Blessurerisico t.o.v. andere sporten

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Knakworstkweker schreef: zo 1 november 2020, 22:07
cheeta schreef: zo 1 november 2020, 21:34 3) Als het seizoen met tenminste 2 maanden wordt ingekort, mogelijkheden om te rijden (of veel te rijden) minder zijn dan normaal, evenementen worden geannuleerd dan daalt volgens mij sowieso het aantal blessures.
Seizoen?

Ik snap dit niet helemaal, maar fietsen doe je het hele jaar door.
Punt 3) was gewoon het antwoord op je vraag "Is er in jullie omgeving een toename aan MTB gerelateerde blessures zichtbaar?".

En fietsen kun je het hele jaar, maar qua MTB'en heb je gewoon seizoensgebonden beperkingen (tenminste buiten Nederland waar de blessures zich typisch voordoen).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Knakworstkweker

helder

waarvoor dank
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Mensen die niet sporten en dik zijn leggen onnodige druk bij de zorg. significant meer dan die paar blessures tijdens het sporten.
Inactiviteit en overgewicht zijn de 2 grootste veroorzakers van veroudering vh immuunsysteem (inflame-aging) By far. en dit is ook precies de reden waarom het merendeel vd mensen die opgenomen moet worden met COVID overgewicht hebben, helemaal om dat Cov-2 de ACE2 receptor gebruikt dat veelvuldig in vetweefsel tot expressie komt.(naast het feit dat vetweefsel een bron is van ontstekingsmoleculen)
Maar ja omdat luie dikkies nooit het probleem bij zichzelf willen zoeken gaan ze wijzen naar anderen die netto nauwelijks een belasting voor de zorg zijn.

met name duursporten zorgen voor gezondheidswinst die zorgen voor een ontlasting vd zorg welke veel groter is dan de mogelijk extra belasting vh zorgsysteem door blessures

Following the H1N1 pandemic in 2009, obesity was recognized for the first time as an independent risk factor for increased disease severity and death due to influenza [13, 14]. In California, 51% of the 534 cases of H1N1 in adults included individuals with obesity, and 61% of the mortality occurred in these individuals
Louie JK, Acosta M, Samuel MC, Schechter R, Vugia DJ, Harriman K, et al. A novel risk factor for a novel virus: obesity and 2009 pandemic influenza A (H1N1). Clin Infect Dis. 2011;52:301–12.

en voor COVID liggen deze percentages nog hoger.
Sattar N, McInnes IB, McMurray JJV. Obesity a risk factor for severe COVID-19 infection: multiple potential mechanisms. Circulation. 2020;142:4–6.
The multifaceted nature of obesity including its effects on immunity can fundamentally alter the pathogenesis of ARDS and pneumonia, which are the major causes of death due to SARS-CoV-2 infection

Kass DA, Duggal P, Cingolani O. Obesity could shift severe COVID-19 disease to younger ages. Lancet. 2020;395:1544–5.

Peters U, Suratt BT, Bates JHT, Dixon AE. Beyond BMI: obesity and lung disease. Chest. 2018;153:702–9.

na overgewicht is inactiviteit de een na grootste (onafhankelijke ) risico factor.

dus volgende keer gewoon zeggen dat je door het fietsen juist de zorg ontlast. (niet dat iemand tegenwoordignog geinteresserd is in feiten, maar goed)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Cijfers:
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... r-geslacht

Mountainbiken is een risicosport.
Pas je snelheid aan aan je ervaring

We hebben mooie spandoeken opgehangen met de tekst
"Draag altijd een helm"

MTB-blessures heb ik nog nooit van gehoord. Wel van ongevallen. Er wordt veel gevallen. De meeste ongevallen vallen mee. Beginner valt om en breekt sleutelbeen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Rutger S schreef: di 3 november 2020, 12:55 Mensen die niet sporten en dik zijn leggen onnodige druk bij de zorg. significant meer dan die paar blessures tijdens het sporten.
Inactiviteit en overgewicht zijn de 2 grootste veroorzakers van veroudering vh immuunsysteem (inflame-aging) By far. en dit is ook precies de reden waarom het merendeel vd mensen die opgenomen moet worden met COVID overgewicht hebben, helemaal om dat Cov-2 de ACE2 receptor gebruikt dat veelvuldig in vetweefsel tot expressie komt.(naast het feit dat vetweefsel een bron is van ontstekingsmoleculen)
Maar ja omdat luie dikkies nooit het probleem bij zichzelf willen zoeken gaan ze wijzen naar anderen die netto nauwelijks een belasting voor de zorg zijn.

met name duursporten zorgen voor gezondheidswinst die zorgen voor een ontlasting vd zorg welke veel groter is dan de mogelijk extra belasting vh zorgsysteem door blessures

Following the H1N1 pandemic in 2009, obesity was recognized for the first time as an independent risk factor for increased disease severity and death due to influenza [13, 14]. In California, 51% of the 534 cases of H1N1 in adults included individuals with obesity, and 61% of the mortality occurred in these individuals
Louie JK, Acosta M, Samuel MC, Schechter R, Vugia DJ, Harriman K, et al. A novel risk factor for a novel virus: obesity and 2009 pandemic influenza A (H1N1). Clin Infect Dis. 2011;52:301–12.

en voor COVID liggen deze percentages nog hoger.
Sattar N, McInnes IB, McMurray JJV. Obesity a risk factor for severe COVID-19 infection: multiple potential mechanisms. Circulation. 2020;142:4–6.
The multifaceted nature of obesity including its effects on immunity can fundamentally alter the pathogenesis of ARDS and pneumonia, which are the major causes of death due to SARS-CoV-2 infection

Kass DA, Duggal P, Cingolani O. Obesity could shift severe COVID-19 disease to younger ages. Lancet. 2020;395:1544–5.

Peters U, Suratt BT, Bates JHT, Dixon AE. Beyond BMI: obesity and lung disease. Chest. 2018;153:702–9.

na overgewicht is inactiviteit de een na grootste (onafhankelijke ) risico factor.

dus volgende keer gewoon zeggen dat je door het fietsen juist de zorg ontlast. (niet dat iemand tegenwoordignog geinteresserd is in feiten, maar goed)
Hear hear!
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Rutger S schreef: di 3 november 2020, 12:55
na overgewicht is inactiviteit de een na grootste (onafhankelijke ) risico factor.

dus volgende keer gewoon zeggen dat je door het fietsen juist de zorg ontlast. (niet dat iemand tegenwoordignog geinteresserd is in feiten, maar goed)
En vergeet niet de miljoenen rokers in Nederland. Jaarlijks sterven circa 20.000 mensen aan de directe gevolgen van roken. En dat zal in veel gevallen zijn na een bijzonder tragisch proces met afspraken/operaties/bestralingen ect. Kortom, zeer grote belasting van de zorg. De druk door gewonden door mtb-en stelt in verhouding helemaal niets voor.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ter aanvulling op Rutger en Joop: jaarlijks sterven naar schatting tussen de 5 tot 6 miljoen mensen aan te weinig bewegen. Dat zijn er ruim 4x zoveel als het aantal doden door COVID19 dit jaar. De groep inactieven legt een gigantische druk op de zorg (te weinig bewegen kan o.a. leiden tot type 2 diabetes, hart en vaat ziektes, diverse vormen van kanker).

MTB'ers (ook de nieuwe aanwas) zijn onderdeel van de oplossing, niet van het probleem!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Knakworstkweker

Rutger S schreef: di 3 november 2020, 12:55 - lang verhaal wat eindigt met corona -
JoopO schreef: wo 4 november 2020, 14:20 - Opmerking over roken -
38x10 schreef: wo 4 november 2020, 14:37 - Opmerking over inactiviteit -
Nu ik jullie aandacht heb.....

Ik vroeg ten opzichte van andere sporten, dus als corona, roken en inactiviteit een sport zijn heb ik niks gezegd

Als je je ei kwijt moet over dat andere mensen domme eikels zijn omdat ze niet zuinig met hun gezondheid omgaan --> klikkerdeklik <--

Groetjes,

Een ex-roker (20 jaar) met overgewicht (tot 2 jaar geleden)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dat vroeg je niet. Je vraag was:
Is er in jullie omgeving een toename aan MTB gerelateerde blessures zichtbaar?
("nee" trouwens)

En dat deed je in de context van de Corona crisis. In je eigen woorden:
MTB'ers/ fietsers krijgen sinds de corona regelmatig het verwijt dat ze onnodige druk op de zorg leggen omdat het een risicosport is.
Volgens mij hebben alle antwoorden in dit draadje betrekking op zowel je vraag als je context.

Je link doet het trouwens niet, maar dat geeft niet, want de stichting korrelatie heeft in tegenstelling tot de antwoorden in dit draadje echt helemaal niks met je vraag te maken.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Knakworstkweker schreef: wo 4 november 2020, 15:18
Rutger S schreef: di 3 november 2020, 12:55 - lang verhaal wat eindigt met corona -
JoopO schreef: wo 4 november 2020, 14:20 - Opmerking over roken -
38x10 schreef: wo 4 november 2020, 14:37 - Opmerking over inactiviteit -
Nu ik jullie aandacht heb.....

Ik vroeg ten opzichte van andere sporten, dus als corona, roken en inactiviteit een sport zijn heb ik niks gezegd

Als je je ei kwijt moet over dat andere mensen domme eikels zijn omdat ze niet zuinig met hun gezondheid omgaan --> klikkerdeklik <--

Groetjes,

Een ex-roker (20 jaar) met overgewicht (tot 2 jaar geleden)
je openings post bevat 2x het woord corona, dus hoezo niet relevant.

Je bent sowieso nooit geïnteresseerd in de antwoorden als het inhoudelijk wordt.
Knakworstkweker

Rutger S schreef: wo 4 november 2020, 16:08 je openings post bevat 2x het woord corona, dus hoezo niet relevant.

Je bent sowieso nooit geïnteresseerd in de antwoorden als het inhoudelijk wordt.
Om een periode aan te geven ja :roll:

Inhoudelijk gaat dit topic over blessures, als een pandemie een blessure is heb ik niks gezegd.

Ik zal speciaal voor jou ook 2 keer een ander woord in de openingspost zetten kan je daar 'inhoudelijk' op in gaan.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Misschien dat je dan in het vervolg even een gebruiksaanwijzing kan geven over welke antwoorden wel en niet toegestaan zijn. Dan zal ik je iig niet meer vervelen met mijn opvattingen en bevindingen :roll:
(ik ben er nog niet helemaal uit of je nou op je pik getrapt bent of gewoon aan het trollen bent)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

verder is het vrij simpel..
Moet je je een extra ongevallenverzekering afsluiten omdat je mountainbiket in nederland? zo nee is het geen risico sport

diepzee duiken
paragliden en parachutspringen
auto en motorsport
Bergbeklimmen
Raften
Kiten
Abseilen
Ultralight vliegen
Zweefvliegen
boksen, etc

dat zijn risicosporten
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ruzie maken is slecht voor de bloeddruk en dat geeft weer extra druk op de gezondheidszorg. Gelukkig is het goed om de stress er even uit te gaan fietsen maar wees wel voorzichtigals je met een rood waas voor ogen het bos induikt anders krijgen we ongelukken...

Een topic gaat wel eens (even) een andere kant op dan je als starter voor ogen hebt. Dat is het wezen van een forum en hoort er (bij open discussies als deze) gewoon bij. Daarnaast is het uiteindelijk niet de topicstarter die bepaald wat wel en niet door de beugel kan maar zijn wij dat, als moderators. Bij enorme misstanden is de beste oplossing er even een mod bijhalen, dat is uiteindelijk beter voor de sfeer dan elkaar op de korrel nemen. Dan kun je altijd nog de moderator op de korrel nemen, die is dat wel gewend ;)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als je 'echt' gaat mountainbiken (in de bergen dus) is het overigens wel degelijk verstandig om even kritisch naar je verzekering te kijken, je standaard verzekering gaat niet alles dekken. Veel organisaties die trips in het buitenland organiseren stellen ook als voorwaarde dat je dit doet.
Plaats reactie