Op de mountainbike naar het werk

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Galgo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 361
Lid geworden op: za 26 november 2011, 22:44
Mijn mountainbike: Cube Analog 29er 2012

Ik ga zo heel af en toe op de MTB naar het werk. Is toch een ritje van zo'n 21 km (enkele reis). Meestal ff de bandjes op 3 - 3,5 bar en gaan. Grootste probleem is het feit dat ik in ploegendienst werk en ik dus of s'morgens heel vroeg (4.45 uur) of s'avonds laat (na 22.00 uur) op de fiets zit.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Zomers fiets ik het hele stuk van huis naar werk en weer terug.
Dit stuk is 25 km.
Nu parkeer ik de auto op de carpool plek langs de snelweg en fiets zo 8 km mooi binnendoor naar mijn werk.
Gewoon rustig aan.
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

ik fiets elfe dag 12.5 km enkele reis naar mijn werk.
doe dit al 17 jaar en bevalt goed ff je hoofd leeg fietsen als je klaar ben met werk of wakker worden op de fiets in de ochtend :winkie:
dit doe ik op mijn trek soho met riem aandrijving 7 versnellingsnaaf heerlijk nooit ondehoud of smeren.
lijkt een beetje op deze

http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/to ... ho_deluxe/#" onclick="window.open(this.href);return false;

op een mountain bike zou ik dit niet doen of je moet elke keer banden wisselen, veel meer ondehoud willen hebben en nog een natte rug op de koop toe :tong
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

mooie fiets! naaf, beltdrive -- jammer die hier niet zomaar te verkrijgen is nl of duurder zal zijn met merken als santos die die met rohloff aanbieden, maar toch een prijsklasse hoger liggen
bullracer
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 13 november 2011, 21:54
Mijn mountainbike: Specialized epic 29" en EMD Niner

ben blij als het weer langer licht wordt 60 km op en neer heb er weer zin in!!
en dan af en toe de terug weg aantal km meer.
Duchenne Heroes 2011, 2012.Bart brentjes2012.Hoek v Holland Den Helder 2012,2013.
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

ltqalias schreef:mooie fiets! naaf, beltdrive -- jammer die hier niet zomaar te verkrijgen is nl of duurder zal zijn met merken als santos die die met rohloff aanbieden, maar toch een prijsklasse hoger liggen
ik heb hem gewoon hier gekocht bij een trek dealer
en de prijs viel wel mee ik dacht 900 euri of zo iets maar dat is bijna 3 jaar terug.
heb er nu 15000 km op zitten alleen 1 keer riem vervangen en tandwiel achter.
zelfs de banden zijn nog orgineel :D alleen zijn het nu echt sliks
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Blackmilk
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 21:22
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

Galgo schreef:Ik ga zo heel af en toe op de MTB naar het werk. Is toch een ritje van zo'n 21 km (enkele reis). Meestal ff de bandjes op 3 - 3,5 bar en gaan. Grootste probleem is het feit dat ik in ploegendienst werk en ik dus of s'morgens heel vroeg (4.45 uur) of s'avonds laat (na 22.00 uur) op de fiets zit.

Ik werk ook in ploegendienst, mijn ritje enkele reis is 27 kilometer.
Ik zie hier geen probleem in. Goede verlichting erop en rijden maar.
Ik doe dit nu ruim anderhalf jaar en het bevalt me heel goed.
Ik heb geen oude fiets voor de winter, ik heb een goede MTB en die gebruik ik elke dag.
Als ik thuis kom na een rit door de pekel spuit ik mijn MTB schoon.
De volgende dag spuit ik de ketting even in met smeermiddel.
Hierdoor blijft overmatige winterslijtage beperkt.
patrick91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 25 maart 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29plus 2012 / Gilbertson titanium cyclocrosser

Omdat het zo'n lekker "ik" draadje is..
Ik pak ook vaak de fiets, Rotterdam-Den Haag, afhankelijk van de route tussen 27 en 28 km enkele reis.
Ik kan gelukkig douchen op de zaak anders zou ik het niet, iedereen zweet en ruikt anders en ik zou niet een dag willen werken zonder een lekkere douche na het rijden.
Fiets pas sinds maart 2012 en rij op de cross mover of 29-er. Die eerste is te koop en er komt deze week iemand kijken, lever veel in maar wil een race of cyclocrosser voor het wwv.
Met de sneeuw niet gereden, ik moet om 05:30 de deur uit en wil niet het risico lopen om onderuit te gaan op een verlaten weg waar het eerste half uur niemand langs komt wellicht, veiligheid voor alles. De winterbanden heb ik ook naar gekeken, de LBS gaf toch negatief advies voor woon werk, als je ermee op het asfalt gaat rijden zijn de pinnetjes zo weggesleten. Hij ging niet voor de verkoop maar voor het juiste advies. Hulde.

Komende week kunnen we weer aan de bak in elk geval. Regen is niet zo heel erg. Wel goede verlichting en achterspatbord op de fiets, niet mooi maar wel functioneel.
peter575
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: di 8 december 2009, 16:21
Mijn mountainbike: heeft versnellingen

Ik heb tijdens de sneeuw doorgereden op mn ( zo goed als) slicks. Dat was helemaal niets, totaal geen grip, zelfs niet in de sneeuw die niet aangereden was.
Tegen de tijd dat ik het zat was en banden met noppen wilde gaan monteren kwam de dooi alweer inzicht dus toch maar lekker de slicks erop houden.
Vaak begin je wel ergens aan maar kom je weer op hetzelfde punt uit
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

Ik vond het vandaag wel tricky. Verradelijk gelad op slicks! Het was wel boven nul, maar de grond glinsterede en dan is het oppassen!
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
peter575
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: di 8 december 2009, 16:21
Mijn mountainbike: heeft versnellingen

Ja, de aangelopen/gereden sneeuw, is met de regen eroverheen, een ijsplaat geworden.
Vaak begin je wel ergens aan maar kom je weer op hetzelfde punt uit
b888ke
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 18 september 2012, 11:20
Mijn mountainbike: Cannondale F29 Carbon 3
Contacteer:

Train momenteel voor de Alp d'HuZes dus iedere kilometer is meegenomen.
Ik probeer 2 x in de week Almere - A'dam te rijden op de MTB, weer of geen weer. (30 km enkele reis)
Ook bij -8 en sneeuw.. beeeetje koud, maar dan waardeer je de douche weer.

Ik probeer het een beetje bij te houden in een blog
http://www.teammoreman.tk/category/blog_nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Banden wel wat harder oppompen. (tussen de 4-5 bar gaat prima)

Grootste probleem op dit moment.. lekke banden. Gister ook weer :(

Ben dus op zoek naar mensen die ervaring hebben met die swalbe anti lek (binnen) banden. Schijnt een soort van vloeistof in te zitten dat de band afsluit bij lekrijden.
Het belangrijkste is.... ik rijd ook in het bos dus het moet mogelijk blijven de banden leeg te laten lopen...
Duchenne Heroes team Stanmen 2015, help je mee??
http://www.stanmen.nl

Alp Du'Zes 2013 4 x; uiteraard met noppenbanden! #7332
Duchenne Heroes 2014 #81

@b888ke
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

Als je op de weg zovaak lek rijdt dan doe je echt iets niet goed?
Rij je op een race of mtb?
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

patrick91 schreef:Omdat het zo'n lekker "ik" draadje is..
Ik pak ook vaak de fiets, Rotterdam-Den Haag, afhankelijk van de route tussen 27 en 28 km enkele reis.
Ik kan gelukkig douchen op de zaak anders zou ik het niet, iedereen zweet en ruikt anders en ik zou niet een dag willen werken zonder een lekkere douche na het rijden.
Fiets pas sinds maart 2012 en rij op de cross mover of 29-er. Die eerste is te koop en er komt deze week iemand kijken, lever veel in maar wil een race of cyclocrosser voor het wwv.
Met de sneeuw niet gereden, ik moet om 05:30 de deur uit en wil niet het risico lopen om onderuit te gaan op een verlaten weg waar het eerste half uur niemand langs komt wellicht, veiligheid voor alles. De winterbanden heb ik ook naar gekeken, de LBS gaf toch negatief advies voor woon werk, als je ermee op het asfalt gaat rijden zijn de pinnetjes zo weggesleten. Hij ging niet voor de verkoop maar voor het juiste advies. Hulde.

Komende week kunnen we weer aan de bak in elk geval. Regen is niet zo heel erg. Wel goede verlichting en achterspatbord op de fiets, niet mooi maar wel functioneel.
Slijtage met pinnetjes op asfalt vind ik erg meevallen. Ik rij nu 2 seizoenen met winter marathons met spikes en nog geen zichtbare slijtage. Bij kwakkel weer verwissel ik alleen het voorwiel (heb een 2e wiel met de band erop kant en klaar liggen....scheelt toch weer een paar minuten ;)). Achterop leg ik dus alleen spikes als het langere tijd glad is, zoals afgelopen weken met de sneeuw.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
patrick91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 25 maart 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29plus 2012 / Gilbertson titanium cyclocrosser

Welke pinbandjes heb je dan?
Plaats reactie