Rauwe/zere plekjes - update: nieuw zadel -> geen succes?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 17 oktober 2021, 18:28
Na het fietsen de boel zo snel mogelijk uittrekken en verzorgen snap ik, deed ik niet altijd.
ook de broek vaker wassen ga ik doen(doe ik nu niet na elke rit, pas als hij vanaf afstand te ruiken is :winkie: )
Broek wassen na iedere fietstocht !
Dat is zo vanzelfsprekend dat ik het niet eens heb gemeld.
Je eigen bacterien waar je normaal prima mee overweg kunt, vermenigvuldigen zich duizendvoudig als je broek in een hoek ligt te rotten.
En als je m dan voor de 2e keer aantrekt, dan is je huid er ineens niet blij mee.
Ja, zo snel mogelijk wassen en daarna zo snel mogelijk ophangen om te drogen. Goed laten drogen zodat het niet vochtig de kast in gaat.
Bezwete vochtige sportkleding ergens op een hoop gooien is vragen om problemen.

Voor het wassen gebruiken we Halo sports wash wat antibacterieel en schimmeldodend is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

McLambo schreef: zo 17 oktober 2021, 16:54 Hmmm, moet zeggen dat ik wel erg gehecht ben aan een baggie eigenlijk. Daarom ook wel benieuwd hoe andere baggie bikers dit doen? Bip met zeem eronder, of een baggie met zeem in boxershort?
Wat voor mij goed werkt is een goede stevige bip in combinatie met dunne baggies, eigenlijk nooit (meer) last van irritatie door broeken. In het verleden had ik vaker dikkere baggies aan of slecht passende liners (Endura), dat wilde nog wel eens gaan schuren. Persoonlijk zou ik toch ook naar je zadel kijken; 14cm zitbot afstand is behoorlijk breed, een zadel van minder dan 14cm is dan gewoon te klein en kan ook bijdragen aan de klachten (je zilt met die afstand, afhankelijk van het zadel, veelal ergens tussen de 155 en 165 uitkomen).
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Mad Wally schreef: zo 17 oktober 2021, 20:20
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 17 oktober 2021, 18:28
Broek wassen na iedere fietstocht !
Dat is zo vanzelfsprekend dat ik het niet eens heb gemeld.
Je eigen bacterien waar je normaal prima mee overweg kunt, vermenigvuldigen zich duizendvoudig als je broek in een hoek ligt te rotten.
En als je m dan voor de 2e keer aantrekt, dan is je huid er ineens niet blij mee.
Ja, zo snel mogelijk wassen en daarna zo snel mogelijk ophangen om te drogen. Goed laten drogen zodat het niet vochtig de kast in gaat.
Bezwete vochtige sportkleding ergens op een hoop gooien is vragen om problemen.

Voor het wassen gebruiken we Halo sports wash wat antibacterieel en schimmeldodend is.
Bedankt voor de tip. Is dat middel ook in NL ergens verkrijgbaar?
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Knakker29 schreef: zo 17 oktober 2021, 20:22
McLambo schreef: zo 17 oktober 2021, 16:54 Hmmm, moet zeggen dat ik wel erg gehecht ben aan een baggie eigenlijk. Daarom ook wel benieuwd hoe andere baggie bikers dit doen? Bip met zeem eronder, of een baggie met zeem in boxershort?
Wat voor mij goed werkt is een goede stevige bip in combinatie met dunne baggies, eigenlijk nooit (meer) last van irritatie door broeken. In het verleden had ik vaker dikkere baggies aan of slecht passende liners (Endura), dat wilde nog wel eens gaan schuren. Persoonlijk zou ik toch ook naar je zadel kijken; 14cm zitbot afstand is behoorlijk breed, een zadel van minder dan 14cm is dan gewoon te klein en kan ook bijdragen aan de klachten (je zilt met die afstand, afhankelijk van het zadel, veelal ergens tussen de 155 en 165 uitkomen).
Heb je een voorbeeld van genoemde 'stevige bip in combinatie met dunne baggie' ?
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

McLambo schreef: zo 17 oktober 2021, 16:54



Ik heb het idee dat met mijn huidige Bip er inderdaad op een gegeven moment als het warm en broeierig wordt plooien ontstaan in met name de zeem waar mijn vel dan tussenkomt, en dat is precies onder het zitbot. Komt dus aardig wat druk op met mijn 109 KG
Welke broek rijdt jij icm zadel?

Dat warme en broeierige bij te losse/dunne zeem,dat ken ik wel, en door die plooien ontstaan drukplekken.vandaar mijn beschrijving wat voor mij werkt. Ik rij al jaren met een Tune Speedneedle zadel, op al mijn fietsen. Maar ja ik ben ook zo'n mug,ik pas bijna 2 keer in jou😅,met mijn 64 kilo. Dus wat dat betreft moet je je wellicht niet te veel naar mij kijken.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

McLambo schreef: zo 17 oktober 2021, 20:53 Heb je een voorbeeld van genoemde 'stevige bip in combinatie met dunne baggie' ?
Er zijn veel merken die goede bibs en dunne baggies leveren! Ik rijd zelf vooral met 7mesh omdat de broeken en zemen mij perfect passen en ik de kwaliteit en afwerking goed vind (materiaal zeem, stelmogelijkheden, naden aan de buitenkant, etc.). De modellen zijn in mijn ervaring altijd goed en dun genoeg (heb de Foundation en TK1 bibs en de Farside, Glidepath en Revo baggies). De Farside is mijn favoriet als het niet nat is, deze is het dunst en wat korter dan de andere (valt niet over de knie).

Endura was bij mij wisselend; De Singletrack Lite vond ik prettig (alleen wat aan de wijde kant destijds, huidige modellen hebben op het oog een smallere pasvorm) maar ik heb ook een paar dikkere broeken gehad die vooral in de kast hebben gelegen (schuren, naden). De liners vond ik ronduit verschrikkelijk (dun, materiaal, pasvorm), maar anderen vinden ze wel weer prima.. zo zie je maar :wink:

In ieder geval succes met de zoektocht, je kunt altijd kijken of je ergens wat winst kunt pakken, maar het kan ook gewoon een persoonlijk dingetje zijn, niet iedereen heeft dezelfde huid / de een is wat gevoeliger voor zitvlak klachten dan de ander.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Top,

ik ga eens beginnen met de boel wat hygiënischer te onderhouden. Heb inmiddels wat spulletjes die hier genoemd worden besteld, waaronder de Dettol voor bij de was, die hibiscrub en Bepanthen creme. Zijn meerdere sporters hier in huis, dus we draaien meerdere wasjes sportkleding per week. Mogelijk zijn er meer huisgenoten bij gebaat :tong

Daarna eens verder zoeken naar een goede broek en zadel!
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

McLambo schreef: zo 17 oktober 2021, 20:51
Mad Wally schreef: zo 17 oktober 2021, 20:20

Ja, zo snel mogelijk wassen en daarna zo snel mogelijk ophangen om te drogen. Goed laten drogen zodat het niet vochtig de kast in gaat.
Bezwete vochtige sportkleding ergens op een hoop gooien is vragen om problemen.

Voor het wassen gebruiken we Halo sports wash wat antibacterieel en schimmeldodend is.
Bedankt voor de tip. Is dat middel ook in NL ergens verkrijgbaar?
Nee, ik heb destijds een aantal flessen in Engeland besteld, maar de dettol variant zal ook gewoon goed zijn.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 17 oktober 2021, 18:28
Na het fietsen de boel zo snel mogelijk uittrekken en verzorgen snap ik, deed ik niet altijd.
ook de broek vaker wassen ga ik doen(doe ik nu niet na elke rit, pas als hij vanaf afstand te ruiken is :winkie: )
Broek wassen na iedere fietstocht !
Dat is zo vanzelfsprekend dat ik het niet eens heb gemeld.
Je eigen bacterien waar je normaal prima mee overweg kunt, vermenigvuldigen zich duizendvoudig als je broek in een hoek ligt te rotten.
En als je m dan voor de 2e keer aantrekt, dan is je huid er ineens niet blij mee.
+1
2 x dragen moet je echt -niet- doen

nog een extra tip, met 14 cm heb je volgens mij een behoorlijk breed zadel, je zou dan ook kunnen kijken naar broeken met een extra brede zeem. volgens het plaatje val je een beetje tussen medium en large..

Endura heeft broeken met 3 maten chamois
https://cyclewear.eu/endura-pro-sl-bibs ... black.html
Afbeelding
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Prulleman schreef: ma 18 oktober 2021, 11:09 nog een extra tip, met 14 cm heb je volgens mij een behoorlijk breed zadel, je zou dan ook kunnen kijken naar broeken met een extra brede zeem.
Probleem (het eerste) is volgens mij dat TS voor een zitbot breedte van 14cm juist een te smal zadel heeft (maar misschien bedoelde je dat ook). Als je met je zitbotjes niet op de steunpunten rust maar op een harde rand kan dat allicht voor (meer) irritatie zorgen. Met mijn zitbot afstand van 11cm rijd ik al 147mm zadels (Ergon en Speci metingen & zadels).

Richtinggevend plaatje van SQ lab (e.e.a. hangt natuurlijk ook af van de constructie van een specifiek zadel), zitbot +...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Knakker29 schreef: ma 18 oktober 2021, 12:23
Prulleman schreef: ma 18 oktober 2021, 11:09 nog een extra tip, met 14 cm heb je volgens mij een behoorlijk breed zadel, je zou dan ook kunnen kijken naar broeken met een extra brede zeem.
Probleem (het eerste) is volgens mij dat TS voor een zitbot breedte van 14cm juist een te smal zadel heeft (maar misschien bedoelde je dat ook). Als je met je zitbotjes niet op de steunpunten rust maar op een harde rand kan dat allicht voor (meer) irritatie zorgen. Met mijn zitbot afstand van 11cm rijd ik al 147mm zadels (Ergon en Speci metingen & zadels).

Richtinggevend plaatje van SQ lab (e.e.a. hangt natuurlijk ook af van de constructie van een specifiek zadel), zitbot +...
Afbeelding
ja, bedoelde met name dat een breed zadel en een smalle zeem een slechte combinatie is, want dan krijg je extra druk naast je zeem of nog erger, op een naad ofzo, dat is helemaal funest voor je huid.
Maar het begint natuurlijk bij een passend zadel :)


(verder ging ik er denk ik ten onrechte vanuit dat de maten overeenkomen met zitbotjes, maar dat is waarschijnlijk niet. zoals jij aangeeft heb je een breder zadel nodig dan je botjes, dus dan zit je met 14 cm al snel aan een zadel van 155+ en dan is een normale / medium zeem niet genoeg)
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Mad Wally schreef: zo 17 oktober 2021, 22:26
McLambo schreef: zo 17 oktober 2021, 20:51

Bedankt voor de tip. Is dat middel ook in NL ergens verkrijgbaar?
Nee, ik heb destijds een aantal flessen in Engeland besteld, maar de dettol variant zal ook gewoon goed zijn.
Heb inmiddels een webshop gevonden waar ze het verkopen en een paar flessen besteld. Komen naar verwachting begin November binnen uit het VK.
Prulleman schreef: ma 18 oktober 2021, 11:09
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 17 oktober 2021, 18:28
Broek wassen na iedere fietstocht !
Dat is zo vanzelfsprekend dat ik het niet eens heb gemeld.
Je eigen bacterien waar je normaal prima mee overweg kunt, vermenigvuldigen zich duizendvoudig als je broek in een hoek ligt te rotten.
En als je m dan voor de 2e keer aantrekt, dan is je huid er ineens niet blij mee.
+1
2 x dragen moet je echt -niet- doen
Hey Prulleman, ik dacht al dat die nickname me bekend voorkwam :-D
Het is me nu duidelijk; ik gooi kleding (zeker de broek) vanaf nu meteen in de was ;)

nog een extra tip, met 14 cm heb je volgens mij een behoorlijk breed zadel, je zou dan ook kunnen kijken naar broeken met een extra brede zeem. volgens het plaatje val je een beetje tussen medium en large..

Endura heeft broeken met 3 maten chamois
https://cyclewear.eu/endura-pro-sl-bibs ... black.html
Afbeelding
Bedankt voor deze zinvolle informatie! Was me niet bewust van het feit dat sommige fabrikanten echt verschillende breedte maten voeren in de broeken/zemen! :-q

Maar het begint natuurlijk bij een passend zadel

Dat is mijn plan ook, neem even de fiets mee naar de LBS hier waar ik de meting heb laten doen.
Zal nog even op zich moeten laten wachten, want mijn bike gaat zoals het er naar uit ziet deze week terug naar de leverancier voor een defect. Ik wil proberen met de LBS overeen te komen dat ik een aangemeten zadel eens een paar rondjes op asfalt kan proberen alvorens ik de keuze definitief maak.
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Ik zie m er zo gauw niet tussen staan. Wat ik altijd gebruik als ik hier last van krijg (of dreig te krijgen):
Talkpoeder. Lekker veel op de zeem poederen.
Werkt bij mij heel goed
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Tot nu toe heb ik weer 2x gefietst, en de klachten zijn nog wel aanwezig, maar al wel in mindere mate:

- Hibiscrub gebruikt
- Direct douchen na de rit
- Broek in de was
- Bepanthen na de douchbeurt

Ik kijk even of ik deze week tijd heb om met de fiets langs de LBS te gaan voor een zadel

@bikerBas2; Talk poeder heb ik gebruikt toen de problemen 'acuut' waren; niet tijdens het fietsen maar meer overdag om te zorgen dat de boel daar beneden mooi droog bleef :oops:
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

McLambo schreef: di 26 oktober 2021, 21:29 @bikerBas2; Talk poeder heb ik gebruikt toen de problemen 'acuut' waren; niet tijdens het fietsen maar meer overdag om te zorgen dat de boel daar beneden mooi droog bleef :oops:
Ik gebruik t al jaren. Werkt ook preventief prima bij mijzelf.
Plaats reactie