Muziek tijdens het fietsen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 490
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Bij wat langere fiets of MTB tochten mis ik regelmatig de mogelijkheid om wat muziek of naar een podcast te luisteren. Ik ben geen fan van in-ear oordoppen en ik denk dat je daarmee ook te weinig van je omgeving meekrijgt.

Wat voor oordoppen gebruiken jullie, mij lijken de AfterShokz en de Airpods 2/3 wel interessant. Bij de AfterShokz twijfel ik alleen over de geluidskwaliteit (vooral met wind) en bij de Airpods (niet de pro) vraag ik me af of ze tijdens het MTB'en wel goed blijven zitten. Ik denk dat de Airpods ook tegenvallen als er flink wat wind opstaat.

Tips? :)
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Dizer schreef: ma 11 april 2022, 12:24 Ik ben geen fan van in-ear oordoppen en ik denk dat je daarmee ook te weinig van je omgeving meekrijgt.

Wat voor oordoppen gebruiken jullie, mij lijken de AfterShokz en de Airpods 2/3 wel interessant.
Als je geen in-ear wilt, waarom kijk je dan naar Airpods?

Als ik al muziek luister (gebeurt eigenlijk alleen als ik rustig fiets), gebruik ik deze:
https://www.beatsbydre.com/nl/earphones/beats-flex

Voordeel is dat je ze niet gelijk kwijt bent als ze een keer uit je oor schieten. En van het draadje heb je geen last.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Geen antwoord op de vraag dus met het risico dat je er echt niets mee kan (maar toch met de beste intenties :wink: ): waarom muziek tijdens het mtb-en? Je vlakt af wat je meekrijgt van de omgeving en mist ook signalen die kunnen helpen bij je fietstechniek (hoe soepel je schakelt, of je tegen het slippen aan zit).
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 490
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Foxc schreef: ma 11 april 2022, 17:26 Geen antwoord op de vraag dus met het risico dat je er echt niets mee kan (maar toch met de beste intenties :wink: ): waarom muziek tijdens het mtb-en? Je vlakt af wat je meekrijgt van de omgeving en mist ook signalen die kunnen helpen bij je fietstechniek (hoe soepel je schakelt, of je tegen het slippen aan zit).
Interval training op Nuenen Gulberg, 20x omhoog en omlaag wordt soms wat saai zonder muziek.

Apple airpods zijn geen in-ears de Apple airpods pro wel.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Over de Aftershokz kan je met de zoekfunctie al het een en ander vinden: search.php?keywords=Aftershokz&terms=al ... ubmit=Zoek
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Dizer schreef: ma 11 april 2022, 17:55 Apple airpods zijn geen in-ears de Apple airpods pro wel.
De gewone AirPods steek je toch ook in je oren? Weliswaar minder diep als de Pro met rubbertje.

Ik gebruik de Pro soms onderweg van en naar het parcours. Ik gebruik dan de Transparant functie om omgevingsgeluid te blijven horen. Bij veel wind wel soms irritant. Mutsje of Buff als afdekking helpt dan wel.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ik dacht dat mountainbiken op zich al interval training was….. moet er niet aan denken om in het bos muziek in m’n oren te hebben; je hoort niks meer en het verstoord m.i. je concentratie, maar als je inderdaad vaak hetzelfde saaie stuk moet rijden is het wel anders natuurlijk.
mountainbiken: It's ok to be crap
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik vind met muziek fietsen heerlijk. Wel zachtjes, niet te overheersend.
Aftershokz heb ik gehad maar vond ik helemaal niets. Dat is ook in het linkje te lezen.
Ik kies juist voor goede oortjes die goed passen. Hoe beter ze passen/afsluiten hoe zachter je ze kunt zetten. Dat is dus rustiger.
Rijwind is het meest irritante wat er is.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
RobertVDN
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 9 augustus 2012, 17:58

Ik heb de Shokz OpenRun. Het is vooral ideaal vanwege het horen van omgevingsgeluid natuurlijk maar op de fiets moet het volume wel vrij hoog omdat je anders alleen maar rijwind hoort. Misschien dat dat in het bos meevalt maar dat kan ik zo niet zeggen. Als je toch niet op de weg fietst zouden in-ear oortjes ook wel kunnen volstaan. Ik gebruik mijn shokz enkel op de weg als ik een ritje op de elektrische fiets maak. Tijdens het mountainbiken raak je toch niet zo snel verveeld dus dan zie ik de noodzaak niet zo.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Foxc schreef: ma 11 april 2022, 17:26 Geen antwoord op de vraag dus met het risico dat je er echt niets mee kan (maar toch met de beste intenties :wink: ): waarom muziek tijdens het mtb-en? Je vlakt af wat je meekrijgt van de omgeving en mist ook signalen die kunnen helpen bij je fietstechniek (hoe soepel je schakelt, of je tegen het slippen aan zit).
Inderdaad. Ga dan thuis op zolder zitten op je hometrainer. Een echte mtb er geniet ook van de omgeving(sgeluiden)
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Dizer schreef: ma 11 april 2022, 17:55
Interval training op Nuenen Gulberg, 20x omhoog en omlaag wordt soms wat saai zonder muziek.
Waarom doe je het dan?

Ik geniet dagelijks van de omgeving van de gulberg.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik fiets ultra's (100+) op de mtb en vind het heerlijk om met muziek in te rijden. Vaak ben ik 1 of 2 dagen achter elkaar op de fiets weg, dan is het in je uppie soms best saai..., ondanks vaak prachtige natuur.
Sinds kort gebruik ik dus aftershokz, bevallen mij prima. Nu rijd ik geen 25 km/h dus dat scheelt ook denk ik wat rijwind betreft. Ik heb allerlei in-ear dopjes gebruikt maar ze zijn bijna allemaal te groot, glijden uit mijn oor (door transpiratie), kunnen niet tegen regen etc etc.

Ik gebruik de aftershokz trouwens ook op de woon-werk ritjes met een snelle ebike bedenk ik mij net, dat is pas echt saai fietsen elke dag hetzelfde stuk heen en weer terug... daar voldoen ze ook prima en rij ik over het asfalt met een snelheid van 27 km/h (ongeveer).
En rijwind houd je toch wel, maar ik heb er juist minder last van omdat de wind "gebroken" wordt, vlak voor mijn gehooringang.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb in ear van Jabra.
Heel tevreden over.
Comfortabel en goed geluid.
Let wel op de accuduur als je iets koopt. Hier zitten grote verschillen in.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Guruman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 9 juni 2021, 15:22

Dizer schreef: ma 11 april 2022, 12:24 Bij wat langere fiets of MTB tochten mis ik regelmatig de mogelijkheid om wat muziek of naar een podcast te luisteren. Ik ben geen fan van in-ear oordoppen en ik denk dat je daarmee ook te weinig van je omgeving meekrijgt.

Wat voor oordoppen gebruiken jullie, mij lijken de AfterShokz en de Airpods 2/3 wel interessant. Bij de AfterShokz twijfel ik alleen over de geluidskwaliteit (vooral met wind) en bij de Airpods (niet de pro) vraag ik me af of ze tijdens het MTB'en wel goed blijven zitten. Ik denk dat de Airpods ook tegenvallen als er flink wat wind opstaat.

Tips? :)
Urban Ears. Deze heb je ook in een blue tooth versie, die moet je hebben. Geluid is heel goed, laag niet veel (ze zijn on-ears dus sowieso minder bas). Je hoort ook nog omgevingsgeluiden, dat is wel prettig. Ik heb 2 andere merken gehad (sennheiser en een andere, beide on-ear) maar urban is voor echt een mooi geluid. Kwaliteit is discutabel, ze gaan bij mij max 2 jaar mee. Ik gebruik ze dan wel bijna elke dag.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

sjuutje1969 schreef: zo 17 april 2022, 10:22 Ik heb allerlei in-ear dopjes gebruikt maar ze zijn bijna allemaal te groot, glijden uit mijn oor (door transpiratie), kunnen niet tegen regen etc etc.
Heb je de Beats die ik eerder noemde ook geprobeerd? Ik had dezelfde issues als jij, maar sindsdien niet meer ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Plaats reactie