Pianotoets (claviculaire luxatie)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daliz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1546
Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
Mijn mountainbike: Levo / CD F29

Nou, ik mag me ook aansluiten bij de tossy-club :-{ . Eind augustus een stevige smakkerd gemaakt (begrijp die dikke eik ook niet dat die niet opzij ging voor mij). Ben toen met hoofd en schouder tegen die boom aan geknald en met mijn rug op een steen terecht gekomen. It hurt like hell. Ik maakte me vnl. zorgen om mijn rug, die knobbel op mijn schouder zag ik als een zwelling (duh, wishful thinking toen al). Foto's van mijn rug laten maken en gelukkig geen scheurtjes of breuken. Maar die schouder bleef zo'n rare knobbel houden. Ik had er niet echt last van, maar merkte dat tijdens het fitnessen de borstoefeningen bijna niet te doen waren (zware gewichten gingen wel, lichte gewichten niet, het knakt dan van alle kanten). Laatst moest ik voor andere klachten bij de huisarts zijn en die zag die knobbel en heeft me gelijk foto's laten maken. Vermoeden tossy 2 of 3 of ..? Nu mag ik 10 februari "al" naar de ortopeed. Ben benieuwd, lees hier van alles over pinnen en plaatjes, brrr. Ben al vaker geopereerd, maar hier ben ik toch geen fan van. Dus ben benieuwd wat de ortopeed gaat zeggen :~ .
"You can't always get what you want ............"
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

nou ja, welkom dan maar......
maar als ik je verhaal lees, zou ik toch even bespreken of een operatie wel nodig is, er zijn meer dan 60 manieren van operatie, maar er is er (volgens mijn schouder fysio) geen 1 goed.....wij lezen wel wat je doet en welke evt methode.
wvkreg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 1 oktober 2009, 16:50

Idd en check ook een 2nd opinion in Belgie.

http://www.bvot.be/index.php?option=com ... &Itemid=75" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bvot.be/index.php?option=com ... &Itemid=75" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
daliz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1546
Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
Mijn mountainbike: Levo / CD F29

Eerst 10 febr. maar eens afwachten, keep you posted. Altijd fijn om eerst een first opinion hier op het forum te krijgen :-q .
"You can't always get what you want ............"
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

@vwkreg, thanks voor de website, zeer bruikbaar......
Gebruikersavatar
daliz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1546
Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
Mijn mountainbike: Levo / CD F29

Gisteren ben ik bij de ortopeed geweest en de foto's bekeken (ik stond er knap op ;) ). De ortopeed zei dat als ik kon kiezen tussen niets eraan doen of een pees-reconstructie. Met die pees-reconstructie zou alles weer 100% functioneren. Het nadeel is dat ik dan 4 maanden echte rust moet nemen, zeker qua sporten. Dat zie ik zo richting de zomermaanden niet zitten, en aangezien de klachten momenteel meevallen zal ik voorlopig dus niets laten doen.

In hoeverre kan fysiotherapie hierin helpen?
"You can't always get what you want ............"
wvkreg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 1 oktober 2009, 16:50

Ik heb fysio ook aanbevolen gekregen maar niks mee gedaan.
Bot is nu eenmaal verplaatst en stoot soms op de huid en is soms pijnlijk.
Ik denk niet dat fysio daaraan veel kan doen. Kijk vooral in Belgie, want de pees methode is niet ideaal.
Beter is een AC Weaver Dunn
fast_ray
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 15 maart 2010, 12:43

Nou ik kan me ook aansluiten bij de tossy club.
Laatst gewijzigd door fast_ray op wo 17 maart 2010, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Misschien dan posten op het motorcrossforum? In ieder geval sterkte met je herstel!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Loudmouth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 17 maart 2010, 23:39

Ik heb ook een pianotoets opgelopen. :-{ Gebruikt iemand schouderbescherming? Ik ben aan het overwegen om iets aan te schaffen, maar vraag mij af of dat niet erg in de weg zit met biken. Iemand daar ervaring mee?
Yellow Shark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 391
Lid geworden op: wo 7 februari 2007, 16:40

Ik kom net achter dat ik dus dik twee jaar een tossy (geen idee welke vorm) heb in beide schouders. Begin 2008 gevallen op mijn rechter schouder (3 weken last, wel doorgefietst). Twee maanden later gevallen op linker schouder (weer paar weken last, wel doorgefietst). Zodra ik weer kon opdrukken, was voor mij het probleem weg. Weer een maand later een boom geprobeerd te koppen, met als gevolg dat ik wederom mijn linker schouder tikte. Even naar de EHBO, wat ijs erop en direct weer aan de start staan (ben wedstrijdrijder)...
Al heel lang geen last meer van mijn schouder, maar zie nog wel twee bobbels (elke kant eentje). Geen idee of er nog oefeningen zijn om dit wat te compenseren. Ga in ieder geval geen operatie aan, omdat ik geen last heb. Ja, mijn gewrichten knakken en kraken soms (maar dat heb ik bij heel veel van mijn gewrichten). Mocht er toch nog een oplossing zijn, dan hoor ik dat graag.

Het enige pijnlijke wat ik nu nog heb, is als ik mijn fiets op mijn schouder leg en dan een stuk ren of loop.
Check onze site: http://www.mtbteamapeldoorn.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
bikebakkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 23 april 2007, 21:09

Eind februari ook een pianotoetsje (tossy 2 of 3, de dokter wist t ook niet helemaal) opgelopen, keek ff achterom en toen ik weer naar voren keek stond er opeens een boom. Vol met mn schouder/sleutelbeen op de boom...
Nu zat ik na 3 weken, tanden op mekaar, weer op de fiets dus dat ging in het begin wel redelijk snel.
Echter het vervolg lijkt wel heel lang te duren.
Kan op het moment al wel weer een beetje liggen op mn schouder, maar bepaalde bewegingen, vooral met optillen arm, doen nog behoorlijk zeer. Ook als ik op mn schouder druk op de plek van uiteinde sleutelbeen is het nog behoorlijk gevoellig.

Heb een paar jaar geleden de andere schouder ook een pianotoets bezorgd, door een val. Hier duurde het "beginherstel" iets langer, maar daarna ging t veel sneller beter dan nu.

Is het normaal dat het over het algemeen zo lang duurt?
Ik heb me voor juli opgegeven voor de triathlon, maar op het moment kan ik b.v. nog geen meter bortscrawl zwemmen...
Mooie fiets man! jah, maar je moet evengoed trappen.
wvkreg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 1 oktober 2009, 16:50

Het duurt lang idd, moet zeggen dat ik er sinds juli vorig jaar meezit en er is geen verbetering in de laatse 4 maanden.
bikebakkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 23 april 2007, 21:09

Zo, dat duurt bij jou dan echt lang ja. Nog ff en je hebt er al een jaar last van...
Nou ja dan kijk ik t nog wel een tijdje aan hoe t gaat.
Mooie fiets man! jah, maar je moet evengoed trappen.
koekjeerbij
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 935
Lid geworden op: zo 1 februari 2009, 19:22
Mijn mountainbike: scott rc

Tja ik ben nu ook bij de Tossy club,voor mij een 3.
Overstekende hond ontweken en vol op een boom met de schouder.
Ik vroeg me af of er wedstrijd renners zijn met een tossy 3.
Die daarna weer op nivo biken.

En dit dan zonder operatie!

Mvg koekie
Beter schuin erin als recht ernaast

BOM - Ventoux racing team http://www.ruudjacobs.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie