Lage bloeddruk

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik heb al lange tijd een lage bloeddruk. Ik heb daar wel eens met de huisarts over gesproken maar haar insteek is dat tenzij het extreem is en veel klachten geeft dat ze er niks aan doen. Meestal blijft de hinder beperkt tot duizeligheid na het opstaan en trekt dat snel weg.
Maar de laatste weken heb ik voor mijn doen wat intensiever gefietst zoals vandaag Holten en Hellendoorn samen 50km in 2,5 uur. Vooraf goed gegeten en onderweg 2 bidons waarvan 1 met sport drank en twee energie repen, maar bij aankomst bij de auto serieus duizelig wat ook lang aanhield, ik denk ca 15 minuten.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben en hoe gaan jullie daar mee om?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mad Wally schreef: zo 3 juli 2022, 19:38 Ik heb al lange tijd een lage bloeddruk. Ik heb daar wel eens met de huisarts over gesproken maar haar insteek is dat tenzij het extreem is en veel klachten geeft dat ze er niks aan doen. Meestal blijft de hinder beperkt tot duizeligheid na het opstaan en trekt dat snel weg.
Maar de laatste weken heb ik voor mijn doen wat intensiever gefietst zoals vandaag Holten en Hellendoorn samen 50km in 2,5 uur. Vooraf goed gegeten en onderweg 2 bidons waarvan 1 met sport drank en twee energie repen, maar bij aankomst bij de auto serieus duizelig wat ook lang aanhield, ik denk ca 15 minuten.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben en hoe gaan jullie daar mee om?
Mijn oude fietsmaat had het ook, die reed altijd rondjes als hij op een klim in de Ardennen als eerste boven was anders ging ie van z'n stokje. Ik denk dat vooral rustig uitrijden je gaat helpen. Als je abrupt stopt dan daalt je hartslag maar staan je vaten nog wijd open en word je duizelig.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Drop!
Everybody bought a new bike!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

yo-eddy schreef: zo 3 juli 2022, 20:11
Mijn oude fietsmaat had het ook, die reed altijd rondjes als hij op een klim in de Ardennen als eerste boven was anders ging ie van z'n stokje. Ik denk dat vooral rustig uitrijden je gaat helpen. Als je abrupt stopt dan daalt je hartslag maar staan je vaten nog wijd open en word je duizelig.
Ik startte en eindigde op de parkeerplaats bovenop de Holterberg. Het laatste stuk is dus een klim met daarna de “Henk Poorte Track”, een hele vette track met aaneengesloten diepe kombochten waar je echt alles wilt geven. Uitrijden is er dus niet bij tenzij je bewust nog een extra rondje gaat toeren. Wellicht de volgende keer toch maar doen.
Laatst gewijzigd door Mad Wally op zo 3 juli 2022, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

asphaltdude schreef: zo 3 juli 2022, 21:01Drop!
Hoe snel zou dat werken?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ja, heb ik ook last van. Mijn hele sportleven lang zelfs.

Vorig jaar zelfs na een rit op de racefiets, toen ik thuis op de bank zat en opstond, flauwgevallen en de helft van mijn voortanden kwijtgeraakt. Ik viel recht voorover. Ook 3 minuten buiten bewustzijn geweest.

Enfin, met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht, want ze dachten aan een hartaanval (ben 51jr). Maar er kwam alleen een zouttekort naar boven na onderzoek. Ik heb toen een zoutoplossing via een infuus toegediend gekregen. De behandelend arts gaf aan dat er geen medicijnen bestaan tegen een lage bloeddruk.

Goed, ik gebruik nu een ORS zoutoplossing van de Etos in mijn bidons en dat gaat al veel beter. Ik zou zeker, als ik jou was, overstappen van het gebruik van energie sportdrank naar een Isotone drank of water met een zoutoplossing. Energie sportdrank wordt langzamer opgenomen dan een Isotone drank, waardoor het zouttekort navenant harder oploopt tijdens je rit.

Verder neem ik vaak een cup-a-soup of bouillon na het fietsen en eet ik gedurende de dag redelijk veel zoute pinda's en gezouten noten, ook goed voor de eiwitten :winkie:

Als je van een dropje houdt, is dat ook nog een oplossing.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Suiker en zout!

Isotone sportdrank (Isostar bijvoorbeeld)
Mueslirepen met pindakaas en chocolade (hero b'tween of Nakd)
Dropjes (zoute visjes)

Wellicht een plan om voor het fietsen sowieso je zouten en vocht aan te vullen, dan is het in je bloedbaan op het moment dat je het nodig hebt en kan je makkelijker aanvullen met bovenstaande.

Kopje boullion vooraf kan ook.

Ik ga meestal in de ochtend, dus mijn ontbijt heeft vrijwel altijd zout (kaas/ worst) ik ken de problemen die jij hebt persoonlijk niet, maar ik denk dat je ze zo een heel eind kan inperken.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Stunning schreef: zo 3 juli 2022, 21:07 Ja, heb ik ook last van. Mijn hele sportleven lang zelfs.

Vorig jaar zelfs na een rit op de racefiets, toen ik thuis op de bank zat en opstond, flauwgevallen en de helft van mijn voortanden kwijtgeraakt. Ik viel recht voorover. Ook 3 minuten buiten bewustzijn geweest.

Enfin, met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht, want ze dachten aan een hartaanval (ben 51jr). Maar er kwam alleen een zouttekort naar boven na onderzoek. Ik heb toen een zoutoplossing via een infuus toegediend gekregen. De behandelend arts gaf aan dat er geen medicijnen bestaan tegen een lage bloeddruk.

Goed, ik gebruik nu een ORS zoutoplossing van de Etos in mijn bidons en dat gaat al veel beter. Ik zou zeker, als ik jou was, overstappen van het gebruik van energie sportdrank naar een Isotone drank of water met een zoutoplossing. Energie sportdrank wordt langzamer opgenomen dan een Isotone drank, waardoor het zouttekort navenant harder oploopt tijdens je rit.

Verder neem ik vaak een cup-a-soup of bouillon na het fietsen en eet ik gedurende de dag redelijk veel zoute pinda's en gezouten noten, ook goed voor de eiwitten :winkie:

Als je van een dropje houdt, is dat ook nog een oplossing.
Oei dat is niet heel leuk, ook niet voor het thuisfront 🙁. Zo ver wil ik het ook niet laten komen. Er zijn trouwens wel medicijnen tegen lage bloeddruk https://www.apotheek.nl/klachten-ziekte ... -bloeddruk
Maar als ik het op kan lossen met voeding en kleine dingetjes als even de tijd nemen om uit te fietsen dan doe ik dat liever zo.
In mijn openingspost noemde ik sport drank, maar bedoelde de decathlon versie van isostar. Wel is het zo dat ik geen brood eet omdat ik muesli lekkerder vind en daar zit helemaal geen zout in. Aanvulling met ORS zout zal ik dan ook proberen, anders dan toch maar aan de drop :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik eet ook geen brood (of hooguit iets met tarwe) maar spelt crackers van de Lidl zijn een uitstekend en lekker alternatief!

Je kan je muesli/ cruesli ook met Skyr of yoghurt nemen, dan krijg je ook zout en eiwitten binnen :-q
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Ik heb ook altijd een lage bloeddruk gehad, helaas tegenwoordig (ondanks een uitstekend BMI, sportief, etc.) de andere kant op geschoten. Schijnt erfelijk. Anyway, drop helpt inderdaad. Goede sportdrank idem dito. Er is ook medicatie voor mochten de huis- tuin- en keukenmiddeltjes niet voldoende werken.
Plaats reactie