshirtje onder m'n fietsshirt.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
NiVaSi
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 17 januari 2010, 14:06
Mijn mountainbike: Gazelle XR4 (cross-hybrid)

Ik vind toch de afweging tussen "korte broek=minder weerstand" en "lange broek=minder aanslag" een interessante. Je rijd immers geen "Time Trial" ofzo waarbij aerodinamica van essentieel belang is. Uiteraard is het beter om zo gestroomlijnd mogelijk te zijn, maar met MTB wedstrijden maakt dat denk ik niet zo extreem veel uit.
Daarentegen kan de aanslag van de kou wel behoorlijke invloed op je spieren hebben. En vermoeidheid en verzuring etc. met zich meebrengen. Dit heeft dan denk ik meer invloed op je prestaties dan dat beetje meer weerstand.

En het feit dat een winnaar altijd in een korte broek fietst is natuurlijk deels onzin. Het kan een gegeven zijn dat het altijd zo is; maar als iemand met een behoorlijke afstand wint, en je trekt 'm een lange broek aan, dan wint ie ook gewoon. :wink:
Ga fietse stele! :P
Plaats reactie