vermogen bij inspanningstest?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

shadowboxer schreef:Wat betreft je aannames, waddefuk?
Je valt ook niemand aan, maar het woord 'alleen' in je vorige reactie suggereert dat je een correctie op MLW's post wilde aanbrengen. Die vond ik verre van nodig, omdat je vooral aanvulde. Maargoed, misschien was die interpretatie niet de bedoeling.

Verder gaf je zinsbouw en het ontbreken van een paar woorden me de indruk dat ik hier met een puber te maken heb die wat op internet gelezen heeft en niet iemand met verstand van zaken. Dat wilde ik even checken. Overigens: Dat beeld van die puber heb ik na de woorden 'waddefuk' en (ergens anders) 'gebitch' nog steeds, maar kennelijk ben je wel aangenomen bij een SMA.

Excuus voor de aannames. Ik begin gewoon opnieuw...

Bij wat voor top- en regionale teams begeleid je testen? Welke sport? Ben wel benieuwd wat een 'uurvermogen' is. Ik neem aan dat daar het woord 'test' achter moest. Wat houdt dat in?
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
shadowboxer
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: do 29 december 2011, 21:28

Natuurlijk vul ik aan. Vanuit mijn point-of-view is het principe van een forum sowieso het aanvullen van kennis? Maargoed, dat is natuurlijk een verschil in opvatting en online werkt dat allemaal wat lastig. Het beeld van puber mag je houden, daar stoor ik mij natuurlijk niet aan. Wat betreft het uurvermogen, daar moet inderdaad test achter. Verder weinig spannends. Verder neem ik vooral de intake, wingate, repeated wingate, vo2max fiets en loopband testen af. In mijn eigen onderzoek enkel wingate. Teams die onder andere langskomen zijn de basketballers, volleyballers, korfballers, schaatsers en sinds kort ook floorballers.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

OK, maar wat houdt een uurvermogen test in?
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
patrick91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 25 maart 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29plus 2012 / Gilbertson titanium cyclocrosser

Over een paar weken wil ik in Rotterdam (ikazia) een keuring laten doen.
Klikken op deze link is op eigen risico.. wat een ontwerp zeg!
http://www.sma-rotterdam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Iemand ervaring met deze "aanbieder" ?
Meest uitgebreide test zou ik dan nemen, is 207 euro en ik krijg 200 euro terug van de verzekering want ze staan op de lijst van mijn verzekeraar.

Doel is weten hoe ik ervoor sta en ook training advies om te verbeteren. Omdat mijn hartslag bij zware inspanning naar boven vliegt ben ik ook wel nieuwsgierig hoe het met de longen is gesteld.
SilverStar17
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 11 juni 2012, 11:07
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol. Cube Reaction Pro 2011

Kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld over een half jaar meer vermogen trapt? Heb een maand geleden een SMA gehad met inspanningstest.. Advies was om in maart 2013 terug te komen. Wil zelf dat er dan meer vermogen in zit. Als advies meegekregen om de lage hartslagzones te trainen. Is eigenlijk iets voor in de winter, maar door zware blessure in de winter niet op de fiets gezeten.
Don't dream your life, just live your dream!
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

SilverStar17 schreef:Kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld over een half jaar meer vermogen trapt? Heb een maand geleden een SMA gehad met inspanningstest.. Advies was om in maart 2013 terug te komen. Wil zelf dat er dan meer vermogen in zit. Als advies meegekregen om de lage hartslagzones te trainen. Is eigenlijk iets voor in de winter, maar door zware blessure in de winter niet op de fiets gezeten.
Als je goed getraind hebt en goed gerust dan kan je na een half jaar idd meer vermogen trappen.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
SilverStar17
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 11 juni 2012, 11:07
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol. Cube Reaction Pro 2011

Ook als je vooral de lage zones (D1 en D2) hebt getraind?
Don't dream your life, just live your dream!
patrick91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 25 maart 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29plus 2012 / Gilbertson titanium cyclocrosser

Ik kon gisteren terecht voor de keuring:
Gewicht 91,8
lengte 192
Rustpols 61
HFmax 188
VO2max 48.1
Wmax 355 (de 350 heb ik dus de minuut gereden, 375 werd me teveel om op cadans te houden, hele tijd tussen 70 en 75)
Hartslag reserve 127 (dat is na 3 minuten uit fietsen komende vanaf 188)
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Gisteren ook een inspanningstest gedaan, was benieuwd of e.e.a. een beetje overeen kwam met mijn inschatting en de eigen testjes die ik de afgelopen weken heb gedaan (doefiets.nl). Ben sinds eind vorig jaar weer begonnen met fietsen na een jaar of 8 heel weinig aan sport te hebben gedaan, merkte toch dat (alleen) elk weekend in het rood rijden op de MTB niet de allerbeste methode is om opnieuw aan de conditie te gaan werken. Inmiddels wat ingelezen, een hartslagmeter aangeschaft en gestart met duurtraining in D1, probeer 2 D1 trainingen per week te combineren met 1 keer "interval" op de MTB, met de nodige rust daartussen. Primair doel het komende jaar is de basisconditie en duurvermogen op te krikken, daarnaast heel rustig gaan werken aan wat meer power. Ga over een jaar nog een keer terug, benieuwd wat de progressie dan is.

Resultaten ongeveer zoals verwacht, omslagpunt iets lager dan zelf gemeten/berekend op basis van de zelftest.

Leeftijd: 35
Lengte: 1.81
Gewicht: 74kg
BMI: 22
Longinhoud: 7.5L
Opname max: 49,7 ml/min/kg
Opmame omslagpunt: 3415
Vermogen: 342w / 4.6w per kg
HF max: 180
HF herstel 1 min: 154
Omslagpunt: 158

Hoorde voor aanvang van de test van de sportarts dat de test op basis van een "koude start" is opgezet, een langere warming up zou hierbij vertekende resultaten geven.

Kan het iedereen aanraden een keer toe doen, zowieso een leuke ervaring :-q
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Wat me nog wel opvalt aan de resultaten is de maximum hartslag; als ik mijn ritten van de afgelopen maanden bekijk (garmin connect) is mijn maximum gemeten hartslag 187, uit de test kwam 180. Is dit niet een (erg) groot verschil?
patrick91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 25 maart 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29plus 2012 / Gilbertson titanium cyclocrosser

Lijkt me niet, de opbouw van de test is heel anders dan je ritjes die je maakt.
7 slagen is ook niet veel, als ik even flink aanzet als ik op 180 zit is de 190 zo bereikt..
JoostdB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 14:47
Mijn mountainbike: Cube LTD

Gisteren ook een test bij SMA Midden Nederland gedaan en erg goed bevallen.
De test uitslagen iets minder, ik trapte slechts 3w/kg. Advies om meer met interval training te doen, afgelopen jaar erg veel op de racefiets duurtraining gedaan. Maar met deze score zou men in theorie 6x de Alpe d'Huez kunnen doen. Dat klinkt wel vrij aardig.
Volgend jaar wil ik het zeker weer doen, een kijken wat er is veranderd na 2 jaar fietsen (nu fiets ik pas 1 jaar).
Ik was gemiddeld voor een fanatieke fietser, dat stoort :D
MTB: Cube LTD 2012
Racefiets: Cube Agree GTC Race 2012
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Knakker29 schreef:Wat me nog wel opvalt aan de resultaten is de maximum hartslag; als ik mijn ritten van de afgelopen maanden bekijk (garmin connect) is mijn maximum gemeten hartslag 187, uit de test kwam 180. Is dit niet een (erg) groot verschil?
Nee, dat ligt aan de omstandigheden. Als je mij (diesel) een lange test laat doen met kleine stappen dan kom ik hoger uit dan als je een korte test doet met grote stappen. En een max. hartslag is ook temperatuursafhankelijk. Als het warm weer is, kom je hoger.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Aangezien het winter is en we weer gaan kijken wie de grootste heeft...

2 jaar aan het trainen op den fiets, hiervoor gevoetbald.
Testverslag krijg ik nog binnen deze waardes weet ik

187 cm
81 kg (16,3% vet)
vo2 max 59 mml
maximaal vermogen 450w (5.5 w/kg)
max hartslag 197
omslag op 177 slagen.

Ik ben blij. Helemaal met mijn huidige vetpercentage. Klinkt raar maar als ik er bijvoorbeeld 7 kilo af kan krijgen zit ik op maximaal bijna 6.1 w/kg. En nu vind iedereen me al te "mager". Ik zit feitelijk boven het gemiddelde voor mijn leeftijd :~ .
Nu zegt maximaal vermogen me niet bijzonder veel maar ik vind het wel een prima prestatie na 3 maanden enkel 3 gericht duur getraind heb, met wat uitschieters.
In het voorjaar wat intensiteit toevoegen en een paar kg's er af en ik ga serieuze watts trappen hopelijk :). Vermogen op omslag krijg ik nog in de rapportage maar ik verwacht niet dat deze veel lager zal uitkomen dan 4w/kg wat ik ook een prima uitgangspositie vind om verder te bouwen. Omslagpols kon volgens de arts ook nog wel wat omhoog dus daar zit ook nog winst in te behalen, ben blij dat al die moeite in deze koude maanden niet voor niets is geweest!!!
Sportarts zei dat ik op regionaal niveau zat. Er werder daar ook lange afstands schaatser getest, jongens die gemiddeld 20 jaar zijn trapten met 70 kg hetzelfde vermogen :o . Serieuze knapen dus!! Ik zal het dus van hard werk in plaats van talent moeten hebben haha!



Ik ben tevreden met deze resultaten in de winter en ga met een goed gevoel het komend seizoen in. zal proberen mn wattage rond omslag nog te posten!
rutgervd1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 14 augustus 2009, 17:08
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Waar ben je geweest?
Ben toevallig zelf ook vandaag geweest (Papendal). Bij mij moeten de gegevens ook nog binnenkomen. Weet wel dat het max vermogen heel erg afhangt vh testprotocol. Ben bijvoorbeeld ook weleens in Eindhoven geweest en daar zit ik wat dat betreft veel hoger. Op zich allemaal niet zo boeiend denk ik, t gaat toch vooral om t vermogen bij omslag...
Plaats reactie