vermogen bij inspanningstest?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
maori
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3320
Lid geworden op: do 4 januari 2007, 22:05
Mijn mountainbike: Eentje met grote wielen.sworks voor op de weg

Ik moet nog Dave,na de vakantie ga ik :-q
Ka Nui Te Mamae,Ka Nui Hoki Taku Aroha.

Whining is for Soccerplayers...Pain is for Cyclists
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

tiny schreef:
max load 425 w (20 sec volgehouden)
pwc rel = 3.38/ 5.32 W/kg
hartslag rust = 64 slagen

is dit een normale uitslag voor iemand die af en toe voor de lol in het bos een rondje gaat fietsen.
ik zie af en toe toch aardige hooge waardes voorbij komen vandaar de vraag is dit klote of kan je hier wel mee fietsen.
Je kunt prima meekomen met de gemiddelde mtb-er. 425 watt is een waarde die door meer foristen gehaald wordt. Als je een kilo of 30 lichter zou, zou je een geweldige renner zijn: de sleutel zit nl. in het aantal watt per kilogram lichaams gewicht. 5,32 is gemiddeld, boven de 6 wordt het goed. Als je wat meer aan je conditie zou kunnen doen, wordt je rusthartslag nog wat lager.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

thnx bert
30 kilo lichter kan je me van de grond af rapen want dan waai ik van de fiets af met 1.98 meter lang en dan 62 kilo wegen is knap :winkie:
maar ik snap wat je bedoel bert.
ik blijf gewoon lekker door fietsen en duiken natuurlijk
groetjes tiny
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Ik heb ffde opzet van erikje gejat en aangepast omdat ik er dit duidelijker uit vond zien dan de lijst van de dokter.


Leeftijd: 27 jaar ( iets minder dan een jaar geleden 27)
Gewicht 76 (jaar geleden 76)
Lengte 1,80
Vermogen 399 Watt bij hf 180(jaar geleden 361 bij hf 184)
Omslagpunt Hf 165 (half jaar geleden 165)
maximaal gehaalde Hf in deze test 180 (jaar geleden 184)
VO2Max 4240 = VO2max 67 (jaar geleden 57,4)

Het zijn nog geen profuitslagen maar ik doe schijnbaar leuk mee volgens dat centrum ik sta op nummer 12 in hun lijst van hoogste scores.
Nu wil iedereen natuurlijk weten hoe het kan dat ik in minder dan een jaar zo veel vooruit gegaan ben. Ik heb geen idee.

Ik train zo half, half als ik tijd heb. Soms train ik 2 weken niet en dan ineens 10 uur in een week. Laatst heb ik nog de marmotte gefiets 174 km 5000 hoogtemeters op de racert. Met een hele week trainen in de franse alpen vooraf, dat zal ook wel helpen.

Ik kan ook wel heel gemakkelijk lang diep gaan op de fiets en vervolgens snel herstellen.
Oooeeessss
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Mr. Htb. schreef:Nu wil iedereen natuurlijk weten hoe het kan dat ik in minder dan een jaar zo veel vooruit gegaan ben. Ik heb geen idee.
Nou ken ik je trainingshistorie niet precies, maar op basis van wat je zegt, kan ik wel wat redenen bedenken.

Ten eerste: Elke periode waarin je inspanningen verricht, of het nou trainen, tochten of wedstrijden is, maakt je lichaam geschikter voor de sport. Door niet trainen vallen een aantal aanpassingen van je lichaam binnen 3 weken weg, andere geleidelijk weg, maar een deel blijft erg lang, zoals in de jaren opgebouwde spiermassa. Oftewel: Je hebt voor een deel nog steeds profijt van wat je vorig jaar hebt gedaan.

Ten tweede: Je hoeft niet veel te trainen om beter te worden. Als je voltijd werkt, is de balans rust / inspanning bepalend voor je prestatie. Meer trainen levert niets op, omdat je er niet van kan herstellen. Het kan goed zijn dat je door niet bewust te trainen onbewust heel goed die balans hebt gevonden.

Ten derde: Je lichaam wordt pas geprikkeld als er afwisseling is. Wie weken achtereen 8u maakt met altijd dezelfde trainingen, gaat niet meer vooruit op een gegeven moment. Je lichaam past zich aanvankelijk aan en daar blijft het bij. Als je nooit variëert in intensiteit en duur, dan is er geen prikkel om beter te worden. Jij zal nooit in de training sleur terecht komen, omdat je af en toe een flinke training overload hebt.

2 en 3 gecombineerd verklaren voornamelijk waarom je beter bent geworden. Op ruime tijd van elkaar momenten van overload, maar ruime tijd daarna om er van te herstellen en dus aanpassingen aan je lichaam te triggeren om die belasting in het vervolg aan te kunnen.

Samengevat: Af en toe serieus moe van training en daarna goed herstellen is veel effektiever dan vaak een beetje moe en nauwelijks herstellen. Waarschijnlijk is er met wat meer consistentie nog meer te winnen, maar een aantal valkuilen waar anderen snel invallen, zul jij geen last van hebben.

Het is wel verstandig om voor grote evenementen of intensieve trainingsweken een periode daarvoor consistent te trainen, omdat dat de kans op overbelasting blessures vermindert. Die blessures zijn dan weer een mogelijke valkuil van je "AAN/UIT" schema.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

bert l. schreef:
tiny schreef:
max load 425 w (20 sec volgehouden)
pwc rel = 3.38/ 5.32 W/kg
hartslag rust = 64 slagen

is dit een normale uitslag voor iemand die af en toe voor de lol in het bos een rondje gaat fietsen.
ik zie af en toe toch aardige hooge waardes voorbij komen vandaar de vraag is dit klote of kan je hier wel mee fietsen.
Je kunt prima meekomen met de gemiddelde mtb-er. 425 watt is een waarde die door meer foristen gehaald wordt. Als je een kilo of 30 lichter zou, zou je een geweldige renner zijn: de sleutel zit nl. in het aantal watt per kilogram lichaams gewicht. 5,32 is gemiddeld, boven de 6 wordt het goed. Als je wat meer aan je conditie zou kunnen doen, wordt je rusthartslag nog wat lager.
Overigens mag je volgens mij je maximale hartslag pas "aanvoeren" als je deze 30 seconden volhoudt.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

@jeroenK

Een hele tijd geleden heb ik je eens gevraagd voor een trainingsschema voor de Marmotte. Ik kon me daar nietaan houden want ik kreeg het niet voor elkaar om zo'n eentonige zware trainingen te doen. Ik heb ook niet echt veel anders gedaan alleen hard gelopen. Wat me een flinke longontsteking heeft opgeleverd ongeveer 6 weken voor de marmotte. Nu was mijn tijd 9:30 uur en een paar seconden ove de volle afstand en ik ben maximaal gegaan. Dus het is toch gelukt.
Oooeeessss
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Ah, was jij dat!

Dan ken ik meer van je voorbereiding inderdaad :wink:.

Ik weet niet eens meer wat ik aangeraden heb... :oops:
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik ben benieuwd waar jullie deze testen doen. Ik zou namelijk deze graag ook doen en dan bijv (half)jaarlijks te herhalen om te zien wat de progressie (of achteruitgang)is.

Is er een sport medisch centrum in West Brabant waar ze dit doen?

Gr Andor
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

als je:

sport medisch centrum brabant

invult in google, krijg je als eerste hit ej antwoord ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

bert l. schreef:
tiny schreef:
max load 425 w (20 sec volgehouden)
pwc rel = 3.38/ 5.32 W/kg
hartslag rust = 64 slagen

is dit een normale uitslag voor iemand die af en toe voor de lol in het bos een rondje gaat fietsen.
ik zie af en toe toch aardige hooge waardes voorbij komen vandaar de vraag is dit klote of kan je hier wel mee fietsen.
Je kunt prima meekomen met de gemiddelde mtb-er. 425 watt is een waarde die door meer foristen gehaald wordt. Als je een kilo of 30 lichter zou, zou je een geweldige renner zijn: de sleutel zit nl. in het aantal watt per kilogram lichaams gewicht. 5,32 is gemiddeld, boven de 6 wordt het goed. Als je wat meer aan je conditie zou kunnen doen, wordt je rusthartslag nog wat lager.
@ Bert L. : Bepalend of je mee kunt komen is m.i. ook afhankelijk van hoeveel vermogen je bij je omslagpunt beschikbaar hebt.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
mcb1977
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 24 december 2006, 20:19

heeft iemand al eens de VO2Max van zn Polar vergeleken met de waarde die je met zo'n test krijgt? En de HRMax?

De HRMax die ik volgens mijn Polar S720I heb (185 bpm, ik ben 32, 191 cm, 93 kg) haal ik elke keer met het mtb-en en ik ga er heel vaak overheen. De laatste keer mtb-en was mijn gemiddelde hartslag 171 en max 192. Met schaatsen zat ik zelfs tegen de 200 (2 jaar geleden tenminste).

Wat doen jullie verder met de testresultaten? Gebruik je die voor een trainingsschema?

Ik wil binnenkort ook eens een groot sportmedisch onderzoek doen omdat ik ruim een jaar niet heb kunnen sporten en mijn conditie nu behoorlijk slecht is. En dan na een jaar sporten eens kijken wat het resultaat is. Volgens mijn Polar is mijn VO2Max nu 45 terwijl dat voorheen 52 was...
Kalli
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: di 2 september 2008, 14:37

dorretje schreef:Ik ben benieuwd waar jullie deze testen doen. Ik zou namelijk deze graag ook doen en dan bijv (half)jaarlijks te herhalen om te zien wat de progressie (of achteruitgang)is.

Is er een sport medisch centrum in West Brabant waar ze dit doen?

Gr Andor
TopVom in Gemert, geen SMAC (dus zeker niet vergoed via de verzekering), maar wel goed. Iets van 70,- o.i.d. Ze hebben ook een site, moet je maar even googlen. Succes!
mikstad
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: do 26 februari 2009, 22:42
Mijn mountainbike: Wil fietsen!

Laatst ook mijn eerste Ergo TOP test gedaan bij Passion 4 sport. Vond het heel erg interresant hoe het allemaal zat, en heb veel geleerd hoe ik nu doelgerichter kan gaan trainen. In februari zal ik deze test weer herhalen om zo de vooruitgang/achteruitgang te meten.

De test ging als volgt te werk: 10 minuten rustig infietsen op 80 watt (trapfrequentie 100 rpm), daarna 4 minuten op 160 watt, en dan komt er elke 4 minuten 40 watt bij totdat je niet meer kunt.

Hier mijn uitslagen:

Leeftijd: 17 jaar ( over 2 weken 18) ( 1 jaar bezig met mountainbiken)
Gewicht: 65,2 kg
lengte: 181 cm
vetgehalte: 9,4 %
longinhoud: 5,3 liter
VO2Max: 68,5 ml/kg/min
vermogen: 360 watt
omslagpunt: hf 165
max hartslag: hf 197

conclusie was: geen earoob gebied, weinig vetverbranding getraind, en verwerking melkzuur onvoldoende ontwikkeld. Dus afgelopen jaar veel te intensief getraind, en veel rustige duurtrainingen gaan doen. Dus ik weet nu wel wat me te doen staat!
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

Dat laatste kreeg ik dus ook 2 weken terug te horen.
Plaats reactie