Door andere sport spierpijn.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Hallo,

Ik sport zeer veel.
1 dag fietsen volgende dag krachttraining.
1 x per week ren ik 1 uur trappen omhoog en omlaag.
Elke dag sport ik dus.
3 dagen geleden rende ik 10km.
Daarna 2 dagen enorme spierpijn in mijn benen.

Is de belasting tijdens lopen nu zo extreem anders als bij fietsen of is dit vreemd?

Wel moet ik erbij vermelden dat een paar uur van tevoren (de 10km) ik mijn derde vaccinatie tegen covid kreeg.
Janssen.
De dag erna was ik zeer ziek daarvan.
Nu weer ok (2de dag).
Voel mijn benen echter nog steeds.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

hansdegebruiker schreef: za 9 oktober 2021, 10:05
3 dagen geleden rende ik 10km.
Daarna 2 dagen enorme spierpijn in mijn benen.

Is de belasting tijdens lopen nu zo extreem anders als bij fietsen of is dit vreemd?
Belasting is natuurlijk anders, maar crosstraining is bewezen effectief. Dat merk ik zelf ook al jaren.

2x per week loop ik hard, maar altijd daarin 1 rustige duurloop (10 km). Daarnaast regelmatig een interval of tempoloop. Zo houd ik (55 jaar) mijn conditie op peil, want met dat wekelijkse mtb-ritje gaat dat nooit lukken.

Als je crosstraining met regelmaat bijhoudt zal je geen spierpijn krijgen. Alleen na een wedstrijd waar je flatout out, maar dat is normaal.

Oh ja, herstel is superbelangrijk. Ik houd eigenlijk altijd minimaal 24 uur rust aan na een inspanning.
Laatst gewijzigd door Giant-E op za 9 oktober 2021, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

In de wintermaanden ga ik ook hardlopen om aan mijn conditie te werken. Ondanks dat ik ook veel/vaak sport moet ik er bij het hardlopen altijd weer inkomen en heb ik de eerste paar keer flink last van spierpijn.

Zal ongetwijfeld te maken hebben met het gebruik van andere spieren.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als je iedere dag sport en geen rekening houdt met herstel breek je meer af dan je opbouwt. Je raakt dan uiteindelijk overtraind. Het is juist goed dat je verschillende sporten combineert maar zorg er in je trainingsschema ruimte zit voor herstel. Als je twijfels hebt over hoe je dat aanpakt kun je je daar het beste over inlezen of advies vragen aan een ervaren coach of trainer.

Ik weet dat rond de tijd dat ik zelf wielerwedstrijden reed er onderzoek gedaan was naar overtraining onder elite amateurs (de categorie net onder de profs zeg maar). Daaruit bleek dat 60% permanent overtraind was omdat ze geen tijd namen voor herstel. Het idee was toen dat als je meer deed je vanzelf een betere renner zou worden. Zo werkt het dus niet. Ik geloof zelf in wat schaatscoach Jac Orie zegt, wat volgens mij neerkomt op dat je alleen dingen moet doen die een positief effect hebben. Draagt het niets bij aan je vorm, dan kun je het beter laten.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Paar dagen rust nemen en verder geen zorgen over maken. Het is helemaal niet vreemd om af en toe een keer spierpijn te hebben en al helemaal niet als je in één keer 10km gaat lopen terwijl je dit anders nooit doet. Als je structureel last krijgt en ondanks sporten steeds verder uitgeblust raakt wordt het een ander verhaal. Extra spierpijn kan ook simpelweg een bijwerking zijn van je vaccinatie / erbij optellen.
Laatst gewijzigd door Knakker29 op za 9 oktober 2021, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben 2 dagen ziek geweest van Janssen.

En lopen is anders dan fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Joop (Zoetemelk) zei al; de tour wordt gewonnen in bed!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Loop je dan gewoon op de weg?
Want landen op een harde ondergrond is een hele andere belasting dan zittend kracht verzetten.
Ik krijg er altijd meteen last van mijn schenen van (shin split, overgehouden van voetbal).
Maar ook op de loopband met toch wel flinke demping heb ik meer last van mijn benen dan met fietsen.
Je hele gewicht steeds op moeten vangen zal er iig wel mee te maken hebben denk ik.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ja die stootbelasting van het rennen heb je niet bij fietsen, skaten of schaatsen. Die train je dus dan ook niet. Bij traplopen omhoog zit dat er ook veel minder in. Dan is 10 km voor een ongetrainde loper (wel getraind, naar niet in het lopen) veel te veel.
Juist omdat je goed getraind bent, krijg je dit. Want als je ongetraind ben, hou je die 10 km niet vol. Je moet rennen echt heel langzaam opbouwen. In het begin doet het dan weinig voor je conditie, maar is het een investering in specifieke belasting van het rennen.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Dank voor de reacties,
Gaat inmiddels een stuk beter.
Bovenbenen voelen nog als beton echter pijn verdwijnt al.
Ook mijn voeding een beetje aangepast.
Ik combineer mijn sport juist om niet overtraining te creëren.
Was jaren terug eens overtraint.
Toen veel te fanatiek bezig geweest.
100 km per dag fietsen en elke keer zo hard mogelijk.
Ben nu 53 en merk duidelijk dat ik ouder wordt.
Krachttraining is voor mijn bovenlichaam, fietsen en traplopen voor de benen,.
Fietsen gaat nu de koelkast in tot maart volgend jaar. Vanaf morgen alleen maar sportschool met focus op krachttraining voor spier opbouw.
Alleen November wat ritten, omdat dan mijn nieuwe Grail komt, die ik goed wil testen.

Denk zelf dat het vaccin ook mede oorzaak was.
Ga het lopen na herstel gestructureerd opbouwen.

Moet me meer bewust worden van de gevolgen van sommige keuzes.
Dit omdat op deze leeftijd verkeerde keuzes zicht- en voelbaar worden in mijn lijf.
De gezondheidszorg is in dit land heel slecht en soms ronduit gevaarlijk.
Dus gezond blijven is belangrijk.
Natuurlijk is dat altijd belangrijk, maar in deze situatie zeker.
In dit lijf steekt nog steeds de geest no pain no gain.
Dat is niet altijd goed.
Zwakke punten presenteren zich meer en vaker.

Nogmaals dank allemaal.

Groetjes uit Hongarije.
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Man en ik hadden na beide vaccins (naast dat ik er 2 x erg ziek van ben geworden) ook duidelijk last van onze bovenbenen.
Het was heel typisch en opvallend.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Met lopen dreunt je lichaamsgewicht x3 op je benen en gewrichten...

Dat is gewoon niet te vergelijken met fietsen, waarbij je lichaamsgewicht op je zadel, stuur en pedalen rust.

Overigens, met hardlopen gebruik je niet heel specifiek 'andere' spieren, wel gebruik je je spieren anders. Maar dat heeft puur met de beweging an sich te maken. En daar komt de belasting bovenop.

Warming up bij hardlopen is heel belangrijk en ik denk dat die prik ook een duit in het zakje heeft gedaan.
Plaats reactie