Fietsen met "verse" knie (na operatie)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Korte update:
Vandaag afspraak met de orthopeed gehad en analyseren wat de "prik" had gebracht. Dat had in feite weinig tot niets gebracht, de pijn vooral met lopen op Tenerife maakte langere stukken wandelen onmogelijk. Trap af alleen volledig vasthouden aan leuning en heuvel af alles behalve feest. Fietsen was ook niet top qua klimmen, ook gevoelig in knie.
Dus ik zou volgende maand al geholpen kunnen worden, maar stel het ondanks de ongemakken en vooral pijn uit tot medio oktober.
Wil toch deze zomer met de motor op pad (anders 3 maanden niet), beetje fietsen, concerten van oa Rammstein, Guns and Roses, Iron Maiden waar de kaarten onder dikke laag stof liggen.
Begin juli een afspraak om in detail eea verder te bespreken, maar wordt een volledige prothese. Tussenoplossing is er absoluut niet, daarvoor is de boel te veel naar de kl*te.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Succes met het overbruggen tot oktober! Gezien jouw plannen snap ik best dat je het nog even uitstelt, wat een agenda! :-q
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ai, dat had ik niet verwacht, van je knie. In ieder geval alvast heel veel sterkte en een snel herstel als het zover is.

(Mijn vrouw is momenteel herstellende van een standbeencorrectie ivm weggesleten/geslagen kraakbeen aan 1 kant van het kniegewricht. Ook bij Annatommie geweest voor diagnose en behandelplan. Maar goed, da's weer wat anders.)
carbon bike, titanium collarbone...
Sieb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 933
Lid geworden op: di 27 december 2005, 20:28
Mijn mountainbike: GT zaskar, Karakoram, speed series cruiser

Dag Fred,
ik ben een bijna 55 jarige man en fanatiek bmx'er, mtb'er en wielrenner met volledige knieprothese.
Hoop bmx crashes meegemaakt en ditto knieoperaties, zodoende sinds m'n 17e geen meniscussen meer, maar wel blijven bmx'en en mx'en en had volledige versleten knieen op mn 50e. Ik kon niet meer hele dagen staan op het werk, geen lange stukken lopen, autorijden/gasgeven/remmen ging met pijn, amper in bed kunnen liggen en de knie kon ik nauwelijks 90 graden buigen, en zonder pijnstilling slecht funtioneren. Door de pijnstillers werd de kwaliteit van leven ook minder. Ik moest gewoon even slapen in de werk pauzes anders hield ik de dag niet vol. Moe en pijn, slechte combi.
De cortisonen spuiten heb ik ongeveer 3 jaar lang om het half jaar gehad en zijn een lapmiddel, helpen maar even.

Na lang wikken en wegen dus de knoop samen met mijn orthopeed doorhakt om voor een volledige knieprothese te gaan. (je zult dit zelf aan moeten geven, geen orthopeed die uit zichzelf zegt, "we zetten wel een nieuwe knie.")
De 1e maand na de operatie was een hel, erg veel pijn gehad, ik heb genoten van de morfine, echt! (ik hoor ook andere verhalen hoor, dus dit was bij mij persoonlijk). Daarna ging het langzaam beter. Na 10 maand reed ik mijn 1e bmx race weer. (het bloed kruipt..)

Nu 2.5 jaar verder is mijn leven flink verbeterd, geen pijn meer met alles, geen tabletten meer en ik voel me een stuk fitter op het werk. Dat is het grootste voordeel. Daar waar ik eerst 6/7 startjes kon doen, haal ik er nu wel 15. Op de mtb tochtjes van 80 km lukt weer en op de reezert laatst 120 gehaald. Ik ben een blij man. En nog steeds zit er verbetering in.

Ik weet dat jij andere afstanden gewend bent maar denk dat die ook wel te halen zijn door training. Het echte stoempen is er wel een beetje vanaf, net zoals flink klimmen op de macht. Sprinten met bmx geen probleem. (ben ook meer een sprinter)

Een prothese knie beweegt natuurlijk niet zo als een 'echte', de mijne voelt een beetje alsof je je knie gestoten hebt, als je aan het fietsen bent. Beweegt dus wat stroever( tijdens het lopen ervaar ik dat niet trouwens.) Het buigen van de knie is iets beter geworden, van 90 naar 110 graden en dat is prima om te fietsen.

Dit zijn mijn ervaringen, ik heb nooit wat met de kruisbanden gehad zoals in jouw geval, mss is de operatie voor jou wel gunstiger, wie zal het zeggen...

Succes met je beslissing.
Just look them straight in the eye and say...Pogue mahone!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Bedankt voor reacties :-q
@Sheiky:Idd overbruggen, het lijstje met activiteiten nog verder uitgebreid met oa nog wat concerten. (2 jaar COVID-19 inhalen).
@Nespresso: Tot 2 jaar terug zat er nog beetje kraakbeen, zodat ik er weinig last van had. Maar "ineens" is het zover en kan er ook wel bij naast wat andere "dingetjes".
@Sieb: Zinvolle info, echt top. Maar orthopeed gaf 100% complete prothese aan. Dus is best fors, maar beslissing is genomen. Alleen begin juli een gesprek met chirurg (heb best wel wat vragen) en zal ik opnieuw gewezen worden op de consequenties (+ en -).
Maar ik ga van + uit en zorg dat ik zo fit mogelijk de operatie induik.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Nog een weekje of 12 en mag Fredje zich met tandenborstel, Ipad en krukken melden bij Annatommie mc in Utrecht om de complete knieprothese te krijgen.
Gisteren een zeer uitgebreid en best ook fors gesprek met behandelend chirurg. Daarbij heel expliciet gevraagd werd of ik het echt wil, want inmiddels er beetje achter dat de ingreep toch fors is. Ik zeg wel eens gekscherend: Het is "maar" mechanisch dingetje en chirurg is vast een goede doe-het-zelver. :winkie:
Moet toch serieus rekening houden met forse revalidatie en eerste weken muv fysio en oefeningen is het veel bank hangen.
Ook naar toekomst toe paar beperkingen (balsport niet zo slim etc.), maar MTB ondanks schokbelasting geen probleem. Zelfs een voorjaarsfietsvakantie zou tot de mogelijkheden horen.
Met tevredenheid percentage van 85% geloof ik in goede afloop, want Fredje gaat ervanuit dat hij bij die 85% zit.
Tot die tijd proberen in goede conditie te blijven en kan er weinig mis gaan. :-q

Afbeelding

Voor de liefhebber een (technisch) filmpje over wat ze gaan doen en niet bang zijn: Geen bloed, maar wel indrukwekkend. https://youtu.be/loPOxEtcqhw
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Sterk dat je er zo realistisch in staat.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Kan nu alleen maar zeggen: Hij zit er sinds gisteren middag in, op naar herstel

Afbeelding

Afbeelding

Zeg nu zelf: Mooi stukje vakwerk. Chirurg moet ook vaste klant zijn bij de bouwmarkt :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De nietjes doen ‘t ‘m :winkie: .
Succes met je herstel :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Is zo'n mechaniek zelfsmerend? ik zie geen smeernippel op de foto.

Succes met het herstel! Ben benieuwd hoe je dit proces aangaat. :-q
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

corex schreef: wo 12 oktober 2022, 09:40 Is zo'n mechaniek zelfsmerend? ik zie geen smeernippel op de foto.

Succes met het herstel! Ben benieuwd hoe je dit proces aangaat. :-q
Elke dag een glas bier 🍺 schijnt wonderen te doen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Update, want vanmorgen voor extra check naar neuroloog geweest. Reden hiervan was dat ik na de operatie geen gevoel in linker voet had en compleet “verlamd” was. Hetzelfde gevoel als in dec. 2020 met de klapvoet, wat uiteindelijk redelijk genezen is. (Wel destijds de spierziekte HMSN geconstateerd, wat niet echt mee helpt).
Ondanks “dode” voet wel woensdag rond de middag naar huis. In de loop vd middag meer pijn in knie omdat die verdoving uitgewerkt raakte, maar ook voorzicht iets gevoel in voet en kwam ook iets beweging in.
Na onrustige nacht met veel pijn ondanks bak medicijnen, vanmorgen de controle neuroloog. Zit nog wel verschil in voeten, maar ging ervan uit dat met een aantal weken het gevoel en kracht van voor de operatie terug komt al blijft dat achter door de HMSN. Dus goed nieuws.
Verder voorlopig bank hangen, met de Ipad op schoot en TV kijken met de 3 katten om me heen.
Ben er wel achter dat ingreep toch forser is en meer impact heeft dan ik vooraf had gedacht.
Maar…….. ook dat komt weer goed.

Dat glas bier van Bert: Geloof me, daar nu geeneens zin in.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Sterkte met je herstel Fred . Klinkt idd als een forse ingreep.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Komt vast helemaal goed. Een vriend van me heeft ook - al een paar jaar - een nieuwe knie en zelfs ook een nieuwe hartklep en heeft geen enkele moeite meer met 100 km of meer fietsen, op de weg. Hij doet niet aan MTB-en.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fred kan weer marathons gaan rijden :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie