handlebar drop range

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Het hoogteverschil tussen mijn zadel en stuur is op dit moment ongeveer 9 cm. Ik merk dat dit prima gaat op korte afstanden maar bij de wat langere ritten gaat mijn nek dit toch niet erg prettig vinden.

Mijn 60mm stuurpen en stuur zijn gewoon recht, hoe krijg ik mijn stuur omhoog zonder dat de looks van mijn fiets hierdoor verpest worden :)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Dizer schreef: zo 12 juni 2022, 17:51 Het hoogteverschil tussen mijn zadel en stuur is op dit moment ongeveer 9 cm. Ik merk dat dit prima gaat op korte afstanden maar bij de wat langere ritten gaat mijn nek dit toch niet erg prettig vinden.

Mijn 60mm stuurpen en stuur zijn gewoon recht, hoe krijg ik mijn stuur omhoog zonder dat de looks van mijn fiets hierdoor verpest worden :)
Over looks verschillen de smaken.
Veel bikers vinden een stuur met rise mooier van een recht stuur. Kortom stuur vervangen. Dit hoeft niet veel te kosten, maar dat kan natuurlijk wel.
Stuurpen vervangen kan natuurlijk ook.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De stijlpolitie houdt niet van stuurpennen die omhoogwijzen dus idd een stuur met een rise van 30mm of zo gaat effect hebben op de zit. En je kunt ook een stuur met meer backsweep proberen, of je zadel naar voren schuiven in de klemmen van de zadelpen.

Hoe breed is je stuur trouwens en wat zijn jouw maten en die van de Bike? Want een kortere stuurpen gaat ook helpen.heeft alleen ook een effect op je stuur gedrag, (mogelijk ook positief)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het kan zijn dat het aan je fiets ligt, of je moet gewoon wennen.
Of een beetje van allebei.
Ik zou zeker een ander stuurtje proberen, met wat rise, dat werkt in beide gevallen.

Misschien hier bij "Gevraagd" een berichtje plaatsen.
Vermeld dan ook de minimale breedte en de maat vd klemming, 31.8 of 35mm.
En het gebruik, XC, Trail, Enduro, DH.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Ik heb nog eens gekeken welke componenten er precies opzitten:

Stem:
NEWMEN EVOLUTION 318.4
60mm
31.8mm clamp
Angle: -6 graden.
https://www.newmen-components.de/Konfig ... d9c70e652d

Stuur:
NEWMEN Evolution SL 318.10 31.8 10 mm Riser Handlebars
10mm Rise
Backsweep en Upsweep 8 graden.
760mm
https://www.newmen-components.de/Konfig ... 23c653787a

Newman heeft helaas geen sturen met 35mm rise, maar wel 25mm (XC) en 40mm (Trail/Enduro). Bij 40mm ga je ook gelijk naar een andere breedte (800mm). Wat is nu het verschil tussen XC en Trail/Enduro gebruik bij een stuur? Back- /Upsweep is gelijk?
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk dat ik het 40mm riser stuur ga nemen, afzagen op 760mm en de stem om ga draaien. Zodat ik +6 graden krijg, volgens mij is dat ook nog wel om aan te zien. Ik denk dat het verschil van 10mm naar 25mm rise te weinig gaat zijn voor mij. Bij 40mm vraag ik me wel weer af of het er nog wel fraai gaat uitzien.. Niet echt een normaal stuur voor op een XC bike.


Nu vond ik overigens bij Amazon ook nog een 760mm 30mm rise stuur, voor maar 25 euro... Dat zou ook nog een optie kunnen zijn.
Die logo's zien er wel wat cheap uit, maar waarom is een Newmen stuur 40 euro duurder? Alleen vanwege het merk?
MIGHTDUTY Bicycle Handlebar Aluminum Alloy Handlebar Riser Bar for Road Bike MTB Mountain Bike 31.8mm * 760mm (Black)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij Bike24 hebben ze ook veel sturen in verschillende maten en prijzen. https://www.bike24.de/p1384774.html
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Stuurpen op een xc bike behoort -19 graden te zijn en ca 100mm lang als we afgaan op menig world cuprijder.
Afbeelding

Dus het is maar net wat jij mooi vindt, of dat comfort belangrijker is,
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Probeer het eerst eens met alleen je stuurpen omdraaien. Van -6 naar +6 is op een 60mm pen niet zo heel veel, maar het kan net genoeg zijn.
Daarna kun je altijd nog een riser kopen. De modepolitie gaat je echt niet staande houden om het type stuur dat je hebt. Tenzij je met een zwangerschapsstuur rijd misschien, maar dat is meer een veiligheidskwestie.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ben Cathro maakt een hele mooie outube serie "How to Bike" en episode 2 gaat over bike set-up
Frame maat, cranks, pedalen, vering afstellen, komt allemaal aan bod. En sturen is het langste item in de video

In zijn geheel zeker de moeite waard, maar vanaf minuut 11 gaat het over sturen.
https://www.youtube.com/watch?v=PfUyN6znF3c

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Jurriaan schreef: zo 19 juni 2022, 18:54 Stuurpen op een xc bike behoort -19 graden te zijn en ca 100mm lang als we afgaan op menig world cuprijder.
Afbeelding

Dus het is maar net wat jij mooi vindt, of dat comfort belangrijker is,
Opzich kan dit wel bij de kleinere MTB rijder (1.70m) en een korte reach :wink:
Ik wil gewoon pijnvrij kunnen fietsen. Op de weg kan ik ook veel langer pijnvrij fietsen dan in het bos, op de weg maakt die diepe zit veel minder uit voor mij. Daarnaast heb ik helaas niet de flexibiliteit van Mathieu van der Poel :winkie:
Heckler40 schreef: zo 19 juni 2022, 21:41 Ben Cathro maakt een hele mooie outube serie "How to Bike" en episode 2 gaat over bike set-up
Frame maat, cranks, pedalen, vering afstellen, komt allemaal aan bod. En sturen is het langste item in de video

In zijn geheel zeker de moeite waard, maar vanaf minuut 11 gaat het over sturen.
https://www.youtube.com/watch?v=PfUyN6znF3c

Enjoy!!
Thanks, ga ik kijken!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dizer schreef: ma 20 juni 2022, 10:24 Ik wil gewoon pijnvrij kunnen fietsen. Op de weg kan ik ook veel langer pijnvrij fietsen dan in het bos, op de weg maakt die diepe zit veel minder uit voor mij. Daarnaast heb ik helaas niet de flexibiliteit van Mathieu van der Poel :winkie:
Met de wegfiets het bos in, is de makkelijkste oplossing. Eventueel bandjes aanpassen.

Positieve punten van de wegfiets overnemen op de mtb.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Jurriaan schreef: ma 20 juni 2022, 17:59
Dizer schreef: ma 20 juni 2022, 10:24 Ik wil gewoon pijnvrij kunnen fietsen. Op de weg kan ik ook veel langer pijnvrij fietsen dan in het bos, op de weg maakt die diepe zit veel minder uit voor mij. Daarnaast heb ik helaas niet de flexibiliteit van Mathieu van der Poel :winkie:
Met de wegfiets het bos in, is de makkelijkste oplossing. Eventueel bandjes aanpassen.

Positieve punten van de wegfiets overnemen op de mtb.
En daarmee doel ik op de weg fietsen met de MTB :wink:
Plaats reactie