Pijn aan achterkant bovenbenen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Bij het fietsen krijg ik altijd pijn aan de achterkant van de bovenbenen. Zo'n beetje bij de aanhechting van de bilspieren. In het gebied vanaf daar t/m een cm of 20 naar beneden.

Bij fietsen zou je eerder de voorkant van je bovenbenen en je kuiten verwachten, maar daar heb ik dus nooit last van.

Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?
Boon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 12 februari 2006, 23:50
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Daar krijg ik ook last van als ik mijn zadel te laag heb staan, misschien een id om hier even wat mee te proberen?
mozes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 413
Lid geworden op: vr 9 september 2005, 19:36

je bedoelt je hamstring (zo schrijf je dat toch?) kan idd door je zadelstand komen, doe je wel aan een warming up??
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Heb je iets veranderd en is het sindsdien?
Heb je het altijd al gehad?
Is het plots gekomen.?

Waarschijnlijk staat je zadel te laag om te ver naar achteren of zo
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik denk inderdaad dat het mijn hamstrings zijn. Het is eigenlijk gekomen sinds ik wat actiever ben gaan biken. Daarvoor had ik nooit last en eigenlijk heb ik hier ook nooit last van gehad toen ik nog aan racefietsen deed.
Ik ga inderdaad spelen met de hoogte van mijn zadel. Op de Tacx moet ik dat toch vrij snel kunnen zien of het werkt.

Ik moet overigens bekennen dat ik niet zo'n goede warming up doe. Wat voor tips zou je me kunnen geven?
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
mozes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 413
Lid geworden op: vr 9 september 2005, 19:36

voordat ik begin rijd ik altijd eerst rustig in, ik zet hem in een lage versnelling zodat ik snel moet trappen, voor mij is dit genoeg.
ik heb ook eens gehoord van een soort gel dat je op je spieren moet smeren wat je spieren warm maakt. zelf heb ik dit nooit gebruikt dus heb ik weinig over te zeggen.

hoe vaak in de week train je? misschien ben je hem aan het overbelasten en moet je het rustig opbouwen....
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Overbelasting zal wel meevallen, het gaat niet verder dan 1 a 2x per week.
Maar met name die ene keer in het weekend ga ik met een groep mee die behoorlijk doorrijdt *understatement*.

Hoe lang rijdt je rustig in?
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
DutchBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: zo 8 januari 2006, 20:38
Mijn mountainbike: Merida Matt WCS Lite

Ik rijd ook altijd warm met een lage versnelling zodat ik lang moet fietsen. Dit doe ik ongeveer een half uurtje, maar ligt ook aan tocht en tijd dat ik ga. En meestal heb ik er zo'n zin in, dat ik een minder lange warming up hoef.
Eat dirt, biznatch!
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

DutchBiker schreef:En meestal heb ik er zo'n zin in, dat ik een minder lange warming up hoef.
Die moet je uitleggen...

@ Greyfox: gewoon een licht verzet erop, 10/15 minuutjes hoog beentempo aanhouden (90-100 rpm). Daar heb je qua warming-up zat aan voor een tocht.
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

om mezelf maaar eens te quoten:
B@rt schreef:Ik heb 11 jaar lang gevoetbalt (Hoofdklasse) jaa ik ben heel jong begonnen met voetbal (4 jaar was ik) Vanwege het nogal hoge niveau trainde we 4x p.w. waarvan 1x per week met een fysio. Wanneer iemand last had van een hamstring blessure was het volgens de beste man verstandig om wat rekoefeningen te doen ( Ik heb ze tot vervelends toe moeten doen :tong ) Je moet je voeten kruisen. Linkse voet rechts en andersom. Dan voor over gaan hangen. Met een bijna rechte rug, Probeer met je handen je tenen aan te raken. Dit voor ongeveer 15 sec volhouden en rust nemen. Herhaal dit zo'n 4x, 2x links 2x rechts :-q
Een beetje oefeningetjes kan geen kwaad.


Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
DutchBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: zo 8 januari 2006, 20:38
Mijn mountainbike: Merida Matt WCS Lite

DutchBiker schreef:En meestal heb ik er zo'n zin in, dat ik een minder lange warming up hoef.

Die moet je uitleggen...
Dan ben ik door de Adrenaline eerder warm :tong
Laatst gewijzigd door DutchBiker op vr 24 februari 2006, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Eat dirt, biznatch!
Baho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: wo 2 april 2003, 19:44
Mijn mountainbike: een rood-witte uit denekamp

Thijsje schreef:hoog beentempo aanhouden (90-100 rpm).
Hoog is toch wel tenminste 110+ ...
Laatst gewijzigd door Baho op vr 24 februari 2006, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Some stop to smell the roses, while others prefer to see them only as red streaks that line the sprint to the finish.
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Nouja minimaal 110 dan, mijn bedoeling is duidelijk... :wink:

Ik vind 100 rpm iig snel zat voor een cooling down... :-q Belangrijker is zorgen dat je lekker licht trapt.
contour
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 26 december 2005, 03:11
Mijn mountainbike: Cannondale F1000SL,Alpinestar al-mega dx
Contacteer:

Heb hier zelf ook wel eens last van en bij mij komt het doordat de spieren wat te "kort" zijn.Na het fietsen doe ik momenteel wat rek oefeningen en ook gedurende de week als ik tijd heb even een paar keer.Gewoon met gestrekte benen voorover bukken en je tenen of de grond aan raken je zult dan waarschijnlijk ook wel merken of deze spieren dan strak aanvoelen.Je kunt deze oefening ook zittend doen en uiteraard niks forceren.
Ben al meer dan 10 jaar uit de mountainbike scene dus vergeef me bovenstaande vragen...
serwin
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 12:03

Ik herken je klacht. Ben de hele molen door geweest. Van echo tot MRI van fitness, tot rekken. Van afstelling fiets tot experimenteren van zadels. Ik ben er van overtuigd dat het bij om het piriformis syndroon gaat. Lees onderstaande maar eens:

https://www.fysiotherapiemefysio.com/wa ... -syndroom/
Plaats reactie