Eiwit tekort?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mad Wally schreef: di 25 januari 2022, 13:19
MVMVML schreef: di 25 januari 2022, 13:06 Tja. Is het niet gewoon een beetje het ouder worden an sich? :-{

Als je heel je leven al content met een dergelijk voedingspatroon was, waarom zou het nu dan opeens niet meer voldoen?
Omdat ik 2 jaar geleden ben begonnen met mountainbiken. Terugkijkend had ik daarvoor eigenlijk ook al wel klachten die daarbij passen. Ik heb 10 jaar redelijk intensief aan handboogschieten gedaan waarbij je bepaalde spiergroepen heel intensief belast, in feite een soort fitness. Normaal zou je verwachten dat de spieren die je traint sterker worden en dat een boog op den duur "lichter" gaat voelen. Dat was bij mij nooit het geval, sterker nog ik ben door spier en pees blessures noodgedwongen lichter gaan schieten.
Ah ok. Ik ben dan 10 jaar jonger, maar merk zo onderhand toch ook wel dat het allemaal wat minder aan het worden is. Ik doe al heel mijn leven krachttraining en zo rond de 30 kon ik meer dan 100 kg bankdrukken, dat red ik bij lange na niet meer nu... de spierkracht is minder maar ook de schouderpezen trekken het niet meer :roll:
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Eiwit is een detail. Voor een meer compleet plaatje. Fietsen en ouder worden. Podcast .

Wat Jim van de Berg en Laurens ten Dam te zeggen hebben: https://www.youtube.com/watch?v=RBcE4EpPSw8
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Kapitein Iglo schreef: di 25 januari 2022, 13:02 Komtie:

Wat zei de dokter?
Het is allemaal niet zo dramatisch of levensbedreigend dat ik daar gelijk voor naar de dokter ren, zeker in deze tijden. Hooguit frustrerend.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mad Wally schreef: di 25 januari 2022, 13:27
Kapitein Iglo schreef: di 25 januari 2022, 13:02 Komtie:

Wat zei de dokter?
Het is allemaal niet zo dramatisch of levensbedreigend dat ik daar gelijk voor naar de dokter ren, zeker in deze tijden. Hooguit frustrerend.
Nu ja, je zou een tijdje eiwitsupplementen kunnen proberen en kijken of het wat verbeterd. Maar ik zou er geen wonderen van verwachten.

Tijdje terug was er nog een artikel die zei dat voor amateursporters eigenlijk alle supplementen geen moer doen omdat je verbruik niet zo groot is en bij een enigszins 'normaal' dieet je al voldoende binnenkrijgt. Alleen creatine had een enigszins meetbaar effect geloof ik.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mad Wally schreef: di 25 januari 2022, 13:27
Kapitein Iglo schreef: di 25 januari 2022, 13:02 Komtie:

Wat zei de dokter?
Het is allemaal niet zo dramatisch of levensbedreigend dat ik daar gelijk voor naar de dokter ren, zeker in deze tijden. Hooguit frustrerend.
Gelukkig maar - maar ook in deze tijden is een huisarts er ook gewoon voor jou. Mocht je gerede twijfel hebben over je gezondheid, is het forum niet de plek waar je je eerste heil zou moeten zoeken. Niettemin is het een soort compliment :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Eiwitpoeder word gebruikt als aanvulling op je dagelijkse voeding, soms is het lastig om bepaalde behoeftes aan te tikken en dit is een product wat daar bij helpt. Als jij aan geeft dat je op aan de ondergrens zit van een niet actief lichaam is er inderdaad misschien winst te behalen. Ik zou het gewoon een tijdje proberen en kijken of het voor jou persoonlijk werkt, baat het niet dan schaadt het niet.

En ja met alleen fietsen kan je prima sterker worden en grotere beenspieren ontwikkelen. Sprintjes, klimmen etc zijn juist bij het mtben prima manieren om je spieren te prikkelen. Dat off the bike oefeningen iets toe kunnen voegen dat klopt, maar dit is alles behalve noodzakelijk.

Blijft wel elke keer wonderlijk om te zien dat een TS vaak een heel duidelijk verhaal heeft en er vervolgens reacties komen waarbij ik me af vraag of men de startpost wel gelezen heeft. En dit is niet het eerste topic waar me dat opvalt.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Joepie de schreef: di 25 januari 2022, 13:12 Wat Har77 zegt.

Een eiwittekort heb je niet snel bij een gevarieerd dieet. Ook niet als je een kleine eter bent. Sportvoedingsdeskundigen betwijfelen het nut van eiwitsupplementen. Een linzensoep met rookworst doet al wonderen.

Het is een briljante vondst van de marketingafdeling om de wei die over het algemeen laagwaardige toepassingen kent, om te turnen naar een peperduur poeder. Waarschijnlijk zelfs duurder dan de kaas van welk maakproces de wei afkomstig is. En o ja, we noemen het dan whey want dan denken we dat het uit de USA komt....
Ik zit qua inname lager dan de geadviseerde waarde van het voedingscentrum, die adviseren 0,83 gr/kg en méér als het voornamelijk plantaardige eiwitten betreffen, wat bij mij dus het geval is. Bovendien redelijk sportief bezig.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Vooropgesteld: Ik weet niets van eiwit tekorten, ben ook maar een toetsenbord ridder, en ook biker in de leeftijds categorie

Tot een jaar of 5 geleden heb ik nooit een sportschool van binnen gezien, surfen en biken was het vooral, en surfen werd al minder. Maar toen ben ik bewust biken gaan combineren met kracht training en stevige workouts. Het netto resultaat is een flink lager gewicht, en ik ben sterker geworden. Plus en dat is wel relevant, ik ben ook beter gaan biken. Dat is deels de gewonnen kracht, maar vooral ook meer balans en meer "core". Die kreeg ik vroeger van het surfen en dat doe ik nu in de gym.

Als ik het me goed herinner staan er in de fietsmedia vaak teksten over de verhouding tussen eiwitten en koolhydraten voor en na de belasting. Duitse sites vooral. Ik neem om die reden wel eens een proteine shake na een zware workout. Hier lees ik dan dat dat weer onzin is, YMMV.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wel heb ik dit gevonden:

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... itten.aspx

https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... sport.aspx

https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... sport.aspx

Conclusie is dat ik niet aan de gestelde minimum hoeveelheid kom, met name omdat ik dus bijna geen zuivel verdraag en dat dus ook niet eet.

Voor fanatieke sporters waarbij ze een intensiteit van 3x per week 1 a 2 uur trainen, wat ik ruimschoots haal, geven ze aan dat voedingssupplementen wel kunnen helpen en dat een eiwit tekort resulteert in spierafbraak.

Ook wordt geadviseerd als je ouder wordt je de afname van spiermassa kunt vertragen door voldoende eiwit te nemen.

Als extra eiwitinname gewenst is dan adviseren ze vooral zuivel wat voor mij dus geen optie is. Caseïne- en wei-eiwit lijken volgens het voedingscentrum het meest optimaal te zijn. Whey (of wei)-isolaat is geconcentreerd en nagenoeg lactosevrij en is daarmee een goede manier om dit aan te vullen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mad Wally schreef: di 25 januari 2022, 15:47 Wel heb ik dit gevonden:

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... itten.aspx

https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... sport.aspx

https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... sport.aspx

Conclusie is dat ik niet aan de gestelde minimum hoeveelheid kom, met name omdat ik dus bijna geen zuivel verdraag en dat dus ook niet eet.

Voor fanatieke sporters waarbij ze een intensiteit van 3x per week 1 a 2 uur trainen, wat ik ruimschoots haal, geven ze aan dat voedingssupplementen wel kunnen helpen en dat een eiwit tekort resulteert in spierafbraak.

Ook wordt geadviseerd als je ouder wordt je de afname van spiermassa kunt vertragen door voldoende eiwit te nemen.

Als extra eiwitinname gewenst is dan adviseren ze vooral zuivel wat voor mij dus geen optie is. Caseïne- en wei-eiwit lijken volgens het voedingscentrum het meest optimaal te zijn. Whey (of wei)-isolaat is geconcentreerd en nagenoeg lactosevrij en is daarmee een goede manier om dit aan te vullen.
:wink:
Eiwit-shakes en eiwit-smoothies met bijvoorbeeld wei-poeder zijn producten die bedoeld zijn voor heel intensieve sporters zoals bodybuilders en andere fanatieke krachtsporters: recreatieve sporters hebben deze producten niet nodig.
Maar goed, je kan het tijdje proberen. Haal zo'n grote Whey-pot en een shake-beker (geloof me dat is makkelijker dan iedere keer een elektrische mixer) en doe ff dagelijks een eiwitshake met water voor een maandje of 2. En sommigen doen er 2: 1 voor de training en 1 na.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Wat betreft de zuivelinname en lactoseintolerant zijn: er is momenteel een hele grote markt qua lactosevrije zuivel. Daar is echt genoeg keus in. Zolang het geen koemelkallergie is kun je dit dus gewoon nemen.

Als je tips wilt over eiwitrijk eten zou je ook kunnen zoeken op bodybuilding forums.
Er is ook zat groente te vinden met veel eiwit, zoals diverse soorten bonen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MVMVML schreef: di 25 januari 2022, 16:03
Eiwit-shakes en eiwit-smoothies met bijvoorbeeld wei-poeder zijn producten die bedoeld zijn voor heel intensieve sporters zoals bodybuilders en andere fanatieke krachtsporters: recreatieve sporters hebben deze producten niet nodig.
Maar goed, je kan het tijdje proberen. Haal zo'n grote Whey-pot en een shake-beker (geloof me dat is makkelijker dan iedere keer een elektrische mixer) en doe ff dagelijks een eiwitshake met water voor een maandje of 2. En sommigen doen er 2: 1 voor de training en 1 na.

Afbeelding
Soms zijn ze wat tegenstrijdig :-{ maar ze geven aan dat je normaal gesproken voldoende eiwit uit je voeding haalt en als dat niet zo is dat je dat makkelijk aanvult met meer zuivel soja of kipfilet. Zoals ik in mijn startpost al aangaf is dat in mijn situatie lastig en is een aanvulling met whey-isolaat inderdaad de handigste manier. En om shake-bekers zit ik dankzij m'n dochter niet verlegen :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Volgens mij is de eiwit behoefte ook nogal persoonlijk, denk ik ?

In ieder geval, ik ben 50 jaar, 1x p/w sportschool, 3x p/w MTB&Racefiets. Sinds 3 jaar volg ik een vegetarisch dieet, aangevuld met wat vis zo'n tweemaal per week. Waar ik tussen de maaltijden door mijn eiwitten vandaan haal, is vooral af en toe een hand noten of pinda's te eten. Boordevol eiwitten en andere goede voedingstoffen.

Die eiwitshakes gebruikt mijn dochter ook, die is semi-professioneel top schaatster, echter puur als aanvulling op haar voeding. In principe zou je namelijk voldoende eiwitten uit je dagelijkse voeding moeten kunnen halen. Zeker als 50-plusser die aan duursport doet. Zoveel spierherstel vergt duursport nou ook weer niet. Tenzij je bijvoorbeeld een Bart Brentjens 105km hebt gereden. Mijn dochter gebruikt de eiwitshakes dan ook echt alleen na kracht- en sprinttrainingen. Met zo'n shake beker overigens :-D

Overigens, als het chronisch lijkt, zou ik vooral hulp via een dieetist zoeken.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

De reden dat sporters baat kunnen hebben bij eiwitrijke voeding na inspanning heeft te maken met een proces dat spiereiwitsynthese heet (ff googlen en je vindt genoeg links). Kort samengevat: je beschadigde spiervezels worden continue afgebroken en vervangen door nieuwe. Dit staat los van (intensief) sporten maar sporten bevordert de afbraak wel. Na inspanning is je lichaam extra gevoelig voor spiereitwitsynthese en extra eiwitten binnen een zekere periode na het sporten doet de afbraak/opbouw balans meer doorslaan naar de laatse waardoor de spiermassa (extra) kan toenemen.

Als je ouder wordt gaat de afbraak van spiereiwit sneller (want je lichaam takelt langzaam af) en door wat meer te bewegen in combinatie met wat eiwitrijker voedsel kan je dit proces vertragen. Veel ziekenhuisen gebruiken dit tegenwoordig bij ouderen die geopereerd moeten worden en een paar dagen in het ziekenhuis moeten blijven. Door de inactiviteit gaat de afbraak nog sneller en door deze patiënten van te voren een beweegprogramma te laten doen in combinatie met een eiwitrijk dieet maakt het lichaam wat extra spiermassa aan waardoor de afname gedurende de ziekenhuisopname gedeeltelijk wordt gecompenseerd.

Voor de goede orde: ben geen medicus maar heb tijdje terug een sportvoedingscursus gedaan van de Wageningen University waar dit een van de onderwerpen was.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Mad Wally schreef: di 25 januari 2022, 15:47 Conclusie is dat ik niet aan de gestelde minimum hoeveelheid kom, met name omdat ik dus bijna geen zuivel verdraag en dat dus ook niet eet.
Ik denk dat je bovenstaande zin nog eens goed moet lezen in het artikel. "Gemiddeld hebben gezonde mensen per kilogram lichaamsgewicht 0,83 gram eiwit per dag nodig." Daar staat nergens dat het een minimum is. Het is slechts een gemiddelde voor een "gezond" persoon.
Het kan dus best zijn dat jij meer dan prima zit met je huidige inname, maar het kan ook zijn dat jouw lichaam meer nodig heeft dan het gemiddelde.
Ook wordt er in het artikel aangegeven dat vegetariërs en veganisten vaak baat hebben bij 20-30% hogere eiwit-inname.

Onder het mom "baat het niet dan schaadt het niet" zou ik als ik jou was eens gaan experimenteren met een eiwit-shake als je het via de normale voeding niet voldoende binnen kunt krijgen. En anders toch eens een gesprek met een diëtist of dokter aangaan.
Jouw klachten zijn misschien niet direct aanleiding(urgent genoeg) voor jou om de dokter te bezoeken, maar wacht vooral ook niet te lang :roll:
Plaats reactie