Spierpijn in scheenbeen door overbelasting?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Hallo,

De laaste tijd train ik naast de mountainbike, ook veel op de racefiets.
Dit houdt in:
- iedere dinsdagavond trainen op racefiets (2 uur met stevig gemiddelde)
- iedere zaterdagochtend training mountainbike (2 uur in het bos)
- zondag 1 tot 2 uur spinning

dagelijks op racefiets naar werk (enkele rit 20km, dus 40 km per dag)

Dit alles doe ik nu een paar weken. (voorheen 3 keer per week spinning, mountainbike op zaterdag)

Dinsdag was het flink aanpoten op de racefiets. Ik was met 2 heren, die aardig konden aanpoten (ik vrouw)
Met 3 man een gemiddelde van bijna 28 incl. de bergjes van Amerongen en Maarn is best flink.
Ik begon tegen de kramp aan de fietsen (rechterkuit in het geval)

Nu heb ik sinds donderdag flinke spierpijn in mijn linkerscheenbeen.

Kan dit komen door overbelasting? Of doordat ik mijn rechterbeen wilde ontzien vanwege de kramp van dinsdag?
Ik train voor Limburgs Mooiste en wil zeker niet overtraind raken.

Graag jullie advies

Carin
Eerst doen, dan denken
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik zou het even een weekje rustig aan doen. Wel gewoon blijven fietsen, maar je niet laten opjutten door anderen. Tijdens de trainingen stap je over op het gezonde motto "langer fietsen = beter fietsen".

Kans is overigens klein dat het je scheenbeen is waar je last van hebt. Het zal eerder je achilles zijn.
Als je twijfelt ga dan even naar de dokter of naar het Sport Medisch Adviescentrum in Amerongen (Ronald, Chris of Guido).
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Tamarinde
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4416
Lid geworden op: vr 19 mei 2006, 09:56
Mijn mountainbike: Paid Attention..

Is het wel spierpijn wat je voelt?

Lees voor de zekerheid onderstaande link eens :)

http://www.blessure-aanwijzer.nl/shin_s ... itatie.htm" target="_blank
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Tamarinde schreef:Is het wel spierpijn wat je voelt?

Lees voor de zekerheid onderstaande link eens :)

http://www.blessure-aanwijzer.nl/shin_s" target="_blank ... itatie.htm
Oeps... :-? heb het artikel doorgelezen:

2 Wat is de meest favoriete plaats voor shin splints?
Dat is zo'n centimeter of 8 boven de binnenenkel tegen het scheenbeen aan. Je voelt dat
het beste als je de voet omhoog beweegt. Deze vorm van shin splints ontstaat,
doordat er bij voortduring met grote kracht aan de spier getrokken wordt, die zich op die
plaats aan het scheenbeen vasthecht (achterste scheenbeenspier). Die spier zit ook vast
aan de voetboog. Als de voetboog tijdens het hardlopen afplat, dan komt er grote kracht
te staan op die plaats waar die spier vasthecht aan het scheenbeen. Die plek kan zeer
pijnlijk zijn. Het kan zelfs zo erg worden, dat die ontstoken raakt. Je spreekt dan van
beenvliesontsteking (periostitis).

3 Waar kun je allemaal nog meer shin splints krijgen?
Door het te veelvuldig gebruiken van de vooronderbeenspieren zwellen die dermate op,
dat ze pijn gaan doen. Ze passen dan niet meer goed in de koker, waarin ze zitten. Ze
kunnen dan niet meer goed heen en weer bewegen (spierloge-syndroom). Ook kunnen
er door langdurige overbelasting barstjes in het scheenbeen ontstaan. De meeste
vermoeidheidsfracturen treden op zo'n 10 of 15 centimeter onder de knie in het
scheenbeen. Het spierloge-syndroom zit meestal op dezelfde hoogte, maar dan natuurlijk
iets meer naar buiten in de vooronderbeenspieren

Dit is een exacte omschrijving van welke pijn ik voel en waar het zit.
Ik voel het vooral als ik m'n voet omhoog of omlaag geweeg. Alleen niet aan de binnenkant van m'n scheenbeen, maar aan de buitenkant.
Kan natuurlijk komen omdat ik niet hardloop, maar fiets.Vooral het verhaal over het spierloge-syndroom klinkt aannemelijk.

Ik ga in ieder geval wat rustiger aandoen en vooral niet in korte broek rijden. (als het kouder is dan 16 graden)
Vandaag ook al rustiger aan gedaan op de fiets van en naar en van werk. Ik hoef natuurlijk niet altijd volle bak te gaan. Genieten mag ook :winkie:

Smeerseltjes en Tantum, Arniflor/SLR gelei en Voltarenzalf helpen niet, dus ff dimmen.

Bedankt voor de reacties!
Eerst doen, dan denken
Gebruikersavatar
Letojr8
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 12 september 2006, 21:07
Mijn mountainbike: Cube AMS CC 2009 XT

Ik dacht als eerst aan de aanhechtingspunt van de bovenbeenspieren onder de knie.
Je weet wel die kleine knobbel zo'n paar centimer onder de knie.

Maar shinsplints is dus iets anders.
no one has to lose for you to win

minds are like parachutes, they only function when they are open
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Letojr8 schreef:Ik dacht als eerst aan de aanhechtingspunt van de bovenbeenspieren onder de knie.
Je weet wel die kleine knobbel zo'n paar centimer onder de knie.

Maar shinsplints is dus iets anders.
De pijn begint zeg maar 8 cm onder mijn knieschijf en loopt door tot 7 cm boven m'n enkel.
Lopen is pijnlijk.
Ook voet strekken en naar me toe halen.
Het is zeg maar m'n scheenbeenspier.
Door vroeger veel geskate te hebben is deze behoorlijk ontwikkeld (denk aan drie-hoekige onderbenen :D )

Ik begin in ieder geval wel met Diclofenac (niet-steroïde ontstekingsremmer) om de spier wat te ontspannen.

Deze pijn heb ik een paar jaar geleden ook gehad. Ik reed toen met mijn racefiets met SPD-SL pedalen een lange tocht. (meer dan 150 km op 1 dag)
Door een andere stand van m'n voet (verschil tussen mijn vertrouwde SPD en de nieuwe SPD-SL) waardoor ik met m'n voorvoet meer omhoog reed, overbelaste ik m'n pezen.
Gevolg was dat deze keihard werden alsof ze van kraakbeen waren.

Zo erg is het nu niet. (gelukkig)
Maar ik neem de waarschuwing zeker serieus.
Eerst doen, dan denken
Gebruikersavatar
Letojr8
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 12 september 2006, 21:07
Mijn mountainbike: Cube AMS CC 2009 XT

Diclofenac is wel gelijk een hele sterke pijnstiller..?!
Paracetamol of gewoon rust help niet eens in den beginne?

Maar idd dat is wel een hele vervelende pijn wat je nu hebt.
Vorige week heb ik trouwens de schoenplaatjes onder mn MTBschoenen een halve cm naar achter geschoven, waardoor mn voeten dus iets verder naar voren op de pedalen komen te staan.
Ik voelde zeer zeker een verschil, namelijk dat mn voeten niet meer naar achteren geduwd werden, dus lijkt zover nu meer ontspannen.

Wat bij mij beetje gek is dat op de racefiets mn knieën gewoon netjes op en neer gaan, maar bij MTBen de knieën steeds een rondje maken tijdens het trappen.
Ook waar ik dan op let, omdat de knieschijven van mij iets uit het midden zitten volgens de fysio.

Maarre.. enough about me... sterkte met herstel, mag die spoedig verlopen.
Denk dat je minder fel zal moeten fietsen naar je werk en terug enzo.. of zelfs even niet fietsen?
no one has to lose for you to win

minds are like parachutes, they only function when they are open
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

We zijn weer een aantal dagen verder.
Afgelopen zaterdag ruim 100 km op de racefiets gereden. Wel eigen tempo (tot frustratie van m'n medebikers die regelmatig op me moesten wachten) maar met flink wat klimmetjes.
De pijn is inmiddels bijna weg.

Was het dan toch gewoon spierpijn.
In ieder geval ga ik het zeker wat rustig aan doen.
Eerst doen, dan denken
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Ik loop hier sinds Pasen ook mee...
Oorzaak: vrijwel ongetraind 10km. gelopen in 3kwartier tijdens 't bijprogramma van de marathon Utrecht en een krappe week later (met pijn en niet soepeltjes) 10km. in Hilversum (47min.).
Remedie: elke avond koelen met ijs, 4 a 5 keer per dag masseren met duim over peesschacht, precies waar't pijn doet :-{ (pijnlijk maar stimuleert bloedsomloop en dus aanvoer van ontstekingsvrij bloed) en 3 a 4 keer de kuit rekken (!!niet veren!!). Pijnstillers en ontstekingsremmers zijn voor mij overkill.

IJs en masseren doe ik nu 2 dagen en 't helpt goed. 's Avonds pijnvrij wat "nieuw" is na 1,5 week.
Op't racefietsje gaat t prima, 1 tandje lichter dan normaal, trapfrequentie ietsje hoger -> nergens last van, ook niet na afloop.
Gefasseerd belasten is de les die ik geleerd heb, niet van 0 naar 100 maar eerst effe warmdraaien.
Succes ermee!
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
Letojr8
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 12 september 2006, 21:07
Mijn mountainbike: Cube AMS CC 2009 XT

Ja wat het ook is, luisteren naar je lichaam is heel belangrijk.
En zo'n erge spierpijn komt niet zomaar opdoemen.

Mooi dat het al wat minder word, succes met herstellen.
En laat die vrienden ff lekker gaar soppen, mochten zij iets hebben, dan piepen ze wel anders.
no one has to lose for you to win

minds are like parachutes, they only function when they are open
Jorick
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 24 juli 2002, 20:50
Mijn mountainbike: '01 Scott Kokomo

Wat het ook nog kan zijn is dat je scheenbeenspiervlies te klein is voor je scheenbeenspier, die klachten lijken qua pijn enigzins op shinsplint, maar het trekt veel sneller weg en komt veel sneller op. Het zit dan ook meer aan de buitenkant. Als je dat hebt kan je dat merken doordat je scheenbeen spier keihard aanvoelt (tijdens de pijn), soms zijn er kleine uitstulpingen te zien op je schenen, ik heb het zelf altijd dat er een centimeter of 8 boven m'n enkel een bultje ontstaat.
Deze klachten zijn makkelijk te fixen met een operatie, of gewoon rustiger aan doen.
skyalloy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 13:17
Mijn mountainbike: 2015 Specialized Epic Elite, 2017 Specialized Venge Vias Pro Disc

Ik lees toevallig net dit topic. Ik heb precies hetzelfde (gehad).
Op dinsdag een lichte training op m'n mountainbike (had ik al lang niet meer op gereden, vooral op de weg getraind).
De woensdag voor koninginnedag voelde ik een irritante pijn op precies dezelfde plek als jij beschrijft.
Op donderdag een lichte training gedaan (op m'n wegfiets) waar ik geen pijn van ondervond.
Vrijdag rust gehouden en op zaterdag de shimano fietschallenge gereden (op m'n mountainbike).
Vanaf de dag na de fietschallenge een ongelofelijke pijn gevoeld op precies de plek die jij beschrijft.
Het bleek een peesontsteking te zijn, 3 x 50 mg diclofenac voorgeschreven gekregen.

Shin splint is een verzamelnaam voor een groep van verschillende aandoeningen rondom het scheenbeen.

Heb nu twee weken rust gehouden en de pijn is nu pas weg.
Tip: rust houden en even niet trainen.
Sarge
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: do 23 april 2009, 10:24
Mijn mountainbike: Cannondale flash F3

Precies
Ik heb dit ook gehad en rust is voor mij het beste geweest.
Blijf wel in beweging want je benen helemaal ontzien is ook niet goed.
Af en toe een stukkie wandelen is wel prettig. ( gaap )
Adapt adjust and overcome
Plaats reactie