achillespees afgescheurd

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Tja, daar sta je dan tijdens je vakantie in de Ardennen. Even een stukje lopen en een sprintje trekken heuvel op, en dan... Klassiek alsof iemand je van achter een schop geeft. Voet hangt slap omlaag, en de achillespees die je normaal voelt en ziet die is weg. Duidelijk, achillespees gescheurd.

Naar het ziekenhuis gegaan waar ze met handen, voeten en zeer gebrekkig Engels duidelijk maakte dat de pees volledig was doorgescheurd. Thomson test gedaan en 0 beweging in de voet. Nog wat extra testen en het was duidelijk. Direct opereren. Lag al met de operatieschort op bed en het infuus zat er al in. Toch nog even een overleg gehad met een andere arts die wat beter Engels sprak. Hij gaf aan dat het inderdaad een volledige ruptuur is maar dat ik er ook voor kon kiezen om binnen een paar dagen in Nederland geopereerd te worden. Dan doe dat maar.

In het gips gezet en de volgende dag hier in Tilburg naar de trauma chirurg. Zelfde diagnose maar hij gaf aan dat ze hier zelden of nooit meer opereren maar kiezen voor de conservatieve gips/brace methode. Zelfde nabehandeling, revalidatie en eindresultaat. Hij gaf aan zelf ook niet te kiezen voor een operatie als het hem zou overkomen.

Nu dus voor 9 dagen mijn voet in het gips in een spitsstand, als deze week alles weer een beetje is aangegroeid dan volgt 6/8 weken een brace die iedere twee weken wordt aangepast. (Als het onvoldoende is aangegroeid deze week zou evt alsnog een operatie volgen.) Na 8 weken brace nog een maand rustig wandelen en na 12 weken sporten rustig gaan hervatten. Voor volledig herstel wordt aangegeven 6/9 maanden :-{

Iemand ervaring met de conventionele niet operatie methode? Was er van overtuigd dat dit de beste optie was maar twijfel nu... Ga natuurlijk mee in wat de chirurg adviseert maar ervaringen lezen helpt misschien. En wel fijn om het even van me af te typen :wink:

6 tot 9 maanden :((
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Totaal geen ervaring mee en dat hoop ik zo te houden - maar niettemin bij deze een digitaal hart onder de riem. Beterschap man, dat verwacht je niet bij een dagje in de buitenlucht :o
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Woah dat is heftig man... wat een pech! :o

Geen ervaring met dit soort kwetsuren dus ik kan helaas geen advies geven.

Sterkte ermee in ieder geval en hopelijk geneest het voorspoedig... :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ai, pijnlijk. Sterkte er mee!

Wel ervaring met de operatie-versie. 6 weken gips en daarna flink aan de fysiotherapie. Door hard te oefenen zit er nu meer bewegelijkheid in dat been dan bij de andere kant!

Maar goed, was ruim 30 jaar terug. Hoog gescheurd door te strakke basketbalschoen, dus veel spier op die plek wat de boel wel versterkt. Verder geen kijk op hoe dat zit met hoe het zonder operatie gaat, maar dat hoor ik toch wel vaker dat ze bij gescheurde pezen niets meer doen en dat het in de praktijk dan meestal wel goed komt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Niet uit eigen ervaring, maar wel die van een oud trainingsgenoot die non-operatief moest herstellen. Dat was einde atletiekcarriere op landelijk niveau.
Probleem is dat men niet 100% zeker kan zijn dat de peesuiteinden elkaar voldoende raken. In zijn geval dus niet.

Andere trainingsgenoot is wél geopereerd en loopt (als master 40+) uiteindelijk wel weer gewoon op zn eigen niveau zonder veel klachten.

Topsporters worden altijd geopereerd. Dat zal ook een reden hebben.

Tegen mij (sportcarriere ernstig gehinderd door voortdurende achillesklachten) werd gezegd dat ik de pees beter kon afscheuren, omdat men dan iig zeker was van waar de zwakke plek zich bevond. Schoonmaken/klieven van de pees en verwijderen slecht weefsel was in die optiek de mindere optie.

Kortom: zorg ervoor dat je echt een absolute expert op dat gebied treft....
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Paar vrienden van me hebben ook onlangs een achillespees afgescheurd. Eentje inmiddels zelfs beide pezen. Beide zijn ze geopereerd met goed herstel. Begreep laatst juist dat opereren juist voordelen heeft t.o.v. conservatief genezen. Schijnbaar zit je rond de 40 in de risicocategorie....geen idee hoe oud jij bent overigens :wink:

In Nederland zijn ze - t.o.v. het buitenland - nogal conservatief m.b.t. opereren. Heb dit afgelopen jaar zelf ook meegemaakt.

Wellicht een tweede arts vragen, of een privékliniek benaderen. Die hebben minder last van de vertraging/achterstanden in de zorg m.b.t. corona.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Dank allen voor het delen van de ervaringen en de steun betuigingen. Morgen terug naar de chirurg en dan ga ik het nog een keer met hem bespreken. Natuurlijk ook heel internet afgespeurd naar ervaringen en daar wordt je natuurlijk ook niet wijzer van. Het ene ziekenhuis opereert, het andere juist niet, sneller herstel met operatie ooh nee toch niet, snel met een brace belasten tot 6 weken gips. pffffff. :~

Met Corona en wachtlijsten had het gelukkig niets te maken. Ik kon zelf kiezen na overleg met de chirurg. Als ik een operatie had gewild had ik die gehad maar doorslag gaf de opmerking van de chirurg; "ik ben ook 50 en sport ook bijna dagelijks en als het mij zou overkomen zou ik niet opereren. Sneller herstel, minder kans op complicaties en zelfde eindresultaat".

Ik zal hier bijhouden hoe eea gaat verlopen de komende tijd. Misschien geen interessant leesvoer maar heeft iemand er ooit iets aan. :wink:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Geen directe ervaring met pezen, heel veel sterkte ermee.

Ik herken wel het commentaar dat topsporters altijd opereren uit eerste hand. Maar daar spelen wel een aantal factoren in mee anders dan alleen performance van het resultaat denk ik. Leeftijd, fitness, herstelvermogen, begeleiding, commitment en intensiteit in de revalidatie, om er een paar te noemen.

Nogmaals Sterkte!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

One Only schreef: di 2 november 2021, 08:48 Als ik een operatie had gewild had ik die gehad maar doorslag gaf de opmerking van de chirurg; "ik ben ook 50 en sport ook bijna dagelijks en als het mij zou overkomen zou ik niet opereren. Sneller herstel, minder kans op complicaties en zelfde eindresultaat".
Dit lijkt me zeker reden voor een 2nd opinion, en Dan het liefst bij een ziekenhuis wat wel opereert. Toch ook even horen wat de “voorstanders” zeggen.

Sterkte!
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Mad Wally schreef: di 2 november 2021, 09:42
One Only schreef: di 2 november 2021, 08:48 Als ik een operatie had gewild had ik die gehad maar doorslag gaf de opmerking van de chirurg; "ik ben ook 50 en sport ook bijna dagelijks en als het mij zou overkomen zou ik niet opereren. Sneller herstel, minder kans op complicaties en zelfde eindresultaat".
Dit lijkt me zeker reden voor een 2nd opinion, en Dan het liefst bij een ziekenhuis wat wel opereert. Toch ook even horen wat de “voorstanders” zeggen.

Sterkte!
Dank en 2nd opinion wordt gedaan door een vriendin die Fysio is en navraag gaat doen links en rechts. Goed idee om inderdaad nog een ziekenhuis te contacten die voorkeur heeft voor operatie. :-q
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Beterschap ermee man!
Sneeuwmonster
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

One Only schreef: di 2 november 2021, 08:48 Dank allen voor het delen van de ervaringen en de steun betuigingen. Morgen terug naar de chirurg en dan ga ik het nog een keer met hem bespreken. Natuurlijk ook heel internet afgespeurd naar ervaringen en daar wordt je natuurlijk ook niet wijzer van. Het ene ziekenhuis opereert, het andere juist niet, sneller herstel met operatie ooh nee toch niet, snel met een brace belasten tot 6 weken gips. pffffff. :~

Met Corona en wachtlijsten had het gelukkig niets te maken. Ik kon zelf kiezen na overleg met de chirurg. Als ik een operatie had gewild had ik die gehad maar doorslag gaf de opmerking van de chirurg; "ik ben ook 50 en sport ook bijna dagelijks en als het mij zou overkomen zou ik niet opereren. Sneller herstel, minder kans op complicaties en zelfde eindresultaat".

Ik zal hier bijhouden hoe eea gaat verlopen de komende tijd. Misschien geen interessant leesvoer maar heeft iemand er ooit iets aan. :wink:
Nog even voor de beeldvorming: je bent dus ongeveer 50jr? En welke sporten doe je evt nog meer? Mbt fietsen: hoeveel/hoevaak fiets je? Gewoon in Nl, wedstrijden, toeren, springen, etc? Wat voor werk doe je, fysiek?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Ben precies 50 en doe verder geen sporten buiten het mtb'en en af en toe op de racefiets. Dit 5 keer in de week. 90% van de tijd fiets ik op allerlei routes in Nederland en ieder jaar 1 of 2 keer naar een bikepark en de Alpen voor het ruigere werk. Werk is niet fysiek, zit met name in de auto en achter een laptop.

Nog contact gehad met een bevriende fysio en een sportfysio. Beide hebben goede ervaringen met de conservatieve behandeling. Zij zien operaties eigenlijk alleen nog bij mensen onder de 30 en topsporters. Voordelen van opereren is dat je in de eerst periode wat sneller kunt belasten en dus eerder wat "zwaarder" kunt revalideren. Echter, uiteindelijk hetzelfde resultaat.

Wel het advies gehad om snel met een sportfysio aan de slag te gaan en niet te snel te willen. Nadeel van niet opereren is dat, als je jezelf niet in acht neemt, de pees wat langer kan worden dan initieel was wat kracht verschil en verlies oplevert. Dit is ook een belangrijke reden om topsporters en jonge mensen te opereren. Is voor mijn leeftijd niet relevant :winkie: en heb je, als je jezelf dus in acht weet te houden, geen last van bij mtb en op de racefiets.

Volgens beide, na 3 maanden ben je weer goed mobiel en na 6 tot 9 maanden weer de oude :(

Straks terug naar de chirurg voor controle. Als alles naar wens is gegaan de afgelopen 9 dagen krijg ik een brace, anders nogmaals gips of uiteindelijk toch nog een operatie.
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Hoe dan ook veel beterschap, kerel..
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Dank allen.

up-date; net terug uit het ziekenhuis. Gips eraf en vervangen door een brace. Een Achillotrain. Soort stevige sok met versteviging langs de achillespees en twee hakjes onder je hiel. Over twee weken een hakje eruit en na 4 weken de tweede. Dan nog twee weken met alleen de sok en over 6 weken naar de orthopeed, dan kijken we weer verder. Vanaf vandaag mag ik gaan belasten en langzaam de krukken gaan afbouwen.

Voelt wel onwerkelijk en onzeker om de voet te gaan belasten. :-{ Maar dat zal wel slijten.
Plaats reactie