Erfelijke ijzerstapeling / Pijn bij aanhechting quadriceps

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Knakworstkweker

:roll:
Laatst gewijzigd door Knakworstkweker op zo 25 oktober 2020, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Het lijkt op iets wat ik ook weleens heb wat m.i. gewoon door (over)belasting komt van een nieuwe manier van je lichaam belasten waar je lichaam nog even aan moet wennen.
Maar, aangezien ik geen (internet)dokter ben, kan ik niet zeggen of wat jij hebt hetzelfde is....

Misschien kan mijn oom je wel helpen:

http://www.avo-bodyhealthstudio.nl/home.html

Mocht het in de buurt zijn....
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Ben je misschien aan het stoempen geweest in een wat (te)zwaar verzet? Dit zorgde bij mij in het verleden namelijk voor soortgelijke klachten..
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik begrijp dat het gaat om de aanhechting van de spier aan het gewricht? Het gaat dan om peesweefsel en niet om spier. Peesweefsel is zeer arm doorbloed en daardoor duurt aanpassing van dit weefsel aan andere omstandigheden lang. Herstel duurt doorgaans ook lang, zeker als je boven de 35 jaar bent. Ik denk dat je vooral geduld moet hebben.

Stretchen ligt inderdaad niet voor de hand als het om peesweefsel want de uitrekbaarheid is minimaal.

De klacht van de hamstring klinkt mij als een los staand incident. Als in: incidentele overbelasting dat aangepakt zou worden met bv massage. Ik zou die zeker even melden bij je fysio.

Ik ben geen deskundige, maar ik herken jouw opmerking over de gevoeligheid van de pezen. Heb inmiddels urenlang mogen luisteren naar de fysio bij behandeling van herhaaldelijke tennisellebogen.
Ja, doei !
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bij overbelasting van peesweefsel heeft stretchen dan wel weer zin :wink:

Idd is de doorbloeding minimaal maar het stretchen helpt dan de afvalstoffen te verwijderen.

Het is inmiddels een beetje lastig op te maken waar een ieder op reageert.

Mad Wally begint met het beschrijven van zijn eerste klachten (hamstring). Dat was dus puur spierletsel (mogelijk slechts overbelasting).

Door het lager zetten van zijn zadel heeft hij er inmiddels klachten aan de peesaanhechting vd quadriceps bij gekregen. Juist voor die specifieke klachten geldt het rekadvies en dus evt kracht oefeningen voor zowel hamstrings als quadriceps. Daarbij zie je bij deze overbelastings blessure een goede herstelcurve door aanpassen belasting (niet stoppen maar minder intensief) en evt gebruik ontstekingsremmer.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Concrete zaken worden snel diffuus op een forum. Ik was uitgegaan op de titel, dat is doorgaans een kernachtige beschrijving van het onderwerp.
Ja, doei !
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Qua ernst is het niet zo dat een bezoek aan de huisarts nodig is. Het is denk ik ook niet ontstoken maar geïrriteerd. Ik heb wel eens een echte peesontsteking gehad en dat is echt heel veel pijnlijker. Doorfietsen was dan echt geen optie geweest.

De hamstringblessure betrof ook de peesaanhechting achter in de knie.

En wat het stoempen betreft, dat probeer ik echt te vermijden. Cadans probeer ik rond de 80 te houden en liever nog wat hoger, maar dat vind ik vaak lastig vol te houden.

Het geïrriteerde gevoel is aan het afnemen. Deze week maar even rustig aan doen. Vanwege de wintertijd is het nu niet meer te doen om na werktijd te fietsen. Mogelijk woensdag even licht trappen op de hometrainer en dan in het weekend het zadel maar weer een stukje omhoog en voelen hoe het gaat.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Check vooral de adviezen van Hanjo .... Met eenzelfde soort opleiding, werkervaring en 'gebruikers-ervaring' ben ik het helemaal met hem eens: lichte belasting blijven uitvoeren, licht rekken en eventueel een ontstekingsremmer (liefst zonder pijnstiller).
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Er is de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar peesklachten (leidend tot artikelen in wetenschappelijke tijdschriften en bijeenkomsten van wetenschappers over dit onderwerp), vooral naar achillespezen en kniepezen (tussen knie en onderbeen). Iets minder naar andere peesklachten, maar veronderstelt wordt dat er niet echt principiele verschillen zijn met andere pezen. Een aantal conferenties hierover zijn op internet terug te vinden. Vaak wordt inderdaad krachttrainig aangeraden om het gezonde deel van de pees sterker te maken, omdat in een pees het weefsel gemakkelijk, zeker bij langdurige overbelasting, inferieur wordt en dat deel van het weefsel ook niet meer geneest. Duidelijk is in elk geval dat niets doen niets oplevert. Verder is het van belang, dat je de pezen ongeveer op de grens belast van wat ze aankunnen - zonder die grens uiteraard over te gaan - om de pees een prikkel te geven sterker te worden. Erg lage belasting levert wel een betere doorbloeding maar geen versterking. Medicatie wordt over het algemeen afgeraden en operaties (behalve door chirurgen) ook.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mijn klachten met de quadriceps pees aanhechting blijven helaas doorzeuren.
Ik ben de hele winter blijven fietsen maar meestal met mijn vrouw of met vrienden en dan is het niet zo ver en gaat het niet zo hard. Nu weer zelf een paar uur flink doortrappen en gelijk weer last :(

Wat zijn goede oefeningen om deze aanhechting te versterken. Moet ik dan denken aan squats of zijn er betere oefeningen?
Laatst gewijzigd door Mad Wally op di 2 maart 2021, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Persoonlijk zou ik contact opnemen met een fysiotherapeut voor gericht advies en begeleiding… Zelf jaren terug ook veel goed bedoelde adviezen gehad, maar achteraf heel erg blei dat ik naar de fysiotherapeut en chiropractor ben geweest. Naar chiropractor ga ik nog steeds eens in de zoveel maanden.

Had afgelopen jaar veel last van de knieën. Vooral als ik aan moest zetten bij klimmetjes. Eind vorig jaar twee maanden een ovaal kettingblad te leen gehad. Merkte dat ik hier toch net iets beter rond trapte met een stuk minder (geen) klachten aan de knieën.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
brianth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 december 2020, 21:53

Pees blessures kunnen erg hardnekkig zijn en dien je zorgvuldig te revalideren. Ten eerste het advies om je trainingsbelasting geleidelijker op te bouwen. Van rustig een relatief kort stukje rondtrappen naar een paar uur flink doortrappen is in dit geval niet handig.
Krachttraining ( vooral excentrisch) zal erg nuttig zijn, maar aan te raden om dit bij een fysiotherapeut te doen. Daarnaast kan je nog overwegen een echo te laten maken om alles lokaal in beeld te brengen. Je krachttraining kan ondersteund worden met shockwave of EPTE, om pees herstel te bespoedigen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

+1
Heb mijn knie verdraaid en fysio heeft geholpen om de juiste pezen, banden en aanhechtingen te versterken. Duurt wel eventjes (in mijn geval anderhalf jaar) maar ik merkte de vooruitgang omdat de fysio uitlegt wat er mis was en wat er weer moest gaan werken.
Lekker fietsen!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bedankt voor de reacties. Ik heb toch maar een afspraak gemaakt bij de sport fysio. Even afwachten wat daar uit komt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Wellicht kun je dat combineren met een goede bikefitting?
Plaats reactie