(Meer) Vallen met een Fully?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Zoals aangegeven, ik weet de oorzaken niet 100% zeker. Ik ga uit van het voorwiel dat weggleed, 2 maal.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

HarrySlingerLove schreef: ma 21 maart 2022, 22:19 Ik heb nu een maand of 4 een fully, een Canyon Lux Trail. Daarvoor een Cube hardtail. De laatste 4 maanden ben ik meer gevallen dan in alle jaren daarvoor.

Een vriend van me gaf aan dat het mogelijk te maken heeft met de geometrie van de fiets. Ik heb het gevoel dat mijn trappers sneller de grond raken. Met name in afdalingen met scherpe(re) bochten komt het nog we eens voor.

Kan iemand dan beredeneren vanuit de geometrie, of zal het toeval zijn / gewenning aan de fiets?
En als het wel met de geometrie te maken heeft, is er iets aan te doen qua afstelling, of moet ik mijn rijstijl aanpassen?
Trapper binnenbochtzijde hoog, buitenbocht laag, zo krijg je nooit een pedal strike in een bocht.
Je dropper gebruiken... door zwaartepunt te verlagen kun je harder naar beneden maar ook veel harder door een bocht.
Voldoende druk op je voorwiel houden: die 30mm velg icm 2,4" Wicked Will heeft grip zat... wel niet te hard oppompen vooral, met lagere druk meer grip.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Of juist net wat harder als de hiel nu wat zacht is en omvouwd in de bocht en je daardoor gaat.
Het blijft koffiedik kijken vanuit onze schermen als er geen idee is hoe.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Als je met je trapper iets geraakt had, dan voel je dat 100%.

Ik vermoed dat het toch de band is.

Zo'n Wicked Will is uiteindelijk meer gericht op rots/steen grond, niet op een zanderige toplaag midden Nederland. Zeker als je Wolfpack Race rijdt, die band is juist wel veel meer gericht op dit soort ondergronden.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Stunning schreef: wo 23 maart 2022, 19:07 Als je met je trapper iets geraakt had, dan voel je dat 100%.

Ik vermoed dat het toch de band is.

Zo'n Wicked Will is uiteindelijk meer gericht op rots/steen grond, niet op een zanderige toplaag midden Nederland. Zeker als je Wolfpack Race rijdt, die band is juist wel veel meer gericht op dit soort ondergronden.
+1 en waarschijnlijk iets actiever op de fiets zitten.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Stunning schreef: wo 23 maart 2022, 19:07 Als je met je trapper iets geraakt had, dan voel je dat 100%.

Ik vermoed dat het toch de band is.

Zo'n Wicked Will is uiteindelijk meer gericht op rots/steen grond, niet op een zanderige toplaag midden Nederland. Zeker als je Wolfpack Race rijdt, die band is juist wel veel meer gericht op dit soort ondergronden.
Thanks, denk langzaam aan ookdat dat het dan geweest moet zijn.
Binnenkort gaat de andere wielset en de andere vanden er weer op.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: di 22 maart 2022, 18:11 Moderne geo, voorkant wat langer, kortere stuurpen.
Te weinig druk op het voorwiel en dan volgt een bodemonderzoek.
Dit dus.......... en vergeet gezever over bandjes, dat maakt allemaal niet zoveel uit (itt tot banden DRUK)

Probeer wat centraler boven je fiets te blijven en hou goed druk voorop bij bochten
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Druk in de banden v.s druk op de banden. :lol:

Meer druk op de voorkant/ band door meer je armen te buigen . Als je dat al doet.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Wel mooi dat als je hier aangeeftdat je 2-3x gevallen bent, je wordt benaderd als een soort n00b op een Rockrider zonder énige techniek :lol:

Niemand hier ooit gevallen ofzo?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In de afgelopen 30 jaar ongeveer net zo vaak als jij in de laatste maanden ?
:tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dat van die Rock Riders maar niet noteren. Ken er 1 nou die kan het wel....

Canyon met name LUX Trail staat nu in potlood :lol:

Alle antwoorden zijn gerelateerd aan je vraag in je 1e post.
Aangevuld met kanttekeningen en extra nadruk op wat te doen; je gaf zelf aan dat je het niet weet wat de oorzaak kan zijn.

Vallen gebeurd mij steeds minder. Heeft met marge aanhouden te maken i.v.m. blessure gevoeligheid.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

HarrySlingerLove schreef: wo 23 maart 2022, 22:38 Niemand hier ooit gevallen ofzo?
Afgelopen jaar 2x kort achter elkaar :-D

Daarvoor jaren niet.

Vorig jaar heb ik een hele serie verschillende Maxxis XC banden getest en ik kan je zeggen dat de 2.25 Maxxis Rekon MaxxSpeed niet van natte- of licht modderige ondergronden houdt. De band schoot dus 2x uit het niets weg, zonder vooraankondiging. 1x was op een voor mij onbekend terrein. Voordeel van de twijfel. Echter de tweede keer was op de Hoge Vuursche, waar ik ieder bochtje wel kan dromen. Eén keer kan gebeuren, twee keer zet zich tot een trend.

En ja, ik ben ook van de club die roept dat bandendruk en de juiste compound van meer belang is dan het profiel. Althans, voor XC stijl. Toch zijn er wat betreft de combi profiel en ondergrond ook wel no go's. Een downcountry band met aardige noppen op een zanderige toplaag, waar je met een semi slick-achtige band ook uit de voeten kunt... 3x raden wat meer grip heeft :wink:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hangt natuurlijk af van waar je op welke ondergrond rijdt.

Op bv UHR trails, flowy en erg goed onderhouden, heb je relatief weinig bandengrip nodig, als het maar rolt.

Vallen door wegglijdend voorwiel, in mijn thuisgebied Zuid-L, Voerstreek, Aachenerwald, technische Visé trails, transalps O’rijk/Dolomieten, voorliefde zsm dalen en technische trailtjes op tempo toeren en meesteren:
alleen in tam Zuid-L met een WP Cross voor ooit weggegleden, in een loose over hard scherpe bocht, dalend.

Goede grip voorband, voor stevig XC/Trail- en Alpen-light: vorige generatie NoNi, Forekaster, mijn nieuwe favoriet Wicked Will (en een Cross alleen als je behoedzaam bent, en als het steil wordt bij ideale omstandigheden).

Zelfde banden zijn achter ook goed voor betere zwaardere XC-trailwerk. WP Race is voor mij het minimale achter, grenswaardig in modder, op hele steile trails, maar wel lekker!
Heb nu ook een WiWi achter. RaRa wat sketchy als het steil wordt, te weinig remgrip bergaf mn.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

HarrySlingerLove schreef: wo 23 maart 2022, 22:38 Wel mooi dat als je hier aangeeftdat je 2-3x gevallen bent, je wordt benaderd als een soort n00b op een Rockrider zonder énige techniek :lol:

Niemand hier ooit gevallen ofzo?
Vorig jaar was de laatste valbeurt. Mulzand, binnenkant bocht en net even niet goed opletten omdat er iemand achter mij zat.
Maar dat was het ook wel weer.

Dus gewoon een beetje je rijtechniek aanpassen met je nieuwe fiets.
Komt goed hoor :-q
:bier:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

HarrySlingerLove schreef: wo 23 maart 2022, 22:38 Wel mooi dat als je hier aangeeftdat je 2-3x gevallen bent, je wordt benaderd als een soort n00b op een Rockrider zonder énige techniek :lol:

Niemand hier ooit gevallen ofzo?
Mad Wally schreef: wo 23 maart 2022, 09:44 Paar keer door een pedaal aan de grond, paar keer met pedaal blijven haken achter stronk/wortel, keer met mijn stuur te strak langs een boom gestuurd een aangetikt, een keer voorwiel ineens weg in een bocht door een gladde laag dennennaalden, een keer doordat ik in een bocht met mijn voorwiel in een mul stuk aan de buitenkant van de track kwam, een uitgebroken achterwiel in een snelle vlakke bocht etc.
Volgens mij tel ik er hier al 8 in 2,5 jaar. Oorzaken, gebrek aan talent en ervaring, te hard willen in combinatie met een gebrek aan talent en ervaring, lompheid maar ook gewoon domme pech. Een klein stronkje verstopt door een klein plantje, een laag dennennaalden in een bocht wat werkelijk spekglad was.

Maar het heeft ook te maken met waar en hoe je rijdt, is het een vaste route of vrij rijden in onbekend terrein? Rijd je onder alle weersomstandigheden of alleen bij mooi weer? Zijn het smalle onoverzichtelijke tracks tussen de bomen? Neem je een beetje risico en zoek je de grenzen op qua snelheid? Ik verbaas me dat zoveel mensen zo weinig vallen. In mijn kennissenkring vallen ze toch wel best regelmatig. Van de week nog mijn fietsmaat schuift weg met zijn voorwiel, dikke knie en gekneusde ribben en ook onderweg kom ik regelmatig mensen tegen die gevallen zijn.

Maar de meeste dingen leer ik van en overkomen me niet heel snel weer, het is ook een leerproces.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie