Fietstechniek verbeteren

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ha spd schoenen en pedalen gekocht, alleen nog geen plaatjes. Ik zie SH51 en 56 voor beginners. Meer speling op de 56 klinkt niet echt fijn? Heeft iemand ervaring met beide en een advies/overweging? :-D
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Pak die met speling als je knieën je lief zijn.
De plaatjes zijn toch met de pedalen meegeleverd?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

SH56 zijn niet voor beginners hoor :lol:

Ik zeg ook SH56 :-q
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Waar hij vandaan haalt dat SH-56 voor beginners is dat is mij ook een raadsel. :-D
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Op Futurum las ik:
De SM-SH51 is vooral geschikt voor fietsers die al gewend zijn aan het in- en uitklikken. De SM-SH56 plaatjes (speling) hebben 3 graden zijwaartse speling, hierdoor heb je iets meer bewegingsvrijheid tijdens de trapbeweging. Ook kun je op drie wijzen uitklikken, waardoor het uitklikken dus wat makkelijk gaat. Perfect voor de beginnende fietser!

Niet bedoeld om iemand te beledigen hoor :winkie:

Ik heb de pedalen en schoenen van Marktplaats om het eens te proberen. Heb nu van Shimano M540 pedalen en Specialized Defroster MTB schoenen. Setje is in totaal 40,- dan kan ik eens proberen hoe het gaat, ben erg benieuwd. De clips waren bij beide nog in gebruik, dus nu zonder. Maar kreeg al een appje van een vriend van me dat hij nog een setje heeft liggen, dus zo schrapen we de boel bij elkaar. Als het bevalt heb ik weer iets om te gaan upgraden, maar vond het zonde om er gelijk veel geld aan uit te geven. Als ik de meningen zo hoor, zweert de een erbij en gaat de ander weer snel terug naar flats. :D
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Je moet marketingpraat nooit vertrouwen. :-)
De speling is juist goed voor je knieën.
Wel of geen speling heeft niks met amateurs of gevorderd te maken.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Haha top! Goed om te onthouden, als het bevalt!
Heb wel een youtube filmpje gekeken hoe je ze moet installeren en afstellen. :-q
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Vandaag voor het eerst met spd pedalen gefietst en dat ging een stuk fijner dan ik had verwacht! Ik keek vooral op tegen het vastzitten, maar dat is me erg meegevallen. Geen enkele situatie gehad waar het tegenviel. Eerlijk is eerlijk ik heb me verre van stukgereden en was me superbewust dat ik ze aanhad. Waarschijnlijk komt er een slapstick situatie over een paar ritten, waarbij het zo normaal voelt dat ik vergeet dat ik vastzit. :winkie:

Merkte vooral veel verschil bij accelereren, het omhoog trekken geeft echt een beetje extra power. En hobbelige trails vloog ik over, met flats ging het al lekker maar dit geeft net een beetje extra!

Leuk! Thanks voor het advies! :-q
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

reed vanmiddag een rondje route Dronten
Er is nu een nieuw stukje rockgarden.
Er reed iemand voor mij die clipless reed en hij moest eerder een voetje aan de grond zetten zodat hij zeker wist dat hij niet zou omvallen.
(vallen op stenen doet pijn ga ik vanuit)
Hierna had hij ook weer moeite om weer op het bovenste punt op te stappen (in te klikken)
misschien was het angst maar zo snel als ze me voorbij fietsten dacht ik toch dat hij t wel kon.

Ikzelf rijd met flats en doordat ik weet dat ik niet vast zit kan ik iets langer doortrappen voordat ik stil val
En omdat ik weet dat je een rockgarden op snelheid moet doen en niet op kracht
1e rondje zelfs gedaan terwijl mijn voorvork op lockout stond (zonder vering)

conclusie:bij situaties waarbij je echt niet wil vallen is het maar beter als je uitgeklikt rijd
(wel clipless maar rijden terwijl je niet ingeklikt zit bedoel ik)
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

chaser schreef: za 19 december 2020, 23:32 reed vanmiddag een rondje route Dronten
Er is nu een nieuw stukje rockgarden.
Er reed iemand voor mij die clipless reed en hij moest eerder een voetje aan de grond zetten zodat hij zeker wist dat hij niet zou omvallen.
(vallen op stenen doet pijn ga ik vanuit)
Hierna had hij ook weer moeite om weer op het bovenste punt op te stappen (in te klikken)
misschien was het angst maar zo snel als ze me voorbij fietsten dacht ik toch dat hij t wel kon.

Ikzelf rijd met flats en doordat ik weet dat ik niet vast zit kan ik iets langer doortrappen voordat ik stil val
En omdat ik weet dat je een rockgarden op snelheid moet doen en niet op kracht
1e rondje zelfs gedaan terwijl mijn voorvork op lockout stond (zonder vering)

conclusie:bij situaties waarbij je echt niet wil vallen is het maar beter als je uitgeklikt rijd
(wel clipless maar rijden terwijl je niet ingeklikt zit bedoel ik)
Het is maar net wat je voorkeur is. Ik zie ze in het bikepark ook met clips rijden. Maakt tegenwoordig niks meer uit. Maar mijn persoonlijke voorkeur is ook flats.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

chaser schreef: za 19 december 2020, 23:32 conclusie:bij situaties waarbij je echt niet wil vallen is het maar beter als je uitgeklikt rijd
(wel clipless maar rijden terwijl je niet ingeklikt zit bedoel ik)
Uitgeklikt rijden met klikpedalen is vrijwel altijd een erg slecht idee, je hebt geen grip en geen controle. Flats kunnen in sommige situaties beter zijn, zeker als je onzeker bent over de te nemen hindernissen want je zet inderdaad makkelijker even een voetje aan de grond. Uitklikken gaat ook erg snel als je er eenmaal aan gewend bent maar weer inklikken kan lastig zijn (en dan heb je weer geen controle) Het klopt dat veel mensen het spannend vinden om ingeklikt technisch te rijden maar zo lang je blijft rollen heeft het ook voordelen. Kijk maar eens naar top-enduro rijders, die rijden meestal ingeklikt.

Ik kan overigens uit ruime ervaring meedelen dat je bij een val altijd uitklikt :winkie:
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

George schreef: zo 20 december 2020, 09:33 Kijk maar eens naar top-enduro rijders, die rijden meestal ingeklikt.
Geen drievoudig kampioen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

void schreef: zo 20 december 2020, 12:45
George schreef: zo 20 december 2020, 09:33 Kijk maar eens naar top-enduro rijders, die rijden meestal ingeklikt.
Geen drievoudig kampioen.
https://www.youtube.com/watch?v=wVwvXKhQvkE

Je vraagt je af wat het nut van platform pedalen is als je je voeten geen enkele keer los haalt :bier:

O ja, het moment dat hij zijn voet wel van het pedaal haalt, gaat 'ie op zijn bek... . 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Flat pedalen en dropper zijn verplicht voor beginners (~95% van de forumleden?) als het doel is om de techniek te verbeteren.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

void schreef: zo 20 december 2020, 13:15 Flat pedalen en dropper zijn verplicht voor beginners (~95% van de forumleden?) als het doel is om de techniek te verbeteren.
Juist, maar om Sam Hill (de uitzondering) op te voeren als bewijs is nogal nutteloos :bier:

Ook denk ik dat meer dan 5% op dit forum zichzelf geen beginner vindt :wink: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie