Tekenbeet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
ADHD
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 14:42
Mijn mountainbike: Orbea Alma 29 S50 Beach en Cube Reaction GTC SL 29

Heb in de laatste weken ok verschillende teken op m'n benen weg moeten halen.
Zover ik hoor van m'n omgeving in een kalender opschrijven waneer je de teek had en dan 5 weken wachten of er inderdaad rode kringen te vinden zijn.
Zondag zat er een kleine onder m'n fietsbroek en dacht eerst dat het een moeder/modder vlek was maar dit bleek al snel een teek te zijn.

Moet je een teek nu linksom of rechtsom eruit draaien/trekken ?

ADHD.....
_______________________________________

Ik heb geen ADHD maar heb gewoon wat meer energie !!!
_______________________________________
zzzzzzzzzzzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 17 april 2007, 13:38
Mijn mountainbike: Trek 8500 ('08)

dit maakt in principe niet uit. Kwa pootjes enz. zijn teken symetrisch. het is dus gewoon een kwestie van voorzichtich trekken en heen en weer draaien. Ik betrap me er op dat ik eigenlijk nooit draai.. Bij de meer dan honderd teken die ik inmiddels verwijderd heb ging dit eigenlijk altijd gewoon goed. (na afloop altijd even kijken of er geen resten van de teek achter gebleven zijn..)

Of teken jeuken is per persoon verschillend. Veel mensen merken er niets van. Bij anderen gaan ze jeuken en vormen eventueel een bultje. (bij mij gaan ze er uit zien als een muggenbult met midden op de bult de teek)
Aphex
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: do 6 januari 2005, 14:31
Mijn mountainbike: Cube LTD5 2004
Contacteer:

KingBee schreef:
shiverer schreef: Als je hem kapot knijpt is de kans te groot dat het diertje zijn inhoud afgeeft in jouw lichaam, en dat is net wat je niet wilt.
Dat zou voor mij de reden zijn om er zelf niet eens aan te beginnen. Mocht ik er ooit (prohibido) een hebben ga ik linea recta naar de huisarts oid.
Dat is nou ook weer overdreven. Als je gewoon een tang gebruikt en de gebruiksaanwijzing opvolgt gebeurt er echt niets. Heb er weet ik hoe veel gehad en verwijderd na het werken in tuin.

En mensen maar klagen dat de verzekeringspremies zo hoog zijn...
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Waar fietsen jullie in vredesnaam! ik heb nog nooit een teek gebeten
Aphex
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: do 6 januari 2005, 14:31
Mijn mountainbike: Cube LTD5 2004
Contacteer:

woeker schreef:Waar fietsen jullie in vredesnaam! ik heb nog nooit een teek gebeten
Ik denk de meesten hier niet :D
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

Aphex schreef:
Heb er weet ik hoe veel gehad en verwijderd na het werken in tuin.

En mensen maar klagen dat de verzekeringspremies zo hoog zijn...
Heb er dus nog nooit een gehad - klop het even af- en da's nou net het verschil en de reden waarom ik wel naar de huisarts zou gaan.

Voor die ene keer in een paar jaar tijd dat ik bij een huisarts kom schiet de verzekeringspremie niet omhoog :wink:
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

KingBee schreef:
Voor die ene keer in een paar jaar tijd dat ik bij een huisarts kom schiet de verzekeringspremie niet omhoog :wink:
Nog meegekregen dat je per 1 januari 2008 bij wet geregeld €150 eigen risico hebt? :wink:
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

JeroenK schreef:
KingBee schreef:
Voor die ene keer in een paar jaar tijd dat ik bij een huisarts kom schiet de verzekeringspremie niet omhoog :wink:
Nog meegekregen dat je per 1 januari 2008 bij wet geregeld €150 eigen risico hebt? :wink:
Ik zit in de verzekeringswereld, dus dat is me echt niet ontgaan :-q
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Volgens mij valt huisartsbezoek buiten het eigen risico, of ben ik nu abuis..

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Naast de gangbare tekenpincetten is dit ook een handig product om die kleine krengen te verwijderen.

Afbeelding

Zie:
http://www.solarventionline.nl/
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Daarnaast heb je nog zo'n spuitbusapparaat. De teek wordt bevroren, waardoor je 'm makkelijk kan verwijderen. Schijnt erg goed te zijn. Kan 't zo gauw even niet vinden.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

ADHD schreef:Moet je een teek nu linksom of rechtsom eruit draaien/trekken ?ADHD.....
Ik las hierover:

Een misverstand is dat teken zich in de huid zouden schroeven, en in de tegenovergestelde richting kunnen worden uitgeschroefd. Teken schroeven zich niet in de huid, en kunnen dan ook niet worden uitgeschroefd. Echter, aangezien de hypostoom (steeksnuit) een soort weerhaakjes heeft, zou een licht draaiende beweging verwijdering mogelijk makkelijker kunnen maken. Draaien verhoogt waarschijnlijk wel de kans dat de hypostoom afbreekt. Over het wel of niet draaien van de teek, en met of zonder daarbij te trekken, bestaat onduidelijkheid.

@Binaural: ik denk dat je de tickner bedoeld:

www.tickner.info
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
BSM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 862
Lid geworden op: vr 2 februari 2007, 10:03
Mijn mountainbike: F-SI 29-er / Wilier (La Triestina) Lampre
Contacteer:

Ik ben uit voorzorg toch aan een anti-biotica kuur gezet door de huisarts, koortsverschijselen maar geen kringen o.i.d.
Binnenkort gaan we bloedprikken, bovendien heb ik een spray gehaald tegen muggen en teken: anti-brumm: http://www.wellselling.at/marke.asp?mar ... =8&cid=375
Veni, vidi, vici
Refro
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 505
Lid geworden op: ma 17 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Santos SCC02/Ronin/Full XT/Louise

woeker schreef:Waar fietsen jullie in vredesnaam! ik heb nog nooit een teek gebeten
Gewoon in de bossen overal en nergens maar bij mij voornamelijk midden limburg. Ik bike nu al een jaar of 7 en heb nog nooit last van teken gehad behalve vorig jaar toen heb ik er in het totaal wel een stuk of 10 uitgetrokken en dit jaar nog geen.

Dus zelfde route, zelfde tijdstippen en toch een behoorlijk verschil in het aantal teken.

Zelf maak ik me er niet zo druk om gewoon na het douchen goed controleren en weghalen als je er een hebt. Naar mijn idee is de kans dat je er dan iets aan overhoudt wel heel minimaal.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Nielz80 schreef:Maar als je geen kringen om de plaats des onheils krijgt schijnt er niets aan de hand te zijn.
Mij is ooit verteld dat die kringen lang niet altijd voorkomen na een besmetting. Geen kringen wil dus niet zeggen geen besmetting..

De moeder van een vriend van me is (heel erg) ziek geworden na een tekenbeet, bij haar waren nergens kringen te vinden.
Het is hier geen ponykamp!
Plaats reactie