Benen trainen zinvol?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2162
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Planken is een statische oefening. Op de MTB beweeg je dynamisch ( het is geen tijdritfiets).
Dus als je core wil trainen (altijd goed), probeer dan ook wat meer dynamische oefeningen.
Juist bij onregelmatig klimmetjes met stukjes rul zand, wortels, is die dynamiek van belang.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Je kan ook dynamisch planken :wink:
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Wat ik doe om meer kracht in de benen te krijgen en ik heb even geen tijd naar oostenrijk te rijden (ik woon dichtbij Oostenrijk) is trappen lopen.
1 uur lang.
Op mijn werk hebben we een gebouw met 9 etages en iedere etage 4 trappen.
Doe dit 1 x maal per week.
Kan hierdoor veel beter een berg omhoog rijden.
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

hansdegebruiker schreef: vr 3 september 2021, 11:33 trappen lopen.
1 uur lang.
Op mijn werk hebben we een gebouw met 9 etages en iedere etage 4 trappen.
Doe dit 1 x maal per week.
Kan hierdoor veel beter een berg omhoog rijden.
Dat is een goede tip, bedankt
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

En twee treden per keer nemen
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

RbbBrts. Dat je niet boven komt is zeker geen schande.
En ik zou er ook niet van wakker liggen. Zelf ben ik ongeveer een jaar of 7 geleden begonnen met de mtb en na een paar maanden de Holterberg rondgefietst. Daar zat ook een lange klim in.
Zo hard mogelijk naar boven was uitgelopen op ongeveer 20 minuten pauze op de helft van de klim. Het lampje ging zo goed als uit.
Paar maanden later nog eens geprobeerd en rustiger begonnen en hijgend maar zonder problemen boven gekomen.
Afgelopen week ook Hellendoorn gefietst en de Sannatoriumklim gedaan.zonder afstappen maar boven wel ff minuutje bijgekomen. Hele route rustig afgemaakt. Maar ik was wel vanuit Deventer vertrokken.
Conditioneel is het niet optimaal en leeftijd speelt misschien ook wel mee.
7 jaar geleden was ik 43 toen ik begon met de mtb. Daarvoor 0 gesport.
Dit verhaal was geen tip maar mijn ervaring op Helledoorn.
Door veel oefenen gaat het echt wel lukken.
Laatst gewijzigd door Mike123 op za 4 september 2021, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Mike123 schreef: za 4 september 2021, 08:33 Roberts. Dat je niet boven komt is zeker geen schande.
En ik zou er ook niet van wakker liggen. Zelf ben ik ongeveer een jaar of 7 geleden begonnen met de mtb en na een paar maanden de Holterberg rondgefietst. Daar zat ook een lange klim in.
Zo hard mogelijk naar boven was uitgelopen op ongeveer 20 minuten pauze op de helft van de klim. Het lampje ging zo goed als uit.
Paar maanden later nog eens geprobeerd en rustiger begonnen en hijgend maar zonder problemen boven gekomen.
Afgelopen week ook Hellendoorn gefietst en de Sannatoriumklim gedaan.zonder afstappen maar boven wel ff minuutje bijgekomen. Hele route rustig afgemaakt. Maar ik was wel vanuit Deventer vertrokken.
Conditioneel is het niet optimaal en leeftijd speelt misschien ook wel mee.
7 jaar geleden was ik 43 toen ik begon met de mtb. Daarvoor 0 gesport.
Dit verhaal was geen tip maar mijn ervaring op Helledoorn.
Door veel oefenen gaat het echt wel lukken.
Bedankt voor de mentale ondersteuning.
Zondagmorgen ga ik weer. Heb een clinic gehad afgelopen dinsdag (van Dennis Ebert) en daar is me fijntjes uitgelegd wat ik zou kunnen verbeteren. Er lukte me geen één klim maar dinsdag lukten ze allemaal behalve de klim bij het sanatorium, de laatste 20 meter lukten niet. Heb het 2x geprobeerd vanaf helemaal onderaan. Ik denk inderdaad dat het over een paar weekjes gaat lukken. Ik blijf lekker doorfietsen en ontwikkelen / leren.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

RbbBrts schreef: za 4 september 2021, 09:46
Mike123 schreef: za 4 september 2021, 08:33 Roberts. Dat je niet boven komt is zeker geen schande.
En ik zou er ook niet van wakker liggen. Zelf ben ik ongeveer een jaar of 7 geleden begonnen met de mtb en na een paar maanden de Holterberg rondgefietst. Daar zat ook een lange klim in.
Zo hard mogelijk naar boven was uitgelopen op ongeveer 20 minuten pauze op de helft van de klim. Het lampje ging zo goed als uit.
Paar maanden later nog eens geprobeerd en rustiger begonnen en hijgend maar zonder problemen boven gekomen.
Afgelopen week ook Hellendoorn gefietst en de Sannatoriumklim gedaan.zonder afstappen maar boven wel ff minuutje bijgekomen. Hele route rustig afgemaakt. Maar ik was wel vanuit Deventer vertrokken.
Conditioneel is het niet optimaal en leeftijd speelt misschien ook wel mee.
7 jaar geleden was ik 43 toen ik begon met de mtb. Daarvoor 0 gesport.
Dit verhaal was geen tip maar mijn ervaring op Helledoorn.
Door veel oefenen gaat het echt wel lukken.
Bedankt voor de mentale ondersteuning.
Zondagmorgen ga ik weer. Heb een clinic gehad afgelopen dinsdag (van Dennis Ebert) en daar is me fijntjes uitgelegd wat ik zou kunnen verbeteren. Er lukte me geen één klim maar dinsdag lukten ze allemaal behalve de klim bij het sanatorium, de laatste 20 meter lukten niet. Heb het 2x geprobeerd vanaf helemaal onderaan. Ik denk inderdaad dat het over een paar weekjes gaat lukken. Ik blijf lekker doorfietsen en ontwikkelen / leren.

Goed bezig en ga zo door dan al heel snel ga je zo naar boven.

https://youtu.be/sQAzoTKADVw
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

gewoon lekker blijven oefenen, dat gaat het elke keer een stukje beter. (en dus vooral blijven fietsen en niet 3 weken de fiets in de schuur laten staan, dan doe je weer een stapje terug).

Ik ken de omgeving niet en weet dus ook niet hoe steil de klim is, maar ik vermoed dat je met een paar aanpassingen deze echt wel moet halen.
Als je nu net te kort komt bij het laatste stukje, dan kunnen daar 4 oorzaken voor zijn (of een combinatie uiteraard).

- techniek, hier valt altijd wel een beetje winst te scoren, beetje voorop je zadel, op de juiste momenten je voor/achterwiel een zetje geven om niet tegen een obstakel stil te vallen, etc
- te zware versnelling, kan komen omdat je niet naar je lichtste versnelling hebt geschakeld, maar ook omdat je fiets niet is uitgerust voor steile klimmen. maw, wat is nu je kleinste verzet? (hoeveel tandjes voor? een 2x voor met een 26 of een 1x met een 32. Wat is je grootste kransje achter, 42 ,46, 50, 51, 52??). hoe minder getrained je bent, hoe lichter je verzet opties zouden moeten zijn, bij een instap 1x deore drivetrain zit vaak een 42 cassette, een 32x42 verzet kan echt wel te zwaar zijn voor "beginners". je zou dan een kleiner blad voor kunnen pakken, of een grotere cassette.
- slechte pacing, bij een korte klim kan je je best doen om zoveel mogelijk snelheid te behouden, maar bij een lange klim werkt dit niet. Je kan dan het beste zo snel mogelijk in de lichtste versnelling, langzaam omhoog peddelen. Te snel onderaan betekend geen energie voor het laatste stuk :). Zorg ook dat je een stukje voor de klim rustig aan doet, dan heb je wellicht wel genoeg energie :)
- je conditie/kracht is gewoon nog niet op peil :) regelmatig fietsen en dat komt vanzelf.

Als je op de eerste 3 zaken gaat letten, dan heb in de meeste gevallen geen super conditie nodig om toch boven te komen
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Prulleman schreef: do 16 september 2021, 15:59 - te zware versnelling, kan komen omdat je niet naar je lichtste versnelling hebt geschakeld, maar ook omdat je fiets niet is uitgerust voor steile klimmen. maw, wat is nu je kleinste verzet? (hoeveel tandjes voor? een 2x voor met een 26 of een 1x met een 32. Wat is je grootste kransje achter, 42 ,46, 50, 51, 52??). hoe minder getrained je bent, hoe lichter je verzet opties zouden moeten zijn, bij een instap 1x deore drivetrain zit vaak een 42 cassette, een 32x42 verzet kan echt wel te zwaar zijn voor "beginners". je zou dan een kleiner blad voor kunnen pakken, of een grotere cassette.
Inmiddels is de beruchte klim al 3x gehaald :D

Dit is mijn crank en casette set:
•CRANKSET: Shimano FC-MT511-1 32T
•CASSETTE: Shimano Deore CS-M6100-12 / 10-51 T (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51)

Ik gebruik de 45 tanden (2e versnelling) bij de klim.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1441
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Naast regelmatig hardlopen en vrij regelmatig fietsen bijna 50 jaar competitief gevoetbald.
Zit dus wel goed moet de beenspiertjes en dus geen specifieke extra training nodig.
Alleen kwestie van conditie bijhouden......
Plaats reactie