Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

RoBo1234 schreef:Gister was ik de pineut.
Tijdens woon-werk verkeer. Ik zette ff lekker flink aan na een bocht en toen brak mijn ketting.
Helm in tweeen en een pijnlijke linkerkant. Dacht niet gelijk dat hij gebroken was.
Heb nog mijn ketting gefixed (was erg pijnlijk) en voelde daarna toch maar even aan mijn linker schouder.
Ik voelde het gelijk. Gebroken dus. Naar de eerste hulp en nu thuis met een slinger.
Slapen ging redelijk maar wel stijf. Ik hoop op snel herstel want ik hou van fietsen.

Groetjes Ronald
Sterkte, hopelijk geen complicaties en ben je snel weer terug op de fiets.
Gebruikersavatar
RoBo1234
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 19 juni 2014, 09:07
Mijn mountainbike: Cannondale F600 (9.3KG) & F800 (10,5KG)
Contacteer:

Bowiex schreef:Toch niet zo RoBo als je dacht? :lol:

Blijft een vervelende blessure. Veel beterschap :-q
Lol idd

bedankt
https://robobiking.wordpress.com/
Test en verhalen Blog
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

RoBo1234 schreef:Gister was ik de pineut.
Tijdens woon-werk verkeer. Ik zette ff lekker flink aan na een bocht en toen brak mijn ketting.
Helm in tweeen en een pijnlijke linkerkant. Dacht niet gelijk dat hij gebroken was.
Heb nog mijn ketting gefixed (was erg pijnlijk) en voelde daarna toch maar even aan mijn linker schouder.
Ik voelde het gelijk. Gebroken dus. Naar de eerste hulp en nu thuis met een slinger.
Slapen ging redelijk maar wel stijf. Ik hoop op snel herstel want ik hou van fietsen.

Groetjes Ronald
Tsss Ronald, heb je nou gewoon gewacht met aanmelden op het forum tot je daadwerkelijk wat brák? :tong

Hee, beterschap man, genoeg tijd om wegwijs op het forum te worden in ieder geval!

Greetz,

Menno
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
RoBo1234
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 19 juni 2014, 09:07
Mijn mountainbike: Cannondale F600 (9.3KG) & F800 (10,5KG)
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:
RoBo1234 schreef:Gister was ik de pineut.
Tijdens woon-werk verkeer. Ik zette ff lekker flink aan na een bocht en toen brak mijn ketting.
Helm in tweeen en een pijnlijke linkerkant. Dacht niet gelijk dat hij gebroken was.
Heb nog mijn ketting gefixed (was erg pijnlijk) en voelde daarna toch maar even aan mijn linker schouder.
Ik voelde het gelijk. Gebroken dus. Naar de eerste hulp en nu thuis met een slinger.
Slapen ging redelijk maar wel stijf. Ik hoop op snel herstel want ik hou van fietsen.

Groetjes Ronald
Tsss Ronald, heb je nou gewoon gewacht met aanmelden op het forum tot je daadwerkelijk wat brák? :tong

Hee, beterschap man, genoeg tijd om wegwijs op het forum te worden in ieder geval!

Greetz,

Menno
Ja ik heb telkens geprobeerd hard te vallen en YES het is geluk om nu heerlijk mijn pijn op dit forum te delen :D :lol:

Bedankt Menno :-q veel plezier vanavond als je nog gaat, jullie hebben lekker weer.

groetjes
https://robobiking.wordpress.com/
Test en verhalen Blog
Gebruikersavatar
RoBo1234
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 19 juni 2014, 09:07
Mijn mountainbike: Cannondale F600 (9.3KG) & F800 (10,5KG)
Contacteer:

Cyberwhoop schreef:
RoBo1234 schreef:Gister was ik de pineut.
Tijdens woon-werk verkeer. Ik zette ff lekker flink aan na een bocht en toen brak mijn ketting.
Helm in tweeen en een pijnlijke linkerkant. Dacht niet gelijk dat hij gebroken was.
Heb nog mijn ketting gefixed (was erg pijnlijk) en voelde daarna toch maar even aan mijn linker schouder.
Ik voelde het gelijk. Gebroken dus. Naar de eerste hulp en nu thuis met een slinger.
Slapen ging redelijk maar wel stijf. Ik hoop op snel herstel want ik hou van fietsen.

Groetjes Ronald
Sterkte, hopelijk geen complicaties en ben je snel weer terug op de fiets.
Bedankt, dat hoop ik ook :-q
https://robobiking.wordpress.com/
Test en verhalen Blog
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het zit er voor mij -weer- niet in vanavond: beetje druk, al een aantal weken, op het werk. Ter compensatie ga ik met een fietsmaatje een wat langer ommetje terug door duin. En zondag waarschijnlijk Zandvoort!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
RoBo1234
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 19 juni 2014, 09:07
Mijn mountainbike: Cannondale F600 (9.3KG) & F800 (10,5KG)
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Het zit er voor mij -weer- niet in vanavond: beetje druk, al een aantal weken, op het werk. Ter compensatie ga ik met een fietsmaatje een wat langer ommetje terug door duin. En zondag waarschijnlijk Zandvoort!
Geniet ervan
https://robobiking.wordpress.com/
Test en verhalen Blog
Gebruikersavatar
RoBo1234
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 19 juni 2014, 09:07
Mijn mountainbike: Cannondale F600 (9.3KG) & F800 (10,5KG)
Contacteer:

Vorige week bij de dokter geweest in het ziekenhuis.
Ik kreeg twee optie's:
1 Opereren en dan een versnel herstel van 2 weken, maar dan ook volgend jaar een operatie om de plaat eruit te halen.
2 Genezing door rust.

Ik heb maar voor het laatste gekozen. Gaat prima. Nu meer tijd met mijn gezin. :-D
Wel jammer dat ik nu al 2,5 week niet kan fietsen, dat mis ik wel.

Hier de foto van de breuk. :-q
https://drive.google.com/open?id=0B0tPV ... 0yemNoWEJN
https://robobiking.wordpress.com/
Test en verhalen Blog
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Half maart was ik de klos. Ben niet geopereerd, en baalde ook enorm dat ik niet meer kon fietsen. Vooral ook omdat ik half mei op vakantie zou gaan, oa met een mtb-week. Ik zat daarom al na twaalf dagen voor het eerst weer op een fiets. Uiteraard niet met m'n arm op het stuur, maar in een sling en de (race)fiets stond op de Tacx ;-)

Maar al na een week of drie op een mtb met het stuur ruim boven zadelniveau (de Drossiger van mijn vriendin). Alleen over de weg en amper op de arm steunend uiteraard. Volgende stap waren wegritjes op mijn eigen hardtail (Cotic), met stuur ongeveer op zadelhoogte. En na een week of vijf met de fully een eerste keer door het bos, wat nog beter ging dan ik verwacht had.

Bij mij heeft het "herstel" in mijn hoofd veel langer geduurd. Op de lokale rondjes ging het al vrij snel goed, maar tijdens mijn Alpenweek (tien weken na de val) zat ik elke keer als het leuk (dus spannend ;-)) werd verkrampt op de fiets. In de zomer een clinic in de Ardennen gedaan om aan het vertrouwen te werken en in oktober bij de Roc d'Azur ging het gelukkig een heel stuk beter.
Maar er zijn ook gasten die mentaal vrijwel geen last van hun val hebben gehad dus...

Hieronder een tijdlijntje van hoe het bij mij ging:
18-Mar Mondraker na 10km val en sleutelbeenbreuk (crash met ongeveer 35km/h op een afdaling in Zuid-Limburg)
30-Mar racefiets 13km op de Tacx (arm in sling, niet op het stuur)
10-Apr Drossiger 30km weg
12-Apr Drossiger 30km weg
15-Apr Drossiger 52km weg
18-Apr Drossiger 55km weg
20-Apr Cotic 32km weg
22-Apr Cotic 50km weg
24-Apr Mondraker 30km terrein (mtb-route Best)


Ervaringstip: als je het dan toch perse wilt, plan je val dan in de winter ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

RoBo1234 schreef:Vorige week bij de dokter geweest in het ziekenhuis.
Ik kreeg twee optie's:
1 Opereren en dan een versnel herstel van 2 weken, maar dan ook volgend jaar een operatie om de plaat eruit te halen.
2 Genezing door rust.
Ik ben blij dat ik destijds voor opereren gekozen heb, maar dat lag ook aan de soort (meervoudige) breuk.
Het plaatje mocht van mijn arts blijven zitten tot de crematie, tenzij ik er last van kreeg.
Altijd wel apart dat er zoveel verschillende adviezen zijn, ondertussen zou er toch een protocol moeten bestaan.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Mijn plaat mocht ook blijven zitten, was er zelfs voor ontworpen zei de chirurg. Alleen als ik er last van zou krijgen hoefde die er uit. Geen last gehad gelukkig en blij met mijn mooi en snel genezen breuk. Idd raar. die verschillende adviezen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De ervaringen hier lezen is wel leuk, het verhaal van kermit wordt ik nog een beetje optimistisch van ook.
Eergisteren heb ik dus mijn sleutelbeen gebroken en zit nu op de bank in de sling. Het lastigste is nog dat het rechts is (ben rechtshandig), dus bijna overal hulp bij nodig.
Vooral balen van het weer en het feit dat ik over een maand naar Luxemburg zou gaan om een weekendje te fietsen daar..
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ojee, dat is vervelend Marcel. :((

Je bent toch niet van de roltrap gekukeld?
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

MacReal schreef:De ervaringen hier lezen is wel leuk, het verhaal van kermit wordt ik nog een beetje optimistisch van ook.
Eergisteren heb ik dus mijn sleutelbeen gebroken en zit nu op de bank in de sling. Het lastigste is nog dat het rechts is (ben rechtshandig), dus bijna overal hulp bij nodig.
Vooral balen van het weer en het feit dat ik over een maand naar Luxemburg zou gaan om een weekendje te fietsen daar..
Balen, sterkte maar en hopelijk spoedig herstel, idd slechte timing zo voor de zomer met nu pefect bike weer..
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ben op Amerongen over de jump line gereden. De eerste keer ging aardig, de tweede keer wat onder :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie