Tekenbeet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 14 mei 2021, 09:01 Max 7 uur dus.
Maar ik ben geen aanhanger van de "minder dan 24h, niets aan de hand theorie".

Enige tips die ik kan geven:
Vooraf-smeer DEET (helpt ook tegen muggen en steekvliegen)
Achteraf-meteen douchen (of badderen) als je thuiskomt met veel shampoo. zeep breekt de oppervlaktespanning waardoor ze verzuipen. dat is een pluspunt, want vaak gaan ze uitgebreid op zoek naar een lekker plekje. dus hoe eerder je doucht, hoe groter de kans dat ze verzuipen voordat ze hebben gebeten.

Nu snel naar de huisarts voor een kuurtje, lees het stukje van Medico hierboven.
Laat je niet afschepen, niet alle besmettingen gaan gepaard met een rode vlek en snel ingrijpen heeft het meeste effect.
Ik weet dat je de ziekte van Lyme zeker niet moet onderschatten.. maar zo zou ik geen leven hebben. :P
We hebben een bostuin van 3000m2 en het wemelt hier van de teken. De honden hebben bijna dagelijks teken, soms wel 6 tegelijk.
Wij heel soms ook één, al let ik er wel goed op qua kleding en zo. En na de beet natuurlijk ook op eventuele symptomen.
Het hoort er ook een beetje bij als je de natuur in gaat en meestal is er niks aan de hand. Bij de honden ook niet en die kunnen ook Lyme krijgen.
Ik trek ze er overigens ook met de hand uit, zo klaar en na al die teken van de honden afgetrokken te hebben word je er wel handig in.
Soms zijn ze zo klein dat zo'n tekentang niet past.

Als het een dikke vette teek is die er al erg lang zit, dan is het wellicht een ander verhaal.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 14 mei 2021, 09:01 Nu snel naar de huisarts voor een kuurtje, lees het stukje van Medico hierboven.
Laat je niet afschepen, niet alle besmettingen gaan gepaard met een rode vlek en snel ingrijpen heeft het meeste effect.
verhaaltje van medico stelt juist dat we gelukkig NIET zo snel een kuurtje geven. Als ik bij elke teek die vast zit een kuur moet halen zou ik in het seizoen permanent aan de antibiotica zitten.
Teken horen bij het bos, en ja soms zitten ze al vast als je thuis komt. Maar dat is nog geen reden voor een kuur.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Alles over wanneer je belt voor een eventuele kuur, repeat:
https://www.thuisarts.nl/tekenbeet/ik-heb-tekenbeet
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Ik ben net zaterdag met m'n zoontje naar de HAP geweest. Was anderhalve week daarvoor al met 'm naar de huisarts geweest omdat ik een rode bult onder z'n oor niet vertrouwde en bang was voor een tekenbeet. Conclusie: niets aan de hand, geen tekenbeet, gewoon Nestosyl smeren.

Heb dat een week gedaan, totdat er zaterdagochtend in de grotere rode plek een witte cirkel ontstond. Ik ging gelijk ff googelen en dacht: kan alleen maar Lyme zijn. Gelijk naar de HAP geweest en inderdaad: Lyme. :roll: Nu dus aan de antibiotica en hopen dat het niet erger wordt. Fingers crossed...

https://www.thuisarts.nl/ziekte-van-lym ... e-van-lyme
Afbeelding
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, ik den bang dat men in NL iets te optimistisch is.

Inmiddels kan je ook TBE krijgen via een tekenbeet en hier in Spanje zijn steeds meer teken besmet met Leishmania.
Wellicht dat daarom de artsen hier ook iets voortvarender te werk gaan.

Maar als we het niet eens zijn over de behandeling, dan zijn we het misschien wel eens dat voorkomen beter is dan genezen.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Marcobiker schreef: di 25 mei 2021, 14:36 Ik ben net zaterdag met m'n zoontje naar de HAP geweest. Was anderhalve week daarvoor al met 'm naar de huisarts geweest omdat ik een rode bult onder z'n oor niet vertrouwde en bang was voor een tekenbeet. Conclusie: niets aan de hand, geen tekenbeet, gewoon Nestosyl smeren.

Heb dat een week gedaan, totdat er zaterdagochtend in de grotere rode plek een witte cirkel ontstond. Ik ging gelijk ff googelen en dacht: kan alleen maar Lyme zijn. Gelijk naar de HAP geweest en inderdaad: Lyme. :roll: Nu dus aan de antibiotica en hopen dat het niet erger wordt. Fingers crossed...
Wauw :o

Beterschap voor je zoon ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Flinke onderschatting van de ernst vd zaak. Anderhalve week achterstand...
Beterschap voor je zoontje, ik hoop dat alles met een sisser afloopt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Jakkie! Die kleine van mij is ook een tekenmagneet (laatst 3 in 1 keer), maar na uitdraaien met een tekentang nooit rooie kringen gehad gelukkig. (FWIW: geen antibioticakuur gedaan na verwijderen op advies van de toen aanwezige huisarts aka zijn moeder :winkie: )

Beterschap!!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Dank voor de goede wensen!
ThaSingleTrackMastah schreef: di 25 mei 2021, 16:32Flinke onderschatting van de ernst vd zaak. Anderhalve week achterstand... Beterschap voor je zoontje, ik hoop dat alles met een sisser afloopt.
Ja dat dus... ik ga nog wel even het gesprek aan met de huisarts. Ik kwam voor een tekenbeet-verdenking. Het was verstandig geweest als de constatering "het valt mee" gevolgd was door een waarschuwing waar ik op moest letten en welke tekenen op Lyme wijzen. Dan was ik al veel eerder nogmaals aan de bel gaan trekken. Had ik natuurlijk zelf ook om kunnen vragen, maar ik ben afgegaan op de deskundigheid van de huisarts. Leermomentje ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou ja, 'flinke onderschatting'....
Zonder dat 'we' bij de beoordeling waren door de eigen HA:

'Een bult' onder een oor zegt helemaal niets over een evt tekenbeet, danwel Lyme, zo'n bult kan heel veel oorzaken hebben, is niet typisch voor Lyme in ieder geval. Dat je dan het beloop afwacht is geen enkel probleem (er gaat echt niet standaard een kuur gegeven worden 'bij elke bult bij een oor die je ziet', dat is geen rationeel beleid).
Het beloop (!) zal namelijk gaan uitwijzen of je vervolgens alsnog aan Lyme moet gaan denken. Er ontstaat dan meestal een uitslag zoals je die op de foto ziet, een kenmerkende Erythema Migrans.
Als de huisarts je instrueerde om daarop te letten, daar alert op te zijn, dan is het in orde. (Maar of de huisarts je daarop attendeerde, geen idee, natuurlijk. Zei die er niet bij, 'als dit onstaat, dan...'?).
Nu was het Pinksterweekend en werd de HAP bezocht, prima. Ik denk dat als de eigen HA zou zijn bezocht dat die het beloop, het beeld, ook wel had herkend, zeker met het verhaal van afgelopen keer erbij, en ook -nog steeds op tijd- gestart was met AB.

Er blijkt dus gewoon een erythema migrans te zijn ontstaan, wat past bij een beginnende Lyme, en er werd gestart met AB. Keurig op tijd, geen enkele reden tot paniek.

(En TBE, 'teken encefalitis', is een beeld dat in Nl amper voorkomt, omdat in Nl teken er zelden of nooit mee besmet zijn. Geen idee hoeveel het voorkomt in Spanje, maar is in Nl ongeveer 20% vd teken drager van Borrelia (veroorzaker Lyme), en slechts 1 op de ongeveer 1500 teken is drager van de teken-encefalitis-veroorzaker in Nl).

Ah, edit:
Ik lees: 'er niet op gewezen'!
Zou het zeker nog bespreekbaar maken als je je er zo over voelt, maar wees ondertussen nog steeds gerust, de kuur is alsnog 'op tijd' gegeven.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

TBE. 1:1500 zijn de cijfers uit 2016 en het is blijkbaar in opmars, dus nu we 5 jaar verder zijn zal het niet bij 1:1500 zijn gebleven.
Zonder me als aspirant huisarts te willen gedragen, wil ik wel opmerken dat het onverstandig is om met oude data te werken en daarop je gedrag/beleid te baseren.
Maar ook als slechts 1:1500 teken besmet is met TBE, dan kan je dus stellen dat 1:1500 tekenbeten kan resulteren in een besmetting. Hoeveel slachtoffers levert een weekendje buiten recreatie dan op?
Geen paniek, maar oplettendheid lijkt me wel op zn plaats.

Hier in Spanje zijn steeds meer teken besmet met Leishmania (infantum).
Voorheen was de zandvlieg de voornaamste vector, maar inmiddels is de teek verspreider nr1.
Afbeelding
Lyme komt hier relatief weinig voor, dwz minder dan bijv. in Frankrijk.
Spaanse TBE cijfers ken ik niet.

Al met al is de teek een beestje om goed in de gaten te houden :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Uit hetzelfde RIVM stuk:
‘ In 2020 waren er 5 patiënten ziek geworden door het TBE-virus in Nederland. In de jaren daarvoor ging het om 1-2 patiënten per jaar (2016-2019)’.

5 dus...
En hoeveel tekenbeten zijn er wel niet, hoeveel wandelaars?
‘Niets om wakker van te liggen’.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Wetenschappelijk gezien is het nog wel verantwoord oudere data te gebruiken, lees tot een jaar of 10 oud. Trends doorberekenen zonder data, dus veronderstellen, dat het wel zal zijn toegenomen sinds 2016 kan leiden tot valse aannames.
Daarbij blijft het wel zaak alert te zijn op teken, dat hoeft denk ik cijfermatig gezien niet onderbouwt te worden. Dit is de laatste jaren voldoende op de kaart gezet.
@Aurelius, wel een toename van ruim 50% ten opzichte van het voorgaande jaar :wink:
Verder beterschap voor de betrokken jongeman.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

:-q
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

aurelius schreef: di 25 mei 2021, 17:23Nou ja, 'flinke onderschatting'....
[...]
Ah, edit:
Ik lees: 'er niet op gewezen'!
Zou het zeker nog bespreekbaar maken als je je er zo over voelt, maar wees ondertussen nog steeds gerust, de kuur is alsnog 'op tijd' gegeven.
Vandaar dus inderdaad mijn "kritiek" (die overigens meer als tip bedoeld zal zijn dan als klacht - klagen vind ik nooit zo constructief). Dat er tijdens mijn bezoek aan de huisarts geen constatering van tekenbeet is gedaan snap ik volledig, er was ook geen beet of wat dan ook te zien. Waar het mij om gaat, is juist dat -ondanks dat ik zelf de tekenbeet ter sprake bracht- er helemaal niets gezegd is over het mogelijke verloop als het tóch een tekenbeet / Lyme bleek te zijn.
Dat is duidelijk voor verbetering vatbaar, en daar ga ik dan graag even over in gesprek.

Ik maak me overigens geen zorgen over de extra dagen voordat de AB gestart is, hij zat/ zit gewoon nog in fase 1 van Lyme. In die zin geen extra schade. Dank voor de bevestiging op dat punt :-q
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Plaats reactie