Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Oef Marcel, vervelend man! Lijkt alsof we er allemaal een keer aan moeten geloven... Heelveelbeterschapgewenst!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

MacReal schreef:Ben op Amerongen over de jump line gereden. De eerste keer ging aardig, de tweede keer wat onder :lol:
Vrijdag hebben we dat stuk en de afdaling er naast nog onderhouden... Begreep dat er gisteren een berg (ongewenste) takken op de track lag na de derde jump..
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De track was perfect, daar lag het echt niet aan. We hadden ook netjes een eerste verken rondje gereden op een gematigd tempo.
De eerste keer haalde ik de meeste jumps alleen net niet, dus de tweede keer sprong ik te ver bij de derde jump.
Herstellen gaat voor mijn gevoel maar moeizaam, maar dat komt ook door de gekneusde ribben die ik er cadeau bij heb gehad. Mijn arm hangt daardoor eigenlijk continu op mijn gekneusde ribben, wat lopen er niet makkelijker op maakt.
Aan de andere kant is het voor het eerst dat ik wat breek met mountainbiken, dus erg klagen mag ik niet ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3233
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Oei, beterschap !
Zo te lezen herstelt t vrij snel ?
Gelukkig, zal m zelf ook nog wel krijgen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Herstel duurt minstens vier weken, op veel websites lees je dat sporten pas na acht weken wordt aangeraden.
Ik ga gewoon goed naar mijn lijf luisteren en zie wel hoe lang het duurt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Beterschap toegewenst MacReal.
Is vervelend genoeg om nu niet te kunnen mountainbiken, ken het gevoel.
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

Eindelijk mag ik me ook een echte fietser noemen. Zit al jaren op de fiets, maar pas sinds november op de mtb. Op 16 april tijdens een rustig ritje bij Zeist mijn rechtersleutelbeen gebroken. In mn eentje op pad, op een rustige dag. Lag ik daar langs het parcours (had snel door dat het pijn deed). Gelukkig vlakbij een fietspad waar een vrouw mij zag liggen in mn oranje fietsshirt. Pas later kwamen de eerste mountainbikers voorbij (waarvan er eentje doodleuk over mijn voeten reed).

In het ziekenhuis geconstateerd dat ik niet alleen mijn sleutelbeen, maar ook mn schouderblad had gebroken. Daardoor gingen bij de artsen wat meer alarmbellen af, want het moest volgens hun een zware val zijn geweest. Dat ervoer ik anders, ik reed niet hard ofzo (bij analyseren van mn ritgegevens reed ik nog 17,5 km/h toen ik viel). Maar goed, twee röntgenfoto's en twee CT-scans (heel fijn om te moeten liggen als je schouder zo zeer doet) later, mocht ik een dagje in het zkhs blijven.

Afbeelding

Na zes dagen terug naar de chirurg. Hij wilde niet opereren, want nette breuk. "We doen het in dit soort situaties alleen bij beroepswielrenners bijvoorbeeld. Dat ben jij toch niet?" Best aardige arts dus :) Met de nodige pijnstilling is herstel best aardig gegaan, maar veel te langzaam natuurlijk haha. Advies van arts was wel om langzaam te gaan bewegen en te belasten, pijn is de grens. Eerste twee weken heel rustig aan gedaan, viel me op hoeveel energie het herstel vraagt. Na twee weken steeds meer mijn arm gaan bewegen, dat ging echt iedere week met een sprong vooruit. Na vijf weken mocht ik Tackxen, heb ik ook gelijk gedaan :) Voelt goed om weer conditie op te bouwen. Opvallend hoe snel ik voorover kon zitten op de racefiets. Eerste keer maximaal twee minuten, daarna vijf minuten, vierde keer al anderhalf uur.

Ik heb vrij lang zo'n mitella gedragen (een goede, niet dat doekje van op de foto). Omdat het toch minder pijnlijk was, maar ook om mijn jongste zoon te waarschuwen dat zn vader hem even niet kan tillen. En buiten op straat om mensen wat uit mijn buurt te houden, voelde wel prettig. Slapen was de eerste weken een ellende. In half zitstand, want liggen op mijn rug was niet lekker met mn schouderbladbreuk. Op de buik of zij liggen geen optie. Dat kan nu allemaal gelukkig wel, maar word nog wel iedere ochtend beurs wakker.

Na 7 weken controle gehad van een andere chirurg. Bot zit helemaal goed aan elkaar. Mag weer gaan mountainbiken, maar mijn spieren zijn nog niet op sterkte. Best wel veel spierpijn als ik echt belast. Deze week naar de fysio. De flexibiliteit heb ik wel, kan mijn arm goed bewegen (al is het in uiterste stand nog pijnlijk dus). Op zich ben ik best tevreden met herstel.

De val was wel heel erg naar voor mij, want zelfstandig ondernemer en geen AOV (beetje te duur). Veel klussen af moeten zeggen. Gelukkig kan ik nu weer een beetje fotograferen en heb ik ook lichte camera's (de zwaardere zijn nog te pijnlijk om lang te tillen of te dragen, ook een reden om fysio te willen). Hoop over een week, twee weken weer te mountainbiken. Enorm veel zin in! Mijn conditie is al weer redelijk op niveau.

Nou ja, de val leverde ook wat publiciteit op ;) https://festivalduvelo.com/artikel/utre ... sverhaal-4" onclick="window.open(this.href);return false;
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Bas, het is allemaal erg ingrijpend. Ik ben benieuwd hoe het tracé nu verder gaat nu je weer op je fiets kunt stappen. Ik was vorige week woensdag aan de beurt. Gebroken heup. De lichtste vorm, zonder schroeven, maar er staat wel 6 weken krukken voor en extreem voorzichtig zijn. Met 22 atb jaren op mijn conto en weinig schroom voor ingewikkeld en steil terrein heb ik voor het eerst zo iets. Ik heb dus veel minder pech dan jij hebt
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

Noem het maar veel minder pech Pieter!

Gisteren voor het eerst weer op de mountainbike gezeten. Vooral verharde weg en een paar bosfietspaden (en een heel klein stukje van de Zeist-route: van bord #1 naar bord #2). Voelde heerlijk, al merkte ik wel dat ik op het stukje track erg gefocust was op niet-vallen. Even een drempel over :)

Vandaag bij de fysio. Hij was erg verbaasd dat de chirurg mij niet had doorverwezen, en vond het heel verstandig dat ik zelf aan de bel trok. Mijn rechterschouder zit niet helemaal goed en de mobiliteit is niet wat het moet zijn (dus ik was iets te positief :-? ). Vooral een kapselprobleem. Ga nu een traject in van een aantal weken, waarbij ik oefeningen krijg om mijn schouder losser te krijgen en daarna meer kracht. Gelukkig mag ik wel gewoon fietsen.

Moraal van het verhaal (voor mij iig): op tijd laten controleren door een fysiotherapeut bij een sleutelbeenbreuk.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Van het lezen van dit onderwerp (en Google :wink: ) word je over het algemeen wijzer dan de aanwijzingen van de gemiddelde orthopeed. In mijn geval was het: "hier heb je een mitella en ik zie je over 6 weken wel weer voor de controle". Niks geen aanwijzingen over hoe lang die mitella om moet, wel/niet bewegen tussentijds, etc.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ben zelf bij de huisartsenpost geweest. Het is dat ik doorgevraagd heb over beweging en hersteltijd, anders was ik indd ook naar huis gestuurd met een mitella en "daar moet ie zes weken in".
Inmiddels is het twee weken geleden en ben ik helemaal van de pijnstillers af gelukkig.

Op het moment heb ik meer pijn in mijn gekneusde ribben aan beide kanten dan aan mijn schouder.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

nielsvo schreef:Van het lezen van dit onderwerp (en Google :wink: ) word je over het algemeen wijzer dan de aanwijzingen van de gemiddelde orthopeed. In mijn geval was het: "hier heb je een mitella en ik zie je over 6 weken wel weer voor de controle". Niks geen aanwijzingen over hoe lang die mitella om moet, wel/niet bewegen tussentijds, etc.
Het lijkt wel of de orthopeed alleen maar is geïnteresseerd in het bot. De rest is iemand anders z'n verantwoording ofzo.
Nils W
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 4 november 2009, 00:31
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead3+, Idworx Alpine Rohler en Liteville301 mk5, Trek Remedy 8

basdemeijer schreef:
nielsvo schreef:Van het lezen van dit onderwerp (en Google :wink: ) word je over het algemeen wijzer dan de aanwijzingen van de gemiddelde orthopeed. In mijn geval was het: "hier heb je een mitella en ik zie je over 6 weken wel weer voor de controle". Niks geen aanwijzingen over hoe lang die mitella om moet, wel/niet bewegen tussentijds, etc.
Het lijkt wel of de orthopeed alleen maar is geïnteresseerd in het bot. De rest is iemand anders z'n verantwoording ofzo.
Je zou bijna denken, dat wij dezelfde orthopeed hebben gehad, of zouden ze echt allemaal hetzelfde zijn :~ ?

Zelf eind maart aan mijn schouder geopereerd (afgescheurde pees) en kreeg zowel voor als na de operatie ook minimale informatie, vanuit het ziekenhuis, mee.
Via het schoudernetwerk bij een goede fysiotherapeut terecht gekomen en de week na de operatie direct begonnen met therapie.
Van deze fysiotherapeut tot nu toe eigenlijk nog steeds de meeste informatie gekregen, maar die zie ik dan ook wel 2x in de week, dus hij weet als geen ander, hoe het herstel verloopt.

Beste nieuws kwam afgelopen donderdag, ik zou wat hem betreft wel weer voorzichtig de routes mogen verkennen :-q

Sterkte met het herstel!
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

Fijn nieuws!

Ik zie mijn fysio nu ook 2x per week. Voorzichtig gevraagd of ik echt mag mountainbiken. Zijn antwoord: "het is niet heel goed voor de ontspanning van je schouder, maar het geeft je vast veel mentale ontspanning. Ga dus maar lekker fietsen." :D
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Vandaag, na net geen vijf weken, weer een rondje op de MTB gedaan. Geen pijn in het bot, maar wel wat last van mijn spieren. Die moeten duidelijk weer groeien ;)

Het rondje lekker samen met mijn traildog gedaan :lol:
Afbeelding
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie