Zadelhoogte en (binnenbeen)lengte

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Sinds dit jaar ben ik weer structureel aan het fietsen. Ik merkte na een tijdje dat ik het gevoel had dat mijn zadel wel wat hoger kon staan. Niet dat ik klachten had, maar mijn been kon onderaan de pedaalslag nog wat verder strekken. Ik ben 1.83 met een binnenbeenlengte van +- 83cm (dit vind ik moeilijk meten). Ik begon met een zadelhoogte van 73 cm (hart trapas tot bovenkant zadel recht boven de zadelpen). Inmiddels ben ik (met kleine tussenstapjes over een periode van een paar maanden) zowel op de mountainbike als op de racer naar 76cm gegaan zonder dat dat gek voelt of dat ik klachten krijg. Nogal een verschil.

Dit maakt mij nieuwsgierig. Is er een gulden standaard tussen de binnenbeenlengte en de zadelhoogte? Kan het zijn dat ik door het vele fietsen leniger wordt en mijn zadel daardoor zonder problemen omhoog kan? Hebben jullie op de MTB en de racer dezelfde zadelhoogte, of zit hier verschil in? En wat is jullie zadelhoogte en binnenbeenlengte? Ik ben benieuwd!
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Van alle parameters die je houding op de fiets bepalen vond ik altijd de zadelhoogte als de meest eenvoudige. Er zijn tal van videos, die vrij consistent zijn in hun boodschap. Ik heb bijv. een binnenbeenlengte van 89 cm en een zadelhoogte (het midden van de trapas tot bovenkant zadel ter hoogte van de zadelpen gemeten) van 77.5 cm. Past perfect. Er zijn natuurlijk ook formules op de markt, zoals bijv. zadelhoogte = binnenbeenlengte x 0.883. Deze formules vond ik persoonlijk nutteloos. Beter: met mountainbikeschoenen aan recht op je zadel gaan zitten en dan moet je met de hiel nog het pedaal kunnen raken zonder je been helemaal te strekken en zonder naar links of rechts met je heup te bewegen; de ruimte zit dan in wat "net niet strekken" daadwerkelijk betekent. Maar een goede uitgangspunt is dat allemaal.

De zadelhoogte heeft mijns inziens niets te maken met lenigheid. Staat de zadel te hoog begin je naar links en rechts te wiebelen tijdens het trappen. Dat moet je in elk geval voorkomen. Zit de zadel te laag, kun je mijns inziens je kracht niet goed kwijt.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Niet toevallig andere schoenen aan als voorheen ?
Met evt dikkere zolen worden je "benen" langer en moet je zadel omhoog...
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Ik ben in de tussentijd wel na jarenlang flats teruggegaan naar SPD, maar die zolen zijn eerder dunner dan dikker. Misschien heeft mijn zadel daarvoor te laag gestaan?
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik heb combi pedalen, dus aan 1 kant spd en aan de andere kant vlak. Maar met die vlakke kant is het niet fijn fietsen omdat voor mijn gevoel het zadel te hoog staat. Fiets ik met spd kant is het precies goed, die kant vh pedaal is door het klikmechanisme hoger...
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik heb bij GMBN tech wel eens een video gezien waarin men hetzelfde verteld als hierboven. En deze methode kom je heel vaak elders tegen.

Recht op het zadel zitten met je been gestrekt en met de hiel op het pendaal staan zou de juiste hoogte zijn om goed te zitten zonder te wiebelen op je zadel ( dit is als t te hoog staat). Vanuit deze positie is het mogelijk om er wat mee te spelen over een bereik van maximaal 3 cm naar beneden.

Binnen deze marge gaat het om het gevoel van kracht kunnen overbrengen en als je zadel echt te laag staat, pijn in de knieën etc.

Verstandig is zoals je zelf aangeeft dit met kleine stapjes te doen en zodoende op zoek gaan naar wat voor jou t beste werkt. Als je dat eenmaal gevonden hebt zou ik mij niet zo druk maken om wat de geleerden ervan zeggen😉
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Precies, goed = goed !
Zodra je de ideale afstelling hebt, kras of streep m af op je zadelpen. Ik kwam er recent door lichte knieklachten achter dat m'n zadelpen stiekem iets gezakt was...😒
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik meet niet eens. Ik stel de hoogte op gevoel af en ga fietsen, tijdens het rijden merk je snel genoeg of het goed voelt of (net) niet en dan stel ik evt. wat bij.

Op de MTB zit ik een fractie lager als op de racefiets, voelt beter in het bochtenwerk :)
Op de racer voel ik elke keer ook dat ik iets hoger zit, de eerste meters. Aan het eind van de straat al niet meer, dan voelt die hoogte alweer natuurlijk.

Als je zit te wiebelen bij het trappen of je voelt je knieën zit je duidelijk te hoog of te laag :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Ik gebruik de 109% methode.

Binnenbeenlengte x 1,09 = maat van bovenkant pedaal tot bovenkant zadel.

Wel je cranks in dezelfde richting zetten als je zitbuis.

Voordeel van deze methode is dat je geen rekening hoeft te houden met verschillende crank lengtes :-q
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je optimale uittraphoek, dus de hoek waarbij je de meeste kracht kunt zetten is rond de 140graden. Dat meet je alleen bij een bikefit met plakkertjes op je boven- en onderbeen. Daarbij gaat het niet alleen om been- en binnenbeenlengte, maar ook om de lengte van je boven- en onderbeen.

De rekenformule hierboven is de tweede methode.
De derde methode is de hak op pedaalmethode.

Er is geen goed of fout en het is geen rakettenwetenschap, tenzij de tijdrit wilt winnen en de marginal gains zoekt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

rokl schreef: do 16 juli 2020, 20:31 Van alle parameters die je houding op de fiets bepalen vond ik altijd de zadelhoogte als de meest eenvoudige. Er zijn tal van videos, die vrij consistent zijn in hun boodschap. Ik heb bijv. een binnenbeenlengte van 89 cm en een zadelhoogte (het midden van de trapas tot bovenkant zadel ter hoogte van de zadelpen gemeten) van 77.5 cm. Past perfect. Er zijn natuurlijk ook formules op de markt, zoals bijv. zadelhoogte = binnenbeenlengte x 0.883. Deze formules vond ik persoonlijk nutteloos. Beter: met mountainbikeschoenen aan recht op je zadel gaan zitten en dan moet je met de hiel nog het pedaal kunnen raken zonder je been helemaal te strekken en zonder naar links of rechts met je heup te bewegen; de ruimte zit dan in wat "net niet strekken" daadwerkelijk betekent. Maar een goede uitgangspunt is dat allemaal.

De zadelhoogte heeft mijns inziens niets te maken met lenigheid. Staat de zadel te hoog begin je naar links en rechts te wiebelen tijdens het trappen. Dat moet je in elk geval voorkomen. Zit de zadel te laag, kun je mijns inziens je kracht niet goed kwijt.
Royka schreef: zo 26 juli 2020, 08:38 Ik gebruik de 109% methode.

Binnenbeenlengte x 1,09 = maat van bovenkant pedaal tot bovenkant zadel.

Wel je cranks in dezelfde richting zetten als je zitbuis.

Voordeel van deze methode is dat je geen rekening hoeft te houden met verschillende crank lengtes :-q
Zadelhoogte BBL x 0,9 of BBL x 1,09 maakt nogal een verschil???

Zou bij mij met een BBL van 75 cm uitkomen op een zadelhoogte van of 67,5 of 81,75
Het verschil tussen die 2 metingen is bijna 20% tov BBL
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Goed lezen!

Rokl beschijft de lengte van hart trapas tot bovenkant zadel.

Royka berekend de lengte van bovenkant pedaal tot bovenkant zadel.

Daar zit iets minder dan de cranklengte tussen.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

baron062 schreef: zo 28 februari 2021, 11:11 Goed lezen!

Rokl beschijft de lengte van hart trapas tot bovenkant zadel.

Royka berekend de lengte van bovenkant pedaal tot bovenkant zadel.

Daar zit iets minder dan de cranklengte tussen.
:tong :oops:
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

en wat als ik nou zeg dat je helemaal niet met steeds met de zelfde zadelhoogte kunt rijden?

op de weg misschien wel, maar afhankelijk van de aard van de route is ietsje lager of heel veel lager wellicht fijner ....
die op afstand bedienbare zadel hoogte verschuif dingen zijn er ook niet voor niets gekomen :o

dit is meer in de aard van een stelling dan dat het mijn mening is :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

gijsje schreef: do 16 juli 2020, 21:48Zodra je de ideale afstelling hebt, kras of streep m af op je zadelpen.
Ga alsjeblieft niet in een zadelpen lopen kerven! 🤕
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie