Voorbereiding Bart Brentjens challenge

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Redelijk snelle allroundcombi’s, met ook voldoende grip als het nat, glibberig, modderig is, tubeless te rijden, steen/meidoorn-bestand, voor tourversie:
Schwalbe Wicked Will/Ralph (daar rijd ik nu zelf mee)
WP Cross/Race (reed ik mee)
Maxxis Forekaster(oude model)/Ikon 2,3 (idem).
Of iets soortgelijks van een ander merk.
Range: 2,25-2,4”.
Druk: relatief laag = veel meer grip en comfort op de stenige stukken.

De echte racers, wedstrijdrijders, gaan oha nog wat lichter, smaller, ‘sneller’. Die kiezen afhankelijk van ‘t weer last minute hun setje van de dag. Wat minder grip, meer risico op lek.

Weerbericht, ook altijd een hot item: ziet er voor de komende week mooi uit, na ‘t weekend droog :wink: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 30 september 2022, 00:15
Wie heeft raad?
Hier wordt ook over BBC banden gesproken:
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 4&start=45

In jouw geval zou ik voor de NoNi laten zitten, maar achter je eigen oude achterband monteren.
Thanks. Die en andere banden topics had ik ook gezien, maar dat zijn zo uitgebreid dat ik, icm de wens om te rijden met wat ik heb liggen, niet helemaal het overzicht meer heb.

Overigens bedacht ik me zojuist dat ik ook nog een setje Vittoria Barzo/Mezcal heb liggen, er is dus nog wat meer keuze :lol:


aurelius schreef: vr 30 september 2022, 07:39 Redelijk snelle allroundcombi’s, met ook voldoende grip als het nat, glibberig, modderig is, tubeless te rijden, steen/meidoorn-bestand, voor tourversie:

Druk: relatief laag = veel meer grip en comfort op de stenige stukken.

Weerbericht, ook altijd een hot item: ziet er voor de komende week mooi uit, na ‘t weekend droog :wink: .
Weerbericht lijkt inderdaad goed. Mocht het nog echt omslaan/nat worden dan ga ik wellicht voor de 2x Noby Nic, maar omdat het nu droog lijkt te worden en het fietsen ermee me zo zwaar tegenvalt (zegge, slechts twee rondjes, 15 en 25 km, over de weg, hier in de omgeving), was ik dus in overweging om voor een lichter lopend setje te gaan.

Ik ben geen racer, doe mee aan de hobyisten afstand van 65km en hoef dus ook geen top tijd neer te zetten. Wil wel gewoon lekker fietsen en het doen met de banden die ik heb, alleen heb ik niet de ervaring die velen anderen hier wel hebben (wat voor een band, past bij wat voor een omgeving), vandaar mijn poging om wat van die kennis op te halen :wink:

Ik heb dus trouwens naast de Noby Nic en de racende Ralph/Ray ook nog een setje Barzo/Mezcal liggen. Gezien het profiel en wat ik hier lees lijken die nog wat meer grip te bieden, zou dat wellicht de aan te bevelen combi zijn (mits het droog blijft)?


Druk fors omlaag staat al in de planning, ik heb ongeveer 1.4 voor en 1.6 achter in gedachten.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Zeker geen Ray/Ralph rijden. Mijn collega woont in dat gebied en klaagde steen en been over deze combi (lek rijden).

Hij is over gestapt naar Vittoria en die gaan veel beter heeft hij mij aangegeven.

Toch zou ik lekker voor de Nobby Nic's gaan. Dat is gewoon een veilige keuze.

Verder moet je het niet spannender maken dan het is, zolang je geen semi slicks rijdt, je hebt wel een beetje nop nodig bij sommige klimmen.

Zelf pak ik de door Aurelius genoemde combi, Maxxis Forekaster / Ikon. Overigens wel beide in 2.2, met het oog op het gewicht. Tis toch een marathon. Maar hey, wat werkt voor mij, hoeft niet voor jou te werken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan met de nijptang de midden-noppen van de achterste NoNi halveren.
Afbeelding
https://www.schwalbe.com/en/newsreader/treadcutter-en
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Dat is wel heel rigoreus :o

Vandaag rondje Amerongen gedaan op de Victoria’s, dat beviel uitstekend. Was alleen ook het eerste bosrondje met m’n nieuwe fiets, dus kan kwa banden geen eerlijk vergelijk met de rara’s die ik voorheen reed.
Ik ga het Limburgse wel proberen op de Victoria’s, dat wel.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Volgens mij heb je meerdere varianten Ray’s en Ralphs? En nog veel meer soorten Vittoria’s? Met deze beknopte info kunnen we dus niet veel? Heb je meer info?

Stunning schreef: za 1 oktober 2022, 11:21 Zeker geen Ray/Ralph rijden. Mijn collega woont in dat gebied en klaagde steen en been over deze combi (lek rijden).

Hij is over gestapt naar Vittoria en die gaan veel beter heeft hij mij aangegeven.

Toch zou ik lekker voor de Nobby Nic's gaan. Dat is gewoon een veilige keuze.

Verder moet je het niet spannender maken dan het is, zolang je geen semi slicks rijdt, je hebt wel een beetje nop nodig bij sommige klimmen.

Zelf pak ik de door Aurelius genoemde combi, Maxxis Forekaster / Ikon. Overigens wel beide in 2.2, met het oog op het gewicht. Tis toch een marathon. Maar hey, wat werkt voor mij, hoeft niet voor jou te werken.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Racing Ralph 2,35” achter gaat goed zijn over een week, als je een snellere achterband wil, ‘t blijft droog de komende week. Op wat lagere druk rijden voor de nodige grip (tubeless, plugsetje, reserve biba)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
martinus83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 7 september 2022, 14:32
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 '22

jpandriesse schreef: wo 7 september 2022, 11:53 Thanks.

En om het dan iets concreter te maken, wat zou het advies kunnen zijn kwa tijd/duur van de ritten en bij (ongeveer) welke hartslag?

Mijn hartslaggegevens zijn ongeveer (voor zover ik als beginner/amateur tot nu toe heb kunnen vaststellen/begrijpen):
- max. hartslag zit berekend op 177, hoogste wat ik tot nu toe geregistreerd heb is 176, dus zal wel aardig kloppen.
- Anaërobe drempel, ik begrijp dat deze heel relevant is, maar lastiger te bepalen. Een richtlijn zou kunnen zijn de gemiddelde hartslag bij een intensieve rit van 1,5 uur. Dat heb ik niet volledig, maar afgelopen week heb ik 's avonds één uur stevig doorgetrapt. Ik had daarbij een gemiddelde snelheid van 28km/uur, met een gemiddelde hartslag van 149. Zou dat ongeveer mijn anaërobe drempel kunnen zijn

Op bike vision lees ik de volgende vuistregels:
hartslagzone hersteltraining = 60% – 75% van je anaërobe drempel -> Is dan voor mij 90-110
hartslagzone voor extensieve duurtraining = 75% – 85% van je anaërobe drempel -> Is dan voor mij 110-125
hartslagzone voor intensieve duurtraining = 85% – 95% van je anaërobe drempel -> Is dan voor mij 125-140
hartslagzone voor kracht/intensiviteit/intervaltraining = 95% van je anaërobe drempel en hoger -> Is dan voor mij 140-

Ik zou dan denken, 2x/week klein uurtje constant 140+ rijden en 1x/week proberen een tocht te maken van rond de 3 uur met hs rond de 125. Correct?
jpandriesse schreef: di 6 september 2022, 15:26 Dus wees spaarzaam met de intensieve momenten en doe ze alleen op kwaliteit.
En hoe bedoel je deze precies?
En hoe zijn de afgelopen 3 weken gegaan?

Ik heb (alweer) 2 jaar geleden een USMO laten doen.
Mijn max hartslag tijdens sporten is op piek 178, tijdens de USMO op de fiets (20 min max test, elke minuut 30W erbij) was deze 172 waarbij ik 378w trapte.

Mijn VT1 (aerobe) is 131 slagen, mijn VT2 (anaerobe drempel) is 155.
Het advies vanuit de inspanningsfysioloog luidde:
<D1 = <111
D1 = 112 – 131 (extensief duur, rustig)
D2 = 132 – 148 (intensief duur, lang vol te houden)
D3 = 149 – 155 (extensief herhalingen, zwaar)
>D3 = 156 – max (intensief herhalingen, heel zwaar, verzuring)

Mijn duurtraining (wielren) houd ik dan ook max 130-135 aan dus denk dat je in de juiste richting zit. Wij zijn niet gelijk al is onze HFmax wel gelijk. Afgaand daarop zou je je intensieve duurtraining best iets hoger mogen in hartslag.

Zou voor jou zijn, duurtraining max 130-135, intensief max 155?
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Wildfire schreef: zo 2 oktober 2022, 21:16 Volgens mij heb je meerdere varianten Ray’s en Ralphs? En nog veel meer soorten Vittoria’s? Met deze beknopte info kunnen we dus niet veel? Heb je meer info?

Stunning schreef: za 1 oktober 2022, 11:21 Zeker geen Ray/Ralph rijden. Mijn collega woont in dat gebied en klaagde steen en been over deze combi (lek rijden).

Hij is over gestapt naar Vittoria en die gaan veel beter heeft hij mij aangegeven.

Toch zou ik lekker voor de Nobby Nic's gaan. Dat is gewoon een veilige keuze.

Verder moet je het niet spannender maken dan het is, zolang je geen semi slicks rijdt, je hebt wel een beetje nop nodig bij sommige klimmen.

Zelf pak ik de door Aurelius genoemde combi, Maxxis Forekaster / Ikon. Overigens wel beide in 2.2, met het oog op het gewicht. Tis toch een marathon. Maar hey, wat werkt voor mij, hoeft niet voor jou te werken.
Gaat om de Super Ground varianten van de Ray/Ralph. Dus de geheel zwarte uitvoeringen.

De Vittoria's die hij nu rijdt is de bekende Barzo/Mezcal combi die jpandriesse ook gaat rijden.
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

martinus83 schreef: ma 3 oktober 2022, 12:39 En hoe zijn de afgelopen 3 weken gegaan?
Door de regen vorige week weekend en familie planning dit weekend niet toegekomen aan de extensieve duurtraining, daardoor vooral de kortere intensieve rondjes gereden. Wel ongeveer 3x in de week aangehouden en geprobeerd om die dan afwisselend heel intensief en wat minder intensief te doen.
Kwa conditie zie ik het komend weekend met vertrouwen tegemoet, nu alleen nog gaan ondervinden of mijn zit op mn nieuwe fiets ook daadwerkelijk goed is, of dat er toch pijntjes gaan komen. We shall see.

martinus83 schreef: ma 3 oktober 2022, 12:39 Zou voor jou zijn, duurtraining max 130-135, intensief max 155?
Dat zou goed kunnen kloppen, maar als ik dan aan de andere kant zie dat ik bijvoorbeeld gisteren Amerongen heb gereden (goed doorgetrapt) en dan zit mn hartslag een uur lang op zo'n 160 gemiddeld (met een piek op 175) en dat gaat uitstekend. Ik weet niet of dat dat een teken is dat mn intensief max dan niet wat hoger ligt.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
martinus83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 7 september 2022, 14:32
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 '22

jpandriesse schreef: ma 3 oktober 2022, 20:58
martinus83 schreef: ma 3 oktober 2022, 12:39 Zou voor jou zijn, duurtraining max 130-135, intensief max 155?
Dat zou goed kunnen kloppen, maar als ik dan aan de andere kant zie dat ik bijvoorbeeld gisteren Amerongen heb gereden (goed doorgetrapt) en dan zit mn hartslag een uur lang op zo'n 160 gemiddeld (met een piek op 175) en dat gaat uitstekend. Ik weet niet of dat dat een teken is dat mn intensief max dan niet wat hoger ligt.
Dat is dan aardig hoog ja, dan werpt je training misschien snel zn vruchten af.

Die USMO zou kunnen doen dat om inzicht te krijgen. Ik heb toen mijn zorg verz. dusdanig aangepast dat ik de USMO (en nog wat andere posten) vergoed kreeg.De FTP (Function Threshold Power) komt hier niet direct uit, mocht je die willen weten moet je vragen of men die meting ook kan doen.

Maar goed, voor de BBC ben je goed voorbereid op weg als ik het zo inschat!
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

martinus83 schreef: wo 5 oktober 2022, 15:00
Dat is dan aardig hoog ja, dan werpt je training misschien snel zn vruchten af.

Maar goed, voor de BBC ben je goed voorbereid op weg als ik het zo inschat!

Conditioneel gaat wel goed komen, daar heb ik ondertussen wel het vertrouwen in, nu nog zien of het ook zonder al te veel pijntjes/pijnen gaat, daar heb ik hier en daar nog wat twijfels.
We gaan het zondag meemaken 😬
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
martinus83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 7 september 2022, 14:32
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 '22

jpandriesse schreef: vr 7 oktober 2022, 14:36
martinus83 schreef: wo 5 oktober 2022, 15:00
Dat is dan aardig hoog ja, dan werpt je training misschien snel zn vruchten af.

Maar goed, voor de BBC ben je goed voorbereid op weg als ik het zo inschat!

Conditioneel gaat wel goed komen, daar heb ik ondertussen wel het vertrouwen in, nu nog zien of het ook zonder al te veel pijntjes/pijnen gaat, daar heb ik hier en daar nog wat twijfels.
We gaan het zondag meemaken 😬
ja ik ken het helemaal!
Ik heb 3 weken geleden na Amerongen, mijn meniscus overbelast (slecht herstel, 2 dagen erop op de weg wezen trappen).
Nu de boel afgeblazen maar gister op de MTB (25km) ging verrassend goed na 65 km op de weg (ook geen klachten, wel spiermoeheid maar dat mag)
Waar kom je vandaan?
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

martinus83 schreef: vr 7 oktober 2022, 14:48 Waar kom je vandaan?
Heerewaarden, dorpje in het Land van Maas en Waal.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Gisteren rondje Groesbeek gedaan, kreeg ik ineens behoorlijk last van m’n linker hamstring.
Vandaag rustig aan, pijn is afwezig, maar wel wat last van m’n hele bovenbeen (ook voorkant). Zadel iets lager gezet en me erop ingesteld dat het wat rustiger aan zal moeten, maar dit voelt wel heel k*t zo een dag van te voren na alle voorbereidingen.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Plaats reactie