ik heb zelf een Fenix 6 en die zegt nu 52 uur rust, maar daar kijk ik eigenlijk niet naar.. ik merk wel dat een "zware training" na een rustige periode meer recovery time nodig heeft volgens garmin, en als je training load wat opgevoerd, dan gaat de recovery tijd voor een vergelijkbare training ook omlaag. Garmin houd dus rekening met je training load / TSS, als je meer gewend bent, kan je ook meer aan.
Maar over het algemeen is Garmin redelijk conservatief en daarom moet je, zeker als je net begint, er niet teveel naar kijken, maar meer gewoon naar je eigen lichaam luisteren.
Wat wel goed is om rekening mee te houden is dat je de intensiteit wel een beetje afwisseld, zeker als je meer uren gaat maken kan je niet alles volle bak doen.
Voor je aan de powermeter gaat, moet je wel bedenken dat een powermeter alleen nog niks is.. het is leuk dat je dan een FTP test -kan- doen en dat je trainingsload wat accurater wordt bepaald dan met enkel hartslag. Maar als je echt wilt gaan trainen met power zal je ook iemand of een app moeten hebben die je verteld wat voor workout je moet doen. Als je hier compleet nieuw in bent is dit eigenlijk niet te doen. Join is een mooie app om mee te beginnen en niet zo duur. Ik gebruik zelf TrainerRoad.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je bij bv een rondje Dorst echt geen powertargets op je garmin kan aflezen en je daaraan houden. Dat kan op de weg prima (hoewel met een horloge is het ook wel lastig denk ik, die zou ik dan wel op je stuur monteren, of een edge kopen). Maar op een MTB ritje is een power meter leuk voor de statistieken, maar niet nuttig voor een training.
Als je liever niet op de weg rijdt, dan zou ik die PM voorlopig even laten liggen. In het bos kan je intervallen zonder power, ik pak dit stukje regelmatig voor een 2 minuten voluit effort:
je moet er bij dat soort (vo2max) worktouts voor zorgen dat je hartslag en ademhaling flink richting de max gaan
https://www.strava.com/activities/7372230363
een duurritje zou ik niet op Dorst doen, dan kan je toch beter over de weg gaan rijden. Ook daar heb je niet direct power voor nodig, gewoon zorgen dat je hartslag laag blijft (voor mij persoonlijk is dat bv ~130, bij een max van 187), power is wel handig dan, maar nogmaals, je moet wel weten wat je ermee moet doen.