praktische zaken eerste marathon

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Hallo forumvriendjes!

Ik heb me last minute ingeschreven voor de marathon van Amerongen. Ik kan dus iig niet meer trainen, maar neem deze week wel voldoende rust en nog 2 kortere ritjes op redelijk tempo. De afstand en hoogtemeters zijn geen enkel probleem, de vraag is alleen met welk tempo ik deze rond kan fietsen.

Maar nu zit ik met een aantal praktische zaken.

De fiets is duidelijk, dat wordt mijn canyon stoic met wp cross en speed (ik heb een eigenlijk meer geschikte 120mm fully, maar die stsaat bij de LBS). Lijkt me dat ik multitool, pomp en biba mee wil nemen, om niet bij lek of klein ongemak uit te vallen.

Dan komen we bij het eerste punt: het opwarmen. Je mag vanaf half 9 de route op om op te warmen, maar je kan niet door de poortjes van de tijdsregistratie en je moet toch nog 4-5 uur fietsen. Mijn huidige plan is minimaal beetje rond fietsen, en wat jumping jacks en strekken om de boel een beetje warm en los te krijgen. Is dit verstandig? Ik ben ook van plan niet te hard van start te gaan, en dan als het lekker gaat gas bij te geven. Als ik het goed begrijp kom je het eerste half uur geen singletrack tegen, dus heb je alle tijd om snelle starters weer bij te halen als je sneller bent. Is inhalen inderdaad goed te doen? Ik verwacht mijzelf ergens bij de langzaamste kwart als ik het zo zie, ik fiets een rondje leersum+Amerongen redelijk eenvoudig boven de 20 gemiddeld, maar hier moet je wel een stuk verder natuurlijk. Dan kun je dus ook prima mensne bij de start laten gaan, ik hoef er waarschijnlijk toch niet heel veel in te halen :lol:

Lastigste vind ik eten. Ik weet dat ik lekker ga op de voorgeschreven 60-90 gram koolhydraten per uur. Als ik zelf een lange rit doe gaat er een rugzak mee met voldoende, en eet ik ieder half uur wat. Hier heb je 2x per ronde (dus ongeveer iedere 40 minuten) een verzogingspost met sportdrank en koek. Dan hoef je dus minder mee te nemen. Maar kun je daar dan makkelijk bij? Is het slim om er 2x per ronde langs te gaan? Of verlies je dan best veel tijd? omgekeerd wil je natuurlijk ook niet teveel water+eten zelf meezeulen. Ik heb een 750ml bidon en 1500ml camelbag. allebei mee? en een reep/gelletje of 5? Dat ik ongeveer aan mijn normale eetschema kan komen, en de tafel als extra voor als het handig is?

Of maak ik het te ingewikkeld? Zie ik iets anders over het hoofd?

Heb er iig zin in!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rij je eigen tempo.
Maakt niet uit of je voor of achterin rijdt, of je inhaalt of ingehaald wordt. Bluffen of opscheppen wordt automatisch afgestraft. Energie die je aan het begin verkwist kom je later dubbel tekort.
Alleen met je eigen tempo rij je de afstand uit.
Bij de start gaat iedereen er als een idioot vandoor. Soms is dat zinvol, om als eerste bij een bottleneck aan te komen. Maar het kost enorm veel en alleen de echt snelle deelnemers houden het de hele race vol. De rest kakt in.
Als je vaker marathons rijdt, dan leer je je lichaam kennen en weet je hoeveel energie je ongestraft kunt verkwisten bij een snelle start of inhaalacties onderweg.

De Stoic zou een voordeel kunnen zijn bij ruige marathons.
Ik denk dan even aan de Roc d Azur marathon. Maar Amerongen.?. Gewaagd.

Verder eten en drinken. Je rijdt waarschijnlijk achterin het veld en dan is de verzorging waarschijnlijk al geplunderd voordat jij er bent. Dus neem genoeg mee om ten minste gedeeltelijk self supporting te zijn.
Nog een voordeel, je eet en drinkt dan wat je lichaam gewend is, niet wat de organisatie voordelig kon inkopen ;)
Ook kan je met je eigen voorraad een verzorging overslaan. Soms staat er een rij van hier tot Tokio, en als je dan net lekker in de flow zit kan je gewoon doorrijden.
Maar tegelijkertijd, blijf eten en drinken.

En genieten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ThaSingleTrackMastah schreef: di 14 september 2021, 11:18 Rij je eigen tempo.
Maakt niet uit of je voor of achterin rijdt, of je inhaalt of ingehaald wordt. Bluffen of opscheppen wordt automatisch afgestraft. Energie die je aan het begin verkwist kom je later dubbel tekort.
Alleen met je eigen tempo rij je de afstand uit.
Bij de start gaat iedereen er als een idioot vandoor. Soms is dat zinvol, om als eerste bij een bottleneck aan te komen. Maar het kost enorm veel en alleen de echt snelle deelnemers houden het de hele race vol. De rest kakt in.
Als je vaker marathons rijdt, dan leer je je lichaam kennen en weet je hoeveel energie je ongestraft kunt verkwisten bij een snelle start of inhaalacties onderweg.

De Stoic zou een voordeel kunnen zijn bij ruige marathons.
Ik denk dan even aan de Roc d Azur marathon. Maar Amerongen.?. Gewaagd.

Verder eten en drinken. Je rijdt waarschijnlijk achterin het veld en dan is de verzorging waarschijnlijk al geplunderd voordat jij er bent. Dus neem genoeg mee om ten minste gedeeltelijk self supporting te zijn.
Nog een voordeel, je eet en drinkt dan wat je lichaam gewend is, niet wat de organisatie voordelig kon inkopen ;)
Ook kan je met je eigen voorraad een verzorging overslaan. Soms staat er een rij van hier tot Tokio, en als je dan net lekker in de flow zit kan je gewoon doorrijden.
Maar tegelijkertijd, blijf eten en drinken.

En genieten.
Super, dit is eigenlijk wel alles wat ik wilde weten. Dus toch grotendeels voldoende eten en drinken mee, en rustig starten. Mensen die vanaf begin willen knallen laten gaan, ik zie wel wie ik later weer inhaal.

De Stoic zou niet eerste keuze zijn, maar ik heb nou eenmaal niets anders beschikbaar. Met lichte bandjes rolt hij lekker zat, en ik heb het er wat dat betreft ook gewoon mee te doen.

je laatste punt is het hoofddoel!
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Het is ook mijn eerste marathon.

Ik was van plan om achteraan te starten en te kijken hoe het gaat ik neem 2 bidons van 750 ml mee en wil kijken of ik er een ergens in de buurt van de bevoorrading neer kan zetten om te wisselen. Dan nog 1 of 2 keer bijvullen.
Ik neem een biba, 2 losse inboutsleutels, 1 co2 en aardig wat gels/reepjes mee zodat ik het misschien bij 1 keer stoppen kan houden.

Ik fiets op een Canyon Exceed dus dat zit wel snor. De afgelopen weken heb ik een paar rondjes van 60 km gefietst met 1000+ hoogtemeters maar dit ook gecombineerd met veel slowaaks bier en italiaanse wijn dus ik ben benieuwd waar ik sta.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Vulpes schreef: di 14 september 2021, 17:54 Het is ook mijn eerste marathon.

Ik was van plan om achteraan te starten en te kijken hoe het gaat ik neem 2 bidons van 750 ml mee en wil kijken of ik er een ergens in de buurt van de bevoorrading neer kan zetten om te wisselen. Dan nog 1 of 2 keer bijvullen.
Ik neem een biba, 2 losse inboutsleutels, 1 co2 en aardig wat gels/reepjes mee zodat ik het misschien bij 1 keer stoppen kan houden.

Ik fiets op een Canyon Exceed dus dat zit wel snor. De afgelopen weken heb ik een paar rondjes van 60 km gefietst met 1000+ hoogtemeters maar dit ook gecombineerd met veel slowaaks bier en italiaanse wijn dus ik ben benieuwd waar ik sta.
Je klinkt al wel iets beter uitgerust en getraind dan ik, ik zie je wel in de achterhoede bij de start :lol:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik neem aan dat je voor de 90km gaat, de laatste ronde zal er wel in gaan hakken ook al heb je gespaard tijdens de rit.
Eerste klimmen niet te gek laten maken en rustig in eigen tempo omhoog, dan zul je merken dat je gedurende de 2e ronde steeds meer mensen in gaat halen.

Met ruim 20 gem bij een normale UHR combi kun je gewoon lekker meerijden en rijd je zeker niet achteraan.
Veel snelle stukken dus houd rekening met een gem van 21-22.

En vergeet vooral niet te genieten :-q
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10819
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Eigen tempo rijden. Niet teveel nadenken en in je hoofd gaan zitten. Probeer te ontspannen en van de belevenissen te genieten. De laatste ronde is het zwaarst
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Heb je deze gezien?v Video van de 2019 editie
https://youtu.be/F_Jw-hFdehg
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Rayb81 schreef: di 14 september 2021, 20:10 Ik neem aan dat je voor de 90km gaat, de laatste ronde zal er wel in gaan hakken ook al heb je gespaard tijdens de rit.
Eerste klimmen niet te gek laten maken en rustig in eigen tempo omhoog, dan zul je merken dat je gedurende de 2e ronde steeds meer mensen in gaat halen.

Met ruim 20 gem bij een normale UHR combi kun je gewoon lekker meerijden en rijd je zeker niet achteraan.
Veel snelle stukken dus houd rekening met een gem van 21-22.

En vergeet vooral niet te genieten :-q
Ik ga er ook maar gewoon van uit dat me niet gek laten maken en genieten het beste is! Tempo vind ik lastig in te schatten, ik dacht eerst ook dat 21-22 zou moeten kunnen, tot ik resultaat zag van vrienden op strava die net boven de 20 kwamen op de marathon, terwijl ze altijd veel sneller waren dan ik. Maar dat is inmiddels ook alweer een tijd geleden. En zo ruim boven de 20 kom ik ook niet op een combi :lol:
Maar goed, dan zal tijdlimiet geen probleem zijn, en verder zie ik wel wie ik inhaal in ronde 2 en 3, en hoeveel er mij voor bij komen :lol:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2157
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Je kan naar dingen toe trainen, maar als je zoals nu op het laatste moment je voor een duurwedstrijd inschrijft is het ook gewoon de vorm van de dag, dus prik je niet vast op een tempo dat je MOET halen.
Ik heb geen ervaring met MTB marathons, wel marathons lopen, halve+hele triathlons en net als wat de TSTM als schreef, gebruik je eigen voeding!
Je eigen voeding ken je dus weet je hoe vaak je wat moet nemen / en is je lijf aan gewend.
Verzorgingsposten zijn leuk bij een toertocht waar je lekker zit te keuvelen bij een tocht en bijkletst met anderen, maar bij een wedstrijd is er is niks irritanters als opkomend maagzuur of dat je darmen ergens niet lekker op gaan waardoor je ongewenst het parcours vervuild....zeker als je nog een rondje moet!
Verder is minimalistisch goed, maar je kan beter net een paar repen /gels teveel eten/drinken mee hebben gesleept en 1 bidon extra aan je frame hangen als tekort komen, die paar honderd gram maken echt niet het verschil in je eindtijd.
Veel plezier bij het afzien :) :-q
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jurf schreef: wo 15 september 2021, 08:57 Je kan naar dingen toe trainen, maar als je zoals nu op het laatste moment je voor een duurwedstrijd inschrijft is het ook gewoon de vorm van de dag, dus prik je niet vast op een tempo dat je MOET halen.
Ik heb geen ervaring met MTB marathons, wel marathons lopen, halve+hele triathlons en net als wat de TSTM als schreef, gebruik je eigen voeding!
Je eigen voeding ken je dus weet je hoe vaak je wat moet nemen / en is je lijf aan gewend.
Verzorgingsposten zijn leuk bij een toertocht waar je lekker zit te keuvelen bij een tocht en bijkletst met anderen, maar bij een wedstrijd is er is niks irritanters als opkomend maagzuur of dat je darmen ergens niet lekker op gaan waardoor je ongewenst het parcours vervuild....zeker als je nog een rondje moet!
Verder is minimalistisch goed, maar je kan beter net een paar repen /gels teveel eten/drinken mee hebben gesleept en 1 bidon extra aan je frame hangen als tekort komen, die paar honderd gram maken echt niet het verschil in je eindtijd.
Veel plezier bij het afzien :) :-q
Bedankt, en komt goed!
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Eens met Jurf, ik zorg dat ik zelfvoorzienend ben, de post niet nodig heb :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En mocht je er nog eentje hebben liggen, monteer ook een Speed aan de voorkant. Heb je nog een paar dagen om daaraan te wennen, rolt de boel weer wat lichter mee. Mij beviel dat goed en kwam niks tekort aan grip. Fiets weer wat lichter ook, misschien heb je er wat aan. Blijkt het niks, monteer de Cross weer terug voor de marathon.

Voor de rest: gewoon lekker een dagje gaan fietsen en je niet gek laten maken (zoals een wijs man ooit tegen mij zei bij mijn UHRx ritten dit jaar).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Kapitein Iglo schreef: wo 15 september 2021, 11:03 En mocht je er nog eentje hebben liggen, monteer ook een Speed aan de voorkant. Heb je nog een paar dagen om daaraan te wennen, rolt de boel weer wat lichter mee. Mij beviel dat goed en kwam niks tekort aan grip. Fiets weer wat lichter ook, misschien heb je er wat aan. Blijkt het niks, monteer de Cross weer terug voor de marathon.

Voor de rest: gewoon lekker een dagje gaan fietsen en je niet gek laten maken (zoals een wijs man ooit tegen mij zei bij mijn UHRx ritten dit jaar).
Was op zich goed plan geweest voor nog wat sneller te doen. Maar heb het niet liggen in 2.4 en kom ook niet meer op de MTB voor zaterdag, dus wil ook niet experimenteren. Morgen nog rustig rondje weg en dan gewoon lekker fietsen op zaterdag!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dan: veel plezier! Niks mis met die Cross-Speed-combi!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie