Lage rugpijn (en geometrie)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Als iemand met ook regelmatig rugklachten en een zittend beroep (waardoor klachten toenamen tijdens corona), kan ik me goed vinden in je verhaal.

Mijn advies aan jou is:
- ga eerst naar manuele therapeut om te checken of je rug recht staat. Deze kan ook manipuleren. Mogelijk moet je core oefeningen gaan doen.
- doe deze oefeningen en beperk je inspanningen op de mtb qua intensiteit. Doe het rustig aan. Voorkom dat je zadel te hoog staat, want dan kantel je je bekken bij elke omwenteling. Zet je stuur wat dichterbij, zodat je meer kan leunen op je armen, dan hangen in je rug.
- doe een bikefit, door iemand met een fysio achtergrond die je lijf analyseert en zo je fiets afsteld op jouw lijf (en niet enkel op standaard waarden/marges, zoals zoveel bikefits)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb het al opgemerkt, maar misschien was het niet duidelijk genoeg
Je had de klachten ook al op je andere fiets (want je hoopte dat het op de nieuwe fiets over zou gaan).
Ik denk dat de oplossing niet in de fiets zit, maar in jouw lichaam.
Sportschool, onder begeleiding van een fysio of een goede trainer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het probleem zit niét in je fiets.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

idd !

100% fysiek

Waarschijnlijk disbalans tussen je rugspieren en je core/buikspieren (die zijn niet genoeg ontwikkeld), icm 'te korte' bovenbeenspieren. Zowel de hamstrings als quadriceps...

Dat wordt planken en stretchen :winkie:

Overigens de tip inzake de manueel therapeut zeker ook even opvolgen. Door het MTB'en of andere oorzaak, kan er zomaar een wervel scheef zitten. Eén tikje op de wervel hoeft al genoeg te zijn om de pijn op te lossen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark_EL schreef: ma 28 november 2022, 00:44
Lars TB schreef: zo 27 november 2022, 22:29
1 puntje dat ik regelmatig herhaal: lang gaat samen met diep, kort met hoog. Dus een langere bovenbuis + stuurpen zou je juist met een diepere zit moeten 'compenseren'. Je zou dus nu in plaats van die langere stuurpen eerder een kortere moeten pakken.
Ik geloof niet dat ik dit helemaal begrijp :~
Daar hebben wel meer mensen last van bij mij :bier:


Als je dieper gaat zitten, dan kantel je voorover met je bovenlijf. Als je stuur dan wel lager staat, maar niet verder, dan komen je handen en armen meer onder je lijf te zitten. Dit is geen logische of lekkere houding. Dus moet het stuur ook verder naar voren geplaatst worden.

En andersom: als je recht op gaat zitten en het stuur blijft even ver weg, dan rijd je als het ware met je armen gestrekt voor je uit. Gaat ook niet werken. Dus een hoger stuur moet ook dichter bij het zadel staan.

Mark_EL schreef: di 29 november 2022, 12:25 Ik had afgelopen weekend overigens ook nog wat geëxperimenteerd met de zadelafstelling. Ik had deze voorheen zover mogelijk naar achteren staan en heb hem naar voren geplaatst. Hielp ook niks, alleen heb ik nu wel een beetje last van mn rechter knie. Dat is de oplossing dus ook niet :roll: Overigens heeft mijn zadel maar een speelruimte van 1cm op de rails, voor ik aan de max zit.
1 ritje gaat niet echt werken om een nieuwe houding te testen.

Maar zo ver mogelijk naar achteren zorgt ook voor een 'rare' zithouding. Zorgt voor een grotere knik tussen je bovenbenen en romp.


Je kunt flink je core trainen, maar als je niet helemaal goed op je fiets zit blijf je risico lopen dat de rugpijn daardoor toch blijft bestaan. Maar het kan best zijn dat je sowieso je core moet trainen en dat een goede fietshouding het probleem (alleen) niet op gaat lossen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Iedereen is natuurlijk anders, maar ik heb ook jarenlang last gehad van lage rugklachten (paar keer per jaar dat het er in schoot en ik enkele dagen als een krom mannetje liep). Ook zitten beroep trouwens. Van alles geprobeerd (fysio, manueel therapeut etc.) ook een bikefit gedaan, zelf geëxperimenteerd met stuurpen lengte/hoek etc. Mijn core was altijd al vrij goed door oa vechtsport wat ik ook doe.

Wat mij echt heeft gelopen is krachtsport (dus met gewichten). Ik ben net voor de eerste lock-down serieus begonnen thuis (met online coach). Ik vermoed zelf door meerdere spiergroepen vooral in de rug goed te trainen, dat de klachten nu wegblijven. Even afkloppen, maar ik ben nu al een paar jaar klachten vrij. Op de MTB hooguit eens een wat vermoeid gevoel in de onderrug bij lange ritten, waarbij je veel in het zadel blijft (maar die vermijd ik sowieso ;) ). Overigens rij ik een stalen hardtail en probeer sowieso dynamisch te rijden (een hardtail dwingt uiteraard ookw el tot meer staan ;) ).
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Plaats reactie