Precies, een speed-speed op een 4 kilo lichtere fiets zou beter zijn geweest. Maar zo komt het ook wel goed!Kapitein Iglo schreef: ↑wo 15 september 2021, 13:35 Dan: veel plezier! Niks mis met die Cross-Speed-combi!
praktische zaken eerste marathon
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 219
- Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
- Mijn mountainbike: Carbonda FM936
Heel benieuwd hoe het je af gaat. Ik doe het je niet na op de Stoic!! Blij dat ik volgende maand een marathon op m'n Epic kan fietsen.
Weet niet of je veel ervaring met gelletjes hebt maar niet iedereen gaat hier heel lekker op. Ik kies daarom altijd voor een energy bar.
Succes !!
Weet niet of je veel ervaring met gelletjes hebt maar niet iedereen gaat hier heel lekker op. Ik kies daarom altijd voor een energy bar.
Succes !!
Ik ga op een mix van gelletjes, bars, kruidkoek en witte bolletjes kipfilet best prima . En als je het kan op een Epic kan het ook op een stoic toch? gaat gewoon iets langzamer.Mrfrank schreef: ↑do 16 september 2021, 09:52 Heel benieuwd hoe het je af gaat. Ik doe het je niet na op de Stoic!! Blij dat ik volgende maand een marathon op m'n Epic kan fietsen.
Weet niet of je veel ervaring met gelletjes hebt maar niet iedereen gaat hier heel lekker op. Ik kies daarom altijd voor een energy bar.
Succes !!
NIet gek maken en stoicijns doortrappen is goed gelukt! Ben net thuis en gedoucht.
Het was heerlijk weer, ik heb goed mijn eigen race gereden, drinken en eten ging goed! Eerste rondje echt 100% genoten, toen begin tweede beetje gas bij, dat bleek te veel, maar gelukkig wel weer goed hersteld en de derder vol gemaakt.
Het was wel echt zwaarder dan ik dacht, en het gemiddelde niveau vond ik ook behoorlijk hoog! En de 2 kilometer extra die er in zat heb ik ook echt vervloekt
Ik was de op 5 na laatste finisher, maar daarmee dus wel finisher van de 90 . Dan heb ik ook de 75 mensen die hem niet afgemaakt hebben verslagen wat mij betreft. UIteindelijke snelheid was 19km/hr en daar had eerlijk op dit moment niet veel meer in gezeten.
Wel echt naar mijn zin gehad, dus volgend jaar wel, en dan wil ik er 50 achter me houden
Het was heerlijk weer, ik heb goed mijn eigen race gereden, drinken en eten ging goed! Eerste rondje echt 100% genoten, toen begin tweede beetje gas bij, dat bleek te veel, maar gelukkig wel weer goed hersteld en de derder vol gemaakt.
Het was wel echt zwaarder dan ik dacht, en het gemiddelde niveau vond ik ook behoorlijk hoog! En de 2 kilometer extra die er in zat heb ik ook echt vervloekt
Ik was de op 5 na laatste finisher, maar daarmee dus wel finisher van de 90 . Dan heb ik ook de 75 mensen die hem niet afgemaakt hebben verslagen wat mij betreft. UIteindelijke snelheid was 19km/hr en daar had eerlijk op dit moment niet veel meer in gezeten.
Wel echt naar mijn zin gehad, dus volgend jaar wel, en dan wil ik er 50 achter me houden
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Mooi zo
1e marathon ervaring is binnen, en uitgereden.
Ook leuk dat je ons even hebt laten weten hoe het ging.
Marathons waarbij je 3 rondes moet rijden vond ik altijd het moeilijkst. Als je 60 a 70km had gereden moest je nog een keer rond.
Ik reed liever 1 lange ronde.
1e marathon ervaring is binnen, en uitgereden.
Ook leuk dat je ons even hebt laten weten hoe het ging.
Marathons waarbij je 3 rondes moet rijden vond ik altijd het moeilijkst. Als je 60 a 70km had gereden moest je nog een keer rond.
Ik reed liever 1 lange ronde.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik liep toevallig net langs een man met een nederlands kampioentrui aan die klaagde over kramp in de kuiten en boven benen en een combinatie daarvan. Ik was blij dat hij daar ook last van had. Ik schoot volledig in de kramp toen ik de stekker van de fietsendrager aansloot dat zag er bijzonder komisch uit.
Ik vond gek genoeg die extra 2 km echt zwaar, dan dacht je er te zijn en dan moest je nog verder. Ik dacht ook dat het krap werd voor de laatste doorkomst om 13:15, die bleek later verlegd naar 13:30, maar als je met nog tijd over langs bordje 30km rijd maar je vol in het rood moet om de limiet te halen op de finish voorbij 32 (denk je) is het ook zuur.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 18 september 2021, 22:13 Mooi zo
1e marathon ervaring is binnen, en uitgereden.
Ook leuk dat je ons even hebt laten weten hoe het ging.
Marathons waarbij je 3 rondes moet rijden vond ik altijd het moeilijkst. Als je 60 a 70km had gereden moest je nog een keer rond.
Ik reed liever 1 lange ronde.
Laatste rondje was ik er ook niet blij mee. Dan rijd je langs bordje "24" en dan denk je "eigenlijk had ik er nu al moeten zijn". En gezien mijn behoorlijke verval deden die laatste extra kilometers er echt wel toe.
Ben wel gemotiveerd wat vaker langere afstanden te trainen. Ik vond het verlies van geestelijke scherpte nog het lastigst. Mijn benen bleven wel gaan, maar ik kon op gegeven moment niet meer goed logisch nadenken, afstanden uitrekenen, of tijd bijhouden. Ging allemaal traag en moeilijk. hetzelfde dan met het sturen, waardoor je veel tijd verliest. Dit is hopenlijk ook iets wat beter wordt naarmate je er aan went in trainingen. Lastige is wel dat het pas optreed na dik drie uur knallen, dat is dus wel zwaar trainen!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De marathon was bij mij altijd de enige rit waar ik blij was dat het was afgelopen.
Om te trainen hoef je niet telkens de volle afstand te rijden, maar om jezelf te leren kennen wel.
Ik had een aantal vaste routes die ik aan elkaar knoopte tot ruim 100km. Dus ook weer 1 grote ronde ipv 4x dezelfde route.
Maakte het voor mij makkelijker vol te houden.
Om te trainen hoef je niet telkens de volle afstand te rijden, maar om jezelf te leren kennen wel.
Ik had een aantal vaste routes die ik aan elkaar knoopte tot ruim 100km. Dus ook weer 1 grote ronde ipv 4x dezelfde route.
Maakte het voor mij makkelijker vol te houden.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik ga binnenkort wel wat meer combi's op de heuvelrug en Veluwe rijden, kun je zo lang maken als je wil .ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 19 september 2021, 21:38 De marathon was bij mij altijd de enige rit waar ik blij was dat het was afgelopen.
Om te trainen hoef je niet telkens de volle afstand te rijden, maar om jezelf te leren kennen wel.
Ik had een aantal vaste routes die ik aan elkaar knoopte tot ruim 100km. Dus ook weer 1 grote ronde ipv 4x dezelfde route.
Maakte het voor mij makkelijker vol te houden.
Het gekke was dat ik echt een rit zocht waarin ik mezelf tegen zou komen. Ik had van tevoren alleen niet verwacht dat dat deze rit zou zijn. Dan moet je tijdens de rit wel even bijstellen. Ik ben wel echt geprikkeld om beter te worden in zulke ritten, in die zin smaakte het toch naar meer.
Wat je daar omschrijft heeft puur met je basisconditie te maken, ook wel bekend als je duurvermogen. Heb jij even geluk ; want dat train je dus door je juist licht en op een lage hartslag te trainen. En het mooie is ook, dat hoeft echt niet net zo lang als je wedstrijdduur te zijn. Vaak is een uurtje of twee al voldoende en er gaan zelfs theorieen in het rond die zeggen dat tussen 45 en 90 minuten al prima is voor duurtraining. Feit is wel dat voldoende duurtraining je gaat helpen. Sterker nog, dat dient best wel een aardige portie van je totale training te zijn om een goede basis te leggen. Juist als je (nog) meer intensief/zwaar gaat trainen, dan brand je je zelf af. Zeker als beginnende marathonisti.I_do schreef: ↑zo 19 september 2021, 10:46Ik vond gek genoeg die extra 2 km echt zwaar, dan dacht je er te zijn en dan moest je nog verder. Ik dacht ook dat het krap werd voor de laatste doorkomst om 13:15, die bleek later verlegd naar 13:30, maar als je met nog tijd over langs bordje 30km rijd maar je vol in het rood moet om de limiet te halen op de finish voorbij 32 (denk je) is het ook zuur.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 18 september 2021, 22:13 Mooi zo
1e marathon ervaring is binnen, en uitgereden.
Ook leuk dat je ons even hebt laten weten hoe het ging.
Marathons waarbij je 3 rondes moet rijden vond ik altijd het moeilijkst. Als je 60 a 70km had gereden moest je nog een keer rond.
Ik reed liever 1 lange ronde.
Laatste rondje was ik er ook niet blij mee. Dan rijd je langs bordje "24" en dan denk je "eigenlijk had ik er nu al moeten zijn". En gezien mijn behoorlijke verval deden die laatste extra kilometers er echt wel toe.
Ben wel gemotiveerd wat vaker langere afstanden te trainen. Ik vond het verlies van geestelijke scherpte nog het lastigst. Mijn benen bleven wel gaan, maar ik kon op gegeven moment niet meer goed logisch nadenken, afstanden uitrekenen, of tijd bijhouden. Ging allemaal traag en moeilijk. hetzelfde dan met het sturen, waardoor je veel tijd verliest. Dit is hopenlijk ook iets wat beter wordt naarmate je er aan went in trainingen. Lastige is wel dat het pas optreed na dik drie uur knallen, dat is dus wel zwaar trainen!
Tja ik fiets op moment wel 2-3 keer per week redelijk licht doorgaans ongeveer 2 uur. Maar daar pak ik schijnbaar niet genoeg basisconditie mee. Je opmerking dat ik dan niet knetterzwaar moet trainen, maar juist licht neem ik wel ter harte. Dus dan wat vaker wat langer trainen op lage intensiteit?Stunning schreef: ↑ma 20 september 2021, 07:57Wat je daar omschrijft heeft puur met je basisconditie te maken, ook wel bekend als je duurvermogen. Heb jij even geluk ; want dat train je dus door je juist licht en op een lage hartslag te trainen. En het mooie is ook, dat hoeft echt niet net zo lang als je wedstrijdduur te zijn. Vaak is een uurtje of twee al voldoende en er gaan zelfs theorieen in het rond die zeggen dat tussen 45 en 90 minuten al prima is voor duurtraining. Feit is wel dat voldoende duurtraining je gaat helpen. Sterker nog, dat dient best wel een aardige portie van je totale training te zijn om een goede basis te leggen. Juist als je (nog) meer intensief/zwaar gaat trainen, dan brand je je zelf af. Zeker als beginnende marathonisti.I_do schreef: ↑zo 19 september 2021, 10:46
Ik vond gek genoeg die extra 2 km echt zwaar, dan dacht je er te zijn en dan moest je nog verder. Ik dacht ook dat het krap werd voor de laatste doorkomst om 13:15, die bleek later verlegd naar 13:30, maar als je met nog tijd over langs bordje 30km rijd maar je vol in het rood moet om de limiet te halen op de finish voorbij 32 (denk je) is het ook zuur.
Laatste rondje was ik er ook niet blij mee. Dan rijd je langs bordje "24" en dan denk je "eigenlijk had ik er nu al moeten zijn". En gezien mijn behoorlijke verval deden die laatste extra kilometers er echt wel toe.
Ben wel gemotiveerd wat vaker langere afstanden te trainen. Ik vond het verlies van geestelijke scherpte nog het lastigst. Mijn benen bleven wel gaan, maar ik kon op gegeven moment niet meer goed logisch nadenken, afstanden uitrekenen, of tijd bijhouden. Ging allemaal traag en moeilijk. hetzelfde dan met het sturen, waardoor je veel tijd verliest. Dit is hopenlijk ook iets wat beter wordt naarmate je er aan went in trainingen. Lastige is wel dat het pas optreed na dik drie uur knallen, dat is dus wel zwaar trainen!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
- Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje
De basis is duurvermogen, maar het is ook in combinatie met. Als je wat gerichter naar een doel of periode gaat trainen kun je dit opbouwen door te starten met veel duur en in de loop van de tijd meer intensievere trainingen (en voldoende herstel) in te gaan bouwen. Het is wellicht zinvol (in ieder geval ook leuk) om een keer een test te doen bij een SMA om een startpunt te krijgen voor wat betreft je trainingszones, en dan eens te kijken waar je op dit moment ongeveer zit qua belasting. Je geeft aan dat je nu redelijk licht traint, misschien is dat zo, misschien train je wel te licht maar misschien ook wel te zwaar. Knetterzwaar trainen is niet iets wat je heel vaak hoeft te doen en ook contraproductief kan werken. Zie het een beetje als een piramide met duur als basis en hoge intensiteit als piek. Ook als je niet met schema's traint of gewoon lekker wilt kunnen fietsen zijn de basisprincipes prima om te gebruiken (je moet het leuk vinden om het op langere duur ook vol te houden).I_do schreef: ↑ma 20 september 2021, 09:33 [Tja ik fiets op moment wel 2-3 keer per week redelijk licht doorgaans ongeveer 2 uur. Maar daar pak ik schijnbaar niet genoeg basisconditie mee. Je opmerking dat ik dan niet knetterzwaar moet trainen, maar juist licht neem ik wel ter harte. Dus dan wat vaker wat langer trainen op lage intensiteit?
Is inderdaad wel leuk en mogelijk productief om er iets beter over na te denken. Op moment ga ik gewoon fietsen vaak met mijn vriendin (die iets langzamer is, vandaar dat ik aangeef vaak niet hard te rijden). Zou interessant kunnen zijn met wat gerichter nadenken meer rendement uit mijn fietsen te halen qua training.Knakker29 schreef: ↑ma 20 september 2021, 10:39De basis is duurvermogen, maar het is ook in combinatie met. Als je wat gerichter naar een doel of periode gaat trainen kun je dit opbouwen door te starten met veel duur en in de loop van de tijd meer intensievere trainingen (en voldoende herstel) in te gaan bouwen. Het is wellicht zinvol (in ieder geval ook leuk) om een keer een test te doen bij een SMA om een startpunt te krijgen voor wat betreft je trainingszones, en dan eens te kijken waar je op dit moment ongeveer zit qua belasting. Je geeft aan dat je nu redelijk licht traint, misschien is dat zo, misschien train je wel te licht maar misschien ook wel te zwaar. Knetterzwaar trainen is niet iets wat je heel vaak hoeft te doen en ook contraproductief kan werken. Zie het een beetje als een piramide met duur als basis en hoge intensiteit als piek. Ook als je niet met schema's traint of gewoon lekker wilt kunnen fietsen zijn de basisprincipes prima om te gebruiken (je moet het leuk vinden om het op langere duur ook vol te houden).I_do schreef: ↑ma 20 september 2021, 09:33 [Tja ik fiets op moment wel 2-3 keer per week redelijk licht doorgaans ongeveer 2 uur. Maar daar pak ik schijnbaar niet genoeg basisconditie mee. Je opmerking dat ik dan niet knetterzwaar moet trainen, maar juist licht neem ik wel ter harte. Dus dan wat vaker wat langer trainen op lage intensiteit?