Haarnestcyste / Sinus Pilonidalis

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Radeloos
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 24 december 2016, 23:14

Hallo,

Sorry dat ik hier zo laat nog op reageer maar mijn vriend heeft ook dit probleem.
Hij is reeds 8 maanden geleden geopereerd geweest aan zijn cyste (was 6cm) en is nu nog steeds niet genezen. Het is nu nog een dikke snee, dus wel al heel wat verbeterd. Nu zijn we op zoek naar iets die hem voor het laatste beetje kan helpen om hem volledig te genezen.
Welke zalven hebben jullie gebruikt? Hij al flaminal, isobethadine en nu honingzalf. We hopen natuurlijk dat die honingzalf hem volledig zal genezen maar alternatieven zijn altijd welkom!!
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Lijkt me geen probleem aangezien dit een algemeen topic is voor dit lichamelijke omgemak. Al eens met een arts overlegd? Las een reactie een pagina terug dat je een kweek kan aanvragen om te kijken of alles goed gaat.
Gerwinator
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Het is al enige tijd (jaren) stil in dit topic, ik ben benieuwd of iedereen ondertussen van zijn / problemen af zijn?

Ben zelf 2 weken geleden ook geopereerd aan een abces, herstel gaat wel redelijk. Ik ben even benieuwd wanneer ik weer op de fiets kan springen, het voelt nu nog niet comfortabel genoeg.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Staand fietsen? :winkie:

Beterschap.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Gerwinator schreef: di 12 januari 2021, 11:13 Het is al enige tijd (jaren) stil in dit topic, ik ben benieuwd of iedereen ondertussen van zijn / problemen af zijn?

Ben zelf 2 weken geleden ook geopereerd aan een abces, herstel gaat wel redelijk. Ik ben even benieuwd wanneer ik weer op de fiets kan springen, het voelt nu nog niet comfortabel genoeg.
Ligt volledig aan de individuele ingreep. Heb je het geluk dat het geen grote ontsteking is en kunnen ze de wond goed hechten, dan ben je na 2-3 weken wel weer op de fiets.
Bij mij ging het eigenlijk gewoon heel erg goed. Ik weet nog dat zo ongeveer het allereerste was wat ik vroeg toen ik half bijkwam na de narcose: hebben ze kunnen hechten? Dat was dus het geval en dan gaat het rap. Ik ken ook verhalen uit 1e hand van hersteltrajecten van >20 weken omdat die rotwond maar niet wil sluiten.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gerwinator
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic

De wond is gelukkig alweer hersteld, de zwelling rondom de wond is ook aan het afnemen. Valt me nog mee hoe snel dit gaat, ik had verwacht dat het wel maanden kon duren.

Ik denk dat ik komend weekeind maar weer op de fiets stap. :-D
M-bike
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 27 oktober 2021, 00:30

Ik ben bij een chirurgisch expertise centrum geweest in Nieuwegein, daar behandelen ze de haarnestcyste met een laser. Zonder snijden wordt hetzelfde doel bereikt. De chirurg maakt de kleine opening en gaat daar met een laserdraad in die dan de holtes dichtbrand. Behalve dat de wond kleiner is kon alles onder lokale verdoving worden uitgevoerd. Het duurt ongeveer 20 minuten, ik kon meteen weer naar huis en de volgende dag alles weer gewoon doen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Goede info over wat het is, hoe te behandelen, wat kun je zelf evt doen:
https://proctoskliniek.nl/aandoening/ha ... rnestcyste
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
IkFietsNiet
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 2 april 2024, 14:49

Goedemiddag, hier nog iemand die zich speciaal voor dit euvel heeft aangemeld.

Vrouw van 47 en het enige 'biken' wat ik doe is af en toe (bij mooi weer, niet te koud, niet te warm, geen storm of regen...) op mijn elektrische fiets naar mijn werk :wink: En héél sporadisch fiets ik wat verder, maar meer dan 40 km in totaal zeker niet.

Een maand of vijf geleden had ik een pijnlijk gevoel onder mijn stuitje. Niks geks gedaan, alleen ergens koffie gedronken op een houten stoeltje. Na een paar dagen was het niet weg en toen ontdekte ik een bultje, formaat kleine, blauwe bes zeg maar. Niet heel groot gelukkig. Ook niet héél pijnlijk, meer vervelend.
Uiteindelijk toch maar naar de huisarts geweest, die zei dat het een ontsteking was. Met zeven grote antibioticapillen weer naar huis. Daarna nog drie dagen verlenging gehad en een week na de laatste pil was het plekje weg. Fijn!

Helaas kwam het een maand of twee weer terug, dus weer naar de huisarts. Dit was een abces en daar kon hij niks aan doen (bij een bloeding kon hij dat niet oplossen), dus een doorverwijzing naar het ziekenhuis.
Op 15 maart ben ik in Harderwijk geweest, na wat prikken en knijpen (au...) gaf de arts aan dat het een Sinus P. was. Deze kon onder plaatselijke verdoving worden verwijderd. Op 10 april...
In de afgelopen weken is het plekje gekrompen van formaat grote, blauwe bes naar M&M (zonder pinda), doperwt en inmiddels is er hooguit een klein hagelslagje voelbaar. Lijkt me lastig om dat nog te verwijderen (als het volgende week niet helemaal weg is).
Ik vraag me af of het überhaupt noodzakelijk is om dit kleine Sinusje te laten verwijderen, zeker omdat het me niet belemmert in dingen. Daarbij vind ik jullie ervaringen vrij heftig om te lezen. Volgens de arts zou ik in ieder geval de eerste week thuis moeten blijven, maar over de dingen die ik hier lees heb ik niks gehoord.
Het enige vervelende is dat ik een zittend beroep heb. Het voordeel is wél dat ik nu wel rechter op zit; ik heb nogal snel te neiging om 'in te zakken'.

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat wijsheid is, ik zal morgen contact opnemen met de arts om het daar te vragen.
Wel vraag ik me af hoe dit zo ineens is gekomen. Heel even heb ik me afgevraagd of het komt door mijn haar; ik ga nooit naar de kapper maar doe mijn haar zelf (met de tondeuse), maar die kans lijkt me klein, ik heb dit 'kapsel' al bijna acht jaar.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Weghalen als de arts dat adviseert!
Ik kreeg destijds ook het "compliment" dat ik op tijd was gekomen, want nu was het een relatief simpele ingreep. Als het terug komt en serieus gaat ontsteken kun je er veel last van hebben en kan na de ingreep ook niet altijd gehecht worden. Open wond genezen is een proces van de lange adem....
Bij mij was het duidelijk groter dan bij jou als ik het zo lees, maar weinig last gehad van de ingreep. Hechtingen na 1.5 week eruit en kon alles weer doen. Na een week of 3 weer helemaal de oude. Ik ben wel onder volledige narcose geweest trouwens, was ook 6-7cm wond.
Stuitje is een bekende plek voor een sinus.
Bicycle, bicycle, bicycle
IkFietsNiet
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 2 april 2024, 14:49

Heb inmiddels contact gehad met het ziekenhuis en die adviseren ook om de afspraak wél te laten staan. Dan kan de arts nog een keer kijken en kan er dan worden besloten wat te doen. Als er überhaupt wat gedaan kan worden, want ik vraag me af wat er mogelijk is als er niks meer zit (of lijkt te zitten). Vier weken geleden voelde ik nog een knikker, nu bijna niks meer.

Maar goed, ik ga inderdaad maar wel, zeker als zij dat adviseren. Vind het wel jammer dat er vier weken tussen het consult en de afspraak zit, vier weken terug had ik er toch wel last van (niet veel pijn, meer ongemakkelijk gevoel) en nu... niks meer.
Ben dus bang dat ik voor niks ga volgende week en dat ik over twee maanden wéér last krijg en dat het dan weer van voren af aan begint (consult, daadwerkelijke afspraak en dat ie dan weer verdwijnt).

Nou ja, ik zie het wel, kan er toch niks aan veranderen. Zie er alleen wél een beetje tegenop.
IkFietsNiet
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 2 april 2024, 14:49

Zoals ik al had verwacht ben ik voor niks geweest en heeft mijn partner een dag vrij genomen voor niks.

Van een Sinus formaat knikker vier weken terug naar een Sinus formaat hagelslag vorige week naar niks gisteren. Arts wilde niet zomaar lukraak gaan snijden, omdat ik dan een litteken zou krijgen wat meer klachten zou geven.

Hopelijk blijft het nu weg en hoef ik niet over vier maanden weer hetzelfde programma af te draaien met dezelfde uitkomst als nu.

Hopelijk was dit dus ook mijn laatste post hier.
Plaats reactie