Pianotoets (claviculaire luxatie)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
M@rk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 09:23
Mijn mountainbike: LV301MK8 140/140 26er -- & -- Liteville 301Mk12 650b 150/140 is klaar!

Hallo daar,

Ik heb de "piano toets" breuk deze zomer opgelopen tijdens een motorrace in belgie. De arts daar was zeer resoluut: opereren. De arts in hier in NL kwam tot dezelfde conclusie, dus twee weken later onder het mes, gewoon met een dag opnamen dus s' avonds weer thuis. Drie weken na de operatie ben ik bij de chirurg geweest en het zag er goed uit, de beweegelijkheid was goed en voorgesteld om te gaan zwemmen. Dat heeft goed gedaan in mijn geval, want na ca. een maand 3x per week te zwemmen (daarna een beetje afgebouwd tot nu 1xper week) heb ik nu (6mnd na de breuk) eigenlijk geen last van. Eind januari bezoek ik de chirurg weer om te bekijken wanneer het plaatje er weer uit kan.

Ieder geval staat natuurlijk op zichzelf, maar mijn ervaring is goed. Overigens sben ik niet bij de fysio geweest en mtb-en doe ik vollop zonder dat ik iets van de schouder merk.

OK succes ermee Mark :-q
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Ik heb nu eigenlijk ook bijna geen last meer. Ik heb het alleen als je gaat lopen en je moet de hele dag slenteren. Dan begint mn schouder een beetje pijnlijk te worden. Met fietsen eigenlijk niet weer last gehad. Rij bijna elke dag street en dat gaat aardig goed. Ook in winterberg helemaal geen problemen. Ik weet alleen niet welke tossy had wat ik begrepen had van de duitse arts was het 3, mn sleutelbeen staat zo'n 2 cm omhoog... Het is voor mij nu ongeveer een half jaar geleden.
⛧⛧⛧
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

8 januari 2008 laatste post, nu een jaar later, nog bikers die deze blessure hebben opgelopen? ik hoop het niet, maar lees het wel.
Jan
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

Ik denk dat je op een gemiddeld schaatsforum na dit weekend ook een aardig eind op weg geholpen wordt...
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

Denk het ook ;)
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

Ik zag dat er over dit onderwerp alweer een nieuw topic geopend was, maar dit was het origineel....
Downhill31
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 maart 2009, 10:38

Beste allemaal,

Na een dag biken in het bos afgelopen weekend heb ik besloten om maar lid te worden van de club van Tossy 3. :~

Overleg gehad al en het idee is niet opereren, maar rust en fysio. Mijn vraag is een beetje hoe goed herstel je hiervan. Hoeveel van jullie hebben hun 'oude schouder' weer terug en zo ja na hoe lang ? Kan je volledig maximaal sporten weer.

Graag jullie mening.

Downhill31
Willman!
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:02

Ik heb ook een tossy 3 opgelopen (2 jaar geleden) en heb nu alléén nog last bij vermoeidheid of zwaar tillen last van mijn schouder (en dan vooral nadien)
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

Ik ook twee jaar geleden, heb nog dagelijkse beperlkingen.... ga naar een goeie fysio en dan komt het goed..... na twee dagen zat ik al op de roller....
Tip als het kan, je arm niet in een mitella...
hier worden je banden/spieren alleen maar slapper van en wordt alles alleen maar erger en herstel langer.
Downhill31
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 maart 2009, 10:38

Misschien even aardig om te laten weten hoe het bij mij is gelopen. Het is nu 6 weken na het trauma (Tossy 3). 2 dagen later zat ik al bij de orthopeed. Advies: conservatief (afwachten), mitella 3 weken. In het begin wel wat gevoelig nog, maar eigenlijk met paracetamol zeer goed te doen. Na 3 weken voor het eerst naar de fysiotherapeut. Hij was al bijzonder tevreden: oefeningen meegekregen en trainen tot 90 graden. De eerste paar dagen is raar uit de mitella, je spieren zijn nagenoeg weg. Maar na enkele keren trainen, komen die snel weer terug. Veel nadruk leggen op de rotator cuff siperen (dus niet de sportschool-spieren). Nu 6 weken later, kan alles weer in het dagelijks leven. Extreme dingen: contact sporten, fietsen op ongelijk terrein zal nog wel gevoelig zijn en doe ik dan ook nog niet, puur uit eigen bescherming.

De Nederlanse instelling om (in principe) niet te opereren kan ik dus zeker aanmoedigen.Voor Tossy > 3 is het advies voor een operatie wel duideljker.

Downhill31
Filthy Phil
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 24 oktober 2004, 14:03
Mijn mountainbike: Klein Palomino/Giant Anthem X29/Giant Anthem 27,5 2017/Trance 2021
Contacteer:

Als ooit starter van dit topic kan ik zeggen dat ik er inmiddels eigenlijk bijna nooit meer last van heb, alleen bv met een zware rugzak met schouderbanden, koprollen (noem maar es wat) of mijn kinderen die op mijn nek willen zitten, voelt het toch niet zo heel prettig aan. Verder met biken en andere sporten heb ik geen last meer, het herstel is bij mij vrijwel 100% (afgezien dan van die bobbel op je schouder, die blijft).
Dus wat dat betreft blijkt de optie niet opereren goed uitgepakt te hebben, van de andere kant kan ik natuurlijk niets zeggen wat er gebeurd was als dat wel een optie geweest zou zijn.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

bij mij is de boel geopereerd (rechts), maar wel een bobbel, verder weinig last.
Daarna tijd nog een keer gevallen tijdens een potje basketbal, toen is me de rechter schouder uit de kom geschoten, maar het sleutelbeen bleef zitten :)
Vorig jaar mijn linkersleutelbeen gebroken en nu zit alles weer in evenwicht.
Het went wel.
JE
Jaws75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 3 juni 2009, 13:47

Hier een nog iemand die al 3 jaar onbewust lid is van de club.

Precies 3 jaar geleden heb ik geprobeerd een auto total loss te rijden met de racefiets.
Gevolg was een Tossy 3 die niet werd geopereerd. Ook mij werd gezegd dat een operatie meer problemen oplevert. Eerst 3 weken in een mitella volgens advies 1e hulp. Na 3 weken op controle in een ander ziekenhuis en daar kreeg ik te horen dat die mitella alleen maar de zaak op slot zet dus vervolgens 3 weken oefenen om de schouder weer los te krijgen. Ook dat ziekenhuis adviseerde niet te opereren.

Na 3 jaar kan ik een balans opmaken:

Het 1e jaar alleen maar beperkingen in kracht en nauwelijks pijn gehad en niet op mijn zij kunnen slapen.
Het 2e jaar begonnen de klachten pas. Vooral de statische houdingen (fietsen, tv kijken, dineren, slenteren én slapen!) gingen steeds meer problemen opleveren. Bovendien ben ik ICT-er en zit ik hele dagen stil en kreeg daar steeds meer problemen mee. Vooral de overgang tussen nek en schouder gaf steeds meer pijn. Zelfs een maand lang halve dagen moeten werken ivm pijn. Vervolgens ben ik via mijn werk naar een manueel therapeut gestuurd en die heeft me toen geadviseerd om zoveel mogelijk te bewegen omdat mijn lichaam een “compensatiehouding” aan had genomen waardoor ik uit mijn symmetrie dreigde te raken/groeien.
Nu het 3e jaar krijg ik alles weer langzaam onder controle. Vooral door dagelijks oefeningen te doen met een elastische band. Ook zwemmen zo goed voor mijn beweging moeten zijn.
Het mtb-en gaat beter dan het racen op de weg omdat ik dan minder statisch zit.

Achteraf gezien had ik me moeten laten opereren en de schouder tijdelijk vast moeten laten zetten. Blijkbaar kan dit alleen maar binnen korte tijd na het trauma omdat het littekenweefsel alleen het eerste half jaar aan wordt gemaak. Wanneer vervolgens een half jaar later de pennen eruit worden gehaald houdt dat litteken weefsel alles min of meer op zijn plaats. Een vriend van me heeft een maand na mij een Tossy 3 opgelopen en is 2x geopereerd. (1x pennen erin en 1x pennen eruit). Hij is nu geheel klachten vrij.
Ook hier lees ik dat bij het vastzetten het beste resultaat op heeft geleverd :((
RSG
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 5 juli 2009, 09:36

Beginnend biker en ingeschreven op het forum omdat ik dus ook lid ben geworden van deze club. Goed om hier wat over te lezen. Begin juni gevallen in afdaling. Drie chirurgen hebben er inmiddels naar gekeken en het advies is om te proberen een operatie te vermijden. Er zouden 4 stalen pennen nodig zijn die er na drie maanden uit moeten, kans dat deze ingreep succes zou hebben is te klein en er ontstaan dan teveel complicaties. Voorlopig twee maanden rust met arm in mitella daarna bekijkt de arts of ik toe ben aan revalidatie zonder operatie. Nu net een paar dagen van de morfine af, dagelijks komt de wijkverpleging langs om de kleren van de voorgaande dag uit te trekken en me te wassen. Flink bagger dus deze blessure. Iemand in een dergelijke situatie gezeten? En in hoeverre ben je hersteld en kun je weer op de mountainbike?
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Bij mij hadden ze de boel gefixeerd met dunne lange pennen (3 stuks).
De pennen kwamen door het vel naar buiten,
ze staken er bewust uit.
Na een paar maand zijn de pennen er gewoon vanaf de buitezijde uitgetrokken en klaar was ik.
Plaats reactie