Fietsen met "verse" knie (na operatie)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Even een update vanaf de bank, idd mijn plekje tegenwoordig :D
De pijn lijkt minder te worden en gelukkig redelijk normale nachten, dus kan slaapgebrek langzaam goed maken.
Begonnen met wat grotere stukjes op krukken te wandelen in de buurt wat tot zo'n 400 meter per keer goed gaat. Verder de 3 beperkte oefeningen regelmatig uitvoeren tot ik a.s. dinsdag naar de fysio ga en we hopelijk lekker aan de slag mogen.
Vrijdagmiddag nog gebeld door chirurg want de "verlamming" in de voet zat hem niet lekker en wilde van mij persoonlijk horen hoe ik me voelde. Dus grote klasse deze betrokkenheid.
Verder vrijdag en zaterdag flink duf van de "oxycodon" wat regelrechte zooi is. Dus vanmorgen gestopt daarmee en hopen dat ik zonder deze drugs verder kan. Hooguit voor de nacht.
Ook lekker dat het verband er af is en de wond/ritsluiting er erg mooi uitziet. Verder de rest tot zelfs de voet dik en mooi blauw.

Foto als linkje, niet iedereen houd misschien niet van foto’s ritssluiting
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AL ... authuser=0

Afbeelding
Altijd gezellig met 2 vd 3 katten.

Vanmiddag maar eens de BBQ aan met lekker 0,0 biertje in het zonnetje.
Dus zoals het nu gaat hoor je Fredje niet klagen, maar nog lange weg te gaan
@janvangastel: Ga ervan uit dat ik MTB straks weer kan pakken, zou ook mogelijk zijn volgens chirurg
@ThaSingleTrackMastah: Idd "eigen" marathons op vooral de gravelbike
Laatst gewijzigd door Fred (mtb-sport) op ma 17 oktober 2022, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie ritssluiting :-q

Oxicodon is verslavend, moet je mee oppassen. Maar ineens stoppen is wellicht ook geen goed plan.
Vraag je arts anders naar tramadol. Is een stapje minder, maar beter dan paracetamol of ibuprofen en niet verslavend.

Succes met je voet. Dat is toch wel belangrijk.
Fietsen, motorrijden en gewoon lopen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Sterkte met het herstel.
Ik vind het een indrukwekkende ritssluiting.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

En zelfs nu scheert ie zijn benen nog :lol: :wink:

Goed herstel Fred. Maar tot nu toe weet jij dat altijd heel aardig te bewerkstelligen.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Dat is een serieuze ritssluiting! Succes met je herstel!
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Dat is wel een stukje vakwerk zeg :-q Mooie foto's :D
Heel veel succes met het herstel!
Sieb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 933
Lid geworden op: di 27 december 2005, 20:28
Mijn mountainbike: GT zaskar, Karakoram, speed series cruiser

Welkom bij de metalen knie club.
Goed om te zien dat je na 10 dagen je been al op de bank kunt leggen zonder een kussen er onder. :-q duurde bij mij wel een maand. Blijft indrukwekkend om het zaagwerk te zien aan je knie om de prothese passend te maken. Vakwerk. Eind vh jaar fiets je weer fijn rond.
Beterschap en speedy recovery
Just look them straight in the eye and say...Pogue mahone!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Gisteren (25 oktober) een "medisch" dagje gehad, dus maar een update:
Leek eerder super te gaan, kon in week knie zonder moeite 90 gr. buigen en redelijke stukjes lopen. OK, Fredje zat wel vol onder de pijnstillers
Maar mocht ook weer onbelast fietsen (5-10 minuutjes) en dat aantal malen per dag.
Op deze manier toch veilig fietsen https://youtu.be/fKAvP0NmAP0
Daarnaast maakte ik zo’n 4 wandelingetjes per dag van zo’n 400 meter per keer en was tevreden.

Toen kwamen week terug de hevige stekende pijnscheuten (tot tranen toe), maar niet alleen in knie maar ook rondom heupgewricht. Idd een souvenir Rhens 2013.
Dat verklaarbaar (fysio heeft eea ook uitgelegd en klopt het wel) maar had ik van tevoren geen rekening mee gehouden en forse tegenvaller. Dat de knie zeer zou doen, was bekend maar deze pijn in hele been niet. Vooral ‘s avonds kon ik ook geen kant op.
Het slapen groot drama en toch maar weer naar de ‘drug’ Oxycodon voor de nacht gegaan. Maar hoop slaap te kort gekomen.
Dus weer meer op de bank hangen en daar overdag geregeld in slaap vallen....
Afbeelding

Op dinsdag 25 oktober terug bij kliniek en hechtingen eruit en eea besproken. Toch advies om iets meer rust te pakken en ook weer aan de naproxen (ontstekingsremmer) te gaan.
Verder vond de arts het er netjes uit zien en ook vooral buiging van 100 gr. dik in orde.

Later die dag naar de fysio en alles doorgenomen. Daar ook afgesproken dat even wat meer rust komt en kijken of dan de stekende pijnen ophouden. Niet helemaal niks doen (2x5 min. hometrainer per dag), maar minder dan afgelopen periode.
Scheelt dat ik op voorhand maatregelen had getroffen om onderuitgezakt genoeg TV te kijken met enkele regelrechte klassiekers zoals Monty Python en Waldolala :mrgreen: .
Dat was hem weer voor even en op naar herstel, komt echt wel een keertje goed :winkthumb:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Herkenbaar fenomeen in een revalidatie, maar altijd balen als het zo veel pijn doet dat je slecht slaapt. Zelf ook regelmatig soort van overmoedig geworden en te hard van stapel gelopen, wat je dan als boomerang weer terug krijgt. Doe rustig aan, je kunt maar één keer revalideren zei m'n fysio telkens. Zeker als je voor je ingreep fit was, is dat soms moeilijk te accepteren als het voor je gevoel 'goed' gaat en je denkt meer te kunnen dan op dat moment wellicht goed is.

Sterkte!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

De “gedwongen” rust lijken beetje te helpen, minder pijn en weer beetje minder pijnstillers.
Tot komende dinsdag even volgens het regime gedragen en dan hopelijk weer opbouwen voor het herstel.
In ieder geval “geen grote stappen/snel thuis”, want daar wel achter dat dat niet werkt.
Maar ik ken mezelf, zal er vast nog een keertje intrappen……..
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Een maandje na mijn operatie, even een update. Heel kort: Het lijkt redelijk de goede kant op te gaan.
Inmiddels bijna van de pijnstillers af, hooguit in de nacht als ik toch wakker word vd pijn en daardoor wakker blijf.
De knie op zich is natuurlijk nog steeds gevoelig, ik had ook niet anders verwacht. Daar kwam ik deze week flink achter toen Fredje bijna struikelde en probeerde niet te vallen en knie even "opdonder" kreeg.
De buiging van de knie al over de 110 graden heen na 4 weken, mooie score.
Het is nu vooral het gebied rond de heup (idd souvenir van Rhens 2013). Hoop dat dit uiteindelijk minder zal worden, al heb ik daar al ruim 9 jaar pijn. Feitelijk is dit wat me het "meest in de weg zit".
Veel bewegen lijkt te helpen, althans voor in de ochtend goed te merken. Dus tussen het thuiswerken door in de ochtend 3 x 5 minuutjes onbelast trappen gevolgd door wat lopen en oefeningen.
Verder mag ik gelukkig wat meer doen van de fysio, dus sinds gisteren in ieder geval 30 minuten op de indoortrainer (OK, 100 Watt is nog niet veel maar begin is er weer). Dat dan ergens eind vd middag.
Verder ook bij fysio de oefenzaal in met oa crosstrainer en legpress. Beide op standje nul, maar maakt niet uit.
Korte stukjes lopen mag met 1 kruk, maar buitenhuis nog heel even met 2 krukken. Maar hoop/verwacht wel op korte termijn zonder te mogen lopen. Dan zou autorijden ook weer mogen.
Wanneer ik weer buiten op bijvoorbeeld de gravelbike zit, durf ik nog niet te zeggen en wil voorkomen dat ik te vlot te veel doet.
Dat gevaar loopt Fredje constant...........

Afbeelding

Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Gisteren (6 december) was een hele belangrijke dag voor me, want de controle bij de orthopeed. Was dan ook precies 8 weken na de ingreep.
Maar eerst even hoe het de weken ervoor ging met de (bekende) valkuil van de meeste sporters.
Vanaf begin november de weg gevonden naar mijn indoortrainer waar ik met beleid mocht draaien. Begon met stukjes van 15 minuten met in begin zo rond de 80 tot 100 watt.
Dit overigens naast 3 maal in de ochtend even 5 minuten "not connected to smarttrainer" om de boel los te houden. Dit omdat ik ook weer voorzichtig begon met beetje thuiswerken en lang achter zitten niet fijn aanvoelde. Daarnaast veel kleine stukjes lopen tijdens bijvoorbeeld teams meeting met koptelefoon op. Verder tussendoor de oefeningen die ik van mijn fysio meekreeg.
2e week november uitgebreid en 19 november groen licht van fysio om buiten te fietsen. Dus heel langzaam op de gravelbike de fietspaden in de buurt, maar compleet verkleumd thuis. Ondanks dikke kleding onmogelijk om op temperatuur te blijven. Heel verschil of je 21 km/u of 26 km/u over de paden fietst. Maar geen reactie, dus blij mee.
Daarna ritjes indoor tot zo'n 60 minuten en vermogen steeg tot richting de 140 of 150 watt gemiddeld. Dat weekend zelfs 2 ritjes op de weg bij iets hogere temperaturen en kon lekker relaxed 2 uurtjes per keer trappen.

Afbeelding
Bewijs van goed gedrag, geen dag verzaakt...........
.
Tja, dan afgelopen weekend. Weer naar buiten met opnieuw koud weer en dacht "dan maar iets vlotter" en ging ook goed onderweg. Alleen het hele weekend de tol voor mijn sportieve aspiraties moeten betalen. Wat een pijn overal en flinke tegenvaller. Volop aan de pijnstillers.
Dus daarna maar weer lichtjes indoor. Fysio keek er niet van op en had dit wel van me verwacht...............

Dat naast het fietsen want verder intensief bezig bij fysio en vooral proberen de strekking te verbeteren. Dat was al slecht na mijn ongeval in Rhens 2013, maar nu nog slechter. De buiging juist boven verwachting, want buiging al dik over de 130 graden zonder problemen.
Maar naast de problemen met de knie vrij direct na deze operatie is de linker heup (idd de Rhens fractuur) bijna pijnlijker dan de knie en dat echt onverwacht. Maar ook weer verklaarbaar volgens fysio. Tja, lichaam zit complex in elkaar.

Dus ging met knikkende knieen naar de orthopeed en hoop vragen over met name de extra pijn etc.
Foto's zagen er top uit, alles op zijn plek en nog uitgebreide uitleg. Onderzoek op de tafel was effe pijnlijk, want even kijken hoever hij de strekking erin kreeg. Auw, Fredje had bijna een schop uitgedeeld.
Maar zijn eindoordeel was zeer positief en vond het beter dan gemiddeld, maar denk mijn verwachtingspatroon anders was en ook eea onderschat had.
Feitelijk alle pijn(tjes) verklaarbaar en hij zou het gek gevonden hebben als dat niet zo was. Daar was de ingreep veel te zwaar voor. Dus moet echt rekening houden dat ik overall wel een jaartje zoet ben. Komt aardig uit, dan precies op tijd in orde voor campertrip USA volgend najaar. :mrgreen:

Over het fietsen mijn verwachtingspatroon lekker omlaag gebracht. De "weddenschap" met enkele clubgenoten dat ik voor het eind van het jaar 100 km ritten fiets heb ik bij voorbaat al verloren. Ga proberen me niet te druk te maken, al zal ik vast nog een keer in de beroemde valkuil trappen.

Wat dat betreft hou ik de quote van een andere orthopeed goed in gedachte:
Je hebt maar 1 maal de kans op een geslaagde revalidatie.

Als laatste het stukje huisvlijt met "before/after" (echt vakwerk)

Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wat een verhaal Fred. Ik had dit even gemist. Vroeg me al af waarom er zo weinig updates met ritjes op gravel of MTB van jou kwamen 8)

Zo'n nieuwe knie is echt vakwerk idd. Tijdens mijn studie Fysiotherapie ook een keertje live mogen meemaken/kijken. Tijdens het verwijderen van de oude knie vlogen de botsplinters om je oren :winkie: tijdens het plaatsen kwam de voorhamer goed van pas om de metalen knie op zn plek te slaan :lol:

Maar vooral de weg erna is langdurig en zeker voor een (top)sporter zoals jij gaat het vaak te langzaam.

Sterkte met verdere herstel :-q :bier:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Inderdaad Hanjo , daarom "even" geen langere ritten momenteel. Wanneer dat weer kan en of dat straks weer kan? Geen idee, ik probeer me itt eerder niet te druk meer om te maken.
Van Fred 1.0 (marathons met oogkleppen op) via Fred 2.0 (onder de 100km kom ik mijn bed niet uit) naar Fred 3.0 (ik zie wel) :winkie:

Gelukkig ingepland op gunstig moment allemaal itt destijds gebroken bovenbeen in de zomer waardoor van alles (vakanties, marathons, motorrijden etc.) een streep door kon.
Dat er bij de operatie fors "geweld" gebruikt wordt, wist ik van tevoren. Bekende van me heeft als fysio ook dergelijke operaties meegemaakt en nu is ze zelf aan de beurt en ziet er enorm tegen op. Ik heb alleen animaties gezien (paar pagina's terug) en dat vond ik mooi en vooral knap dat dit allemaal kan.
Tot besluit nog een grappig plaatje wat ik kreeg, maar als linkje https://lh3.googleusercontent.com/pw/AL ... authuser=0 zodat het eigen keuze is om te kijken. :D
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:lol: die kende ik idd al. Orthopeden maar ook veel fysiotherapeuten zijn heel relativerend totdat het henzelf betreft. Ook wel weer heel herkenbaar want jezelf 'repareren' is wel wat lastiger dan iemand begeleiden op zn weg naar herstel.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie