Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dan heb je goed mazzel gehad! Ik heb toch echt een paar weken pijn gehad en moeilijk geslapen...

Merk nu af en toe nog wat gekraak in mijn schouder, maar het werkt allemaal wel weer gelukkig.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
alstro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 11 november 2003, 22:26
Mijn mountainbike: een schuur vol
Contacteer:

Pff vorige week voor de derde keer sleutelbeen gebroken. Nu na 10 dgn gaat het wel redelijk. Dit keer een nette breuk, veel minder pijn dan vorige keer. Volgens de arts hoef ik mijn mitella ook al minder te gebruiken zodat elleboog en schouder niet al te stijf wordt. Kan ook al redelijk goed op de tacx trainen. Baal er wel flink van. Want had na 2 keer toch wel beloofd dit nooit meer te doen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Voor de dérde keer? Wat doe jij dan?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5749
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Voor de dérde keer? Wat doe jij dan?
Vallen of heel hard tegen een boom aan rijden.
Overigens staat bij mij de teller op 4 (in 26 jaar) met gebroken sleutelbenen waarvan 3 het mes er in ging. Maar per gereden km valt het wel weer mee.......
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Gebruikersavatar
alstro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 11 november 2003, 22:26
Mijn mountainbike: een schuur vol
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Voor de dérde keer? Wat doe jij dan?

3 keer over de kop geslagen. 2 keer met CX 1 keer nu dus met MTB. Ja pech, dommigheid. Fiets erg veel, dus de kans dat je valt is dan ook wat groter denk ik. Wellicht moet ik met mijn 52 jaar ook wat rustiger aan gaan doen......

De 2e keer was echt pijnlijk en veel last gehad, 10 weken niet fietsen. Nu gaat het redelijk, slapen is nog waardeloos maar kan al redelijk zonder mitella lopen na 10 dgn. Op tacx is het ook wel te doen nu.
Kok70
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 18:46
Mijn mountainbike: VanNicholas Zion RH '19 Rohloff, Gates Belt en Lefty

Na het lezen van bovenstaande posts, geloof ik dat het bij mij ook wel redelijk gaat:

Za. middag (21-10) gebroken (rechts :(( ) - Ma. trauma chirurg - Do. (26-10, had voor mij eerder gemogen) operatie - Za. zonder sling en pijnmedicatie - Zo. (29-10) op de Tacx - Ma. auto rijden (manueel) - Di. avond (31-10) drukste avondspits van het jaar :-{ - 'gewoon aan het werk (ICT)' ...

Wel drukkende en trekkende pijn, belabberd slapen (links is er ook nog iets met de ribben) maar al met al goed te doen.

Als ik geen terugval krijg, dan verwacht ik deze maand weer op de MTB te zitten :wink:

Ik had geen andere keuze dan een operatie, maar daar zal ik de volgende keer ( :-? ) ook voor kiezen. Hopelijk blijft het plaatje tot na mn crematie zitten :-q
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Kok70 schreef:Na het lezen van bovenstaande posts, geloof ik dat het bij mij ook wel redelijk gaat:

Za. middag (21-10) gebroken (rechts :(( ) - Ma. trauma chirurg - Do. (26-10, had voor mij eerder gemogen) operatie - Za. zonder sling en pijnmedicatie - Zo. (29-10) op de Tacx - Ma. auto rijden (manueel) - Di. avond (31-10) drukste avondspits van het jaar :-{ - 'gewoon aan het werk (ICT)' ...

Wel drukkende en trekkende pijn, belabberd slapen (links is er ook nog iets met de ribben) maar al met al goed te doen.

Als ik geen terugval krijg, dan verwacht ik deze maand weer op de MTB te zitten :wink:

Ik had geen andere keuze dan een operatie, maar daar zal ik de volgende keer ( :-? ) ook voor kiezen. Hopelijk blijft het plaatje tot na mn crematie zitten :-q
Beterschap. Ik was blij dat na mijn operatie en de genezing van de gecompliceerde breuk mijn ijzerwinkel weer verwijderd was. Had er erg veel last van.
Life is short.....................enjoy it!!!
Kok70
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 18:46
Mijn mountainbike: VanNicholas Zion RH '19 Rohloff, Gates Belt en Lefty

Vandaag (5 weken na operatie) weer de Drunense Duinen gefietst. Super om weer op de MTB te zitten. Geen last van de schouder op wat spierpijn na :-q

Ik ben zeer tevreden met het spoedige herstel. Nu weer werken aan de conditie...
M-thing
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 22:57

Kok70 schreef:Vandaag (5 weken na operatie) weer de Drunense Duinen gefietst. Super om weer op de MTB te zitten. Geen last van de schouder op wat spierpijn na :-q

Ik ben zeer tevreden met het spoedige herstel. Nu weer werken aan de conditie...
Da's best snel, denk ik.
Ik mocht pas na twee weken na de operatie weer voorzichtig proberen om auto te rijden, ik zat pas na tien weken weer op de fiets.
Mocht niet eerder van de fysiotherapeut, m'n schouder had ook een beste klap gehad en was behoorlijk gekneusd.
carlos bananas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 9 augustus 2011, 21:00
Mijn mountainbike: niner one rohloff, bergamont revox, Devinci Atlas, norco revolver fs, evil the following, pyga stage

ik heb ook prijs, net nu ik er eens voluit voor het gaan was. ging naar polen beskidy trophy en wou de bams meedoen. 1 ne stok in mijn wiel en alles naar de kloten en het ga niet van een leiendakje.
Heb dus laterale clavicula fractuur met hoogstand clavicula.
we zijn nu een week ver en gisteren terug op consultatie geweest.

Overdag is de pijn onder controle maar snachts is een ander paar mouwen. De pijnstillers zijn sneller uitgewerkt dan dat ik ze mag nemen en zit nu aan 5-6 uur slaap per nacht in stukskes.

gisteren hoopvol naar de consultatie geweest maar dit kwam op een sisser uit.

arst kwam binnen en had het direkt over een speciaal fractuur en waarom dit niet geopereerd was, staat nu 6mm open. (kwam van 5 blijkbaar)

Maar daar bleef hij niet bij, misschien best dat het niet geopereerd is want bij 50% van de chirurgen gaat dit toch niet goekomen en de rest ja... Zoekt u ne goeie schouderchirurg in heilig hart ofzo.. was zijn sugestie. Mijn voorstel was dan herentals wat hij ook wel kon goedkeuren.

Dus gisteren nog wat aan het rondbellen en mag woensdag op consultatie in herentals. In de hoop van wat duidelijkheid te krijgen over de situatie waar ik nu ben in beland.
ABQ
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 25 februari 2018, 20:25

Yesss, ook ik meld me hier...
Ik heb trouwens totaal niets te maken met mountainbike :p maar heb dit topic al enkele keren zitten doorlezen en nu toch beslist een account aan te maken! lol

Ik heb m'n sleutelbeen gebroken op 31/10/2016, jup was een toffe Halloween op spoed!
Lelijke val gemaakt tijdens t paardrijden.
In spoed operatie ondergaan want de breuk stond te ver uit elkaar. Plaatje opgezet met 6 bouten.
Herstellen ging behoorlijk, alhoewel ik enorm last had van weinig kracht in die arm.
Als beroepsfotograaf nogal een bummer als je een hele dag moet zeulen met zwaar materiaal :(
Tijdens grotere opdrachten had ik enorm last van die plaat, dus gevraagd of ze die konden uit halen.
Was geen probleem, contolefoto gemaakt en op foto leek alles in orde te zijn om de plaat te laten verwijderen.

11 januari 2018 werd de plaat verwijderd, een nacht in het ziekenhuis gebleven, volgende ochtend naar huis gegaan. Nog mottig van de verdoving dus nog liggen slapen tot 's middags. Met mijn arm was alles wel in orde, niets speciaals van gevoel, alleen goed gevoel dat die plaat eruit was.
Nu stond ik 's middags bij m'n vriend te praten aan tafel, wil ik diep inademen om te spreken, horen we opeens beiden een giga krak. Ik nog niet meteen pijn voelen maar had wel opeens een raar/aardig gevoel :s.
Gebeld naar ziekenhuis om te vragen of er iets mis zou kunnen zijn, dokter aan de lijn gehad die zei dat ik me geen zorgen moest maken dat dat echt niet zo spontaan opnieuw kan breken.. right.
Naarmate de avond vorderde kreeg ik dus echt wel pijn, tramadol deed niet echt z'n werking, dus ik wist al meteen dat er iets mis was...
Binnen gegaan op spoed, foto genomen en jawel jawel, sleutelbeen opnieuw gebroken met opnieuw grote afstand tussen beide stukken. Nieuwe fractuur weliswaar, dus geknakt op een plaats waar n bout gezeten had. Echt neeee hoe kan zoiets gebeuren??? Ik had helemaal niets gedaan, stond gewoon recht te praten en KRAK.
Er was toevallig patiëntenstop in het ziekenhuis dus ze konden mij niet meteen opereren. Echt hel.
5 dagen op contramal 2x daags, 4x daags paracetamol 1g en 3 tramadols daags geleefd. Nogal verslavend op den duur die pijnstillers :p
Uiteindelijk opnieuw geopereerd en ofc nu zit er een plaat op m'n sleutelbeen met 10 bouten.
Operatie is nu iets langer dan een maand geleden. Ik ben alweer 2 weken aan het werk (grafisch medewerker, computerwerk) en dat gaat wel, maar toch, mijn spieren lopen echt vast, zo stijf!
Slapen op die zijde gaat niet meer :( en ik sliep altijd op die zijde, dus slapen voelt opeens een stuk minder aangenaam aan.
+ het feit dat ik enorm baal: ik ben beroepsfotograaf in bijberoep en heb komende zomer enkele huwelijken op de agenda staan. Dit zijn sowieso zware opdrachten, maar vrees dat ik deze keer echt ga afzien. Opdrachten afzeggen gaat nogal moeilijk, kan het wel doen maar is niet echt leuk tov m'n klanten...

Ik baal enorm, heb nog geen fysio of kiné gehad maar tel echt af tot ik deze mag hebben.
6 maart op controle voor een nieuwe controlefoto en bespreking met de arts die me geopereerd heeft.

Ondertussen ook bloed laten trekken en botscan laten doen om te controleren, alles leek in orde, dus het feit dat het plots opnieuw gebroken is.... pure pech zegt de dokter :s

Ik hoop echt zo hard dat die fysio/kiné het nog wat beter kan maken, want op dit moment kan ik echt weinig doen of ik verga van de pijn in m'n spieren/nek/schouder. Gisteren wat in het huishouden gedaan en dan nog wat gewerkt achter de computer, en had alweer pijn. Ja, ik ben een vrouw.. een bh bandjes verdragen gaat ook moeilijk door de druk op m'n schouder/sleutelbeen, echt not funny.

Wou dit toch even delen met jullie, verwijderen van plaatje, allemaal goed en wel, maar denk er toch maar eens 2x over na voor je het effectief ook doet :(
Had ik die eerste plaat maar gewoon laten zitten dan had ik nu al die miserie niet gehad....
skjalling
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 23 januari 2013, 15:51
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf sl 8.0

Dit is dus de plek om een veel voorkomende fiets blessure te bespreken.

Afgelopen vrijdag met een collega op pad geweest over de singletracks in de omgeving 't Harde, Nunspeet, Harderwijk. Alles ging voor spoedig, tot het moment dat ik Nunspeet een afdaling wou nemen en er tak in mijn voorwiel kwam en ik OTB ging.
De val heb ik kunnen breken met mijn schouder, die daarna de moeite heeft genomen om af te breken.
Helaas ben ik tijdens de val niet instaat geweest mijn ego te beschermen, deze heeft dus ook een enorme deuk opgelopen :D .

Super sip allemaal, vooral omdat dit ten koste gaat van mijn training voor de Bartje 200.

Hopelijk kan ik over een paar weken in ieder geval over de weg weer km maken.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Aan allen een voorspoedig herstel gewenst
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Sleutelbeen.... Ach ja....

Ik lees hier boven dat ik mijn plaatje er in ieder geval niet te snel uit moet laten halen.

Op 30 december ben ik gevallen van een trap (wel met mountainbiken) en heb ik een vrije val van 2,5 meter met mijn schouder opgevangen.
Omdat ik instructeur ben als bijberoep, mocht ik langs de chirurg, die oudjaarsdag geopereerd heeft...
Inmiddels zit ik alweer zes weken op de fiets, maar ben nog aan het opbouwen naar mijn oude vorm. Zeker kracht in m'n bovenlijf is echt nog wel een dingetje....
Overmorgen een laatste controle bij de chirurg, om te kijken of alles echt goed vast zit (zes weken geleden zat het dat nog net niet, maar mocht ik wel alles weer).
Dan gaan we het er ook over hebben op welke termijn die plaat er weer uit mocht, al gaf hij vorige keer aan dat daar meestal 9 tot 12 maanden overheen gaat.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

MacReal schreef: zo 24 maart 2019, 21:04 Sleutelbeen.... Ach ja....

Ik lees hier boven dat ik mijn plaatje er in ieder geval niet te snel uit moet laten halen.

Op 30 december ben ik gevallen van een trap (wel met mountainbiken) en heb ik een vrije val van 2,5 meter met mijn schouder opgevangen.
Omdat ik instructeur ben als bijberoep, mocht ik langs de chirurg, die oudjaarsdag geopereerd heeft...
Inmiddels zit ik alweer zes weken op de fiets, maar ben nog aan het opbouwen naar mijn oude vorm. Zeker kracht in m'n bovenlijf is echt nog wel een dingetje....
Overmorgen een laatste controle bij de chirurg, om te kijken of alles echt goed vast zit (zes weken geleden zat het dat nog net niet, maar mocht ik wel alles weer).
Dan gaan we het er ook over hebben op welke termijn die plaat er weer uit mocht, al gaf hij vorige keer aan dat daar meestal 9 tot 12 maanden overheen gaat.
Het plaatje hoeft er niet uit hè , althans dat zei mijn chirurg 6 jaar geleden. Dus zolang zit ie er al in en ook niet echt last van. Dus laa5 hem mooi zitten, helemaal als ik bovenstaande lees :o
Plaats reactie