Sturen met je lichaam

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Zeker, waar zou een beginner als ik zijn zonder dit forum! :-q :wink:
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Een beginner met meer vrije tijd :lol:
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Gister de ronde Austerlitz en kinderroute gefietst en beetje geoefend met bochtentechniek. Er zijn een hoop dingen waar je op moet letten, dus ik heb me nu vooral gefocust op goed door de bocht kijken en de fiets plat leggen, terwijl ik zwaartepunt van mijn lichaam de andere kant op breng. Dat betekent dus dat je je arm in de binnenkant bocht strekt en arm buitenkant bocht buigt, waardoor er meer druk op de zijnoppen van de band komt, wat meer grip oplevert.

Dat is nog niet makkelijk, haha, waarschijnlijk ging mn fiets ook een stuk minder plat dan dat ik zelf dacht, maar het begin is er. En zelfs als je zittend door bochten gaat helpt deze manier van gewichtsverplaatsing wel. En het helpt inderdaad echt in het bochtengedrag. Zelfs als je achterwiel wat uitbreekt vang je dat goed op, omdat je zwaartepunt op de goede plek zit. Je hebt echt meer controle.

Ik merk nog wel dat het fysiek zwaar is om veel uit zadel en in lage positie te rijden en dat het moeilijk is om bij passages met veel bochten achter elkaar de concentratie hoog te houden en snel genoeg te schakelen (figuurlijk)

Allemaal een kwestie van blijven oefenen en trainen dus :-q En dan ook gaan letten op positie voeten, knieen, heupen, torso en positie van lichaam laag en genoeg druk op voorwiel (zwaartepunt in het midden en niet naar achteren) Op de 29'er zal het ook wat makkelijker worden om de fiets in zijn baan te houden, waar mijn 26'er wat meer alle kanten op wil.

Ik heb nu ook best wat youtubefilmpjes die allemaal ongeveer dezelfde techniek beschrijven die ik al een paar keer bekeken heb vlak voor het fietsen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gewoon punt voor punt oefenen, als dat dan in je systeem zit en je er dus niet meer bewust bij hoeft na te denken verder naar het volgende punt. Overigens, ik zit dan wel al vanaf 1989 op een mtb, maar ik kan ook nog genoeg verbeteren aan mijn rijtechniek.
Die is redelijk, maar kan nog veel beter. Maar ja, meestal rijd ik gewoon lekker m'n rondje in plaats van bewust te gaan oefenen op bepaalde aspecten van mijn skills.... (en dat zullen velen herkennen denk ik zo).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Dat klopt helemaal, maar het gebruik van een makkelijke route als oefenroute scheelt enorm. Het gaat erom dat je "spiergeheugen" getraind wordt. Veel coaches geven aan dat je eigenlijk dit soort dingen niet op een trail kunt oefenen omdat er nu eenmaal allerlei afleiding is, dus wordt er aangeraden om het bijvoorbeeld op een parkeerplaats te oefenen. Zodra je geleerd hebt hoe te bewegen, komt het op een trail vanzelf. Nou denk ik dat je kunt oefenen op een eenvoudige trail omdat dat wel die bochten inzitten en je ook niet al te veel afleiding hebt. Dat maakt het oefenen wel leuker. Zo gebruik ik de route van Ruinen om verschillende technieken te oefenen.
Fout aangeleerde techniek is lastiger af te leren als je op een bestaande trail oefent, want je vervalt nu eenmaal als het erop aan komt in je "oude vertrouwde" gedrag. Dat is een reflex van je lichaam, je spiergeheugen. Op een eenvoudige trail zal dit veel minder aan de orde zijn.
Dus hiermee wil ik zeggen: goed bezig!

Gebruik zo'n route bijvoorbeeld ook voor een rondje zonder remmen, of te oefenen in het evenwicht boven je trapas te trainen, zodat je geen druk op je polsen legt. (heavy feet, light hands) Op die manier kan de fiets los van je lichaam bewegen en ben je veel minder de passagier van je fiets. Het gaat zeker in het begin niet om de snelheid, maar om de techniek.

Het boven je zadel blijven is een kwestie van meer oefenen. Zo reeds ik bijvoorbeeld op een gewoon bosfietspad dan een tijdje achter mijn vrouw (die op een gewone fiets reed) aan met de oefening om zoveel mogelijk te blijven staan op de trappers en staand te trappen. Dat is in het begin zeker zwaar, maar werd steeds makkelijker. Let vooral ook op je ademhaling: blijven ademen.
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ManWithTheGoldenBike schreef: do 21 juli 2022, 16:36 Veel coaches geven aan dat je eigenlijk dit soort dingen niet op een trail kunt oefenen omdat er nu eenmaal allerlei afleiding is, dus wordt er aangeraden om het bijvoorbeeld op een parkeerplaats te oefenen. Zodra je geleerd hebt hoe te bewegen, komt het op een trail vanzelf.
Er zijn zoveel verschillende bochten dat je dit niet op een parkeerplaats in je systeem krijgt maar het toch echt op de trail zal moeten oefenen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dice Oldskool schreef: do 21 juli 2022, 17:25
ManWithTheGoldenBike schreef: do 21 juli 2022, 16:36 Veel coaches geven aan dat je eigenlijk dit soort dingen niet op een trail kunt oefenen omdat er nu eenmaal allerlei afleiding is, dus wordt er aangeraden om het bijvoorbeeld op een parkeerplaats te oefenen. Zodra je geleerd hebt hoe te bewegen, komt het op een trail vanzelf.
Er zijn zoveel verschillende bochten dat je dit niet op een parkeerplaats in je systeem krijgt maar het toch echt op de trail zal moeten oefenen.
Die pillonetjes kun je verplaatsen..... Ik ken een parkeerplaats van gravel met allemaal kuilen etc.... herhalen op trails bedenk het maar.
Herhalen en afwisseling slijpt de ruwe diamant :winkie:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Dice Oldskool schreef: do 21 juli 2022, 17:25
ManWithTheGoldenBike schreef: do 21 juli 2022, 16:36 Veel coaches geven aan dat je eigenlijk dit soort dingen niet op een trail kunt oefenen omdat er nu eenmaal allerlei afleiding is, dus wordt er aangeraden om het bijvoorbeeld op een parkeerplaats te oefenen. Zodra je geleerd hebt hoe te bewegen, komt het op een trail vanzelf.
Er zijn zoveel verschillende bochten dat je dit niet op een parkeerplaats in je systeem krijgt maar het toch echt op de trail zal moeten oefenen.
Het gaat om de basis; dat je de goede techniek eigen bent en daarna pas toepassen op een trail, zodat je niet teruggrijpt naar oude en/of verkeerde gewoontes. Een bocht is een bocht en natuurlijk bestaan daar talloze variaties op maar uiteindelijk zijn het allemaal bochten....
mountainbiken: It's ok to be crap
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Bedankt voor jullie reacties. Leuk om te lezen hoe iedereen tegen techniek oefenen aan kijkt.

Het is inderdaad wel een uitdaging om ook echt de techniek te oefenen en niet met oude techniek door te gaan als het parcours snel en chaotisch wordt en je sneller moet denken of automatisch moet anticiperen/reageren. Of gewoon te blijven zitten en langzaam te gaan als je moe wordt. Maar het is ook een kwestie van tijd natuurlijk. Ben erg benieuwd hoe anders het zal zijn op de nieuwe mtb met grotere wielen en andere geometrie. Dan wordt je wellicht ook wat meer gedwongen om de juiste techniek te gebruiken, waar ik met mn 26'er stiekem ook gewoon wat meer aan mn stuur kan draaien.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Het meeste is hier al gezegd over bochten rijden en je moet het ook weer niet moeilijker maken dan het is.

Wat ik nog mis in je eigen uitleg is het juist aansnijden van de bocht. Armpje gestrekt/gebogen is leuk, maar vind ik persoonlijk minder toepassing op de zachte ondergronden van de UHR. Bocht aansnijden daarentegen, dwingt je eigenlijk om met je lichaam te gaan sturen.

Oftewel, aan het begin van de bocht hoog erin, lichaam stuurt naar het midden van de bocht en dan weer hoog uit de bocht te komen. Kijk maar eens hoe Max Verstappen dat doet, maar nog beter is het te zien bij schaatsen en dan vooral de sprintonderdelen 500m en 1.000m.

Clinic gaat je zeker helpen, echter ik zou mijn geld er niet aan uitgeven. Ken je geen technische begaafde MTB rijder in je omgeving waar je achter aan kan rijden ? Daar leer je echt het meeste van eerlijk gezegd en het bespaart je een hoop Euro's.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het verschil met autoracen en schaatsen is dat in het terrein de beste lijn niet altijd die buiten-binnen-buiten lijn volgt. Soms zit de grootste kuil precies in die theoretisch optimale lijn en dan ga je vaak toch een alternatieve lijn zoeken.

En voor mezelf sprekend, ik pak ook vaak de leukste lijn in plaats van de snelste.
Soms is dat een tamelijk onconventionele lijn :D

Maar goed, de lijnkeuze maakt eigenlijk niet zoveel uit voor je bochtentechniek.
De principes van kijken en houding werken bij een andere lijnkeuze net zo goed.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

kermit schreef: ma 25 juli 2022, 14:20 Het verschil met autoracen en schaatsen is dat in het terrein de beste lijn niet altijd die buiten-binnen-buiten lijn volgt. Soms zit de grootste kuil precies in die theoretisch optimale lijn en dan ga je vaak toch een alternatieve lijn zoeken.

En voor mezelf sprekend, ik pak ook vaak de leukste lijn in plaats van de snelste.
Soms is dat een tamelijk onconventionele lijn :D

Maar goed, de lijnkeuze maakt eigenlijk niet zoveel uit voor je bochtentechniek.
De principes van kijken en houding werken bij een andere lijnkeuze net zo goed.
Eens, plus (@Stunning) een schaatser leunt met zijn lichaamsgewicht juist de bocht in, waar je als MTB'er probeert je lichaamsgewicht richting buitenkant bocht te plaatsen, om het zwaartepunt te centreren en druk op de zijnoppen van je banden te krijgen.

Afbeelding
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Boogie schreef: ma 25 juli 2022, 14:41
kermit schreef: ma 25 juli 2022, 14:20 Het verschil met autoracen en schaatsen is dat in het terrein de beste lijn niet altijd die buiten-binnen-buiten lijn volgt. Soms zit de grootste kuil precies in die theoretisch optimale lijn en dan ga je vaak toch een alternatieve lijn zoeken.

En voor mezelf sprekend, ik pak ook vaak de leukste lijn in plaats van de snelste.
Soms is dat een tamelijk onconventionele lijn :D

Maar goed, de lijnkeuze maakt eigenlijk niet zoveel uit voor je bochtentechniek.
De principes van kijken en houding werken bij een andere lijnkeuze net zo goed.
Eens, plus (@Stunning) een schaatser leunt met zijn lichaamsgewicht juist de bocht in, waar je als MTB'er probeert je lichaamsgewicht richting buitenkant bocht te plaatsen, om het zwaartepunt te centreren en druk op de zijnoppen van je banden te krijgen.

Afbeelding
Daarom nu veel gaan oefenen :wink:

Dan ga je er namelijk achter komen dat alle "the 5 best tips for MTB cornering" Youtubes etc die je hebt bekeken, het beste werken als je ook de juiste lijnen in een bocht volgt. MTB'er of schaatser maakt niets. De natuurkundige wetten in een bocht blijven hetzelfde. De enige reden waarom een schaatser met zijn gewicht de bocht in leunt is om grip te vinden als hij/zij zich tegen het eigen lichaamsgewicht afzet. Als MTB is dat juist het centreren om de grip van je noppen te zoeken. Maar uiteindelijk kom je de bocht sneller uit dan je erin ging. Dat kan je het beste sturen door van buiten naar binnen naar buiten te sturen. Dat is ook de natuurlijke flow om met je lichaam te gaan sturen en juist de MTB positie te gaan aannemen.

Als je dit principe beheerst, kan je het daarna weer gaan loslaten. Zoals Kermit ook al aangeeft, dan kan je ook de onconventionele lijnen weer gaan kiezen. Ik doe echt namelijk ook niet altijd buiten, binnen en weer buiten. Echter, als ik dan een fuck up maak in de bocht, is dit wel een één van de basisprincipes die mij kan helpen om weer op de juiste lijn te komen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Stunning schreef: ma 25 juli 2022, 16:12
Boogie schreef: ma 25 juli 2022, 14:41

Eens, plus (@Stunning) een schaatser leunt met zijn lichaamsgewicht juist de bocht in, waar je als MTB'er probeert je lichaamsgewicht richting buitenkant bocht te plaatsen, om het zwaartepunt te centreren en druk op de zijnoppen van je banden te krijgen.

Afbeelding
Daarom nu veel gaan oefenen :wink:

Dan ga je er namelijk achter komen dat alle "the 5 best tips for MTB cornering" Youtubes etc die je hebt bekeken, het beste werken als je ook de juiste lijnen in een bocht volgt. MTB'er of schaatser maakt niets. De natuurkundige wetten in een bocht blijven hetzelfde. De enige reden waarom een schaatser met zijn gewicht de bocht in leunt is om grip te vinden als hij/zij zich tegen het eigen lichaamsgewicht afzet. Als MTB is dat juist het centreren om de grip van je noppen te zoeken. Maar uiteindelijk kom je de bocht sneller uit dan je erin ging. Dat kan je het beste sturen door van buiten naar binnen naar buiten te sturen. Dat is ook de natuurlijke flow om met je lichaam te gaan sturen en juist de MTB positie te gaan aannemen.

Als je dit principe beheerst, kan je het daarna weer gaan loslaten. Zoals Kermit ook al aangeeft, dan kan je ook de onconventionele lijnen weer gaan kiezen. Ik doe echt namelijk ook niet altijd buiten, binnen en weer buiten. Echter, als ik dan een fuck up maak in de bocht, is dit wel een één van de basisprincipes die mij kan helpen om weer op de juiste lijn te komen.
Klopt, houding en lijn ondersteunen elkaar. Er is maar 1 optimale lijn door de bocht en dat is idd buiten-binnen-buiten. Ik dacht dat je ook qua lichaamshouding de parallel zocht, maar die is idd anders om redenen die je zelf al beschrijft.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Boogie schreef: ma 25 juli 2022, 14:41

Eens, plus (@Stunning) een schaatser leunt met zijn lichaamsgewicht juist de bocht in, waar je als MTB'er probeert je lichaamsgewicht richting buitenkant bocht te plaatsen...
Nee, je lichaam zit precies goed.
(Anders klap je om naar buiten)
Maar je duwt je fiets platter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie