Indoortraining met sim app advies gevraagd

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Cuprani
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 11 augustus 2012, 22:42

Ik MTB ongeveer 1 keer in de 1 a 2 maanden op parcours. Daarvoor moet ik altijd met de auto en fietsendrager op pad, dus even snel een rondje vanuit huis zit er niet in. Ik zou graag vaker gaan, maar vanwege werk en prive komt het er vaak niet van. En als ik ga fietsen dan doe ik dat vaak met vrienden die mij er vierkant uitfietsen, en dat is ook niet altijd even leuk. Daarom wil ik thuis wat meer gaan trainen.

Wielrennen al eens geprobeerd, maar dat is niet zo mijn ding. Dus om laagdrempelig even s'avonds te kunnen trainen wil ik wat gaan trainen op een hometrainer.

Het liefst met een app en beeld. En als het even kan, dan voornamelijk offroad trials.

Ik snap dat je thuis nooit echte MTB technieken gaat trainen (zoals je bijvoorbeeld thuis wel echte wielren training kan doen met simulator apps) dus mijn doel is vooral een beetje conditie en fietsbenen kweken, en ik denk dat een simulatie app mij daarbij kan helpen en motiveren.

Heeft iemand hier ervaring met deze simulatie apps zoals Fulgaz, Tacx, Kinomap, Zwift en zo ja, welke app is de beste om ook offroad, mtb, cyclocross trials te rijden?
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Heb zelf Zwift en je kunt op Zwift off road rijden. Let wel op dat je dan iets nodig hebt waardoor je kunt sturen in je hometrainer setup. Dit kan met je telefoon op je stuur of met een speciaal hiervoor ontwikkeld apparaat: https://www.futurumshop.nl/elite-sterzo ... teun.phtml

Ik vraag mij wel af wat je extra denkt te halen uit de mtb paden in Zwift want heel bijzonder is het niet. Qua training is het veel interessanter denk ik:
https://www.zwift.com/eu/offroad

Er zijn best wel wat trainingsprogramma's beschikbaar in zwift voor offroad. Ik pak zelf heel vaak de losse Absa cape epic oefeningen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Heb zelf zwift wel na 1 maand gezien. Maar dat is erg persoonlijk, genoeg die wel van het gamification principe houden, maar net doen alsof je een trail aan het rijden bent.. dat zit er echt niet in.. er zijn ook apps die realistischer zijn dan Zwift, maar die zijn meestal echt op wielrennen gericht.

Even los van mijn eigen voorkeur zijn er een paar principes waar je uit kan kiezen:
- super realistisch met mooie (echte) beklimmingen (bv rouvy, bkool

- sociaal en game elementen: Zwift. Group rides, punten verzamelen, Gear unlocken etc.

- puur training: focus op workouts en trainingsplannen waar je veel terug krijgt voor de tijd die je investeert. (Bv trainerroad of sufferfest)

Er zit ook wel overlap in, zwift heeft ook workouts, sufferfest heeft ook realistische beelden etc.


Maar nu mijn mening, als ik 60-90 minuten ga zitten zweten, dan wil ik dat die tijd efficiënt besteed is. 1 of andere berg in zwift voegt niet veel toe qua structuur en opbouw. Een groupride hetzelfde misschien gaat het te hard, misschien te zacht.
Uiteindelijk zit je toch naar een scherm te kijken, wat niet te vergelijken is met een ritje door het bos met frisse lucht en de natuur om je heen. Daarom kijk ik liever gewoon lekker Netflix of YouTube. Ook een goede reden om op de trainer te stappen. Als je op de bank tv ligt te kijken, kan je net zo goed je benen bewegen. (Bij de wat rustigere trainingen is Netflix prima te doen, bij de wat pittigere is een wat simpeler YouTube filmpje soms beter).
Mijn keuze is gevallen voor trainerroad, die draai ik op mijn telefoon op het de stuur en de tv aan de muur is dan vrij voor Netflix. Trainerroad is heel basic qua interface, je ziet gewoon hoeveel watt je moet trappen voor de workout in je plan. Maar dat plan zit goed in elkaar qua opbouw. Op korte termijn wordt de opbouw nog beter door adaptive training via machine learning.
Markvld
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 6 oktober 2015, 15:19
Mijn mountainbike: Cube reaction gtc

Als je wielrennen niet leuk vind.
Dan vind je indoor trainen denk ik ook niet leuk.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb net in mijn wijsheid een Wahoo Kickr core gehaald. (zet daar mooi mijn hardtail die ik amper nog gebruik in) Dus dat wordt de komende tijd ook eens testen wat ik dan het leukste vind. Natuurlijk ook benieuwd naar de beste/leukste MTB trainingsapplicaties. Maar waar ik ook wel benieuwd naar ben. Kan je ook je eigen gereden rondjes na rijden? (gpx narijden weerstand curve)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: vr 1 oktober 2021, 12:53 Ik heb net in mijn wijsheid een Wahoo Kickr core gehaald. (zet daar mooi mijn hardtail die ik amper nog gebruik in) Dus dat wordt de komende tijd ook eens testen wat ik dan het leukste vind. Natuurlijk ook benieuwd naar de beste/leukste MTB trainingsapplicaties. Maar waar ik ook wel benieuwd naar ben. Kan je ook je eigen gereden rondjes na rijden? (gpx narijden weerstand curve)
Ik blijf bij mijn statement van hierboven, ik besteed mijn tijd op de trainer het liefst zo efficient mogelijk, leuk maak ik het dan met youtube en netflix. Vandaar mijn keuze voor TrainerRoad.
Met het nieuwe adaptive training is overigens het grootste puntje van kritiek op TR verdwenen, in de oude trainingsplannen was het soms erg moeilijk om de progressie in de workouts te volgen (meestal werd het te zwaar, met name als je tussendoor een keer wat mist), nu wordt je trainings plan automatisch aangepast en krijg je eigenlijk altijd een productieve workout voorgeschoteld.

Een eigen GPX na rijden is volgens mij al mogelijk met een Garmin dan kan je een course of activiteit kiezen , maar of je daar nou gelukkig van wordt.. (nooit gedaan, maar volgens mij pakt ie dan sim mode en de helling die in je gpx is opgeslagen + voor de pacing kan je tegen jezelf rijden..). nogmaals.. ik besteed mijn tijd het liefst zo efficient mogelijk, het narijden van een buiten rit zie ik echt het nut niet van in. ook niet als het een beklimming is.. daar zijn ook echt betere workout alternatieven voor.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Hier wordt ook Trainerroad gebruikt. Nadat ik in januari geblesseerd raakte, de meeste sportscholen nog gesloten waren of er alleen buiten getraind kon worden, heb ik snel een Wahoo Kickr Core gehaald. Voorheen mensen voor gek verklaard dat ze binnen op zo'n ding gaan zitten, maar inmiddels van mening veranderd ;)

Heb Trainerroad, Sufferfest, Zwift en Fullgaz uitgeprobeerd. Uiteindelijk heb ik een jaar abonnement op trainerroad genomen. Zwift was ik na een paar keer wel klaar mee. Die futoristische wereld is niets voor mij. Fullgaz vond ik heel leuk en mooi, maar liep ook een aantal keer vast tijdens de proefperiode. Sufferfest zag er goed uit, maar ik kon er minder goed een passend schema in vinden en een groot nadeel is - althans voor mij - dat je het niet op een Android telefoon kunt afspelen. Daardoor kon ik niet Netflix kijken tijdens een workout.

Bleef over trainerroad. Vind het grafisch een beetje een Oostblokprogramma, maar het voldoet prima voor mij. Niet te veel tierelantijntjes. Merk ook dat mijn conditie echt beter is geworden door het indoortrainen. Ben absoluut geen diehard binnenfietser, vind een uur eigenlijk wel de max, fiets liever buiten en sla ook wel eens een training over, maar vooralsnog tevreden met trainerroad.
Eric XTC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 21 januari 2012, 10:55

Hallo,
Na lange afwezigheid ook weer eens op dit forum terecht gekomen.
Ben zelf ook zoekend naar een goede app voor deze winter indoor te trainen.
In het verleden gebruikte ik SKUGA. Een gratis app van de makers van Kinomap.
De volgende winter werkte hij niet meer. Als van de aardbodem verdwenen???
Grafisch is er niets te zien hetzij dat de tracks op een kaart zoals google maps te zien zijn.
Voordeel was dat je je eigen strava tracks kon narijden. Zie youtube voor videos.

Daarnaast heb ik ooit fullgazz en Kinomap geprobeerd waarbij ook MTB routes te rijden waren. Al zij het heel beperkt.

Daarnaast om opmerkingen van anderen te steunen.
De ervaring op een indoor trainer voor MTB komt bij lange na niet in de buurt als de ervaring voor trainen op de weg.
De ervaring van de ondergrond ontbreekt en ook de ervaring bij scherpe bochten ect.

Maar dat neemt niet weg dat ik deze winter toch ook weer indoor wil gaan trainen.

Vraag aan alle ontwikkelaars: de mogelijkheid om je eigen gpx na te rijden al hoeft deze grafisch niet hoogstaand te zijn.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Volgens mij kan je met een Garmin Edge gewoon een gpx file gebruiken om je trainer aan te sturen
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 534CF.html
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik denk niet dat ie dat bedoelt. Maar als hij met grafisch bedoeld beeld, zul je een video moeten hebben.
Anders neem je toch zwift oid.
Gebruikersavatar
backcornerbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 30 maart 2013, 21:04

Je kunt met de Tacx App GPX-bestanden inladen om na te fietsen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik rij als het echt niet anders kan, heel oldschool met een weerstandsroller (taxc satori of zoiets) blokken met de racefiets.

Puur op hartslag, ik heb het en der wat trainingen voor de wahoo die ik dan puur via de wahoo rij en dan heb ik muziek oid aanstaan.

Maar 1,5uur is hier ook wel een beetje de max.

Feit is wel dat je indoor stukken efficiënter traint omdat je niet hoef te sturen of remmen en vrij makkelijk in een bepaald vermogen/ hartslag kan hangen, maar dit is alleen zinvol voor pure kracht of uithoudingsvermogen te trainen
Als je eenmaal buiten bent valt het toch altijd weer een beetje tegen omdat je dan meer variabelen hebt die het fietsen zwaarder maken.

Ter aanvulling prima, maar ik zou het hooguit 1x per week doen, van buiten rijden in de wind/ kou/ regen wordt je ook beter.

Maar als het er nu al niet van komt door werk en prive dan vraag ik me af of je hier hooguit structureel aan toe gaat komen, want structuur is belangrijker dan maar gaan als het uitkomt.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik gebruik MyWhoosh met mijn Wahoo kickr. Ik krijg er alleen een slaapzak van na meer dan 30min.
Plaats reactie