vermogen bij inspanningstest?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

timvandoorn schreef::o zat vandaag is even rustig terug te bladeren, maar wat me opeens erg opviel is een wattage van 380 watt bij het omslagpunt, dit vind ik echt giga hoog bij jou Tati.
Mag ik vragen hoeveel en hoe je precies traint?
Vermogen zegt eigenlijk nog niet zo heel veel. Om appels met appels te vergelijken moet je het vermogen per kg lichaamsgewicht weten.

>5,0W/kg op omslagpunt en >6,0 W/kg max zijn goede waarden voor een redelijk ambitieuze recreatieve mountainbiker

M'n trainer verwacht dat ik met m'n huidige trainingschema over een half jaar op deze waarden kan zitten:

45 minuten circuit + 1u15 minuten spinning
2 uur duurtraining d1 met intervallen in d2
4 uur duurtraining d1
ca 50 km toertocht (meestal onder omslagpunt, af en toe intervallen boven omslagpunt) + in d1 heen/terug ... totaal uurtje of 4 op de fiets.

Training van Tati ziet er ongeveer hetzelfde uit
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Ook vermogen per kg lichaamsgewicht zegt weinig. Een test is maar een momentopname, de testprotocollen verschillen en in een wedstrijd je vermogen kwijt kunnen op het parcours is totaal andere koek.

Bij mijn laatste test had ik een VO2max van 79,8 (ml/kg/min) en een maximaal vermogen van 425W. Omslagpunt vermogen weet ik niet precies meer, maar dat zal hoog in de 300 hebben gelegen. Mijn gewicht was bijna 74kg (veel te hoog vetpercentage :(( ) en in het seizoen is dat rond 70-71kg geworden, dus per kilo zijn de waarden nog beter geworden.

Dat testresultaten zo weinig zeggen, laten mijn waarden wel zien. Mijn VO2max is Tour de France achtig hoog en ik trap voor mijn gewicht behoorlijk veel vermogen. Toch rij ik bij de masters / amateurs eerder in de sub-top dan in de top, terwijl er elite renners zijn die met mindere testwaarden het bij de elite behoorlijk goed doen. Bij mij heeft dat te maken met wat ademhalingsklachten, stuurkunsten die beter kunnen, maar vooral mijn onvermogen om lang écht in het rood te gaan. Bij een wedstrijd waarbij je lang achtereen een hoog vermogen moet aanhouden, zonder veel pieken (bijv. een strandrace), hoor ik bij de besten.

@Joris, is het de bedoeling dat je datzelfde schema een half jaar volhoudt? Ik zou eens met je trainer gaan praten als dat zo is... Denk je dat je lichaam na 2 maanden nog te prikkelen is? Een van de basis principes van trainingsleer is dat er progressie in de workload moet zitten. Dus eerst duur opbouwen en daarna afbouwen, waarbij tijdens het langzame afbouwen van duur de intensiteit opgebouwd wordt.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
kajhpc
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 18 april 2008, 10:49

timvandoorn schreef: :o zat vandaag is even rustig terug te bladeren, maar wat me opeens erg opviel is een wattage van 380 watt bij het omslagpunt,...

Dit valt mij ook op, wat een cijfers bij sommigen!
JeroenK merkt hierboven natuurlijk terecht op dat cijfers niet per se veelzeggend zijn. De vraag is of je lichaam die waarden ook in praktijk kan brengen op het moment dat jij dat wilt, en of je dat lang genoeg vol kan houden. Maar de basis is wel aanwezig, dus.
Ik heb zelf een ergotrainer thuis. Niet geijkt weliswaar, maar voor mezelf maakt dat niet uit. Ik vergelijk alleen mijn eigen gegevens. Ik zal binnenkort weer eens een test doen, dat ding heeft een zomer in de kast gestaan. In het voorjaar schatte ik mijn vermogen op het omslagpunt op 280 watt.
Wat bedoelen jullie met maximaal vermogen? Echt het piekvermogen, of het gemiddelde over bv 20 sec maximaal? 425 Watt als piekvermogen is niet veel.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Dat is het maximale vermogen wat je haalt bij een standaard stappen test. Die test is voornamelijk bedoeld om uit te maken waar je aerobe zones liggen en je omslagpunt. Je rijdt een bepaalde tijd (1min ofzo) een bepaald wattage en daarna wordt het wattage per minuut verhoogd (met 25watt ofzo). Het maximaal vermogen wat de meesten hier posten is datgene wat hoort bij de hoogste stap die je nog volhield.

Probleem is dat de protocollen wat verschillen (de opwarmtijd en de tijd en wattage sprong per stap).

Met een wingate test (30 sec ALLES geven, bekend van de filmpjes van de zomertrainingskampen van Erben Wennemars), kun je je absoluut maximale power output meten en hoe je anaeroob functioneert. Dan komen je wattages eerder in de richting van 1000W of daar overheen, als je hier goed in bent.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
kajhpc
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 18 april 2008, 10:49

Ha, bedankt weer, JeroenK :-q
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

JeroenK schreef:Ook vermogen per kg lichaamsgewicht zegt weinig. Een test is maar een momentopname, de testprotocollen verschillen en in een wedstrijd je vermogen kwijt kunnen op het parcours is totaal andere koek.

Bij mijn laatste test had ik een VO2max van 79,8 (ml/kg/min) en een maximaal vermogen van 425W. Omslagpunt vermogen weet ik niet precies meer, maar dat zal hoog in de 300 hebben gelegen. Mijn gewicht was bijna 74kg (veel te hoog vetpercentage :(( ) en in het seizoen is dat rond 70-71kg geworden, dus per kilo zijn de waarden nog beter geworden.

Dat testresultaten zo weinig zeggen, laten mijn waarden wel zien. Mijn VO2max is Tour de France achtig hoog en ik trap voor mijn gewicht behoorlijk veel vermogen. Toch rij ik bij de masters / amateurs eerder in de sub-top dan in de top, terwijl er elite renners zijn die met mindere testwaarden het bij de elite behoorlijk goed doen. Bij mij heeft dat te maken met wat ademhalingsklachten, stuurkunsten die beter kunnen, maar vooral mijn onvermogen om lang écht in het rood te gaan. Bij een wedstrijd waarbij je lang achtereen een hoog vermogen moet aanhouden, zonder veel pieken (bijv. een strandrace), hoor ik bij de besten.
Idd VO2max en hoe snel je hersteld zijn ook heel belangrijk.

Test duurde in totaal 30 minuten. Eerst ca 10 minuten opwarmen bij een relatief lage trapfrequentie, vermogen wordt opgevoerd totdat ik op grens herstel/d1 zat. Daarna duurde de echte test ca 20 minuten. Waarden krijg ik binnenkort nog op papier, weet niet precies meer wat het protocol was.

Merk zelf dat ik in het aerobe gebied goed kan presteren, 4 uur lang ca 10 slagen onder omslagpunt gaat prima. Later in het trainingsschema gaan we ook nog verder aan het anaerobe gebied werken, want dat is ook mijn zwakke punt. M'n vetpercentage zit op 12%, ga m'n best doen om niet af te vallen :P
@Joris, is het de bedoeling dat je datzelfde schema een half jaar volhoudt? Ik zou eens met je trainer gaan praten als dat zo is... Denk je dat je lichaam na 2 maanden nog te prikkelen is? Een van de basis principes van trainingsleer is dat er progressie in de workload moet zitten. Dus eerst duur opbouwen en daarna afbouwen, waarbij tijdens het langzame afbouwen van duur de intensiteit opgebouwd wordt.
Nope gelukkig niet. Ik krijg de nodige variatie. Het trainingsschema is progressief, tijdens een periode van 6 weken worden de extensieve duurtrainingen langer. De intensieve duurtraining worden ook langzaam opgebouwd, eerste week bv 6 intervallen van 3' in d2, tweede week 6x4', 6x5', 7x3', 7x4'. Daarna doen we weer lekker een stapje terug en beginnen we weer opnieuw met opbouwen.

Daarnaast wordt ook regelmatig een rustweek ingebouwd. In de week tussen kerst en nieuwjaar wordt een aantal dagen echter elkaar getraind, om de Cape Epic enigszins te simuleren. We proberen op deze manier onszelf optimaal op de Cape Epic voor te bereiden. Een gebrek aan talent moet je met doorzettingsvermogen compenseren ;)
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Toen ik deze test deed werkte ik nog niet met een schema wat dus resulteerde in een afgebrand persoontje aan het einde van de zomer.

Toen ging ik elke week 2x 2a3 uur spinnen, zaterdag km of 60 mountainbiken en zondag's toertochtje met er naartoe fietsen.

Nu zit ik op net iets minder vermogen bij mijn omslagpunt maar heb het gevoel dat ik het met de begeleiding wel gewoon vol ga houden.
Zelf kan mijn lichaam ook niet goed tegen verzuring, maar daartegen is mijn herstel wel heel goed.
hfmax 185. hf na 1 min 139. hf na 3 minuten 111sl/min.
Hoe langer de marathon duurde hoe beter het zou zijn voor mij.
Moet wel nog aan mijn eetpatroon onder lange ritten werken want daar heb ik nog te weinig tijd aan besteed.
(en mijn eetpatroon normaal want voor de cape epic moet mijn vetpercentage toch wat naar beneden ;))

@jeroenk. Ik vertrouw mijn begeleider volledig met zijn schema's en probeer ze ook zo volledig mogelijk af te werken.
Als ik zie wie hij nog meer onder begeleiding heeft en wat voor resultaten die boeken dan zal hij ook wel iets met zo'n trage als ik kunnen doen. En gelukkig zijn er ook af en toe rustweken om wat meer met kameraden op te trekken of wat extra klusjes te doen thuis.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
timvandoorn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 20 september 2005, 16:51
Mijn mountainbike: Batavus B1
Contacteer:

Bedankt voor al jullie reacties, interessant om die trainingsschema's te zien. Ik heb een trainingsschema boek van armstrong en daar staat ook wel iets soortegelijks in alleen die schema's zijn veel tammer (lichter qua intensiteit). In vergelijking met sommige van jullie maak ik dan nog maar weinig uurtjes op de fiets, maarja verschil moet er wezen.
Ga is kijken of ik nog wijzigingen in mn trainingsschema aan zal brengen, ik denk iets meer uurtjes gaan maken zowiezo..
There is a first time for everything.. thats why we live in this world! R.C.
Gebruikersavatar
jAcKsQuAd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: do 18 november 2004, 15:09
Mijn mountainbike: Cannondale F29 - 2014
Contacteer:

Net ook de resultaten binnen van mijn test. Opzich uitslagen (wattage van die redelijk bij mijn beeld passen in vergelijk met wat hier genoemd wordt, alleen de Vo2Max waardes zijn wat vaag. Mijn uitslag meldt namelijk 45 ml/min/kg. Als ik dan kijk in bijgeleverde grafiek in mijn leeftijdsklasse (30-39 jaar) zit ik al in de klasse "getraind". De grafiek gaat in deze leeftijdsklasse ook maar tot 52.1 wat gelijk staat aan "subtop". Mag ik daaruit concluderen dat de mensen met 70 ml/min/kg en daaromtrent topsporters / proffessioneel bezig zijn?
Cannondale F29
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb gisteren ook een test gehad maar ik krijg eigenlijk teweinig beeldvorming bij alle termen en waarden. Wie kan er effe in mtb taal een omschrijving/waardering van deze getallen geven?

De conditietest is begonnen op 105,2 watt en hij duurde iets van ruim 30 minuten. Op de monitor ging ik toen over de 400 watt en had ik 192 hartslag. Op dit punt ging de apparatuur automatisch op "uitfietsen" zeg maar. Einde test dus. Ik was de eerste die over de 400 ging en waarbij de test beeindigd werd. Mijn hartslag was toen 192 maar mijn maximum ligt ergens op 197.
De Test is van sportmed. Ik ben 35 jr, weeg 76 kg en 17% vet

De Waardes:
IAND-HF 176
Belasting (P) 285 watt
Relatieve belastbaarheid 3.75 Watt/kg


MAX-HF: 192
Belasting (P): 357
Relatieve belastbaarheid: 4.69 Watt/kg

VO2/ml 3552.0
VO2/ml/kg 46.74

Gewicht 76.3 kg
Vet%: 17.4

Vet, kg: 13.28
Vet vrij, kg: 63.02

BMI 22.78
berekend metabolisme/dag 2206 Kcal

Gemeten body mass index: 22.8
Spiermassa: 39.7 %

Trainen doe ik eigenlijk weinig. Ik fiets wel zeker 1 keer maar ook wel regelmatig 2 keer per week. Het zijn dat wel meteen tochten van rond de 100 km op de mtb onder alle omstandigheden. In het voorjaar/zomer pikken ik regelmatig een marathon in de ardennen en dergelijke mee.

Wie kan me nu wat meer vertellen over mijn uitslag en wat de aandachtspunten zijn om snel marathons in zwaar terrein te kunnen rijden.

Alvast bedankt.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Ik begreep altijd dat snelle (en/of) sterke bikers hoog vermogen bij omslag hadden met hoog VO2max (>65) MET een hoge longinhoud én/of capaciteit? Het vermogen van je lichaam om meer zuurstof in het bloed op te nemen? Eigenlijk zou je dus je gemeten (SMA) waardes dan versus je bloedwaardes moeten beschouwen? Hematocriet, bloedsuiker e.d.? Laat las ik ook een stuk dat we doordat we (te) veel geraffineerde (meervoudige) suikers binnen krijgen in ons moderne voedsel we ook gemakkelijk een hypoglycimie kunnen oplopen: oftewel: gevaarlijk lage bloedsuikers met de effecten van een hongerklop. Heb je een hele goede conditie, goede longinhoud en door verkeerd eten help je dat dan helemaal om zeep...of iets om te overwegen.

Wat mijn eigen spec's betreft. Ik zit met mijn 38 lentes op de volgende waarden (van maart 2008):

Vermogen max: 525 Watt bij omslag rond 380
VO2Max: 71
HRmax: 202, omslag 179

Gewicht, 82kg bij 1m84

Veldrijden van 1982 tot en met 1989 en sinds dien mountainbiken als primaire sport. Trainingsbelasting is 200 - 300 km per week, 70% off-road verdeeld over 4 á 5 trainingen per week. Dagelijks buik en onderrug spier oefeningen. In wintertijd (okt - maart): 1 á 2 per week, 2 uur zwemmen, goed voor de rug en kracht in bovenarmen.

..en nu ben ik mijn longinhoud vergeten: 7.9L of 9.7L was het laatste dacht ik...

Helaas wordt ik in mijn prestaties ENORM gehinderd door een constante pijn aan mijn linkerschouder waar ver gevordere trauma artrose in zit: veroozaakt door een crash in 2002 en in 2003 is alle kraakbeen met een arthoscopie verwijderd. Gezien wedstrijden en doping zijn bepaalde pijstillers not done : en ook helemaal niet goed voor je prestaties dus dan maar puur natuur. Een kunstschouder in intussen long overdue, maar dat betekend stoppen met marathons rijden en eigenlijk met mountainbiken op een zeker niveau in general. Klinkt allemaal dom dat ik nog steeds door ga maar heb a) veel te veel lol (ondanks de vette pijn 24/7) en b) vind me nog te jong voor een kunstschouder en c) wil het nog minstens tot mijn 40e volhouden... maar das een andere discussie...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Cannon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 18 september 2007, 22:40
Mijn mountainbike: Storck Rebel 9, Trek Saywer, Cannondale Flash

Heb ik ook even een vraag.
Dit jaar heb ik voor het eerst een vol jaar getraind en grotere wedstrijden gereden (t/m 125km)
Nu is het weer echt een stuk minder, koud en nat. Is het normaal dat ik nu echt geen zin heb om vaak te fietsen?
Is het ook goed om terug te gaan van 4 a 5 keer per week naar nu 1 keer per week? Om hongerig te blijven. Of is het slecht voor je conditie?
Kan niet goed begrijpen dat sommige hier het gehele jaar door een paar honderd km per week kunnen fietsen.
alvast dank Cannon
Wie te vroeg juicht, heeft toch plezier gehad
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Cannon schreef:Is het normaal dat ik nu echt geen zin heb om vaak te fietsen?
Heel normaal! De zogenaamde winterdip. :-q
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Cannon schreef:Heb ik ook even een vraag.
Dit jaar heb ik voor het eerst een vol jaar getraind en grotere wedstrijden gereden (t/m 125km)
Nu is het weer echt een stuk minder, koud en nat. Is het normaal dat ik nu echt geen zin heb om vaak te fietsen?
Duh! :)
Cannon schreef:
Is het ook goed om terug te gaan van 4 a 5 keer per week naar nu 1 keer per week? Om hongerig te blijven. Of is het slecht voor je conditie?
Kan niet goed begrijpen dat sommige hier het gehele jaar door een paar honderd km per week kunnen fietsen.
alvast dank Cannon
Elk serieus boek over trainingsleer raadt je aan om na het seizoen het een periode rustigaan te doen, andere sporten te beoefenen en je hoofd even te resetten. Je zal wat conditie verliezen, maar als je de batterij niet oplaadt, dan kom je later nooit tot een hoger niveau. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Ik ben al jaren in de winter lekker lui en dat bevalt me prima. Het is DE tijd voor wat krachttraining en sporten die ik normaal niet doe, zoals wat hardlopen. Ook ideaal: Techniek training. Geen hoge snelheid, maar wel lekker leren sturen, je fiets beheersen, trucs leren, spannende dingen doen en dus lekker spelen op de MTB. Uiteindelijk is DAT waarom de meeste mensen zijn gaan MTB'en!

Wel je energie inname wat aanpassen in die periode, want er gaat ook minder uit :wink:.

Wie het hele jaar door hetzelfde trainingsvolume aanhoudt, prikkelt zichzelf op den duur niet meer en wordt niet meer beter. Ik kan die lui dus ook niet zo goed begrijpen. Het zijn dezelfde mensen die je in de winter bij toertochten heel hard voorbij knallen, maar in de zomer in de wedstrijden op datzelfde niveau zitten en ik een stuk hoger. Ik weet voor mezelf wel wat telt! :)

Je gevoel is dus al heel goed. Bovendien: Waarom zou je iets doen als je er even geen zin meer in hebt? Doe even minder, ga nadenken over je doelen voor het aankomend seizoen en hoe je daarnaartoe kan werken en de zin komt vanzelf. Zie ook de andere topics over trainen, voor hoe je training fatsoenlijk opbouwt.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Cannon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 18 september 2007, 22:40
Mijn mountainbike: Storck Rebel 9, Trek Saywer, Cannondale Flash

@JeroenK: tnx daar kan ik wat mee. doelen voor volgend jaar heb ik al. 4uur van Bladel, 125 Markedaal en de Dolimiti Superbike. Als ik daar aan denk dan komt het met die zin wel weer goed. Moet alleen nog wel eens een goed trainingsschema gaan opstellen.
Wie te vroeg juicht, heeft toch plezier gehad
Plaats reactie