Het is over het algemeen nutteloos om racen te vergelijken met een hobby. Ik denk dat platte pedalen niet de beste keuze zijn als het doel de top 10 is in EWS, maar daar gaat de discussie niet over.
Fietstechniek verbeteren
- void
- Mountainbike Junk
- Berichten: 444
- Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
- Mijn mountainbike: Is metal
- Koban
- Pro Biker
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
- Mijn mountainbike: twee wielers
- Contacteer:
/me behoort tot de groep die zich een beginner voelt en is. Die plezier beleeft aan de hobby.
Fietste afgelopen jaren met SPD. In mei setje flats aangeschaft. En merkte al snel dat ik een lichte voorkeur voor flats heb gekregen. In begin stuiterde ik nog wel eens van de pedalen. En negen van de tien keer was dit te wijten aan mijn eigen techniek. In plaats snel te willen fietsen gefocust op de techniek en nog steeds. Vindt ik persoonlijk ook leuker om te doen dan de snelste te willen zijn....
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Ik hou ze allebei, pedalen wisselen is nog geen 10min werk. Heb net nieuwe flats uit het verre oosten, een slagje groter dan ik had. Mijn 5ten Sam Hills plakken er lekker op.
Als ik naar onbekend terrein ga neem ik voorlopig mijn flats mee, maar hier op bekend terrein ga ik de komende periode met extra gas door het bos. (nu al zin in 1.5wk kerstvakantie )
Als ik naar onbekend terrein ga neem ik voorlopig mijn flats mee, maar hier op bekend terrein ga ik de komende periode met extra gas door het bos. (nu al zin in 1.5wk kerstvakantie )
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
En wanneer ben je klaar met oefenen en mag je op SPD?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- Pitt
- All rounder
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 8 juli 2013, 12:04
- Mijn mountainbike: trek slash/santa cruz chameleon
Het is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Iedereen moet lekker rijden wat hij/zij prettig vindt.
Ik denk wel dat het goed is voor je techniek en ontwikkeling als mountainbiker om ervaring op te doen met zowel flats als clipless.
Zelf wissel ik het af. Hangt een allemaal af van de track, condities en dergelijke.
Voor tracks die ik goed ken gaat mijn voorkeur wel uit naar clipless, zeker als de ondergrond erg ruig is en/of de snelheid hoog.
Ik denk wel dat het goed is voor je techniek en ontwikkeling als mountainbiker om ervaring op te doen met zowel flats als clipless.
Zelf wissel ik het af. Hangt een allemaal af van de track, condities en dergelijke.
Voor tracks die ik goed ken gaat mijn voorkeur wel uit naar clipless, zeker als de ondergrond erg ruig is en/of de snelheid hoog.
live it, crank it, smile !!!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 292
- Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
- Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic
beetje veel pedalen discussie zo
Ik probeer ook wat meer aan mijn techniek te werken, sinds spaarnwoude (bij mij om de hoek) is aangepast en beter/leuker rijdtbaar is ga ik vaak daarheen. Ik merkte dat klimmen niet mijn sterkste punt was, en dat kan je daar heel aardig trainen.
Nu merk ik dat ik in krappen bochten vooral (stijl) heuvel op moeite heb mijn lijn te houden. Door op het puntje van m'n zadel te zitten en de kracht op de pedalen wat gelijkmatiger te houden lijk ik wel beter omhoog te komen, mar ik ga nog steeds geregeld 'de struiken in'.
Iemand hier nog tips voor zulke situaties?
Ik probeer ook wat meer aan mijn techniek te werken, sinds spaarnwoude (bij mij om de hoek) is aangepast en beter/leuker rijdtbaar is ga ik vaak daarheen. Ik merkte dat klimmen niet mijn sterkste punt was, en dat kan je daar heel aardig trainen.
Nu merk ik dat ik in krappen bochten vooral (stijl) heuvel op moeite heb mijn lijn te houden. Door op het puntje van m'n zadel te zitten en de kracht op de pedalen wat gelijkmatiger te houden lijk ik wel beter omhoog te komen, mar ik ga nog steeds geregeld 'de struiken in'.
Iemand hier nog tips voor zulke situaties?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 292
- Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
- Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic
voor zover ik het kan aanvoelen zit ik naar voren (borst naar het stuur getrokken)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Rij techniek cursus!
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 292
- Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
- Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic
oh die heb ik onlangs aangeschaft, en die werkt erg goed naar beneden in het krappe werk. Maar dan zal ik het ook eens omhoog uitproberen
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 292
- Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
- Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic
laatst getest op spaarnwoude, en ondanks dat het raar fietst ging ook de steile bocht omhoog soepeltjes met de dropper naar beneden Dus kwestie van oefenen denk ik
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 276
- Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
- Mijn mountainbike: Giant Trance
En met je zadel normaal? Lukt het dan?
Nog wat tips:
Snelheid maken voor het lastige gedeelte en proberen je snelheid te behouden. Als je met click pedalen rijdt, ook trekken aan je pedalen.
Goed de buitenkant van de bocht gebruiken. minder stijl en minder scherpe bocht dus je snelheid zal hoger blijven
Naar je exit kijken en niet naar de bosjes (of obstakels). Je eindigt waar je kijkt.
Google/YouTube anders ook eens 'riding switchbacks uphill'.
Nog wat tips:
Snelheid maken voor het lastige gedeelte en proberen je snelheid te behouden. Als je met click pedalen rijdt, ook trekken aan je pedalen.
Goed de buitenkant van de bocht gebruiken. minder stijl en minder scherpe bocht dus je snelheid zal hoger blijven
Naar je exit kijken en niet naar de bosjes (of obstakels). Je eindigt waar je kijkt.
Google/YouTube anders ook eens 'riding switchbacks uphill'.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 447
- Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40
Ben trouwens wel benieuwd hoe die SH-56 plaatjes bevallen zijn! Ik heb ze ooit per ongeluk gekocht en gebruikt. Nog nooit zo'n angst op de fiets gehad met die dingen. Ik ging er vanuit dat ik vast zat en trok vol aan de pedalen tijdens een sprong. Bleek dat trekken aan die SH-56 plaatjes er ook voor kan zorgen dat je uit klikt.
Kon gelukkig de landing nog net afmaken en niet vallen. Maar holy moly dat was eng haha
Wat ik tegen mijn vriendin zeg als we gaan fietsen. Probeer eens niet over het "perfecte" pad te rijden op de vaste route, pak even een paar wortels mee, snij de bocht een keer af, rijdt de bocht een keer te wijd, haal ik waar je denkt dat het niet kan, probeer af te wijken van het makkelijke. Daag jezelf bewust uit door een route te kiezen tijdens je normale fietstocht die je als niet perfecte lijn zou benoemen.
Dan dwing je jezelf om het op te lossen en door dat vaker te doen, merk je dat je langzaam maar zeker je techniek en je fietsbeheersing traint. Je schrikt minder als je wiel wegglijdt over een wortel, je kan soms net even wat sneller of korter insturen als blijkt dat er ineens een obstakel in de bocht ligt etc.
Succes!
Kon gelukkig de landing nog net afmaken en niet vallen. Maar holy moly dat was eng haha
Wat ik tegen mijn vriendin zeg als we gaan fietsen. Probeer eens niet over het "perfecte" pad te rijden op de vaste route, pak even een paar wortels mee, snij de bocht een keer af, rijdt de bocht een keer te wijd, haal ik waar je denkt dat het niet kan, probeer af te wijken van het makkelijke. Daag jezelf bewust uit door een route te kiezen tijdens je normale fietstocht die je als niet perfecte lijn zou benoemen.
Dan dwing je jezelf om het op te lossen en door dat vaker te doen, merk je dat je langzaam maar zeker je techniek en je fietsbeheersing traint. Je schrikt minder als je wiel wegglijdt over een wortel, je kan soms net even wat sneller of korter insturen als blijkt dat er ineens een obstakel in de bocht ligt etc.
Succes!
#Skraleanjers
Snelheid is echt alles. En daar bedoel ik ook mee om soms wat af te remmen.
Maar over het algemeen geldt:
Hogere snelheid --> rolt makkelijker over obstakels (met langzamere snelheid bots je er tegenaan als het ware en in combinatie met je lagere snelheid word je dan extra instabiel = valpartij)
Hogere snelheid --> is meer druk op je banden = meer grip
Met bochten rijden houd je de apex aan, dus de bocht hoog aanrijden en dan insteken naar het midden om er vervolgens weer hoog in de bocht uit te rijden. Oh, en remmen doe je natuurlijk voor de bocht en niet in de bocht natuurlijk, maar dat weet je waarschijnlijk wel
En sturen doe je met je lichaam, niet zozeer met je stuur.
Fysiek gezien is het belangrijk dat je een goed getrainde 'core' hebt. Kan je al bereiken door een paar keer per week wat te planken.
Enneuh... Door af en toe wat duurtraining op je MTB of racefiets op de weg te doen, gaat je basisconditie omhoog en houd je het MTB'en in het bos langer vol en is daardoor nog leuker.
Maar over het algemeen geldt:
Hogere snelheid --> rolt makkelijker over obstakels (met langzamere snelheid bots je er tegenaan als het ware en in combinatie met je lagere snelheid word je dan extra instabiel = valpartij)
Hogere snelheid --> is meer druk op je banden = meer grip
Met bochten rijden houd je de apex aan, dus de bocht hoog aanrijden en dan insteken naar het midden om er vervolgens weer hoog in de bocht uit te rijden. Oh, en remmen doe je natuurlijk voor de bocht en niet in de bocht natuurlijk, maar dat weet je waarschijnlijk wel
En sturen doe je met je lichaam, niet zozeer met je stuur.
Fysiek gezien is het belangrijk dat je een goed getrainde 'core' hebt. Kan je al bereiken door een paar keer per week wat te planken.
Enneuh... Door af en toe wat duurtraining op je MTB of racefiets op de weg te doen, gaat je basisconditie omhoog en houd je het MTB'en in het bos langer vol en is daardoor nog leuker.