Haarnestcyste / Sinus Pilonidalis

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
MarkdeK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 16 januari 2010, 01:28

Heb dat nagevraagd aan mijn chirurg. Zo'n laserbehandeling kan heel goed werken! Alleen in priveklinieken kunnen ze dat. Op basis van mijn klachten, zou dat deels vergoed kunnen worden.
Een laser/ ontharingsbehandeling werkt niet altijd. Er zijn theoriën die zeggen dat een sinus pilonidalis ontstaan doordat een haar van buitenaf de huid indringt. Dan is de laserbehandeling zeer effectief. Maar er zijn ook theoriën die zeggen dat het een embryonaal probleemis. Dus dan groeien de haren vinbinnenuit niet goed. Zij komen nooit buiten de huid, dus dan heb je niets aan een laserbehandeling.

Ik ben imiddels wwer geopereed (6e keer). De chirurg heeft nu een open wond achtergelaten, omdat de flap techniek niet het gewenste resultaat had opgeleverd. Op drie plaatsen had ik een abces. Dus drie kleine open wondjes. Die zijn onderhuids verbonden met twee drainageslangen. De drain moet een weekje blijven zitten, hopelijk is deze (voor mi nieuwe) behandelmethode nu wel het EI van COLUMBUS.
Kate
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 19 juni 2009, 13:49

MarkdeK schreef:Er zijn theoriën die zeggen dat een sinus pilonidalis ontstaan doordat een haar van buitenaf de huid indringt. Dan is de laserbehandeling zeer effectief. Maar er zijn ook theoriën die zeggen dat het een embryonaal probleemis. Dus dan groeien de haren vinbinnenuit niet goed. Zij komen nooit buiten de huid, dus dan heb je niets aan een laserbehandeling.
Sterker nog; er zijn theorieëen dat het ook kan ontstaan zonder haren. Zeker bij vrouwen worden vaak helemaal geen haren gevonden binnenin. Dat was bij mij ook het geval.
En soms worden er hoofdharen gevonden. :o
moepsie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 3 november 2009, 17:26

Hallo,
Inmiddels 3 maanden verder en nog steeds een open wond!
Ik vraag me af hoe lang dit nog gaat duren?
Het bloed de laatste tijd ook weer aardig zou dit normaal zijn?
Is er geen andere manier zodat het sneller dicht gaat dan spoelen en aquacel gaasje erin om de dag?
Ben het aardig zet aan het worden!

Iedereen met dit probleem heel veel sterkte!!!
Roozje
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 2 februari 2010, 21:55

Hoi

Ook ik ben geen mountainbiker, maar zit wel veel.
Ik heb met kerst voor het eerst een abces gehad aan de bovenkant van mijn bilnaad. Ik had al een week veel pijn
en dacht dat ik last had van mijn stuitje totdat ik ook een bult begon te voelen.
De volgende dag met veel schaamte naar de huisarts gegaan en deze heeft er nog behoorlijk in lopen drukken, ik
kreeg antibiotica voor een week mee en moest terugkomen als het niet goed zou genezen.
Ik ben niet weer teruggeweest omdat de ontsteking al beter werd en tegen het eind van de kuur was de bult al
lang niet meer zo groot als toen. Deze is in de tijd daarna helemaal verdwenen, maar had er nooit meer
goed naar gekeken.
Heb er nu net naar gekeken en zie een wit/gelig openingetje en het stinkt ook, is dit een fistel?
Ik heb er verder niet echt last van en lees alleen maar enge verhalen, moet ik hier iets mee????
Vind dit zo verschrikkelijk...
Uncle Knobby
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: za 9 augustus 2008, 23:51
Mijn mountainbike: GAZELLE Custom/ P20/ BREEZER/KOGA/ KOGA carbon Team/ Peugeot fillet Team/ Road Logic/ GRISLEY Team

...in ieder geval even mee naar de huisarts gaan, en je moet je er niet voor schamen...
Bar-End

Member ''Vancouver Connection''
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

Roozje schreef:.....moet ik hier iets mee????...
Uncle Knobby schreef:...in ieder geval even mee naar de huisarts gaan, en je moet je er niet voor schamen...
RDC
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 25 februari 2010, 21:00

Dag iedereen,
zelf ben ik een 27jarige biker die intussen reeds 2 jaar aan de kant staat met dit probleem. Ook mij was verzekerd dat deze operatie noodzakelijk was een het herstel gezien mijn goede gezondheid en dito conditie maximum 6 a 8 weken ging duren. Toen ik uit de narcose ontwaakte vertelde de chirurg me dat de wond toch aanzienlijk groter was dan aanvankelijk verwacht, en dat ik met een erg grote wond zat. In de bilnaad dus. Ongeveer 10 cm lang, 7 breed en op het diepste punt was ie zo'n cm of 8. Na enkele weken reeds viel op dat de wond niet genas zoals het moest. Ik bespaar jullie de details maar na en ganse reeks behandelingen met tig producten, soms zelfs tot 3 keer daags werd besloten om opnieuw te opereren. Intussen was via andere onderzoeken ok aan het licht gekomen dat ik aan een erngstige immuniteitsaandoening leed waardoor ik erg gevoelig ben voor infecties. De wond was inderdaad altijd zwaar geinfecteerd en dit kon niet worden opgelost met antibiotica. Het weefsel bleek intussen volledig terug te zijn aangetast en een nieuwe operatie drong zich op. ( dat was na 10 maanden. ) Opnieuw bleek dat het onderhuids een drama was en de chrirurg had nog een veel groter stuk moeten wegsnijden. Ik overdrijf niet als ik zeg dat een forse mannenvuist vlot in de wonde kon worden gebracht, ( gewoon om een idee te geven van het formaat, normalagezien komen geen mannenvuisten in de buurt daat :) ).
Mijn moeilijke wondgenezing in gedachten werd besloten om met VAC therapie te doen. Toen heb ik dus meer dan een maand in het ziekenhuis gelegen tot de wonde te klein was om nog VAC toe te passen. Eens thuis ging het aanvankelijk goed, met dagelijkse verpleging maar reeds na een paar weken speelde hetzelfde scenario zich af. NA een drietal maanden is de wond dan opnieuw gecurreteerd om hem terug proper te maken. Toen ging het weer eventjes goed. Maar nu begint het opnieuw te slabakken en de vrees voor een volgende operatie dringt zich opnieuw op. Volgens mijn dokters mogen ze die wond niet sluiten wegens de infectie onderhuids, maar hier en daar lees ik over flapoperaties, en cleft lift operaties. Heeft iemand daar meer ervaring mee ? Of zijn hier mensen die ook lang gesukkeld hebben en dan toch een andere goeie verzorgingsmethode ontdekt hebben?
Hier een kort overzichtje over de producten die ik reeds gebruikte, en waar we altijd opnieuw van moeten zijn afstappen.
Zuurstofwater en compressen. Isobetadine. Prontosan. Biopad. Melgisord. Melgisord AG. Aquacell en Aquacell AG. Gewonen droge compressen. En nog een paar die ik reeds vergeten ben. De meesten kosten ook een boel geld.
Nu gebruik ik Sanoskin als ontsmettingsmiddel, en Melgisorb AG met daarop Sanoskin oxy gemseerd, 1 keer per dag.
Ik kijk uit naar jullie reacties, mijn beste bikejaren zijn aangebroken en ik sta nu al twee jaar aan de kant, ondanks dat ik gezond blijf leven ben ik reeds 12 kilo aangekomen, na mijn vorige operatie ben ik zo lang thuisgebleven dat ik ontslagen werd en het einde is allesbehalve in zicht. Jullie begrijpen dat ik stilaan radeloos begin te worden, en ik heb geen zin om voor de rest van mn leven met zo'n gat rond te lopen. Ik weiger ook om ervan uit te gaan dat mijn sportieve carriere over is. Help !

Ok, een ganse brok voor een eerste post hier, maar stilaan word ik wanhopig...Dank !
Kate
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 19 juni 2009, 13:49

Het klinkt misschien raar, maar heb je al eens Manuka honing geprobeerd? Mijn wond (een speldenprik vergeleken met de jouwe...) is ermee genezen en ik heb er op het Amerikaanse forum over dit onderwerp meer goede verhalen over gelezen. Hoe dan ook: baat het niet, dan schaadt het niet... het kan echt geen kwaad en je hebt weinig te verliezen als ik het zo lees.
De honing werkt anitbacterieel en heeft eigenschappen die de wondgenezing bevorderen.
Zie http://www.worldwidewounds.com/2001/nov ... agent.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In die dierenartsprogramma's op Animal Planet wordt het ook gebruikt om 'vuile' wonden schoon te maken. Ook mijn chirurg bevestigde dat honing wondgenezende eigenschappen heeft. En deze dus in het bijzonder. Let wel op dat je een hoge factor hebt, anders werkt het niet zo goed. Ik heb het gewoon besteld via internet, uit Engeland geloof ik.
sebasbmxer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 maart 2010, 14:16

moepsie schreef:Hallo,
Inmiddels 3 maanden verder en nog steeds een open wond!
Ik vraag me af hoe lang dit nog gaat duren?
Het bloed de laatste tijd ook weer aardig zou dit normaal zijn?
Is er geen andere manier zodat het sneller dicht gaat dan spoelen en aquacel gaasje erin om de dag?
Ben het aardig zet aan het worden!

Iedereen met dit probleem heel veel sterkte!!!

Hoi ,ik heb in augustus 2009 ook een operatie eraan gehad,het is nu maart 2010 ,en ik loop er ook nog steeds mee.
Mijn moeder moet het ook nog steeds verzorgen bij mij ,omdat ik er zelf niet bij kan komen.
Loop nog steeds voor controle in het ziekenhuis,en word er een beetje moe van.
Kan haast niets doen ,als ik ga fietsen dan promp is het sávonds als ik naar de WC ga weer aan het bloeden.
Nou moet ik morgen weer bij een chirurg zijn dat is de derde al die er naar kijkt.
Ik wou dat het nu ook eens over was.
Voor jou ook sterkte gewenst
sebasbmxer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 maart 2010, 14:16

Hallo daar ben ik weer.
Ben afgelopen week naar de chirurg geweest ,nou moet ik de haartjes scheren.
Ja ik kan er zelf niet bij komen,mijn moeder moet die haartjes weghalenmet een scheermesje en scheerschuim.
Nou moet ik over 3 weken weer terug komen ,word er echt echt moe van :-{ .
Wou dat het eens over ging.word er nu langzamerhand gek en moe van.
Als ik even fiets of sport ,komt er zoveel vocht uit en die fiscul stinkt heel erg bah,word er af en toe zelf misselijk van. :roll: :-{


gr jullie horen het wel weer van mij hoe het verder gaat :D
Frenkie64
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 maart 2010, 12:51

Hier ook even mijn verhaald. Ik ben zelf geen biker, maar zit ondertussen ook al langere tijd met deze problemen en vind het interessant om dit allemaal te lezen. Heel herkenbaar allemaal.
Ik ben een man van 33 met redelijk forse beharing en zittend beroep (IT).
Bij mij heeft er langere tijd een kleine fistel bij de stuit gezeten. Hier heb ik jaren niets aan laten doen uit luiheid. Zomer 2008 begon het extreme vormen aan te nemen en kon ik uiteindelijk steeds moeilijker staan. Dit kwam omdat het onderhuids al ver gegroeid was en mijn spieren begon te verdrukken. Mij werd verteld dat het een kleine ingreep zou zijn en dat ik er in een paar weken vanaf zou zijn. In juni 2008 voor de eerste maal geopereerd.
De dokter vertelde me achteraf dat de wond toch iets groter was dan hij verwacht had (15 cm lang, 5 breed, 5 diep). De zelfde middag nog naar huis gestuurd met de melding tweemaal daags spoelen en opnieuw (droog) verbinden. Dit is een maandje of 2 goed gegaan en de behandelend arts (niet de chirurg zelf) heeft me toen naar huis gestuurd bij een controle in september met de melding "je hoeft niet meer terug te komen". In november toch maar eens gebeld of het normaal was dat de wond nog steeds niet dicht was. Na enkele manieren van verbinden geprobeerd te hebben is in februari besloten nogmaals te opereren (in maart 2009). Ditmaal was de wond aanzienlijk kleiner. Hierna is er besloten om anders te behandelen (met aquacel). Dit ging in eerste instantie goed. Ook deze keer heeft dezelfde arts me op een gegeven moment naar huis gestuurd met de melding dat "het wel dicht zou gaan". Een klein stukje heeft telkens de potentie gehad om dicht te gaan, maar het was steeds "net niet". De wond bleef qua grootte ongeveer een vierkante cm.
Na een half jaar hopen had ik er weinig vertrouwen meer in en ben ik in oktober eens bij een andere arts ten rade gegaan. Deze keek naar de wond en was er binnen een paar seconde uit. Opnieuw opereren. Dit is in November gebeurd. Ditmaal is er een VAC pomp op gezet en werd ook (voor het eerst!) besloten om thuiszorg in te schakelen. De VAC pomp heeft er uiteindelijk 41 dagen op gezeten en heeft voortreffelijk resultaat gehad. Hierna is wederom verder gegaan met aquacel behandeling, en ook dit ging in eerste instantie heel goed. Tot het 2 maand-punt bereikt werd. Dit is driemaal op rij bij mij nu het keerpunt geweest. tweede helft januari is de genezing zo goed als volledig opgehouden. Wond wordt niet tot nauwelijks meer kleiner (was toen nog 7 cm lang, 1 breed en 2 a 3 mm diep, nu nog 6,5 cm, zelfde breedte en diepte). Momenteel zit er Cutimed Sorbact in de wond omdat ze hiermee willen proberen om het "bacterienniveau" op peil te brengen. Begin april moet ik terug naar het ziekenhuis voor verdere controle. Eerlijk gezegd heb ik er weer een hard hoofd in. Begin ondertussen ook erg moe te worden dat ik al bijna 2 jaar niet meer fatsoenlijk kan functioneren.
Robin1010
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 11 maart 2010, 14:48

Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen vrijdag voor de 4de keer in 11 maand geopereerd aan deze aandoening. Ik heb nu weer een wond van 20 cm lang, 4 cm breed en 5 cm diep. De onderkant van de wond, bij de anus, is tot op het botvlies gehecht. De rest is gewoon open gelaten. De pijn is bijna niet te verdragen.

Een paar mensen hierboven vroegen nog naar producten die misschien zouden helpen; Alginaat werkte bij mij de vorige keren aardig goed. Alginaat is een zeewierextract die de genezing erg bevorderd. Daarvoor spoelen met Dermacyn, een middel dat desinfecterend, irrigerend, schoonmakend werkt. Het alginaat bovenop dit middel, dat moet gaan werken..

Misschien dat het bij jullie werkt. Niet geprobeert is sowieso mis, dus..
Kate
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 19 juni 2009, 13:49

Ik ben geshockeerd door al deze verhalen. En dan te weten dat er in Amerika een nieuwe operatietechniek wordt toegepast waarmee het probleem in de meeste gevallen in één keer wordt verholpen; met weinig pijn en een korte hersteltijd. Het komt erop neer dat de bilspleet wordt afgevlakt en de wond (die wordt gehecht!) naar opzij verplaatst, waardoor het risico op herhaling sterk wordt verkleind. In de VS noemen ze het de cleft lift, in Europa (naar ik heb begrepen) de 'modified Karydakis'. De kunst is een chirurg te vinden die hem kan en wil uitvoeren. In mijn geval vonden ze het 'niet nodig', maar als ik de schrijnende verhalen hierboven lees word ik plaatsvervangend woedend. Kennelijk besteden artsen in Nederland hun tijd liever aan 'interessantere' problemen, zich niet realiserend wat voor een enorme impact dit heeft op het leven van de patiënt. Ik vind het onmenselijk en schandalig om mensen keer op keer maanden met een open wond te laten rondlopen.
sebasbmxer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 maart 2010, 14:16

Hallo allemaal.

Zo daar zijn we weer ,ik moet eigenlijk over 2 weken terug komen bij de chirurg maar dat vind ik te lang duren ,ga nu van de week maar weer eens naar die wondverpleegkundige toe.
Want het belemmerd mij heel erg ook via werk.
Nu heb ik vandaag een sollicitatie lopen bij Walibi world :-D in biddinghuizen,hoop dat ik geen gekke dingen hoef te doen.
Word er af en toe gek van om maar steeds een verband tegen mijn billen aan te houden.
Want mag geen alginaat er meer tussen doen,want dan geneest het niet zei de chirurg mij verleden keer.
Nou op deze manier geneest het ook niet.
Kan ook haast niets doen ,kan niet telang voetballen,fietsen rennen,want die wond schuurt langs je wond heen.
Hoe lang gaat dit nog duren.
Wij zelf gaan over een paar weken ook verhuizen naar Biddinghuizen,en dan hoop ik niet dat het weer gaat b;loeden enz.
Mijn moeder heeft ook al gezegd,als het te lang duurt gaan we na de verhuizing maar naar een ander ziekenhuis toe.
Misschien weet tegen die tijd de nieuwe huisarts ook wel een oplaossen.
Maar dit vind ik maar niets,word er gek en galische van. :((
sebasbmxer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 maart 2010, 14:16

Ben gisteren voor de zekerheid maar weer naar de chirug geweest ipv volgende week.
Nou mijn stuitje is dus weer eens ontstoken en als dat na 15 april nog niet genezen is ,moet het weer open gesneden worden.
De rest van de wonden waren wel rustig ,maar als het weer gedan moet worden ,dan word het weer een groot gat zei hij.
Jakkes ik word hier echt niet goed van.
maar ik kan kiezen als we verhuist zijn ,of hier in almere of in lelystad naar het ziekenhuis.
Nog even kan ik helemaal niet meer werken door die rot kont van mij.
Af en toe zeg ik wel eens tegen mijn ouders van had ik het maar nooit gedaan.
Maar ja dan blijft het ook zeer doen .
We wachten het af ,en ik hoop echt dat het eens ooit over zal gaan.
want dit is niet leuk meer.
Plaats reactie