Vandaag de route van Harderwijk gereden. Daar zitten een paar flinke klimmetjes in
Iedere keer bijna boven...
3/4 red ik wel met de gang die ik al heb, dan naar licht verzet en doortrappen maar telkens als ik bijna boven ben en echt kracht op de pedalen zet slipt het achterwiel met als gevolg stilstand en dus verder naar boven lopen.
Wat gaat hier fout? Verkeerd verzet, verkeerde bandenspanning, verkeerde gewichtsverdeling? Zeg t maar..
Ben wel weer een nieuwe beginner na 5 jaar niet gefietst te hebben maar met mijn oude 26” cannondale kwam ik wel gewoon boven.
Slippen achterwiel
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Mogelijke oorzaken: te harde banden, banden met te laag profiel, banden met volgelopen profiel, te licht verzet, gewicht teveel naar voren.
Zonder erbij te zijn geweest moet ik je eigen woorden quoten: "zeg het maar"
Zonder erbij te zijn geweest moet ik je eigen woorden quoten: "zeg het maar"
Laatst gewijzigd door Elvander op zo 1 november 2020, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29844
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Te licht verzet.
Niet terugschakelen (of veel minder terugschakelen) maar vaart houden en wat extra kracht zetten.
Niet terugschakelen (of veel minder terugschakelen) maar vaart houden en wat extra kracht zetten.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 158
- Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
- Mijn mountainbike: Cube attention
Dan zal het een combinatie van geweest zijn..
Was redelijk modderig dus volgeslibt profiel. De originele smart Sam zitten er nog op die ik toch al eens wil vervangen voor een wat grover exemplaar achter.
Gaan staan op t eind om wat meer kracht uit de bovenbenen halen was ook geen goed idee kwam ik achter
Dan ook maar eens proberen om voorop t zadel te gaan zitten.
Bandenspanning op 2 bar met 95 kilo leek me niet al te hard?
Was redelijk modderig dus volgeslibt profiel. De originele smart Sam zitten er nog op die ik toch al eens wil vervangen voor een wat grover exemplaar achter.
Gaan staan op t eind om wat meer kracht uit de bovenbenen halen was ook geen goed idee kwam ik achter
Dan ook maar eens proberen om voorop t zadel te gaan zitten.
Bandenspanning op 2 bar met 95 kilo leek me niet al te hard?
Zithouding
Zitten op de punt van de zadel, ellebogen naar achter en met je borst naar je stuur.
Sowieso snelheid proberen te maken voor je de klim opgaat en het juiste verzet kiezen.
Niet gaan staan dan slip je sneller!
Bandenspanning mag achter wel iets lager
1.8 met binnenband 1.6 op tubeless
Zitten op de punt van de zadel, ellebogen naar achter en met je borst naar je stuur.
Sowieso snelheid proberen te maken voor je de klim opgaat en het juiste verzet kiezen.
Niet gaan staan dan slip je sneller!
Bandenspanning mag achter wel iets lager
1.8 met binnenband 1.6 op tubeless
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Alle klimmetjes zijn prima te doen op het moment dus je doet iets fout.
De klimmetjes zijn niet modderig en je band moet niet het probleem zijn.
De klimmetjes zijn niet modderig en je band moet niet het probleem zijn.
"This species has amused itself to death"
- Koban
- Pro Biker
- Berichten: 1111
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
- Mijn mountainbike: twee wielers
- Contacteer:
Als bij mij klim niet lukt dan probeer ik het daarna gelijk nog eens. Soms stap ik af en loop ik het stukje om te kijken waar het misging en wat goede lijn is om te rijden etc... Meestal houdt ik het na keer of vijf wel voor gezien. Maar negen van de tien keer lukt het.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5569
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Stukje techniek ook denk ik en wellicht nog wat meer gang maken.
Gister ook 2 klimmetjes meegepakt daar.
Ten eerste die wortelklim waar (zoals altijd) een groepje bovenop stond.
Met voldoende snelheid aankomen, dan hoe je eigenlijk bijna niet meer te trappen.
Goede lijn kiezen en over die wortel heen trekken die fiets.
Die andere klim die in de zomer niet te doen is wegens mul zand ligt er nu perfect bij.
Hier kun je goed gang maken, vervolgens wat terug schakelen en even bijtrappen tot boven.
Niet gaan bijtrappen als je bijna stilgevallen bent, dan lukt het niet meer.
Gewoon bijtrappen tijdens het oprijden van de klim, dan zul je merken dat het bijna geen moeite kost.
Gister ook 2 klimmetjes meegepakt daar.
Ten eerste die wortelklim waar (zoals altijd) een groepje bovenop stond.
Met voldoende snelheid aankomen, dan hoe je eigenlijk bijna niet meer te trappen.
Goede lijn kiezen en over die wortel heen trekken die fiets.
Die andere klim die in de zomer niet te doen is wegens mul zand ligt er nu perfect bij.
Hier kun je goed gang maken, vervolgens wat terug schakelen en even bijtrappen tot boven.
Niet gaan bijtrappen als je bijna stilgevallen bent, dan lukt het niet meer.
Gewoon bijtrappen tijdens het oprijden van de klim, dan zul je merken dat het bijna geen moeite kost.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 158
- Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
- Mijn mountainbike: Cube attention
Harderwijk maar vaker rijden dan. Zit genoeg hoogte in. Dacht dat ik met kickboksen wel aardig sterke benen had gekregen maar daar is met fietsen weinig van te merken
Ga ik ook eens proberen als ik alleen ben en het rustig is. Vandaag met 4 man op pad en retedrukKoban schreef: ↑zo 1 november 2020, 23:07 Als bij mij klim niet lukt dan probeer ik het daarna gelijk nog eens. Soms stap ik af en loop ik het stukje om te kijken waar het misging en wat goede lijn is om te rijden etc... Meestal houdt ik het na keer of vijf wel voor gezien. Maar negen van de tien keer lukt het.
stoot/ schopkracht en klimkracht zijn behoorlijk verschillend.
met klimmen moet je momentum zien te houden terwijl je het totaal gewicht van jezelf en je fiets tegen de zwaartekracht in duwt.
schoppen is explosief en kortstondig, met fietsen moet je die kracht continue leveren
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29844
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je hebt achter echt niet meer profiel nodig, is een kwestie van techniek, oefenen dus.
Snelheid vasthouden, dus niet of nauwelijks terugschakelen, beheerst trappen, niet stoempen of harken, maar wel druk houden op je pedalen.
En blijven zitten, gewicht op het achterwiel. Pas als het voorwiel omhoogkomt wat naar voren bewegen.
Snelheid vasthouden, dus niet of nauwelijks terugschakelen, beheerst trappen, niet stoempen of harken, maar wel druk houden op je pedalen.
En blijven zitten, gewicht op het achterwiel. Pas als het voorwiel omhoogkomt wat naar voren bewegen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
in ieder geval blijven zitten op je zadel en niet te licht trappenSchriemer schreef: ↑zo 1 november 2020, 19:21 Vandaag de route van Harderwijk gereden. Daar zitten een paar flinke klimmetjes in
Iedere keer bijna boven...
3/4 red ik wel met de gang die ik al heb, dan naar licht verzet en doortrappen maar telkens als ik bijna boven ben en echt kracht op de pedalen zet slipt het achterwiel met als gevolg stilstand en dus verder naar boven lopen.
Wat gaat hier fout? Verkeerd verzet, verkeerde bandenspanning, verkeerde gewichtsverdeling? Zeg t maar..
Ben wel weer een nieuwe beginner na 5 jaar niet gefietst te hebben maar met mijn oude 26” cannondale kwam ik wel gewoon boven.