Benen trainen zinvol?
-
- Moderator
- Berichten: 16700
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik ken dat rondje niet, maar haal je de klims niet door te weinig kracht in je benen of kan rijtechniek er nog wat mee te maken hebben? De juiste houding wordt heel belangrijk op lastige klims, genoeg tractie ook (dus geen banden op meer dan 2 bar om maar wat te noemen).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2608
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Paars is Hellendoorn met als zwaarste klim is de sanatorium klim. Behoorlijk pittig en ik denk dat de helft halverwege afstapt vanwege conditie of omdat ze een verkeerde lijn hebben gekozen. Inmiddels ken ik hem goed en door de juiste lijn te kiezen en niet te enthousiast van start te gaan lukt het me prima. Maar boven gekomen altijd even korte pauze om op adem komen en een slokje te drinken.kermit schreef: ↑vr 27 augustus 2021, 09:58 Ik ken dat rondje niet, maar haal je de klims niet door te weinig kracht in je benen of kan rijtechniek er nog wat mee te maken hebben? De juiste houding wordt heel belangrijk op lastige klims, genoeg tractie ook (dus geen banden op meer dan 2 bar om maar wat te noemen).
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- RbbBrts
- Mountainbike Junk
- Berichten: 164
- Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
- Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
- Contacteer:
Ik denk zelf te weinig kracht in de benen om de klim af te maken. Rijtechniek kan ook zeker nog veel beter. Ik heb wat YouTube video's bekeken hoe je het beste kan klimmen (juiste versnelling, voorop het zadel zitten, ellebogen naar buiten om dichter bij de fiets te komen, proberen een goede cadans te pakken en dan vooral doortrappen). Bandenspanning heb ik op 1,8 bar achter en 1,7 bar voor.kermit schreef: ↑vr 27 augustus 2021, 09:58 Ik ken dat rondje niet, maar haal je de klims niet door te weinig kracht in je benen of kan rijtechniek er nog wat mee te maken hebben? De juiste houding wordt heel belangrijk op lastige klims, genoeg tractie ook (dus geen banden op meer dan 2 bar om maar wat te noemen).
Ben nog op zoek naar de juiste versnelling. Ik heb voor 1 tandwiel en achter 12.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
- RbbBrts
- Mountainbike Junk
- Berichten: 164
- Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
- Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
- Contacteer:
Die jaMad Wally schreef: ↑vr 27 augustus 2021, 10:26Paars is Hellendoorn met als zwaarste klim is de sanatorium klim. Behoorlijk pittig en ik denk dat de helft halverwege afstapt vanwege conditie of omdat ze een verkeerde lijn hebben gekozen. Inmiddels ken ik hem goed en door de juiste lijn te kiezen en niet te enthousiast van start te gaan lukt het me prima. Maar boven gekomen altijd even korte pauze om op adem komen en een slokje te drinken.kermit schreef: ↑vr 27 augustus 2021, 09:58 Ik ken dat rondje niet, maar haal je de klims niet door te weinig kracht in je benen of kan rijtechniek er nog wat mee te maken hebben? De juiste houding wordt heel belangrijk op lastige klims, genoeg tractie ook (dus geen banden op meer dan 2 bar om maar wat te noemen).
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 447
- Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40
Oefenen, oefenen, oefenen. Wanneer je de paarse route vaker fietst ga je in ieder geval weten waar je de klim het beste op moet klimmen. Als je dan toch wil trainen dan fiets die klim verschillende keren op.
Fiets naar boven, daal af naar beneden en doe de klim nog 1 of 2x. Op die manier train je het klimmen ook wat specifieker in plaats van de route vooral af te maken.
Ik ben er pas geleden op vakantie geweest en het risico van het hele rondje rijden is wel dat je het klimmen niet vaak genoeg traint als je dat specifiek wil verbeteren. Kijk niet naar de kilometers die je aan het einde van de dag hebt afgelegd maar kijk naar de uren die je het gespendeerd aan het trainen.
Als je die 18 kilometer in 1 uur aflegt, heb je dus 1 uur getraind. Fiets je tot die klim en doe je de klim 3 of 4x heb je aan extra kracht training, specifieke klimtraining en techniek getraind en doe je waarschijnlijk 2 uur over die 18 kilometer. Dat is niet erg want je bent specifiek aan het trainen geweest. (Voor het geval je de mindset hebt dat je veel naar de afgelegde kilometers kijkt)
Daarnaast kan je die klim bijvoorbeeld ook op de niet logische paden opfietsen, zoek een smal kantje op, pak de onlogische route etc. Dan train je de techniek weer iets sneller.
Maar het belangrijkste blijft dat je er plezier in blijft houden!
Fiets naar boven, daal af naar beneden en doe de klim nog 1 of 2x. Op die manier train je het klimmen ook wat specifieker in plaats van de route vooral af te maken.
Ik ben er pas geleden op vakantie geweest en het risico van het hele rondje rijden is wel dat je het klimmen niet vaak genoeg traint als je dat specifiek wil verbeteren. Kijk niet naar de kilometers die je aan het einde van de dag hebt afgelegd maar kijk naar de uren die je het gespendeerd aan het trainen.
Als je die 18 kilometer in 1 uur aflegt, heb je dus 1 uur getraind. Fiets je tot die klim en doe je de klim 3 of 4x heb je aan extra kracht training, specifieke klimtraining en techniek getraind en doe je waarschijnlijk 2 uur over die 18 kilometer. Dat is niet erg want je bent specifiek aan het trainen geweest. (Voor het geval je de mindset hebt dat je veel naar de afgelegde kilometers kijkt)
Daarnaast kan je die klim bijvoorbeeld ook op de niet logische paden opfietsen, zoek een smal kantje op, pak de onlogische route etc. Dan train je de techniek weer iets sneller.
Maar het belangrijkste blijft dat je er plezier in blijft houden!
#Skraleanjers
- RbbBrts
- Mountainbike Junk
- Berichten: 164
- Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
- Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
- Contacteer:
Ik ben nog helemaal niet bezig met hoeveel KM ik kan fietsen, dat komt later wel inderdaad. Het leren, technieken onder de knie krijgen, conditie en kracht opbouwen is waar ik mee bezig ben.Pro_Shifty schreef: ↑vr 27 augustus 2021, 11:00
Als je die 18 kilometer in 1 uur aflegt, heb je dus 1 uur getraind. Fiets je tot die klim en doe je de klim 3 of 4x heb je aan extra kracht training, specifieke klimtraining en techniek getraind en doe je waarschijnlijk 2 uur over die 18 kilometer. Dat is niet erg want je bent specifiek aan het trainen geweest. (Voor het geval je de mindset hebt dat je veel naar de afgelegde kilometers kijkt)
Ik ga me op wat klimpartijen richten de komende tijd. Bedankt voor de tip.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
De beste versnelling een helling op is die waarbij je soepel rond kan blijven trappen, zodra je het gevoel krijgt dat je moet gaan staan had je terug moeten schakelen.
Lekker fietsen!
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2162
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Je kan ook een klim zo rustig oprijden dat je aan het eind kan versnellen; dus niet boven uitgeteld afstappen, maar op het laatste stukje aanzetten, zodat je op snelheid de afdaling in gaat. Als je de finish voorbij de klim legt en de start van je inspanning ergens voorbij de tweede helft van de klim legt (daarvoor trap je heel rustig omhoog), dan loopt het ook lekkerder.
De klim is ook lastig omdat je een hoop kilo's omhoog moet verplaatsen. Soms helpt een beetje afvallen dan ook.
De klim is ook lastig omdat je een hoop kilo's omhoog moet verplaatsen. Soms helpt een beetje afvallen dan ook.
- RbbBrts
- Mountainbike Junk
- Berichten: 164
- Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
- Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
- Contacteer:
Daar zal je wel gelijk in hebben alleen ligt het er bij mij aan hoe steil de klim in totaal en en hoelang. Een totale klim van 100 meter behoorlijk stijl, dan kom ik niet eens tot de helftWillem Altes schreef: ↑vr 27 augustus 2021, 14:10 Als je de finish voorbij de klim legt en de start van je inspanning ergens voorbij de tweede helft van de klim legt (daarvoor trap je heel rustig omhoog), dan loopt het ook lekkerder.
Denk dat het wel goed zit. Mijn lengte: 194 cm, gewicht: 83,25 KG, BMI: 22,1Willem Altes schreef: ↑vr 27 augustus 2021, 14:10 De klim is ook lastig omdat je een hoop kilo's omhoog moet verplaatsen. Soms helpt een beetje afvallen dan ook.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 443
- Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
- Mijn mountainbike: Een groene
Ik kom zelf uit de buurt en ken de bultjes goed.
Bij mountainbiken speelt techniek een grotere rol dan men soms denkt. Ik heb fanatieke hardlopers als vrienden, die door mijn kameraad
(met 9-maanden buikje ) op de sanatoriumklim worden ingehaald puur door kennis van het terrein en het juist doseren van de energie. Ook in de afdaling geldt dit, maar in het vlakke wordt hij finaal weggereden.
Als ik met mijn vriendin ga mountainbiken hoef ik aanzienlijk minder moeite te doen door mijn kennis van het terrein en mijn techniek, op de racefiets hou ik haar in de sprint niet bij
Kortom, je fietst nog maar kort en je kunt waarschijnlijk nog aardig wat leren op het gebied van techniek en ook kennis en inzicht van de route. Dit komt vanzelf als je meer fietst en verschillende lijnen probeert te rijden. Het is echt geen ramp dat je nog niet alle klimmetjes op komt.
Bij de sanatoriumklim bijvoorbeeld gaan de meeste mensen bij de eerste lijnsplitsing rechts, omdat dat de vlakste lijn is en het "de route" lijkt te zijn. Deze is vaak alleen wat muller na de bocht en vervolgens kom je in een soort van geultje waarin je naar boven moet trappen. Is zeker niet onmogelijk, maar naar mijn mening niet de snelste. Als je bij de eerste splitsing bijvoorbeeld kiest voor de linker lijn, dan zul je direct een steiler stukje krijgen met wat wortels erin. Gewoon rustig trappen en je gewicht gebruiken om over de wortels te komen, dan is het daarna gewoon rustig doortrappen. Maar op het eerste oog lijkt deze keuze niet voor hand liggend. Wellicht is ie ook niet voor iedereen weg gelegd, maar ik zou het zeker eens proberen. Overigens kom ik ook altijd goed hijgend boven
Nadeel van de huidige routes is dat eigenlijk iedereen elkaar blind volgt en lijnen kiezen vaak niet meer echt nodig is. Maar probeer het vooral wel!
Als je bultjes wilt oefenen zou ik op de paarse route achter het avonturenpark de eerste klim parallel aan de Luttenbergerweg pakken, dan de route volgen en de afdaling pakken en onderaan weer links gaan ipv rechts en het rondje herhalen. Dat is een vrij lange klim, maar niet super technisch. Ik denk dat je op dat stuk mooi kunt oefenen.
Ook trackstands oefenen kan helpen om bij technische stukjes (lees wortels in de klim) je evenwicht te houden en je gewicht te gebruiken om ergens overheen te komen in plaats van wegslippende achterbanden.
Heel veel succes in ieder geval! Ik ben een paar cm korter dan je en een paar kilo zwaarder, maar mij lukt het ook om overal boven te komen, gewoon blijven oefenen
Bij mountainbiken speelt techniek een grotere rol dan men soms denkt. Ik heb fanatieke hardlopers als vrienden, die door mijn kameraad
(met 9-maanden buikje ) op de sanatoriumklim worden ingehaald puur door kennis van het terrein en het juist doseren van de energie. Ook in de afdaling geldt dit, maar in het vlakke wordt hij finaal weggereden.
Als ik met mijn vriendin ga mountainbiken hoef ik aanzienlijk minder moeite te doen door mijn kennis van het terrein en mijn techniek, op de racefiets hou ik haar in de sprint niet bij
Kortom, je fietst nog maar kort en je kunt waarschijnlijk nog aardig wat leren op het gebied van techniek en ook kennis en inzicht van de route. Dit komt vanzelf als je meer fietst en verschillende lijnen probeert te rijden. Het is echt geen ramp dat je nog niet alle klimmetjes op komt.
Bij de sanatoriumklim bijvoorbeeld gaan de meeste mensen bij de eerste lijnsplitsing rechts, omdat dat de vlakste lijn is en het "de route" lijkt te zijn. Deze is vaak alleen wat muller na de bocht en vervolgens kom je in een soort van geultje waarin je naar boven moet trappen. Is zeker niet onmogelijk, maar naar mijn mening niet de snelste. Als je bij de eerste splitsing bijvoorbeeld kiest voor de linker lijn, dan zul je direct een steiler stukje krijgen met wat wortels erin. Gewoon rustig trappen en je gewicht gebruiken om over de wortels te komen, dan is het daarna gewoon rustig doortrappen. Maar op het eerste oog lijkt deze keuze niet voor hand liggend. Wellicht is ie ook niet voor iedereen weg gelegd, maar ik zou het zeker eens proberen. Overigens kom ik ook altijd goed hijgend boven
Nadeel van de huidige routes is dat eigenlijk iedereen elkaar blind volgt en lijnen kiezen vaak niet meer echt nodig is. Maar probeer het vooral wel!
Als je bultjes wilt oefenen zou ik op de paarse route achter het avonturenpark de eerste klim parallel aan de Luttenbergerweg pakken, dan de route volgen en de afdaling pakken en onderaan weer links gaan ipv rechts en het rondje herhalen. Dat is een vrij lange klim, maar niet super technisch. Ik denk dat je op dat stuk mooi kunt oefenen.
Ook trackstands oefenen kan helpen om bij technische stukjes (lees wortels in de klim) je evenwicht te houden en je gewicht te gebruiken om ergens overheen te komen in plaats van wegslippende achterbanden.
Heel veel succes in ieder geval! Ik ben een paar cm korter dan je en een paar kilo zwaarder, maar mij lukt het ook om overal boven te komen, gewoon blijven oefenen
- RbbBrts
- Mountainbike Junk
- Berichten: 164
- Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
- Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
- Contacteer:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Misschien komen we elkaar eens tegen, hopelijk fiets ik je dan niet i de weg.Sheiky schreef: ↑vr 27 augustus 2021, 15:12 Ik kom zelf uit de buurt en ken de bultjes goed.
Bij mountainbiken speelt techniek een grotere rol dan men soms denkt. Ik heb fanatieke hardlopers als vrienden, die door mijn kameraad
(met 9-maanden buikje ) op de sanatoriumklim worden ingehaald puur door kennis van het terrein en het juist doseren van de energie. Ook in de afdaling geldt dit, maar in het vlakke wordt hij finaal weggereden.
Als ik met mijn vriendin ga mountainbiken hoef ik aanzienlijk minder moeite te doen door mijn kennis van het terrein en mijn techniek, op de racefiets hou ik haar in de sprint niet bij
Kortom, je fietst nog maar kort en je kunt waarschijnlijk nog aardig wat leren op het gebied van techniek en ook kennis en inzicht van de route. Dit komt vanzelf als je meer fietst en verschillende lijnen probeert te rijden. Het is echt geen ramp dat je nog niet alle klimmetjes op komt.
Bij de sanatoriumklim bijvoorbeeld gaan de meeste mensen bij de eerste lijnsplitsing rechts, omdat dat de vlakste lijn is en het "de route" lijkt te zijn. Deze is vaak alleen wat muller na de bocht en vervolgens kom je in een soort van geultje waarin je naar boven moet trappen. Is zeker niet onmogelijk, maar naar mijn mening niet de snelste. Als je bij de eerste splitsing bijvoorbeeld kiest voor de linker lijn, dan zul je direct een steiler stukje krijgen met wat wortels erin. Gewoon rustig trappen en je gewicht gebruiken om over de wortels te komen, dan is het daarna gewoon rustig doortrappen. Maar op het eerste oog lijkt deze keuze niet voor hand liggend. Wellicht is ie ook niet voor iedereen weg gelegd, maar ik zou het zeker eens proberen. Overigens kom ik ook altijd goed hijgend boven
Nadeel van de huidige routes is dat eigenlijk iedereen elkaar blind volgt en lijnen kiezen vaak niet meer echt nodig is. Maar probeer het vooral wel!
Als je bultjes wilt oefenen zou ik op de paarse route achter het avonturenpark de eerste klim parallel aan de Luttenbergerweg pakken, dan de route volgen en de afdaling pakken en onderaan weer links gaan ipv rechts en het rondje herhalen. Dat is een vrij lange klim, maar niet super technisch. Ik denk dat je op dat stuk mooi kunt oefenen.
Ook trackstands oefenen kan helpen om bij technische stukjes (lees wortels in de klim) je evenwicht te houden en je gewicht te gebruiken om ergens overheen te komen in plaats van wegslippende achterbanden.
Heel veel succes in ieder geval! Ik ben een paar cm korter dan je en een paar kilo zwaarder, maar mij lukt het ook om overal boven te komen, gewoon blijven oefenen
PS fiets je op een vaste dag / tijd?
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 443
- Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
- Mijn mountainbike: Een groene
Je moet maar zo denken…je fietst geen wedstrijd, dus je hebt net zoveel recht als ieder ander als je er fietst. Laat je vooral niet opnaaien door mensen die wel denken dat het een wedstrijd is en geniet zelf ook. En ga aan de kant als het jou ook goed uit komt.
Ik fiets eigenlijk altijd op zondag met mijn kameraad en/of vriendin/familieleden. De laatste tijd op de fiets van mijn vriendin, omdat ik op onderdelen wacht voor mijn fiets…die op de groene route is gesneuveld vorige maand
Mocht je het leuk vinden en het past in je planning, dan kan ik morgenochtend wel een rondje met je meefietsen. Stuur me dan maar een pb
In ieder geval veel succes met oefenen en geniet er zoveel mogelijk van!
- RbbBrts
- Mountainbike Junk
- Berichten: 164
- Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
- Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
- Contacteer:
Ik stuur je een PB
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2078
- Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
- Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna
Kracht IN je benen komt UIT je core bij het MTB'en. Dus vergeet je core niet mee te trainen
Tip van flip voor de beginners... Bouw rustig op zodat je 3x p/w een minuut achtereen "planken" kan volhouden. Dat is echt meer dan prima.
Succes
Tip van flip voor de beginners... Bouw rustig op zodat je 3x p/w een minuut achtereen "planken" kan volhouden. Dat is echt meer dan prima.
Succes
- RbbBrts
- Mountainbike Junk
- Berichten: 164
- Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
- Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
- Contacteer:
Wist niet eens van het bestaan af, heb een goede uitleg gevonden. Bedankt
Planken ---> https://sanalifestyle.nl/planken-oefeni ... n-lichaam/
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente