Mineralen Sportdrank en voedingsmiddelen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat sportdrankjes en gelletjes zinvol kunnen zijn, maar niet voor je normale rondje.
Niet bij je lokale trainings rondjes, wel bij topprestaties.
Dus als je een wedstrijd rijdt, meerdere dagen achter elkaar op de fiets zit, een tocht over de Alpen, dat soort werk.

Voor de normale rondjes is water goed zat.
Onderweg pauze met een boterham.
Daar kan je op doen wat jou het beste smaakt onderweg.
Aardbeien jam of salami, honig of kaas met mosterd enz enz.
Zeker geen Redbull of andere energy drink gebruiken.
Werkt averechts.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 maart 2021, 00:08 Ik denk dat sportdrankjes en gelletjes zinvol kunnen zijn, maar niet voor je normale rondje.
Niet bij je lokale trainings rondjes, wel bij topprestaties.
Dus als je een wedstrijd rijdt, meerdere dagen achter elkaar op de fiets zit, een tocht over de Alpen, dat soort werk.

Voor de normale rondjes is water goed zat.
Onderweg pauze met een boterham.
Daar kan je op doen wat jou het beste smaakt onderweg.
Aardbeien jam of salami, honig of kaas met mosterd enz enz.
Zeker geen Redbull of andere energy drink gebruiken.
Werkt averechts.


dat doen ik idd ik drink redbull maar omdat ik het lekker vind niet voor extra boost energie ofzo
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Een belangrijke reden om niet slechts "gewoon" water te drinken tijdens langdurige inspanning is dat gewoon water minder makkelijk wordt opgenomen door het lichaam dan water met wat electrolyten. En (>2%) vochtverlies beïnvloed je prestatievermogen negatief. In hoeverre dat een rol speelt is afhankelijk van het weer, de inspanningsduur, je conditie, etc. Maar bij warm weer je bidon met water een beetje mixen met een vruchtensapje en/of mespuntje zout kan geen kwaad.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThijsE schreef: ma 8 maart 2021, 20:06Mijn standaard rondje is 2.5 uur, dan heb ik 1 bidon met sportdrank en verder “gewoon” eten.
Eén bidon in 2,5 uur lijkt mij rijkelijk weinig? Ongeacht wat erin zit.

Verder wel eens, het is gewoon van de intensiviteit en duur van de inspanning afhankelijk wat goed is om te drinken en eten. En van je voorkeur en hoe jouw lichaam op bepaalde dingen reageert.
Vroeger dronk ik alleen water op een thuisrondje, maar dat lukt me al jaren niet meer. Ik wordt slapjes als ik alleen water drink, dus ik gooi een scheut siroop door het water. Werkt voor mij.
Op langere ritten ook een bruistablet magnesium erbij. Heeft het nut? Geen idee, maar de resulterende drank vind ik lekker en kramp op de fiets heb ik nog nooit gehad. Niet op volle bak ritjes, niet tijdens 260km toertochten en niet tijdens fietsvakanties van tien fietsdagen.

Eten, de gebruikelijke dingen: boterham, krentenbol, banaan, reepje naargelang de rit en behoefte. Ik ben wel wat minder gaan eten tijdens fietstochten dan vroeger. Ik ben ook minder intensief gaan fietsen, door het slikken van bètablokkers kan mijn hartslag niet meer zo hoog als vroeger dus echt diep gaan lukt niet meer.

Red Bull zou wettelijk verboden moeten worden, doe jezelf een plezier en drink die rommel niet meer... Is echt slecht voor je.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

kermit schreef: di 9 maart 2021, 09:10
ThijsE schreef: ma 8 maart 2021, 20:06Mijn standaard rondje is 2.5 uur, dan heb ik 1 bidon met sportdrank en verder “gewoon” eten.
Eén bidon in 2,5 uur lijkt mij rijkelijk weinig? Ongeacht wat erin zit.
Scherp, kleine nuance :wink:
Het is een 750ml bidon met sportdrank. Daarnaast drink ik voordat ik vertrek ook limonade.
Ik heb een aanfietstijd van +/- 20 min, dus dan blijft er nog iets minder dan 2u over voor de 750ml.
En dan is er uiteraard ook nog wel de weersomstandigheid, in de zomer vul ik wel eens aan bij een watertap die op 80% van de route staat.

Maar de tip “drinken voordat je dorst krijgt” is een gouden tip. Als je dorst hebt ben je te laat en ben je geneigd om alles in 1x op te drinken. Door gedoseerd te drinken kan ik langer doen met dezelfde hoeveelheid.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 maart 2021, 00:08 Ik denk dat sportdrankjes en gelletjes zinvol kunnen zijn, maar niet voor je normale rondje.
Niet bij je lokale trainings rondjes, wel bij topprestaties.
Dus als je een wedstrijd rijdt, meerdere dagen achter elkaar op de fiets zit, een tocht over de Alpen, dat soort werk.

Voor de normale rondjes is water goed zat.
Onderweg pauze met een boterham.
Daar kan je op doen wat jou het beste smaakt onderweg.
Aardbeien jam of salami, honig of kaas met mosterd enz enz.
Zeker geen Redbull of andere energy drink gebruiken.
Werkt averechts.
Prima natuurlijk als je normale rondje 40-50 km is, maar wat als je 70+ km rijdt en je lekker doorrijdt? Ergens komt er een punt dat je toch wat extra’s moet nemen lijkt me.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

:-q bedankt voor alle reactie
leuk om weer eens verschillende ervaringen en meningen te horen over voeding.
iedergeval idd of het helpt...maar ik zal zorgen dat ik meer vocht drink en zo nu en dan extra toevoegingen mineralen, vitamines etc als nodig is.
zolang ik kan rijden zonder enigszins te veel pijn/kramp te hebben dan helpt het en plezier hebben tijdens rijden 🤙🏼

Fijne week iedereen veel plezier en veilige Km
stay safe 😷
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

tiewrap schreef: ma 8 maart 2021, 22:36[…] een schep zout […]
Wil je dood, ofzo? 😵
Vorsprung durch Pedantik.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Alien schreef: di 9 maart 2021, 10:56
tiewrap schreef: ma 8 maart 2021, 22:36[…] een schep zout […]
Wil je dood, ofzo? 😵
Ik zou het met een korreltje zout nemen :wink:

Maar zout toevoegen aan een glas limo voor het sporten is niet verkeerd, maar een theelepeltje is al snel genoeg.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Burco schreef: di 9 maart 2021, 00:29 Een belangrijke reden om niet slechts "gewoon" water te drinken tijdens langdurige inspanning is dat gewoon water minder makkelijk wordt opgenomen door het lichaam dan water met wat electrolyten. En (>2%) vochtverlies beïnvloed je prestatievermogen negatief. In hoeverre dat een rol speelt is afhankelijk van het weer, de inspanningsduur, je conditie, etc. Maar bij warm weer je bidon met water een beetje mixen met een vruchtensapje en/of mespuntje zout kan geen kwaad.
Heb wel eens een test gelezen ontrent isotone drankjes dat je met aanmaaklimonade en beetje zout precies hetzelfde effect inderdaad bereikt! Als ik een lange tocht maak heb ik meestal 2 bidons bij mijj, 1 met water en 1 met limonade met beetje zout.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op een lange tocht heb ik aan twee bidons niet genoeg ;-)

Op mijn mountainbikes heb ik alleen een rugzak met drinkreservoir, daar gaat gewoon water met siroop in. Thuis goed omspoelen, beetje uit laten druppen en de vriezer in. Om de zoveel weken een keer reinigingstabletten voor een kunstgebit erin en indien nodig natuurlijk gewoon ook met de hand schoon te maken (en een borstel voor de slang).

Sportdranken als Isostar gebruik ik al lang niet meer, qua smaak ook minder lekker imo.
Op echt zware dagen (Alpendagtochten bij dertig graden of meer bijvoorbeeld) doe ik er -naast de magnesium bruistablet- soms een mespuntje zout bij, niet meer dan dat. Een theelepel is echt teveel.
Dan is het reservoir met z'n twee liter ook niet genoeg, maar over het algemeen kun je wel bijtanken op een terrasje en water heb je in Frankrijk ook vaak uit een dorpsfonteintje (als er niks bij staat is het in principe drinkwater).

Op de racefiets neem ik twee (700cc) bidons mee, een met water en een met water/siroop. De bruistablet in een bidon doen is niet zo'n goed idee ;-)
Ben ik langer onderweg dan een uur of 2,5 stop ik vaak nog een extra flesje in de zakken van m'n shirt. Ik drink redelijk wat op de fiets, op de mtb is mijn reservoir meestal wel leeg na een uur of twee (kleine 2 liter). Volgens mij drinken veel mensen best weinig op de fiets, ik meen dat wedstrijdrenners een bidon (500cc) per half uur als richtlijn hebben? (correctie, een bidon per uur).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
alero
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 5 maart 2011, 18:49

Voor mijn ritjes van 5 a 6 uur doe ik het volgende. Ruim op tijd opstaan en begin ik met 4 sneetjes bruin brood met pindakaas. Een kwartier later half sneetje met kaas. Weer een kwartier later kommetje yoghurt met muesli. Voor onderweg 2 bidons met dorstlesser en een schijf vijgenbrood en enkele mueslirepen. Ik neem wel extra dorstlesser mee in poedervorm voor in de bidon om deze dan onderweg bij te vullen. En als er iets open is in coronatijd een stuk appeltaart :tong
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

kermit schreef: di 9 maart 2021, 13:00 Op een lange tocht heb ik aan twee bidons niet genoeg ;-)

Op mijn mountainbikes heb ik alleen een rugzak met drinkreservoir, daar gaat gewoon water met siroop in. Thuis goed omspoelen, beetje uit laten druppen en de vriezer in. Om de zoveel weken een keer reinigingstabletten voor een kunstgebit erin en indien nodig natuurlijk gewoon ook met de hand schoon te maken (en een borstel voor de slang).

Sportdranken als Isostar gebruik ik al lang niet meer, qua smaak ook minder lekker imo.
Op echt zware dagen (Alpendagtochten bij dertig graden of meer bijvoorbeeld) doe ik er -naast de magnesium bruistablet- soms een mespuntje zout bij, niet meer dan dat. Een theelepel is echt teveel.
Dan is het reservoir met z'n twee liter ook niet genoeg, maar over het algemeen kun je wel bijtanken op een terrasje en water heb je in Frankrijk ook vaak uit een dorpsfonteintje (als er niks bij staat is het in principe drinkwater).

Op de racefiets neem ik twee (700cc) bidons mee, een met water en een met water/siroop. De bruistablet in een bidon doen is niet zo'n goed idee ;-)
Ben ik langer onderweg dan een uur of 2,5 stop ik vaak nog een extra flesje in de zakken van m'n shirt. Ik drink redelijk wat op de fiets, op de mtb is mijn reservoir meestal wel leeg na een uur of twee (kleine 2 liter). Volgens mij drinken veel mensen best weinig op de fiets, ik meen dat wedstrijdrenners een bidon (500cc) per half uur als richtlijn hebben?
Volgens mij is de 500Cc per uur wat ik mij nog kan herinneren uit m'n wedstrijdperiode (1x bidon per uur). Wat volgens mij redelijk logisch is denk ik, als ik het goed begrijp kan je lichaam niet meer dan 800Cc vocht per uur opnemen. Ongeacht wat de toestand van je hydratatie in je lichaam is op dat moment.

Slimme tips trouwens mbt gebruik + onderhoud van je (drink)rugzak !
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

ThijsE schreef: di 9 maart 2021, 09:23 Maar de tip “drinken voordat je dorst krijgt” is een gouden tip. Als je dorst hebt ben je te laat en ben je geneigd om alles in 1x op te drinken. Door gedoseerd te drinken kan ik langer doen met dezelfde hoeveelheid.
Om die reden heb ik altijd al een hekel aan bidons gehad en gebruik ze dus nooit. (behalve voor een binnenbandje)
Altijd een Camelbak op m'n rug, drinken doe ik rijdend continu een beetje en alleen water.

Ik ben daar al zo aan gewend dat ik al tevergeefs naar dat slangetje aan het happen ben als ik 's een half uurtje op m'n gewone boodschappenfiets onderweg ben.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

kermit schreef: di 9 maart 2021, 13:00 Op mijn mountainbikes heb ik alleen een rugzak met drinkreservoir, daar gaat gewoon water met siroop in. Thuis goed omspoelen, beetje uit laten druppen en de vriezer in. Om de zoveel weken een keer reinigingstabletten voor een kunstgebit erin en indien nodig natuurlijk gewoon ook met de hand schoon te maken (en een borstel voor de slang).
Hmmm.... Ik heb m'n Camelbak Lobo nu zo'n 10 jaar, het slangetje is 1x vervangen, het mondstukje 2x en de drinkzak is nog nooit schoongemaakt maar die heeft ook nooit iets anders dan water gezien.
Na een ritje hang ik 'm in de garage met wat er nog in zit, voor het volgend ritje kiep ik 'm leeg en vul 'm weer.

Niks mis met m'n afweersysteem denk ik. :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Plaats reactie